Past dit bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Past dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:35

Beste Bokkers,

Even een korte inleiding, we hebben sinds 3 maanden een 13-jarige onbeleerde Clydesdale merrie staan. Ik wilde haar graag gaan beleren met een hackamore, ging elke keer prima. Sturen reageerde ze wel echt traag op, als ik aangeef naar rechts te willen dan kijkt ze alleen naar rechts maar duurt het 3/4 passen voor ze ook daadwerkelijk naar rechts gaat. Ook als ze wat fris is en draaft is ze moeilijk terug te krijgen naar stap. Halthouden gaat wel heel erg goed.

Nu had ze vandaag even een frisse bui en ging ze er ineens vandoor, ze is zo sterk dat ik haar dan echt niet kan houden, ondanks de hackamore met dus hefboomwerking. Gelukkig reden we in een gesloten weide en stopte ze op het laatste moment bij het hek.

Nu moet ik zeggen dat het vertrouwen een klein beetje weg is en wil ik voor mijn eigen gemoedstoestand toch graag verder met een bit. Ik heb het hoofdstel van de fries erbij gepakt en die gepast en die zat prima, mijn vraag is alleen of het bit past? Hij steekt aan beide zijdes eigenlijk niet uit.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Als hij niet past, moet ik dan een maatje of een half maatje groter?
Welk materiaal raden jullie aan en waar hebben jullie fijne ervaringen mee? Gebroken? Ongebroken? Dubbel gebroken? Nu zit er een enkel gebroken in.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Nibbit

Re: Past dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:40

Zoals ik het kan zien past het wel, gewoon proberen

Zou wel de neusriem wat hoger doen, dan komt het velletje niet tussen bit en neusriem bij het oppakken van de teugels. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:42

Neusriem kan niet hoger ivm haar ramsneus. _O- Hij zit nu al op het laatste gaatje hahaha! Ik zal eens opletten of dat gebeurt, goede tip! :j Anders moet ik een andere losse neusriem er bij kopen.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:47

je kan ook kijken of het past met een oude sperriem om er een tussen stukje in te zetten, hoef je niet meteen een nieuwe neusriem te gaan halen (losse neusriem is bijna duurder dan een compleet hoofdstel).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:48

Het er vandoor gaan los je niet op met een bit. Als dit niet werkt wat doe je dan? Een nog scherper bit?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:49

Dit gaat irriteren tenzij je met echt losse teugel rijdt?
(Maar ik denk dat dat niet het geval is ivm het niet kunnen houden)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:51

Maartje1990 schreef:
Het er vandoor gaan los je niet op met een bit. Als dit niet werkt wat doe je dan? Een nog scherper bit?

Weet ik, maar het is te proberen toch? Het is soms ook alsof ze die hackamore niet eens voelt. Wellicht dat ze met een bit beter reageert. Verder ga ik die discussie hier ook niet voeren, mag via de PB maar daar is dit topic niet voor bedoelt.

Jintexx schreef:
je kan ook kijken of het past met een oude sperriem om er een tussen stukje in te zetten, hoef je niet meteen een nieuwe neusriem te gaan halen (losse neusriem is bijna duurder dan een compleet hoofdstel).

Dat is wel slim ja, losse neusriemen zijn vaak idd niet goedkoop. :+ Zal morgen eens gaan knutselen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:52

Te klein zeker niet. Maar ik zie niet zo.goed. Misschien dat een.half maatje toch iets beter is. Ik weet het niet zo goed vanaf de foto, zou aan.beide kanten 1cm moeten uitsteken.

Over de neusriem, kan die niet gewoon tijdelijk er af? Sommige kun je zelfs volledig weglaten maar weet niet of dat met uw hoofdstel gaat.

