rijtechnisch of bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

rijtechnisch of bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 11:35

Ik heb sinds kort een ander paard.

En loop tegen een probleem aan waar ik met mijn instructeur niet uit kom.

Paard loopt fijn nagevelijk en is fijn aan de hulpen. Voor zover een nog groen paard is kan zijn (niveau 3 gangen en links en rechts af zeg maar).

Alleen hij dramt dwars door zijn bit heen met halthouden.
Ik wil graag met hem naar buiten (dit kent hij wel van vorige eigenaar, meer dan dressuur) maar ben bang dat ik totaal geen rem heb.

Dressuurmatig halthouden het zelfde probleem.

Wat doe ik al. Veel halthouden in training en dan belonen voor de 2/3 seconde dat hij stil staat.
Achterwaarts om het voorwaartse te corrigeren kent hij onder het zadel nog niet (aan de hand wel).

Nu 1x met martingaal gereden maar als het hoofd niet omhoog kan om onder het bit uit te komen dan maar hard naar voren.

Hij staat ook moeilijk stil met opstappen. Dus corrigeren, teruguit zetten halthouden corrigeren opstappen belonen zeg maar.

Het is een paard van 8 jaar geen echte baby dus. Hij heeft in het verleden weinig gedaan behalve wat bosritten.

Hij loopt nu op een dubbel gebroken bustrens met koperen middenboontje.
Ik wil voor het dressuurwerk zeker geen strenger bit maar heb buiten wel graag een rem voor mezelf mn paard en overige verkeersdeelnemers.
Rij al 25 jaar paard mijn hand is aardig stil.

Zit te denken aan een Pelham ongebroken buiten met dubbele teugel maar misschien moet ik het in een andere hoek zoeken?

Angela

Re: rijtechnisch of bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:17

Wellicht komt er teveel druk op de schoft tijdens het opstijgen en afstijgen? Dan koppelt het paard het stilstaan aan ongemak en wilt dat wellicht voorkomen?

Stijg je op met een krukje en geef je goed tegendruk met je hand aan de andere kant van het zadel?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:19

Doe je ook grondwerk met je paard? Want zo niet zou ik daar eerst mee beginnen en zorgen dat je je paard zo'n beetje los kan laten en hij dan geen stap verzet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:22

Angela schreef:
Wellicht komt er teveel druk op de schoft tijdens het opstijgen en afstijgen? Dan koppelt het paard het stilstaan aan ongemak en wilt dat wellicht voorkomen?

Stijg je op met een krukje en geef je goed tegendruk met je hand aan de andere kant van het zadel?

Met een krukje geprobeerd maar dat kan alleen als iemand hem vasthoudt en dat kan niet altijd. Er is niet altijd iemand.

toevoeging: bij vorige eigenaar heeft er een zeer slecht passend zadel op gelegen. Hier zit zeker dwang. Met opzadelen staat hij ook niet stil en met het hoofdstel dan wel weer keurig.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 30-01-17 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:22

Maartje1990 schreef:
Doe je ook grondwerk met je paard? Want zo niet zou ik daar eerst mee beginnen en zorgen dat je je paard zo'n beetje los kan laten en hij dan geen stap verzet.

Het probleem is er niet met "grondwerk" dan staat hij keurig stil en gaat keurig achterwaarts.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:34

Zoals je het nu aangeeft gaat het met bit niet veranderen. De angst kan goed zitten in het zadel, en dat moet slijten. Het paard moet gaan merken dat de pijn die toen ontstond en nu niet meer is. Als deze er inderdaad niet meer is. Want er is best kans dat de schoft nog zeer gevoelig is, en ook ieder goed passend zadel gaat aan 1 kant drukken tijdens het opstijgen, zeker zonder krukje.

Ik zou daar dan voor nu ook de energie in gaan steken: leren opstijgen met een krukje.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:44

Ga je doorzitten om te gaan halthouden? Wellicht is het voor het paard fijner om zo lang mogelijk te blijven lichtrijden? En eens te beginnen met schijnovergangen? --> zo langzaam mogelijk, tot het punt waar hij moeite mee krijgt en dan weer wegrijden. Dat steeds verder uitbouwen.

joannetaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:47

Misschien koppelt je paard het halt houden aan het afstijgen, wat dus vroeger pijn heeft gedaan door het zadel en daarom wilt hij/zij dan niet stilstaan. Als dit het probleem helpt het misschien om met iemand anders halt te houden die het paard dan vast heeft en om dan te belonen, desnoods met eten zodat hij ziet dat het niet altijd afstijgen is en dat het geen pijn doet maar dat hij/zij juist een fijne ervaring krijgt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:53

friesam schreef:
Hij loopt nu op een dubbel gebroken bustrens met koperen middenboontje.
Ik wil voor het dressuurwerk zeker geen strenger bit maar heb buiten wel graag een rem voor mezelf mn paard en overige verkeersdeelnemers.
Rij al 25 jaar paard mijn hand is aardig stil.

Zit te denken aan een Pelham ongebroken buiten met dubbele teugel maar misschien moet ik het in een andere hoek zoeken?

Ik kan het me voorstellen hoor een wat "pittiger" bit om buiten wat meer te vertellen te hebben, maar tussen en dubbelgebroken bus en een ongebroken pelham met dubbele teugel zit ook nog een wereld aan geschikte bitten.
Je kan ook nog denken aan een trust locked bustrens. Dat is een "gewoon" bit maar wordt een stangetje op het moment dat de teugels worden aangetrokken.
Maar bij zowel het binnenrijden als het buitenrijden komt het op gehoorzaamheid aan.
Als je paard in de bak goed loopt op een dubbelgebroken bus zou ik dat niet veranderen en het andere bit alleen voor buiten gebruiken. Als hij dan gehoorzaam is, kun je altijd weer terug naar dubbelgebroken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:58

Ik heb vroeger een paard gereden dat als zijn vorige eigenaar vond dat hij iets niet correct deed dan trok hij hem hardhandig tot stilstand en sloeg er dan op los.
Je begrijpt wel dat stilstaan angst was.

Ik heb dat paard echt met brokjes omgekocht :)
Eerst een halve seconde stilstaan is een paar brokjes. Of eigenlijk meer richting stilstaan, de stap al vertragen was al goed. En dan hing ik voorover in zijn nek om hem dat te geven.
Nou dat was natuurlijk wel snel goed bevonden, dus toen moest hij echt een seconde stil staan. Later 2.
Eerst hing ik ver naar voren, later moest hij het zelf meer komen halen.
Op een gegeven moment was de rem er heel snel op :)
En toen ben ik gaan afwisselen, de ene keer lekkers, de andere keer een beloning met de stem.
De angst was alleen nog een beetje terug op vreemd terrein bij spanning, dan moest ik in het begin niet halthouden maar ook dat minderde toen hij daar meer vertrouwen in kreeg.
Later heb ik er wedstrijden mee gesprongen, dressuur mee gereden, buitenritten gemaakt, allemaal op het gewone bit.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:58

Het lijkt meer een rijtechnisch probleem dan wat anders maar wat andere trensjes proberen kan niet zoveel kwaad.

Er zijn toch paarden die echt lekker lopen op dubbelgebroken of juist enkelgebroken of beide (over op ongebroken). Een paard wat erg tegen de hand komt met halthouden heeft wellicht een bit in wat net te dik is?

Oa neue schule, sprenger en stubben hebben ook meer anatomisch gevormde bitten.

Ik zou zelf liever buiten rijden met een gewone trens en dan voor nood er een slof aan knopen dan een pelham. Sowieso is dat 1 van de weinige toepassingen waar ik het nut van een slof in zie :P

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 09:41

Even een algemene reactie.
Opstijgen met krukje en opzadelen met hulp kan ongeveer 1x per week omdat paarden aan huis staan en ik verder alleen ben.
Ik kan natuurlijk wel gaan oefenen met langs een krukje parkeren en belonen en daar stil staan. Zelfs zonder zadel en rijden.
Laatste keer liep hij over het krukje heen, maar dat geeft dan weer geen stress hij loopt gewoon door.

Het is een grijze schimmel maar aan 1 kant op zijn rug zit een donkere plek lijkt net een soort drukplek maar dan niet wit maar donker.
Schoft en rug zijn nu niet gevoelig. Zadelpasser is geweest voor zijn huidige zadel. Er zijn dus al wat problemen getackeld.

De dubbelgebroken bustrens waar hij nu op loopt zat bij het paard en voor het dressuurmatig rijden voor hem een prima bit, niet erg dik maar ook niet dun ik gok 16 of 18 mm.

Ik heb zelf een hele verzameling bitten liggen (geen pelham trouwens in zijn maat) en alleen een dubbelgebroken kneveltrens (sprenger) geprobeerd maar dat is iets dikker en vond hij duidelijk niks.
Ik reed mijn vorige paard op een myler level 2 (zonder sleuven een bustrens) maar vind dit dan weer vrij dun en een grote overgang. Dus nog niet geprobeerd.
Met slof naarbuiten kan ik overwegen. Maar dan liever eerst een keer in de bak om de reactie te testen op de slof.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:48

Als hij zo'n negatieve ervaring heeft moe je die positief maken. Kan je niet vanaf de rug met eten belonen als hij stil staat. En het zo spelenderwijs evt met clickertraining aanpakken. Denk niet dat het onwil is van je paardje namelijk maar protest. En als je voordat hij protesteert hem kan belonen dan haal je dat negatieve stukje er uit.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:54

Maar opstappen met krukje alleen kun je toch eenvoudig oefenen? Gewoon stapje voor stapje. Eerst halthouden naast het krukje. Dan er zelf op staan. Dan een voet in de beugel. En dan gaan zitten. Elke stap opbouwen, en ook ik ben schuldig aan chantage met voer ;) Ik heb al mijn paarden dat geleerd, ook m'n 3-jarige puppy vorig jaar. Is ideaal!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 09:57

Ik geloof zeker niet in onwil van het paard. Hij is vrolijk misschien wat ondeugend en speels maar zeker niet onwillend, hij werkt graag. Misschien buiten wel te graag.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:08

Ik werk graag met pionnen en balken.
Wat ik zou doen in dit geval (behalve dan om heel veel geduld te hebben)
Leg een balk in de bak en probeer een overgang te rijden net voor de balk.
Ga goed zitten en steek je handen naar voren bij het rijden van de overgang.. (is heel raar in het begin, maar je paard moet de overgang leren op je zit en niet associëren met een teugelhulp) gebruik eventueel je stem. Je kan deze oefening ook aan de longe of tijdens je grondwerk gebruiken.

Door te herhalen, gaat je paard het zeker snappen. Een ander voordeel om op deze manier een overgang te rijden, is dat jij je paard de volledige ruimte geeft om zijn achterhand onder zijn massa te plaatsen.

Zodra de balkjes je aardig af gaan, zet je er een pion ernaast en een paar meter veder weer een pion. Probeer dan op de zelfde manier bij elke pion de overgang te rijden. Je zal merken dat dit spelletje snel begrepen word. Als alles makkelijk gaat, kan je we weer een stapje terug doen en ga je de overgangen met meer tegelcontact rijden.

Opstappen zou ik btw zoals meerderen hebben aangegeven, met een krukje doen. Indien gewenst.. tussen 2 balken of tussen 2 rijen pionnen

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 10:12

IpilyaNL schreef:
Ik werk graag met pionnen en balken.
Wat ik zou doen in dit geval (behalve dan om heel veel geduld te hebben)
Leg een balk in de bak en probeer een overgang te rijden net voor de balk.
Ga goed zitten en steek je handen naar voren bij het rijden van de overgang.. (is heel raar in het begin, maar je paard moet de overgang leren op je zit en niet associëren met een teugelhulp) gebruik eventueel je stem. Je kan deze oefening ook aan de longe of tijdens je grondwerk gebruiken.

Door te herhalen, gaat je paard het zeker snappen. Een ander voordeel om op deze manier een overgang te rijden, is dat jij je paard de volledige ruimte geeft om zijn achterhand onder zijn massa te plaatsen.

Zodra de balkjes je aardig af gaan, zet je er een pion ernaast en een paar meter veder weer een pion. Probeer dan op de zelfde manier bij elke pion de overgang te rijden. Je zal merken dat dit spelletje snel begrepen word. Als alles makkelijk gaat, kan je we weer een stapje terug doen en ga je de overgangen met meer tegelcontact rijden.

Opstappen zou ik btw zoals meerderen hebben aangegeven, met een krukje doen. Indien gewenst.. tussen 2 balken of tussen 2 rijen pionnen

super bedankt!