Wat doet dit (bitloze) hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Wat doet dit (bitloze) hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 18:17

Ik was vorig weekend op een Working Equitation wedstrijd en daar reed deze combinatie...ik ken dit hoofdstel niet zou graag de werking hiervan willen weten. Het ziet er zo apart uit...net een soort paperclip. _O-

Afbeelding

Iemand? :))

FleurSandro

Re: Wat doet dit (bitloze) hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:18

het doet mij denken aan een hackamore met een extra drukpunt achter de kaak (via de bevestiging aan de keelriem) apart hoofdstel! nog nooit gezien, ik ben nu ook wel benieuwd!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:21

Ik zou niet weten wat het zou doen. Ben nu wel heel benieuwd naar de logica hier achter. Mij lijkt het niet prettig

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:30

Wel jammer dat je het niet gevraagd hebt, ben ook wel nieuwsgierig.. :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:37

Ik ben het nog niet eerder tegengekomen maar dit drukt op de neus, nek en kaak tegelijkertijd. Dan ook nog een ronde neusriem om het extra in te laten werken.
Geen lief hoofdstelletje :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:38

Volgens mij heb ik hem op Feestboek ik zal straks kijken en dan vragen. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 18:40

Oh, thanks Magda! :)

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:41

De stang richting de keelriem lijkt te voorkomen dat het neusgedeelte omhoog schuift.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:54

Je bent nog sneller dan google!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:09

Werking van dit hoofdstel: Is met kantel systeem dit is het zachte systeem voor het paard het werkt duidelijk voor het paard als u aan de teugel komt heeft op de neus en kaak druk zodat het paard weet hoe hij zijn hoofd moet bewegen het paard kan zelfs eten of kauwen tijdens het rijden er kan onder de kin elastische kin riem waar ik nu mee reed ook een vaste zetten.

Letterlijk gekopieerd. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:37

Weet hij toevallig de naam van dit hoofdstel?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:41

magda_90 schreef:
Werking van dit hoofdstel: Is met kantel systeem dit is het zachte systeem voor het paard het werkt duidelijk voor het paard als u aan de teugel komt heeft op de neus en kaak druk zodat het paard weet hoe hij zijn hoofd moet bewegen het paard kan zelfs eten of kauwen tijdens het rijden er kan onder de kin elastische kin riem waar ik nu mee reed ook een vaste zetten.

Letterlijk gekopieerd. :)

Ah... Duidelijk. :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 16:45

Ja ik snap er nog steeds niet veel van. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:07

Als ik het goed begrijp is dit dus een gewone hackamore, maar waar de gewone hackamore met de kinriem de kin richting de neus trekt (om het even zo te zeggen) trekt bij dit hoofdstel de kaak/keelriem de wang/kaak naar voren. Op de foto zie je ook duidelijk dat de kaak/keelriem diep in het vlees naar voren getrokken wordt.
Het enige wat hier positiever aan is is dat je inderdaad geen kinriem meer nodig hebt bij de neusriem en dat het paard dus gewoon kan kauwen zonder extra druk op kin en neus (wat met een gewone hack met aangetrokken teugels niet kan).

Ik vind de neusriem trouwens opvallend smal (en dus scherp): ik dacht dat de Working Equitation reglementen regels hadden voor de breedte van de neusriem bij bitloze optomingen?

rheeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:48

dit is het vernieuwde hoofdstel dat zachter inwerkt als de gekruist onder de kin door
met een gekruist onder de kin door blijft de druk te lang op de kaken en rond de mond
als u de teugel los laat bij dit systeem lost het dadelijk
dit is veel paard vriendelijker het ziet er wel zeer zwaar uit van druk maar is het niet
het is geen hackemore het klemt helemaal niets dicht geeft enkel druk naar waar het paard zijn hoofd moet bewegen
dus als u aan de teugel komt geeft het druk op de neus en gaat zo door het kantel systeem onder de kaak boven maar u ziet dat niet goed omdat het paard niet geschoren is en onder haar haar zit het keel riempje zit er net boven
de neus riem boven de neus is 14 mm en is zacht is niet snijdend
daarom heb ik het geteept dat het niet snijd of zweet dat iriteerd
als het hoofdstel niet paard vriendelijk zou zijn zou ik er zeker niet mee rijden
de mensen die mij controleren weten goed dat ik niet brud of iets vast trek op zulke zaken
het hoofdstel heet bitloos hoofdstel met kantel systeem
ik hoop dat ik zo iedereen wat uitleg heb kunnen geven
groeten raf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:19

De meeste kingekruiste hoofdstellen hebben inderdaad een slechte release waardoor de druk te lang op de neus en kin blijft staan als je de teugels al los hebt. Een normale hackamore heeft dat echter al opgelost: zodra je de teugel loslaat zitten kin- en neusriem ook weer los.
Kom je bij de normale hackamore aan de teugels dan krijg je door de hefboomscharen een hefboomeffect en wordt de lichte druk die je op de teugels zet in versterkte mate doorgegeven aan neusriem, kinriem en kopstuk. Aangezien dit hoofdstel ook scharen heeft zal dit ook een hefboomeffect hebben waardoor alle druk die je als ruiter op de teugels uitoefent veel zwaarder door wordt gegeven aan neus, kin en kopstuk. En misschien dan ook nog aan de keelriem door die paperclip omhoog?

