Meningen lage neusriem

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lara_sky123

Meningen lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 18:58

Ja, hier is al een topic over maar dat was in 2008. Ik denk dat er wel wat veranderd is kwa mening in 9 jaar. De lage neusriem zelf denk ik erover na om deze aan te schaffen. Maar voordat ik dat doe wil ik altijd wat extra informatie. Meningen/ervaringen?

Mijn droom kwam uit op: 06-02-16

Majolen

Re: Meningen lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:07

Persoonlijk loopt mijn paard fijner op een lage neusriem. Theoretisch zou een lage neusriem vriendelijker zijn omdat het bit dan stiller in de mond ligt.

Een hoge neusriem met of zonder sperriem wordt vaak mooier gevonden.

lara_sky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 19:09

Majolen schreef:
Persoonlijk loopt mijn paard fijner op een lage neusriem. Theoretisch zou een lage neusriem vriendelijker zijn omdat het bit dan stiller in de mond ligt.

Een hoge neusriem met of zonder sperriem wordt vaak mooier gevonden.

Mij gaat het er niet om wat mooi is :o maar om wat het beste voor mijn paard is inderdaad!

Mijn droom kwam uit op: 06-02-16

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:10

Hier ook tot nu toe 3 paarden die beter lopen op een lage! Zeer tevreden van dat ooit geprobeerd te hebben!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:13

Ik rijd mijn paarden al jaren op lage neusriem. Ik leid ze er mee op en ben er sindsdien nooit meer van afgestapt. Het is jammer dat we weinig tot geen keuze hebben qua hoofdstellen in de winkel/webshop, maar daar draait het uiteindelijk ook niet om. Mijn paard loopt er zo veel beter op, komt echt los van de hand en loopt lekker door zonder de hele tijd te gaan hangen of protesteren. Ze vond een gecombineerde neusriem gewoon echt niet fijn. Het bit bewoog veel te veel en de druk hoog op de neus vond ze ook niks. Als je hem gewoon losjes om doet is hij in mijn ogen aangenamer dan een gecomnbineerde neusriem. Voor mijn paard dan toch. Ik zou elk paard onder m'n kont er mee willen rijden want het is zo'n wereld van verschil! Het is ook wel even een hype geweest heb ik het idee maar dat lijkt nu ook weer over?
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 24-01-17 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:14

Het is net wat het paard het fijnst vind. Door een lage neusriem ligt het bit stiller in de mond. Maar om nou een andere optoming te kopen omdat je je handen niet stil kan houden vind ik ook weer wat. Correct me if im wrong, is geen aanval. Soms reageerd het paard er gewoon erg goed op of vinden mensen het gewoon leuk en mooi.

Ik vind het persoonlijk niet zo mooi.

PS. Is 2008 echt al zo lang geleden := :oo

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:18

Ik rijd mijn merrie ook op een lage neusriem. Dit is de enige neusriem waar ik haar op een gewoon simpel bitje met een stille verbinding en voldoende voorwaartse drang op een fijne manier door haar lijf en nageeflijk kan rijden. Ik heb geen idee waarom dit zo is maar deze neusriem werkt voor ons nou eenmaal echt het beste. Ik bekijke en probeer echter wel altijd per paard en rijd dus niet alle paarden op een lage neusriem.

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:23

Het beste voor je paard is uitproberen, uit mijn ervaring is gebleken dat de meeste paarden een lage neusriem als fijner ervaren.

@Kabayo: Tja, handen stilhouden is natuurlijk ook geen makkelijke opgave.

@Heleen: Als je goed zoekt en er wat meer geld voor over heb zijn er mooie hoofdstellen te vinden met lage neusriem.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:27

Majolen schreef:
Het beste voor je paard is uitproberen, uit mijn ervaring is gebleken dat de meeste paarden een lage neusriem als fijner ervaren.

@Heleen: Als je goed zoekt en er wat meer geld voor over heb zijn er mooie hoofdstellen te vinden met lage neusriem.

Ja dat weet ik... Maar vind het dan weer met te veel bling, die van hkm bijvoorbeeld zijn al net iets te.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:29

Heleennn schreef:
Majolen schreef:

Ja dat weet ik... Maar vind het dan weer met te veel bling, die van hkm bijvoorbeeld zijn al net iets te.

Je hebt er ook genoeg zonder bling hoor :D QHP, Dyon (spaarpot leeg :D), Hooks, Passier, Premiera ed, .. Heb me er ook gek achter gezocht. Uiteindelijk gewoon losse neusriem gekocht :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:40

Ja ik heb er net eentje gekocht (volledig hoofdstel) van Pfiff die wit onderlegd is. Die vond ik wel erg mooi en totaal niet duur. Dacht dat de kwalitiet echt brak zou zijn maar viel erg mee! Ben er iig blij mee :) Voorheen ook altijd losse neusriemen gekocht en op mijn Anky hoofdstel gezet, werkte ook prima.

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:57

Zoals met alles zal het per paard verschillend zijn of een lage neusriem, een hoge, Mexicaanse of helemaal geen neusriem het fijnst is. Ik zou er eens wat mee experimenteren (lenen van stal/clubgenootjes?) als je denkt dat je paard een andere optoming fijner zou vinden :)

Iets wat me bij lage neusriemen de laatste tijd wel opvalt is dat de neusstukjes vaak wat smal zijn, waardoor de riempjes aan de zijkant erg dicht langs het oog van het paard lopen. Dat is natuurlijk niet prettig, dus een goed punt om even op te letten bij het passen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie