Hebben jullie ervaring met een dressuurstang die het tegen gaat dat het paard de tong over het bit doet? Ik heb nu een stang met een hele lichte tongboog en daar duwt ze de tong overheen hij komt zelfs tussen de 2 bitten te zitten.
Ik zou een bitfitter langs laten komen. Passenbit/bitsymmetrie is een hele goeie, en heeft veel ervaring met paarden die de tong over het bit gooien. Zij kan je precies vertellen waar het aan ligt, en een nieuw bit aanmeten.
Waarom een stang en trens gebruiken.? Als je ook gewoon met een trensje mag rijden.? Heb je een foto van je bit.? Vaak worden stangen verkocht met veel tong vrijheid en dan zit er een klein hoog boogje in.
De kans is inderdaad groot dat er te weinig ruimte in de mond is voor beide bitten. Indien je het noodzakelijk acht om toch hefboomwerking te hebben zou je kunnen gaan kijken naar een baucher bit.
Misschien handig even een foto erbij te zetten van de bitten die je nu gebruikt?
Roodvos
Geplaatst: 03-02-17 12:23
Een stang met lage tongboog wordt vaak geadviseerd omdat dat vriendelijker in zou werken. Maar deze bitten liggen ook meer op de tong, en sommige paarden vinden dat gewoon niet fijn. Zeker paarden die wel graag wat met de tong rommelen zullen dat als onprettig ervaren. Een stang met een hoge tongboog kan dan de oplossing zijn.
En van wat voor materiaal is je bit? Die mooie argentaan/aurigan/hoe het ook maar mag heten tegenwoordig bitten zijn dan misschien wel heel mooi, maar ook loodzwaar. En ook niet alle paarden houden van de smaak van de koperlegering. Een (lichtgewicht) RVS bit kan je dan helpen.
Ik zou eerst nagaan hoe de mond van je paard is Klopt helemaal wat Roodvos zegt maar als e paard een laag gehemelte heeft is een hogere boog weer niet prettig in het gehemelte Kan je zeker een bitfitter aan raden
Ik heb sprenger bitten, speciale voor een paard gehad dat snel zijn tong erover/ertussen deed. Deels is het vaak toch een aanleuningsprobleem, maar mijn bitten hebben zeker geholpen!
Ik had deze met bijpassende onderlegtrens. Je kan ze via een andere site volgens mij 2 weken uitproberen als het goed is en als het dan niet werkt terugsturen. Dat heb ik althans gedaan, ze kosten een vermogen alleen bij mij werkte ze echt!