Hoefbevangen - graasmasker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Hoefbevangen - graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 18:11

Vandaag ben ik erachter gekomen dat mijn pony hoefbevangen is. Meteen doorgereden naar de dierenarts om pijnstillers te halen, en afgesproken dat we het een paar dagen aankijken met de pijnstillers en als er niks veranderd/als het erger wordt, komt de dierenarts langs. Morgen komt de hoefsmid ook kijken of hij iets kan doen om de pijn te verlichten.
Onze staleigenaar zei dat we het beste ook konden gaan kijken voor een nieuw graasmasker - paard heeft ondertussen al ik denk de 5e die we gekocht hebben gesloopt tot het punt waarop hij niet meer te repareren is - dus wilden wij wel een masker hebben die ze niet zo gemakkelijk/helemaal niet stuk krijgt. We hadden op Agradi al de Shires Flexi Grazer gevonden, waarbij de korf zelf dus geen stof heeft maar alleen dat rubber-achtige spul (zie foto), maar we vroegen ons af of dat wel zo handig is. Had namelijk ergens gelezen dat sommige graasmaskers problemen konden veroorzaken met het slijten van de tanden.
Afbeelding
Heeft iemand toevallig ervaring met dit graasmasker? Of is er misschien iemand die ook ervaring heeft met van die Houdini's die ze steeds gesloopt krijgen; weten jullie welke moeilijker te slopen zijn?
Ik hoor het graag als je iets weet!

EliseXJoelle

Re: Hoefbevangen - graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:18

Zou me bij dit masker eerder bezorgd maken of ze het niet te warm krijgt, slecht kan ademen.

Is een greenguard graasmasker niet een veel beter idee?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:23

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:32

Als je paard nu hoefbevangen is geworden zul je iets aan het management moeten veranderen. Hoefbevangenheid kan komen door veel fructaan in het gras. Kou in de nacht en zon overdag. Of in combinatie met kort gras of koud gras. Is de pony te dik?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 22-01-17 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:36

Met boven gaande wat voor werk doet hij in combinatie met (kracht)voer zeker omdat hij in de winter bevangen raakt kan er heel wat anders achter zitten, zou hem laten testen op insuline resistentie en ppid.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 18:42

@Wesco Ja de pony is te dik. Ze staat normaal met 10 paarden in een paddock met onbeperkt ruwvoer, dus we gaan haar nu ergens apart - wel in de buurt van de anderen zodat ze niet eenzaam wordt - zetten zodat we er minder voer bij kunnen leggen, zeg maar genoeg voor haar alleen dat ze niet te weinig binnenkrijgt

@Marga1 Krachtvoer oid krijgt ze niet, ze heeft onbeperkt ruwvoer. Met haar werken was momenteel een lastig puntje; ik mag nu zelf niet rijden/longeren ivm medische redenen en mijn pa ging als ie tijd had mennen, maar dat was ook niet vaak omdat hij een eigen bedrijf heeft. Daarom was het nu vooral veel wandelen met haar en hopen dat ik snel weer kon beginnen met longeren om toch de conditie weer op te bouwen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:47

Je paard is nu dan winterhoefbevangen. Ik zou de pony nu helemaal niet op het gras zetten. Veel te gevaarlijk met zonnige dagen en koude nachten.
Apart zetten en alleen hooi dan heeft ze ook geen masker nodig. Eerst maar eens door deze aanval heen te zien helpen. :(:)
Sterkte beterschap voor je paard.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:49

De graaskorven van best friend gaan hier het langst mee.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:57

Ik zou hem niet op het gras zetten en geen graaskorf om doen. Wel apart zetten en hooi weken en afgepast hooi. En geen brok geven en bloedverdunners geven.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:03

geen graaskorf om doen, niet op het gras zetten en als je haar apart haar portie kan geven gewoon alleen hooi geven. Probeer (als het gaat, als ze nog enigszins kan lopen pijnvrij) haar wat beweging te geven (wandelen).

Heb je alleen buthagran gekregen of ook aspirine en ontspanner?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 19:09

@dieseltje We hebben alleen pijnstillers in poedervorm gekregen en als dat alleen niet genoeg is krijgen we ook bloedverdunners maar dan komt de da ook langs om te kijken. Ze kan nog wel lopen maar dat gaat moeizaam; voorzichtige stapjes met een zielig kijkend kopje

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:14

Als het lukt zet haar dan elke dag een kwartiertje in de modder, dat koelt en verlicht.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:19

Door een goede hoefsmid laten bekappen en magnesium geven dit helpt de suikers beter te verteren.
en veel bewegen cq wandelen. En eventueel het waarschijnlijk te rijke hooi vervangen door graszaadhooi of gedeeltelijk door gerstestro (dit om een maagzweer te voorkomen).
Zijn de voeten te gevoelig tijdens het wandelen en bewegen paard op hoefschoenen zetten met eventueel zachte zooltjes erin.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:22

Alleen al het zien van zo'n grasmasker, krijg ik zwaar medelijden met het dier die het omkrijgt.

