barebackpad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 22:09

Hoi,

Ik zat te denken om een barebackpad te nemen om mijn zit en het gevoel van mijn en me paard beter te krijgen en te vinden.
Ik vind het nog wel eens lastig om het gevoel te voelen van wanneer zet ie die been of wanneer laat ie iets los. En het lijkt me ook wat beter te leren om door te zitten om beter te oefenen om met je paard mee te gaan doorzitten vind ik namelijk wel erg lastig ook tijdens je lessen span ik (met beugels) me lies/bekken erg aan.
Sowieso vind mijn paard het geen pretje om zonder zadel te rijden dan kijkt ie ongelofelijk boos en met de kop omhoog en voor mij ook geen pretje omdat zijn schoft aardig hoog is en zijn ruggengraat lekker ga voelen.
Zal dat sowieso verminderen met de barebackpad als ik daarme ga rijden dat ie dan niet zo zuur gaat kijken?

En vind de pads ook best aan de dure kant kennen jullie goedkoper? Of wat zit het verschil eigenlijk in?

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:25

Het kan zeker uit maken. Je zit namelijk met je zitbeenknobbels op zijn rug. En dat is niet heel prettig ;)
Een pad kan daar goed bij helpen
Helaas degene met kwaliteit kosten geld..de goedkopere zijn altijd dunner of hebben een slecht drukverdeling..
Dus raad je aan geen goedkope aan te schaffen! En zeker geen een met beugels.

Nadia89

Re: barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:26

Ow en tip om te oefenen tot je een goede pad hebt. Gewoon je beugels van je zadel halen ;)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:10

Wou van de week dan zonder zadel aangezien me zadel dan een paar dagen bij de zadelpasser is en het me leuke afswisseling voor af en toe.

Kan ik ook voor tijdelijk een zadeldekje doen en zoon bontje onder het zadel? Zal dat de irritatie ook beetje weg halen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:12

trysteffy schreef:
Wou van de week dan zonder zadel aangezien me zadel dan een paar dagen bij de zadelpasser is en het me leuke afswisseling voor af en toe.

Kan ik ook voor tijdelijk een zadeldekje doen en zoon bontje onder het zadel? Zal dat de irritatie ook beetje weg halen?

Nee want bedenk je dat de singel dan (net als bij goedkope barabackpads) maar op een paar wervels drukt met alle kracht. Is absoluut niet prettig.

Een dure barebackpad van bijvoorbeeld Christ of Barefoot is erg fijn voor het paard voor de drukverdeling, een goedkope maakt eigenlijk geen verschil.

Dat je paard nu zo enorm heftig reageert vind ik wel zorgelijk, zoveel pijn zouden zitbeenknobbels nou ook weer niet moeten doen dus ik zou na laten kijken of hij rugpijn heeft.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:21

Hij heeft aan 1 kant een gevoelige rug word meerderen malen per jaar behandeld door de chiropractor. Vaak last van een spier die dan hard is de eigenaar masseert hem ook regelmatig daarna is het ook gewoon goed.

Het is ook als ik zonder zadel ga dat ik dan enorm knijp met mijn boven been om me evenwicht te houden daar word hij ook knagger van.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:23

trysteffy schreef:
Hij heeft aan 1 kant een gevoelige rug word meerderen malen per jaar behandeld door de chiropractor. Vaak last van een spier die dan hard is de eigenaar masseert hem ook regelmatig daarna is het ook gewoon goed.

Het is ook als ik zonder zadel ga dat ik dan enorm knijp met mijn boven been om me evenwicht te houden daar word hij ook knagger van.

Training misschien aanpassen of een tijdje rust geven?
Spieren die keer op keer vast gaan zitten is ook niet helemaal normaal.

Als je zadel passend is zou ik lekker zonder beugels gaan rijden, oefenen om niet meer te knijpen en lekker je benen lang laten.
Voor nu gewoon niet op stappen, paardje pesten kan altijd nog ;)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:29

Zodra die chicropator is geweest heeft ie altijd ruim 2/3 weken rust en dan met die massage word ie vaak niet daarna gereden.

Nu heeft ie er ook geen last van het.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:31

trysteffy schreef:
Zodra die chicropator is geweest heeft ie altijd ruim 2/3 weken rust en dan met die massage word ie vaak niet daarna gereden.

Nu heeft ie er ook geen last van het.

Als hij zo zuur kijkt heeft hij toch echt wel ergens last van :o
Het is echt niet normaal dat een paard zuur kijkt als je er zonder zadel op gaat zitten, heb ik nog nooit meegemaakt ook niet bij paarden met gevoeligere ruggen of als ik wat meer gespannen zat.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:37

Heb al ruim een half jaar of iets langer zonder zadel gereden. Aangezien hij toen zo zuur kijkte heb ik het ook niet meer gedaan want het is voor mij geen pretje en voor hem niet dus daarom dacht ik zoon pad onder het zadel is het gewoon een heel blij paard die lekker ontspannen dan loopt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:51

Dit zijn dan foto's van 3 jaar terug toen ging ik echt zulke rondjes maken half uur lang ofzo. Dat doe ik sinds dien niet meer het is een 3 stappen draf en dan ben ik er alweer af.
Maar dacht laat het toch zien ben hebben jullie een beeld hoe ik zit ieder geval benen omhoog getrokken en knijpen maar.
Afbeelding
Afbeelding

Daarom dacht ik zoon pad te nemen aangezien ie onder het zadel of poetsen totaal niet zo reageert

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:45

Daar knijpen is normaal echt niet zo pijnlijk hoor.
Je zit wel enorm in stoelzit daar kan je ook met zadel aan werken.

Met zo'n zuur paard rijden vind ik een beetje gemeen op het eerste gezicht :o

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:51

Kan maar gelukkig doet ie dit niet zo meer na dat ik weet onder het zadel. Dit was nog trouwens dat ie nog niet regelmatig werd behandeld. In dat jaar werd ie niet behandeld
In me zadel zit ik niet zo dan zijn me benen gewoon lang.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:52

Afbeelding

Dit is dan een foto onder het zadel 3 maanden terugn

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:08

Er zijn ook zeker wel barebackpads die jou meer grip op de paardenrug kunnen geven waardoor je zonder zadel wat meer ontspannen kan zittten. Maar op je laatste foto in het zadel zit je ook niet in balans, je duikt voorover met je achterlijf en lijkt kkk daar veel spanning in de bovenbenen te hebben. Denk eens een keer aan een zitlesje, die kunnen je ook helpen met het zitten zonder zadel.
Een paard zou eigenlijk nooit nukkig moeten zijn omdat je er zonder zadel op zit, dit is toch een uiting van pijn/ongemak.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:02

Ik vind dat je in het zadel ook een neiging hebt om in een stoel zit te gaan zitten en je heupen niet goed genoeg opent. Wat Daphne boven mij zegt is dat nukkig of zuur kijken in ene een uiting is van iets wat het dier niet als prettig ervaart.

Stel je gaat een BBP aanschaffen moet je toch kijken in de duurdere klasses ivm druk verdeling, zéker als het paard al gevoelig is op de rug. Ga googlen en verdiepen in de verschillende soorten die er zijn.