Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Angela schreef:Wellicht komt er teveel druk op de schoft tijdens het opstijgen en afstijgen? Dan koppelt het paard het stilstaan aan ongemak en wilt dat wellicht voorkomen?
Stijg je op met een krukje en geef je goed tegendruk met je hand aan de andere kant van het zadel?
friesam schreef:Hij loopt nu op een dubbel gebroken bustrens met koperen middenboontje.
Ik wil voor het dressuurwerk zeker geen strenger bit maar heb buiten wel graag een rem voor mezelf mn paard en overige verkeersdeelnemers.
Rij al 25 jaar paard mijn hand is aardig stil.
Zit te denken aan een Pelham ongebroken buiten met dubbele teugel maar misschien moet ik het in een andere hoek zoeken?
IpilyaNL schreef:Ik werk graag met pionnen en balken.
Wat ik zou doen in dit geval (behalve dan om heel veel geduld te hebben)
Leg een balk in de bak en probeer een overgang te rijden net voor de balk.
Ga goed zitten en steek je handen naar voren bij het rijden van de overgang.. (is heel raar in het begin, maar je paard moet de overgang leren op je zit en niet associëren met een teugelhulp) gebruik eventueel je stem. Je kan deze oefening ook aan de longe of tijdens je grondwerk gebruiken.
Door te herhalen, gaat je paard het zeker snappen. Een ander voordeel om op deze manier een overgang te rijden, is dat jij je paard de volledige ruimte geeft om zijn achterhand onder zijn massa te plaatsen.
Zodra de balkjes je aardig af gaan, zet je er een pion ernaast en een paar meter veder weer een pion. Probeer dan op de zelfde manier bij elke pion de overgang te rijden. Je zal merken dat dit spelletje snel begrepen word. Als alles makkelijk gaat, kan je we weer een stapje terug doen en ga je de overgangen met meer tegelcontact rijden.
Opstappen zou ik btw zoals meerderen hebben aangegeven, met een krukje doen. Indien gewenst.. tussen 2 balken of tussen 2 rijen pionnen