Edit:
Ik rij tevens altijd op dubbel gebroken D-trensje met oxiderend mondstuk. Mijn pony aanvaardde dit beter dan een gewoon trensje en de lease merrie accepteerd haar bit nu ook beter.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-01-17 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:54

Of zonder neusriem ;)

1 cm uitsteken aan beide kanten is echt te veel, dan krijg je juist ruis. Om uit te proberen is dit een primaaat, TS. De vraag is of het paard uiteindelijk fijn loopt op dit bit, of dat er toch iets anders in moet. Maar als je het niet probeert, kom je er sowieso niet achter.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:54

Art_Ificious schreef:
Te klein zeker niet. Maar ik zie niet zo.goed. Misschien dat een.half maatje toch iets beter is. Ik weet het niet zo goed vanaf de foto, zou aan.beide kanten 1cm moeten uitsteken.

Over de neusriem, kan die niet gewoon tijdelijk er af? Sommige kun je zelfs volledig weglaten maar weet niet of dat met uw hoofdstel gaat.

Ja dacht ook eraan om een half maatje groter te doen.. Een te krap bit lijkt me ook niet lekker zitten.
De neusriem zou ik weg kunnen laten ja maar ze is geen bit gewend en zag nu ook al dat ze tijdens dat ze hem om had (even een tijdje in de wei omgehad om te laten wennen) dat ze ook haar tong over en onder het bit steeds rolde. Heb het bit wat hoger gehangen, toen deed ze het niet meer maar ik denk dat dat makkelijker gaat als de neusriem af gaat? Verder ligt het bit volgens mij ook wel stabieler met een neusriem toch?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:59

Hilary schreef:
Of zonder neusriem ;)

1 cm uitsteken aan beide kanten is echt te veel, dan krijg je juist ruis. Om uit te proberen is dit een primaaat, TS. De vraag is of het paard uiteindelijk fijn loopt op dit bit, of dat er toch iets anders in moet. Maar als je het niet probeert, kom je er sowieso niet achter.

Uitproberen maar dus! Morgen ga ik er weer even op dus dan zal ik het gelijk even testen! :) Ook of bij het aannemen van de teugels het velletje tussen het bit en de neusriem komt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:02

Of bit stabieler ligt betwijfel ik eerlijk gezegd.
Dat tong over bit doen kan vermeden worden als.je de neusriem en sperriem te vast doet. En je moet eigenlijk 2vingers op elkaar op de neusrug kunnen leggen onder de neusriem. De kaak moet kunnen bewegen om te kunnen ontspannen.
Daarnaast flikte mijn lease merrie het ook de tong onder bit te doen toen ik de neusriem losser had dan gewoonlijk (dus 2vingers ipv strak). Ander bit erin en ze heeft het niet meer gedaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 20:05

Er kunnen nu ook 2 vingers tussen! Maar dus niet meer als ik hem een gaatje hoger hang, dan zit hij echt te strak. Kan eventueel nog wel even kijken of ik er een gaatje bij kan maken. Ik heb een hekel aan te strakke neusriemen, ik gebruik ook nooit een sperriem aangezien die er toch af floept.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:22

Dit bit lijkt niet te passen. Niet zozeer vanwege de breedte, maar vanwege de dikte. Een bit moet ook in de mond passen.
Ik zou een stangbit gaan gebruiken en een passend hoofdstel erbij.
Slechte gewoontes zijn sneller weer aangeleerd als afgeleerd.

Ik vraag mij wel af of deze merrie werkelijk onbeleerd was.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 20:24

Waarom een stangbit? Is het bit te dik? Waar kun je dit aan zien?