Ik vind het er erg ingewikkeld uitzien en ben persoonlijk niet zo'n voorstander van lange harde metalen staven over het paardenhoofd waar juist zoveel belangrijke zenuwbanen vlak onder de huid lopen. Er bestaan trouwens genoeg hackamore systemen en gewoon losse kinriemen waarbij de kinriem elastisch is om zo wat van de door de hefboom versterkte druk weg te nemen.
Ik kan helaas niets over dit hoofdstel vinden als ik google gebruik. Zijn er ook betere foto's van?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:25

Ik ben bij dit soort hoofdstellen (eigenlijk bij alle bitloze hoofdstellen) altijd heel erg benieuwd hoeveel druk er nou daadwerkelijk onder de neus-, kin- en keelriem en het kopstuk op het hoofd komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:30

Op de neus en kin vaak heel veel, op het kopstuk minder omdat dat pas 'aan' gaat staan als de kin en neusriem al vastgeklemd zijn rond de neus. Voor het zover is bewegen de scharen door de druk op de nek gewoon omhoog (en kantelen de bakstukken richting het oog) en is er dus nog geen echte harde druk achter de nek.
Op basis van deze foto is het enige voordeel dat ik van deze uitrusting kan zien dat de bakstukken niet richting het oog kantelen doordat er geen hefboomarm boven het kantelpunt van de scharen is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:57

Mijn eerste reactie is eigenlijk : wordt bitloos nu net zo creatief met de optoming als met bit? En is er dan toch een tekortkoming in de bitloze optomingen zelf als communicatiemiddel of is het weer een trainingsprobleem/paard kan het werk fysiek niet uitvoeren waarbij de optoming dus helemaal niks uitmaakt?

Ik ben dus niet meteen optimistisch over deze ontwikkeling.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:05

Hoofdstel ziet er wel vrij heftig uit. Maar ook hierbij geldt, het is maar hoe je er mee om gaat. En dat is bij elke optoming zo. Dus onvriendelijk hoofdstel.. denk het niet perse. Zolang je er geen leek mee laat rijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:17

Mmm... ik houd het wel bij mijn sidepull en andere "hoe simpeler hoe beter" optomingen geloof ik :+

Gevoelsmatig staan de meer mechanische oplossingen me meestal gewoon tegen, dit ziet me er ook veel te mechanisch en ingewikkeld uit

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:23

rheeren schreef:
dit is het vernieuwde hoofdstel dat zachter inwerkt als de gekruist onder de kin door
met een gekruist onder de kin door blijft de druk te lang op de kaken en rond de mond
als u de teugel los laat bij dit systeem lost het dadelijk
dit is veel paard vriendelijker het ziet er wel zeer zwaar uit van druk maar is het niet
het is geen hackemore het klemt helemaal niets dicht geeft enkel druk naar waar het paard zijn hoofd moet bewegen
dus als u aan de teugel komt geeft het druk op de neus en gaat zo door het kantel systeem onder de kaak boven maar u ziet dat niet goed omdat het paard niet geschoren is en onder haar haar zit het keel riempje zit er net boven
de neus riem boven de neus is 14 mm en is zacht is niet snijdend
daarom heb ik het geteept dat het niet snijd of zweet dat iriteerd
als het hoofdstel niet paard vriendelijk zou zijn zou ik er zeker niet mee rijden
de mensen die mij controleren weten goed dat ik niet brud of iets vast trek op zulke zaken
het hoofdstel heet bitloos hoofdstel met kantel systeem
ik hoop dat ik zo iedereen wat uitleg heb kunnen geven
groeten raf

Bedankt voor de uitleg. Wat is de naam van dit hoofdstel?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:43

xyzutu2 schreef:
Ik vind de neusriem trouwens opvallend smal (en dus scherp): ik dacht dat de Working Equitation reglementen regels hadden voor de breedte van de neusriem bij bitloze optomingen?

Er zijn bar weinig regels bij de WE(H) wat betreft optomingen, in iedere klasse mag tegenwoordig met een scharenbit gereden worden, in de laagste klasse zelfs met een 2e teugel aan een kaptoom i.c.m. een scharenbit.........alleen in de WE4 is het rijden op 1 hand met scharenbit verplicht.

Het is duidelijk dat de WE steeds "diervriendelijker" wordt.........want zo wordt het nog steeds omschreven op de website _O- :o

In Duitsland rijden WE ruiters zelfs op een spade bit............met strak aangenomen teugels!

Maar goed, zolang er paarden rondlopen die dressuurmatig niet goed genoeg getraind zijn ( niet meteen duidend op het paard uit dit topic) zullen er steeds nieuwe "tools" worden uitgevonden om die paarden "onder controle" te krijgen of te houden. Dit is dus ook zo'n uitvinding! Jammer genoeg zijn er nog steeds mensen die vinden dat bitloos altijd vriendelijker is dan een bit..........bij het zien van alle uitvindingen op dat gebied zet ik daar steeds grotere vraagtekens bij???!!!
Iedere bitloze optoming met een hefboomwerking, dus ook deze en zo'n smal neusdeel (1,4 cm.........) werkt scherp in, zeker als deze met constante druk/ contact wordt gebruikt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 15:07

Betere foto' s van het hoofdstel.

Afbeelding

Afbeelding

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:08

lijkt haast wel zelf in elkaar geknutseld. :P