hackamore

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kionasuppie

hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 17:30

Hoi bokkers,

Ik heb een hackamore gekocht en vraag mij af of hij zo goed zit of nog wat hoger moet. Graag jullie mening.
(reden van aanschaf is voornamelijk voor foto's we zullen later zien of wij het beide fijn vinden rijden)

Bedankt alvast!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JoycexEnya

Re: hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:35

Ik zou hem wat hoger doen.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:47

Ik zou de riem op het neusbot een paar gaatjes langer maken zodat het bakstuk wat zakt. Waarschijnlijk moet je de bakstukken dan ook 1 gaatje korter doen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:50

Idd de riem op het neusbot wat langer doen zoals Lucy zegt.
Het neusstuk moet op de hoogte zitten zoals op onderstaande foto, dat kun je voelen door je vingers aan beide kanten over de neus te halen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 28-01-17 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:51

zou idd het deel op de neus enkele gaatjes losser doen en de hoogte van bakstukken zit goed.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 18:29

Er zit geen ruimte meer voor meer gaatjes op de neus.. Kan daar een ander stukje leer aan zodat het wel past?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:40

Hij ligt te dicht langs de ogen inderdaad, neusstukje is te kort. De frontriem is ook veel te klein, dat geeft veel druk op de oorbasis.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 19:05

Dankjullie wel. Ik ga er een langer leer riempje op de neus laten maken door een tuigmaker en frontriem heb ik nog een goede grotere van liggen.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 17:39

Even omhoog.

Hij is inmiddels door een tuigmaker vergroot, zelf ben ik tevreden wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:58

Ik vind het bakstuk nog aardig dicht bij de ogen zitten en ook lijkt het alsof je de kinketting erg strak hebt zitten. Als je nu de teugels aanneemt komt het bakstuk dan niet in zijn ogen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:08

Ik vind hem te dicht bij het oog liggen. Als je de teugels aanneemt dan zul je zien dat het bakstuk door de scharen richting de ogen getrokken wordt. Bij een hackamore heb je eigenlijk een kaakriem nodig ipv een keelriem die het bakstuk op dezelfde plek houdt. :)

Afbeelding

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:11

Dit kan misschien nog komen doordat de frontriem nog niet is vervangen?

Waar kom ik aan zo'n hoofstel geschikt voor hackamore?
Drico, Nee het raakt haar ogen niet, dit heb ik geprobeerd.

Bedankt alvast voor het meedenken?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:13

Ook zonder frontriem zul je zien dat de bakstukken naar de ogen gaan. Er zijn verschillende hackamore hoofdstellen te koop maar die zijn vaak redelijk duur.
Ik heb mijn hoofdstel op maat laten maken door viola hier op Bokt. Heel blij met de service en kwaliteit! :) Dit is haar site: http://leatherviolets.weebly.com/

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:16

Captain, dankjewel! ik ga even contact opnemen :D

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:20

Is het deel op de neus niet gewoon te klein?
Wanner deze groter is zal het direct al verder weg bij de ogen gaan liggen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:25

Inderdaad nog steeds de bakstukken aan de hoge kant.
Er zijn diverse hackamore hoofdstellen verkrijgbaar. Zelf heb ik het Barefoot Contour Physio kopstuk gebruikt toen ik met hack reed, maar vanuit klassieke rijkunst, of bijv Dabo's Design of de hier boven al genoemde kun je ook aan een dergelijk kopstuk met kaakriem komen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:29

Beau_Myrthe schreef:

ik ben het met je eens, de hackamore mag lager hanger, daardoor zullen ook de bakstukken zakken.

mede door deze reden heb ik gekozen voor een bloem hackamore omdat het een kleine hackamore is en niet zo'n groot en grof ding zoals ts heeft en de hefboomwerking kan je zelf schakelen tussen scherp of gewoon sidepull. Zelf heb ik los de neus en kinriem besteld en dan gewoon samen gesteld met een oud hoofdstel, zit prima! moet alleen nog een frontriem zoeken maar ook zonder zit hij prima.
Ik rij er voornamelijk gewoon mee buiten maar dressuurmatig doet hij het er ook wel leuk op!
Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:39

FleurSandro schreef:
Beau_Myrthe schreef:

ik ben het met je eens, de hackamore mag lager hanger, daardoor zullen ook de bakstukken zakken.

mede door deze reden heb ik gekozen voor een bloem hackamore omdat het een kleine hackamore is en niet zo'n groot en grof ding zoals ts heeft en de hefboomwerking kan je zelf schakelen tussen scherp of gewoon sidepull. Zelf heb ik los de neus en kinriem besteld en dan gewoon samen gesteld met een oud hoofdstel, zit prima! moet alleen nog een frontriem zoeken maar ook zonder zit hij prima.
Ik rij er voornamelijk gewoon mee buiten maar dressuurmatig doet hij het er ook wel leuk op!
[ Afbeelding ]

Hoe kan die dan sidepull, want daar zit toch die kinriem, ik wil ook deze aanschaffen, maar vraag me dit dan af.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:06

oke mijn mooie photoshop skills erbij gepakt.... ik heb even 2 opties toegevoegd ligt er namelijk aan of je paard een breed of smal hoofd heeft. bij mijn haflinger moet ik namelijk optie 2 gebruiken
rood is de neusband
blauw is het bakstuk
groen zijn de teugels
en paard is de kinriem
Afbeelding

op deze manier(en) heb je geen hefboomwerking

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:16

FleurSandro schreef:
Beau_Myrthe schreef:

[ Afbeelding ]

Die van jou ligt inderdaad erg mooi! 'Met een groter neus stuk zal het al een stuk beter worden.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 19:24

Ik dacht dat hij hoger moet? Lager is geen probleem dat wil prima met de bakstukken. Ik heb een bericht gedaan voor een ander hoofdstel.
Ik heb deze hackamore echt net gekocht dus het zou zonde zijn als ik hem al weer moet verkopen. ik wil deze graag passend maken.
Is dat opgelost met een ander hoofdstel?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:25

kionasuppie schreef:
Ik dacht dat hij hoger moet? Lager is geen probleem dat wil prima met de bakstukken. Ik heb een bericht gedaan voor een ander hoofdstel.
Ik heb deze hackamore echt net gekocht dus het zou zonde zijn als ik hem al weer moet verkopen. ik wil deze graag passend maken.

Naar mijn inziens ligt het probleem voornamelijk bij het deel wat over de neus heen loopt, die moet langer! Hackamore hoeft niet lager te hangen, bakstukken moet je niet laten zakken. De bakstukken liggen te dicht bij het oog. Vooral omdat met teugels aannemen de bakstukken soms nog meer richting ogen gaan. Misschien ander los neusstuk kopen die langer is?
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 23-02-17 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 19:26

Okay, dan gaan we daar weer mee naar de tuigmaker.. aan hoeveel verlenging moet ik denken?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:28

kionasuppie schreef:

De neusriem moet niet lager op de neus, maar het bovenste riempje op de neus moet nog langer, zodat de bakstukken verder omlaag en van de ogen af komen te liggen. Dat is wat er hier bedoeld wordt :)

Als je dat nog verder kan aanpassen kan je waarschijnlijk gewoon dit hoofdstel blijven gebruiken.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 19:32

Dankjewel voor de opheldering! Ik ben in overleg met een tuigmaker, het riempje kan niet langer dus het word een nieuw neusstuk welke langer is.