Merrie kende daadwerkelijk niets. Begreep niet wat been geven betekende en bij iets druk op de neus ging ze vol in de achteruit. Sturen begreep ze niet, daar hebben we nog echt flink mee moeten oefenen met onze instructrice. :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:34

Een stangbit ligt stabieler in de mond. En ik vermoed dat dit bit te dun zal zijn voor je paard. (Al kun je dat op de foto natuurlijk niet zien).
Vraag je instructrice om advies. Geef dit paard zo weinig mogelijk kans om slechte gewoontes te ontwikkelen. Dat zou jammer zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 20:35

Bedoel je een stang met scharen of een ongebroken trens?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:36

heb zelf ook een hele slechte ervaring met de hackamore. Mijn paard was slecht te sturen, precies zoals jou paard en uiteindelijk ging hij er vandoor, mij eraf gegooid. Ik brak iets onder in mijn rug en nu jaren later nog steeds last van. Hackamore gelijk weggedaan daarna. ondanks alles heb ik hem daarna in periodes met een bitloos hoofdstel kunnen rijden. het leek echt de hackamore te zijn. precies wat jij zegt, moeizaam sturen, moeilijk stoppen en soms vrijwel geen reactie.

ik wil je behoeden voor erger, weg met die hackamore als je paard er slecht op reageert. laat je niet aanpraten om het toch nog een keertje te proberen. veiligheid voor alles.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 20:38

Mastrootje schreef:
heb zelf ook een hele slechte ervaring met de hackamore. Mijn paard was slecht te sturen, precies zoals jou paard en uiteindelijk ging hij er vandoor, mij eraf gegooid. Ik brak iets onder in mijn rug en nu jaren later nog steeds last van. Hackamore gelijk weggedaan daarna. ondanks alles heb ik hem daarna in periodes met een bitloos hoofdstel kunnen rijden. het leek echt de hackamore te zijn. precies wat jij zegt, moeizaam sturen, moeilijk stoppen en soms vrijwel geen reactie.

ik wil je behoeden voor erger, weg met die hackamore als je paard er slecht op reageert. laat je niet aanpraten om het toch nog een keertje te proberen. veiligheid voor alles.

Gatsie wat vervelend zeg, zal je ook wel een flinke klap in je vertrouwen gegeven hebben.
Zal ook per paard verschillen hoor! :j Mijn fries rijdt ik er ook mee en die doet het er fantastisch op. Maar die kan je nog rijden met een stalhalster of alleen je stem!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:40

Ik zou kiezen voor een menbit met scharen (kun je ook mild instellen) .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:04

Of het bit te dik of te dun is kan alleen het paard bepalen :)

TS, gewoon uitproberen. Als ze blijft rommelen met het bit vindt ze 'm waarschijnlijk niet prettig en kun je op zoek naar wat anders. Mijn ruin vindt enkelgebroken niks; hij heeft nu een ongebroken trens, maar daar ben ik ook nog niet geheel tevreden over. Ik heb hem op een Myler level 2 gehad, waar paarden die hetzelfde doen als hij (achter de teugel kruipen en tong over het bit gooien) zo mee weglopen, maar hij niet. Een sprenger vond hij fijner maar ook nog niet tof. Mijn volgende uitprobeersel wordt een ongebroken trens met tongboog.

Gewoon uitproberen dus ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:41

Je zou natuurlijk ook een bitfitter kunnen laten komen. Die nemen dan verschillende bitten mee en er is vast wel ene die perfect is

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:43

Art_Ificious schreef:
Je zou natuurlijk ook een bitfitter kunnen laten komen. Die nemen dan verschillende bitten mee en er is vast wel ene die perfect is

Zeker een hele goede tip dit! Zadelpassers worden er al snel bijgehaald bij de aanschaf van een nieuw zadel of aanpassen van het zadel. Maar met bitten rommelt men zelf maar wat aan en men vergeet hoe ontzettend belangrijk een goed passend bit is.

Daarnaast zou ik toch ook naar een rijtechnisch stukje kijken als ik jou was. Want denk dat daar vooral de schoen wringt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 22:47

Ik heb les Maartje1990, alleen momenteel even niet ivm geen bak maar die komt van het voorjaar weer. Maar met Annie heb ik zeker goede begeleiding!! :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:54

Bit past prima.. (het best is een bitfitter laten komen) zou alleen de neusriem een metertje omhoog doen.. nu zit het stukje huid klem tussen het bit en de neusriem als je de teugels aanneemt en dit doet echt pijn bij het paard..