Paard 'lacht' met bit in, tanden zijn goed... Ander bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Paard 'lacht' met bit in, tanden zijn goed... Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:54

:wave:

Mijn paard laat vaak zijn tanden zien (lijkt op lachen) met het bit in, ook als de teugels losjes hangen en/of met echt minimum druk op de teugels en daar ook niet veel mee doe. Tandarts is geweest en kon niks vinden waardoor hij pijn oid zou moeten hebben, hij zei dat mijn paard een perfect gebit heeft, en dat het daar niet aan ligt... Doet ook zo zijn bit in, toont daarin helemaal geen verzet oid! Hij is verder ontzettend braaf onder het zadel, wel een sterrenkijker maar eenmaal ontspannen, helemaal niet meer. Ook is hij niet tegen mijn hand in, sturen etc doet hij allemaal braaf. Zie er verder geen problemen bij. Maar nu vroeg ik mij af, of een ander bit beter zou zijn? Rijd nu met een dubbelgebroken watertrensje, enkelgebroken heeft hij ook wel eens ingehad, maar was precies hetzelfde verhaal. Heb ook niet het idee dat hij ergens pijn heeft, maar misschien dat het bit hem niet echt lekker ligt of zo? Op momenten dat hij stil staat en er helemaal 0 druk op het bit zit, is zijn mond wel gewoon dicht... Heb dan ook totaal geen verstand van bitten dus wil niet zomaar iets aan gaan schaffen.

Alvast bedankt!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:04

Lippen optrekken doet paard ook niet voor niets. Goed dat je naar zijn gebit hebt laten kijken!

Je kunt het bit zelf na laten kijken, maar het gedrag kan ook zomaar vanuit zadel of lichamelijke ongemak komen. Ook omdat je aangeeft dat hij de neiging heft rug weg te drukken tot hij eenmaal ontspant.

Mijn advies is een bitfitter zoeken met een therapeutische achtergrond, minimaal sportmasseur. Vraag ook na of deze persoon enige kennis heeft zadelproblemen. Deze kan je paard in zijn geheel goed bekijken, en kan nagaan of andere dingen meespelen dan alleen het bit.

Eileen_

Re: Paard 'lacht' met bit in, tanden zijn goed... Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:09

Hoe strak heb je het bit staan?
Er horen helemaal geen rimpels te zitten bij de mondhoek.. anders heb je er al druk op staan zonder je iets vraagt. Als je paard al gevoelig is in de mond, is het natuurlijk al veel druk wanneer je er zelf maar minimale druk op zet.
Zorg dus dat het bit los genoeg zit. Geen rimpels, maar t moet ook niet halverwegen de mond hangen ;)

Daarnaast; hoe dik is je bit? Misschien is een anatomisch gevormd bit wat? Ben zelf groot fan van Myler bitten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:20

Er hoort wel één rimpel in de mondhoek te vallen, anders hangt het bit te laag en zit het te los in de mond. Zo'n bit wat alle kanten op kan geeft irritatie

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 21:29

DA had een tijd geleden wel zijn rug gecheckt en voelde er verder niks geks aan (ivm schedelbreuk, maar dat is een ander verhaal), toen had hij overigens al dat lachen, eigenlijk al sinds ik hem heb, maar heb er eigenlijk nooit problemen bij ondervonden. Sterrenkijken valt ook wel mee, hij zit niet volledig met zijn neus de lucht in, maar vind aanleuning wat lastig, dit heeft hij dan ook ruim een jaar niet gedaan, dus voor mij wel logisch, gaat nu wel steeds beter! Vorige eigenaar reed alleen wat recreatief, en bij zijn fokker dressuurmatig. Ken zijn geschiedenis, en die is in orde.

De dikte van het bit, heb ik nooit zo opgelet, maar is niet dun volgensmij. Ik zal hem iets losser zetten, kijken of dat werkt!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:31

mrie schreef:
Er hoort wel één rimpel in de mondhoek te vallen, anders hangt het bit te laag en zit het te los in de mond. Zo'n bit wat alle kanten op kan geeft irritatie

Plus aanvulling.

Het ene paard is daarnaast ook n breedbekkikker en de ander n papegaai mondje.
Breedbekkikker heeft de ruimte wel.
Papegaaimondje niet. Als die zonder rimpels hangt kán hij zelfs tegen de tanden aan komen.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:36

Kan het geen gevolg zijn van de schedelbreuk op één of andere manier ?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:15

Ik had ditzelfde probleem.. Bij mij heeft een dun (12mm) bit het opgelost. Er was gewoon niet genoeg ruimte voor een 14-16 mm bit in zijn mond.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:24

Er zijn paarden die wat weinig lip hebben. Waardoor als er een dikker bit in gaat de lippen niet makkelijk volledig kunnen sluiten. Of als ze proberen de lippen te sluiten er te veel spanning op de lippen komt waardoor ze de lippen van elkaar af houden. Dit probleem is vaak opgelost met een dunner mondstuk.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:41

Mijn verzorgpaard had dit ook, in combinatie met tong over het bit gooien. Een dunner bit ben ik van alle problemen af. Hij bleek gewoon een kleine mond te hebben, waardoor bij een normaal mm bit niet kon hebben. Mond ging niet meer dicht en was continu met zijn tong bezig om ruimte te maken voor het bit. Er hangt nu een 11 mm dubbelgebroken trens in.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:01

Juut schreef:
Lippen optrekken doet paard ook niet voor niets. Goed dat je naar zijn gebit hebt laten kijken!

Je kunt het bit zelf na laten kijken, maar het gedrag kan ook zomaar vanuit zadel of lichamelijke ongemak komen. Ook omdat je aangeeft dat hij de neiging heft rug weg te drukken tot hij eenmaal ontspant.

Mijn advies is een bitfitter zoeken met een therapeutische achtergrond, minimaal sportmasseur. Vraag ook na of deze persoon enige kennis heeft zadelproblemen. Deze kan je paard in zijn geheel goed bekijken, en kan nagaan of andere dingen meespelen dan alleen het bit.

Natascha van Eijk van Bitsymmetrie/Passendbit is een aanrader. Is begonnen jaren terug met o.a. fysio en doet veel bitfitten. Zeer kundige (en eerlijke) vrouw! (Als ze je niet helpen kan dan zegt ze dat ook en verwijst ze je zo nodig door naar iemand die je wel kan helpen).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:04

Ik heb een ponyhengst gehad die dit altijd deed maar die had twee voortanden die scheef stonden maar de DA zei dat die daar geen last van mocht hebben. Ze hebben verder nooit gevonden waarom hij dat deed. :) Hij had een dun bitje, geen extreem klein mondje en werd altijd heel losjes gereden op de hand dus we hebben nooit gevonden waarom die dat deed. :)