Dressuurzadel voor jonge merrie, moeilijke bevalling..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aprilynne

Dressuurzadel voor jonge merrie, moeilijke bevalling..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:32

Hallo allemaal!

Voor mijn 4,5 jarige merrie zitten we in een moeilijke situatie voor haar nieuw zadel.. het probleem is dat ik 2 zadelpassers gecontacteerd heb en ze beiden iets tegenstrijdigs zeggen, waardoor ik niet meer weet wat te doen.. veel keus qua zadels heb ik ook niet want mijn merrie heeft een moeilijke rug jammergenoeg (een heel rechte, bijna té rechte rug maar wel met wat schoft)

Dus:

De eerste zadelpasser (msfc-consultant) had voor mij 2 passende zadels gevonden in stand, maar het tweede zadel bleek bij het rijden toch niet 100% te zijn. Het kwam los langsachter waardoor de druk enkel over de voorkant en het midden van het zadel viel. Het zadel klapperde of kipte niet, maar het sloot gewoon niet aan. Mijn paard liep hieronder wel supergoed in tegenstelling tot het zadel dat volledig paste, daar liep ze wat korter onder. De zadelpasser zei dat dit een momentopname kon zijn omdat mijn merrie dat niet gewend is dat de druk over de hele rug verdeeld is aangezien haar vorig zadel niet paste en teveel druk op de schouder gaf. Met tijd zou dit beteren gaf zij aan..

De tweede zadelpasser zei dan net het omgekeerde, hij zei dat het beter is dat het zadel langsachter geen druk geeft op de rug zodat er geen problemen ontstaan met de lendenen.. dat schijnt de nieuwe theorie te zijn, waardoor de nieuwe zadels van prestige hier al op inspelen en daardoor de boom vernieuwe hebben zodat je meer vooraan in je zadel zit..

Wat denken jullie hiervan? Waarvoor zouden jullie kiezen? Ik ben even ten einde raad..

Zinzi_jewel

Re: Dressuurzadel voor jonge merrie, moeilijke bevalling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:40

Welkom in zadel leed land ....

Vraag de passer of je een zadel een maand kan proberen desnoods tegen een beschaafd huur bedrag .
Gaat je een hoop geld en ellende schelen
Ik ben van pure ellende op een boomloos gaan rijden

Aprilynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 11:12

Nog iemand?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:17

Een 3e zadelpasser om advies vragen?

Daarnaast zou ik zeggen..luister naar je paard, waar zij het fijnste onder loopt zal voor haar het prettigst voelen denk ik.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:23

Als je er echt niet uitkomt is boomloos natuurlijk ook een optie! Barefoot heeft dressuur modellen, laatst is er ook de nieuwe Barefoot Wellington uitgekomen maar de Barefoot London is ook mooi.

Via boomlooszadelpasservice kan je zadels uitproberen en ze helpt met het juist afstellen. Kan je merrie gelijk ook lang mee doen want ze is nog jong en zal dus nog groeien neem ik aan? Dan is een boomzadel straks weer niet goed misschien... met een boomloos geen last van :)

Veel succes!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:24

Lijkt denk ik wel wat op mijn merrie , daar ligt nu een thorowgood op eindelijk 1 die past :')

Afbeelding

Ter vergelijking.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:32

Beide verhalen van de zadelmakers vind ik vreemd. Een zadel moet gewoon passen.
Een zadel waar een paard korter van gaat lopen past niet.
Een zadel wat niet in balans ligt en dus niet aansluit past niet...

Kortom ook ik zou een andere zadelmaker nog langs laten komen.
Met een jong paard kies ik trouwens het liefst voor een zadel met verwisselbaar kopijzer zodat je het zadel smaller of wijder kunt maken als dit nodig blijkt zijn met spieropbouw of andere kleine veranderingen.
Dan zit je overigens niet aan kunststof zadels vast. Ik zelf heb goede kwaliteit leer zadel met verwisselbaar kopijzer.

Aprilynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 17:06

tanjaatjuhh schreef:
Lijkt denk ik wel wat op mijn merrie , daar ligt nu een thorowgood op eindelijk 1 die past :')

[ [url=m/dixiJY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ter vergelijking.

Kent and Masters heb ik al geprobeerd (lederen versie van Thorowgood) en geen succes jammergenoeg :( het zadel die 'meest paste' lag langsachter los op de rug waardoor het maar op 2/3 van de rug steunde.

Aprilynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 17:07

Ineke2 schreef:

Met een jong paard kies ik trouwens het liefst voor een zadel met verwisselbaar kopijzer zodat je het zadel smaller of wijder kunt maken als dit nodig blijkt zijn met spieropbouw of andere kleine veranderingen.
Dan zit je overigens niet aan kunststof zadels vast. Ik zelf heb goede kwaliteit leer zadel met verwisselbaar kopijzer.

Dat was ook een voorkeur voor mij, wolgevuld lederen zadel met verwisselbare boom, daarom heb ik ook Kent and Masters getest.. maarja, voorlopig weet ik even niet wat te doen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:09

Ik weet niet wat je budget is maar ik heb een sella zadel en ben daar zeer tevreden over

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:18

Laat iemand langs komen niet niet aan bepaalde merken vastzit maar veel verschillende tweedehands heeft, die zijn er ook. Probeer inderdaad een test- of huurperiode af te spreken, zeker bij 2e hands is dat vaak een optie, zodat je goed kunt testen. Een uurtje rondhobbelen op een zadel is naar mijn ervaring nooit genoeg om te zien of je paard blijvend fijn loopt onder een zadel. En laat je niks wijsmaken, wat een geklets. Een zadel moet passen PUNT

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:52

Opladen en naar country mill is mijn advies.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:36

Aprilynne schreef:
Ineke2 schreef:

Dat was ook een voorkeur voor mij, wolgevuld lederen zadel met verwisselbare boom, daarom heb ik ook Kent and Masters getest.. maarja, voorlopig weet ik even niet wat te doen.

Wat is je budget? Ik heb een Hrimnir Master. Superblij mee!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:47

Saaams schreef:

Daar sta ik geheel achter! _/-\o_

Wij gaan de 17e met 4 paarden die kant op!

Aprilynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 22:26

Saaams schreef:

Wat is country mill als ik vragen mag? Ken ik niet :)

Aprilynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 22:29

Wat is je budget? Ik heb een Hrimnir Master. Superblij mee![/quote]

Welke prijsklasse is het? Het mag gerust wat meer kosten, zolang het maar past en het toch ietwat aanpasbaar is zodat ik er even mee weg kan komende jaren..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:36

Ehm... nieuw is dit zadel 2700 euro :=

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:06

Aprilynne schreef:
Saaams schreef:

Wat is country mill als ik vragen mag? Ken ik niet :)

Zadelmaker

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:11

Mijn baas heeft Harry Dabbs, Frank Baines, Jeffries en Deuber zadels.
Ik heb zelf een Dabbs, en ik wil niks anders meer! Kost wat maar dan heb je ook wat.
Ik weet niet of zij in jouw regio zit maar haar website is www.equimaro.nl

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:15

Ik heb ook een paard met een zeer moeilijke rug.

Op aanraden van meerdere stalgenoten heb ik Amanda Olthof erbij gehaald van Zadelmakerij Hollander uit klarenbeek (apeldoorn).

Wat een heerlijk mens is dat, eentje die niet alleen maar denkt aan de peceta's (wat ik bij country mill nog wel eens het geval vind).
Ze heeft speciale meet instrumenten om de rug na te gaan en te bepalen welk type zadel het beste is.
Bij mijn paard is toen zelfs de 'oude'' hollander erbij geweest, en die gaf heel eerlijk advies. Moest ook direct met het zadel rijden waarna ze kritisch keken naar de ruiter, voor mij werd toen de zitting angepast, vervolgens kwam Amanda het zadel na 1 week keurig brengen (rekende hier geen voorrijkosten bij!!) en mocht ik het zadel kosteloos uitproberen.
Is er iets niet goed, bel je gewoon, komt ze langs. Ze is eerlijk over de aanschaf van een zadel.

Voor mij viel de keus toen voor een KN symphonie, mijn paard liep hier het beste onder. Ik heb er toen 750 euro voor betaald, ze zijn in totaal 4x geweest, controleren, vulling checken , zitting losmaken en een nieuwe singel van BR erbij. Afstand van apeldoorn - zwolle. Prima service, en toch in verhouding niet duur als je kijkt hoeveel arbeidsuren erin hebben gezeten en benzine kosten... Nu is ze vanlaatst weer voor controle geweest en heeft hier geen kosten voor in rekening gebracht.

Aprilynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 15:00

Gerritt schreef:
Ik heb ook een paard met een zeer moeilijke rug.

Op aanraden van meerdere stalgenoten heb ik Amanda Olthof erbij gehaald van Zadelmakerij Hollander uit klarenbeek (apeldoorn).

Wat een heerlijk mens is dat, eentje die niet alleen maar denkt aan de peceta's (wat ik bij country mill nog wel eens het geval vind).
Ze heeft speciale meet instrumenten om de rug na te gaan en te bepalen welk type zadel het beste is.
Bij mijn paard is toen zelfs de 'oude'' hollander erbij geweest, en die gaf heel eerlijk advies. Moest ook direct met het zadel rijden waarna ze kritisch keken naar de ruiter, voor mij werd toen de zitting angepast, vervolgens kwam Amanda het zadel na 1 week keurig brengen (rekende hier geen voorrijkosten bij!!) en mocht ik het zadel kosteloos uitproberen.
Is er iets niet goed, bel je gewoon, komt ze langs. Ze is eerlijk over de aanschaf van een zadel.

Voor mij viel de keus toen voor een KN symphonie, mijn paard liep hier het beste onder. Ik heb er toen 750 euro voor betaald, ze zijn in totaal 4x geweest, controleren, vulling checken , zitting losmaken en een nieuwe singel van BR erbij. Afstand van apeldoorn - zwolle. Prima service, en toch in verhouding niet duur als je kijkt hoeveel arbeidsuren erin hebben gezeten en benzine kosten... Nu is ze vanlaatst weer voor controle geweest en heeft hier geen kosten voor in rekening gebracht.

Ikzelf ben van België, West-Vlaanderen, dus wss dat ze niet tot hier zouden komen of enkel voor hele hoge vervoerskosten..

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:02

Gerritt schreef:

Ik heb ruim een jaar geleden een afspraak gemaakt met country Mill voor een kale boom meting. Ze hebben daar toen 2 mensen speciaal voor ingepland zodat we niet nog een keer op en neer hoefden vanuit Brabant. En toen we daar waren bleek dat het met opvullen nog wel opgelost kon worden en heb ik dus ook alleen daarvoor hoeven betalen.

Ik heb bij hen juist het gevoel dat ze je niets 'aan willen smeren' ;)

Maar dat gevoel kan per persoon verschillen natuurlijk :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:19

Ik heb dan hoofdzakelijk ervaring met westernzadels ( wij leveren custom made ) maar een passend zadel vinden voordat een paard is uitgegroeid in vrijwel onmogelijk. Wij adviseren altijd pas een maatzadel te laten maken als een paard minstens tussen de 5 en 6 jaar oud is, soms zelfs pas 7, omdat ze voor die tijd nog enorm kunnen veranderen.
Mijn advies zou in dit geval zijn om een zo goed mogelijk passend 2e hands zadel te vinden bij een betrouwbare zadelpasser ( en die zijn erg moeilijk te vinden :o in zadelland of het nu om dressuur, western of wat dan ook gaat).
De 2 verhalen van de zadelpassers gaan er bij mij niet in!
Een paard zal onder een goed passend zadel meteen beter gaan lopen, daar hoeft die echt niet lang aan te wennen. Als jij altijd in te kleine schoenen loopt en opeens passende krijgt zal je ook prettiger lopen!

Ga er van uit dat het draagvlak van een zadel, maakt niet uit wat voor type niet voorbij de 16e ruggenwervel mag lopen ( de laatste rib omhoog volgen), dat jij als ruiter ongeveer boven de 14e wervel moet zitten ( sterkste deel van de rug). Dan moet het ca. 2 cm achter de schouderbladen liggen om te zorgen dat die vrij blijven liggen ( veel zadels liggen te ver naar voren!) en dan mag het natuurlijk niet te ruim vallen, maar ook niet te krap zijn.
Handige filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=Sv6HsDRqZNk
https://www.youtube.com/watch?v=I19xrxkgrNo

mvc81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:26

Zadelmakerij Care for Repair uit Torhout, West-Vlaanderen is een onafhankelijke zadelpasser met veel ervaring. Zij verkopen tot 90 tweedehandszadels die allemaal gepast kunnen worden en waar je een week proef mee kan rijden.