Even een korte inleiding, we hebben sinds 3 maanden een 13-jarige onbeleerde Clydesdale merrie staan. Ik wilde haar graag gaan beleren met een hackamore, ging elke keer prima. Sturen reageerde ze wel echt traag op, als ik aangeef naar rechts te willen dan kijkt ze alleen naar rechts maar duurt het 3/4 passen voor ze ook daadwerkelijk naar rechts gaat. Ook als ze wat fris is en draaft is ze moeilijk terug te krijgen naar stap. Halthouden gaat wel heel erg goed.
Nu had ze vandaag even een frisse bui en ging ze er ineens vandoor, ze is zo sterk dat ik haar dan echt niet kan houden, ondanks de hackamore met dus hefboomwerking. Gelukkig reden we in een gesloten weide en stopte ze op het laatste moment bij het hek.
Nu moet ik zeggen dat het vertrouwen een klein beetje weg is en wil ik voor mijn eigen gemoedstoestand toch graag verder met een bit. Ik heb het hoofdstel van de fries erbij gepakt en die gepast en die zat prima, mijn vraag is alleen of het bit past? Hij steekt aan beide zijdes eigenlijk niet uit.

Als hij niet past, moet ik dan een maatje of een half maatje groter?
Welk materiaal raden jullie aan en waar hebben jullie fijne ervaringen mee? Gebroken? Ongebroken? Dubbel gebroken? Nu zit er een enkel gebroken in.
Alvast bedankt voor het meedenken!