Hallo, In die enkele jaren dat ik dingen met pony's en paarden doe heb ik eigenlijk nog nooit mijn halsters gewassen. Hoe kan ik deze wassen dat het een beetje ontsmet maar ook vooral dat ze schoon worden zonder dat de kleur zak vervagen? Heb ooit eens opgevangen in de wasmachine met 30 graden maar weet niet in hoeverre dit klopt. Het gaat om nylon halsters. Ik heb ook lederen halsters maar die hield ik altijd goed bij.
Allereerst borstel ik het losse zand en vuil er af. Daarna laat ik het halster een paar uur weken (soms een hele nacht) in een emmer warm water met sop (mild wasmiddel of iets van soda oid). Daarna gaat hij in de wasmachine op 30 graden en dan zijn zelfs de meest vieze halsters weer als nieuw bij mij In de wasmachine wikkel ik hem in handdoeken of ik doe er een kussensloop om, anders maakt het erg veel herrie en ben ik bang dat ik de wasmachine sloop.
ik doe meestal eerst alle klipjes losmaken. Dan halster in een emmer met water en een sopje. Daarna halster afspoelen, zodat er geen sop meer in zit. Dan laten drogen. Wel even zorgen dat je ijzeren delen van halster eerst afdroogt met een theedoek voordat je het halster ophangt om te laten drogen. Zo voorkom je dat de ijzeren delen gaan roesten
linda_gigant
Geplaatst: 10-02-17 15:14
ik gooi zo altijd zo in de wasmachine, als je er helaster ingooit kan je metten een fleece deken of dekje mee doen, beschadigd de machine minder en alles is lekker fris
Ik gooi ze gewoon mee met mn dekjes in de wasmachine, haha! Nooit kleurverlies door het wassen, eerder door het in de modder rollen met hun net schone halstertjes..
Dispar_Vulgo
Geplaatst: 14-02-17 10:48
eva1969 schreef:
Ik deed ze in een kussensloop of oud dekbedhoes, knoop erin en in de wasmachine op 30 graden. Lage toeren centrifugeren.
Doe ik ook, precies hetzelfde! Ze worden super goed schoon hierdoor
Roodvos
Geplaatst: 14-02-17 12:54
Ik gooi een hoop in de wasmachine, maar halsters met al dat ijzer eraan is zelfs voor mij een brug te ver. Ik was ook nooit halsters, tenzij een paard schimmel heeft. En waarom zou je dat ook willen? Een keertje rollen in de wei en je ziet er niks meer van.
Maar goed, als ik dan halsters moet wassen, dan zet ik ze een paar uur in een emmer met soda of imaverol. Even schrobben met een afwaskwast of harde borstel, goed uitspoelen met warm water en laten drogen.
Ik stop mijn halsters al jaren gewoon in een kussensloop/washoes en dan in de wasmachine op 30 graden. Echt verkleuren van het wassen heb ik nog nooit gehad. Eerder verkleuren van de zon.