Ik had van die goede grasmasker waaruit ik de neusgaten knipte en zo maakte dat zijn neusgaten erin helemaal vrij staat en ruim eromheen.........., want helaas zijn de graskorven niet zo neusvriendelijk.

Ik nam altijd die van het merk Imperial Riding, daar slijten ze niet van aan de graasonderkant. in ieder geval niet bij mijn paard en hij stond echt 24/7 op het land. Terwijl bij die van een stalgenoot in 1 week erdoorheen was, maar die had een flutkwaliteit rubber, heel dun en zeer flexibel en dat is gewoon flutkwaliteit.

Maar bij jou zou ik mij er nu niet druk om maken, maar eerst je paard helpen en genezen en dat zal echt niet gaan als ie gras blijft krijgen, hoe weinig ook, elk gras is er 1 en met zulke weer als nu is het risico gevaarlijk hoog.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:29

Mijn pony is gister spierbevangen geworden, gelukkig een lichte variant maar het is belangrijk geen kuil te geven geef hem meerdere kleine hoeveelheden arm hooi mijn haflinger krijgt nu 4x per dag een portie ruwvoer en 1x per dag metacam, hij staat ook in een apparte padock dan de andere paarden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:47

marga1 schreef:
Door een goede hoefsmid laten bekappen en magnesium geven dit helpt de suikers beter te verteren.
en veel bewegen cq wandelen. En eventueel het waarschijnlijk te rijke hooi vervangen door graszaadhooi of gedeeltelijk door gerstestro (dit om een maagzweer te voorkomen).
Zijn de voeten te gevoelig tijdens het wandelen en bewegen paard op hoefschoenen zetten met eventueel zachte zooltjes erin.

NIET BEWEGEN!!! NU NOG NIET. DAT DOET HARTSTIKKE PIJN, Daaarmee wachten tot de pijn echt weg is. Kon het maar bewegen en dan de suikers kwijtraken, maar dat is je reinste mishandeling.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:34

mrie schreef:
marga1 schreef:

NIET BEWEGEN!!! NU NOG NIET. DAT DOET HARTSTIKKE PIJN, Daaarmee wachten tot de pijn echt weg is. Kon het maar bewegen en dan de suikers kwijtraken, maar dat is je reinste mishandeling.

Als het paard goede pijnstilling heeft, licht bevangen (dus nog lopend zoals ts schrijft) kan wat beweging op een vlakke enigszins zachte ondergrond (ivm demping) geen kwaad. Uiteraard ten alle tijden opletten hoe het paard reageert. Bij overduidelijk pijn niet doen, maar anders is wat beweging alleen maar goed voor de bloeddoorstroming.
Dat je iets in hoofdletters plaatst, wil niet zeggen dat je dan gelijk hebt. Ik heb hier helaas heel veel ervaring met chronische hoefbevangenheid en ken het klappen van de zweep nu onderhand wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:52

tja, ik heb ook veel ervaring met hoefbevangenheid en ik ben het met mrie eens, dier volledig zelf laten bepalen of het wil bewegen of niet. Dat kan later ook nog. En graasmasker zou ik nu ook niet doen, maar ivm het hoge fructaangehalte niet op de wei en alleen ruwvoer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:40

@dieseltje, ik ben hetnietmet je eens dat je een hoefbevangen paard met pijnstilling gedwongen beweging moet geven. Juist door de pijnstilling weet je niet hoe het werkelijk gaat met het paard. En als je nog geen foto's van de hoeven hebt gemaakt en weet wat de schade is van binnen, is het in mijn ogen geen goed advies om een hoefbevangen paard gedwongen te laten bewegen als je het paard niet in het echt hebt gezien en weet hoe erg het paard er aan toe is..

Mijn advies: laat de veearts komen en de hoefsmid en stel met zijn drieën een goed behandelplan pp. Liever voor de zekerheid te voorzichtig. Probeer de schade in de hoeven te beperken. Hoefbevangenheid is een rot ziekte.
Iedere aanval is anders, ieder paard reageert anders, iedere schade in de hoef is anders. Kijk naar je paqrd en overleg veel met de veearts en hoefsmid. Dit is teamwerk

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 09:03

@janouk Vandaag komt inderdaad de hoefsmid, dus dan bespreken we met hem of ze nu al kleine stukjes kan gaan lopen of dat dat nog moet wachten. Wandelen zullen we ook alleen doen als zij het toelaat en we haar niet als het ware met een zweep achterna hoeven te lopen o.i.d. Wil haar geen onnodige pijn bezorgen. Voor de rest hebben we met de da afgesproken dat we haar apart in een paddock met stukken modder (om haar hoeven te koelen) en stukken droog waar ze rustig kan liggen, en alleen hooi te geven zodat ze in ieder geval zo min mogelijk suikers binnenkrijgt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:21

Als je pony winterbevangen is dan zou ik haar voeten zeker niet koelen. De doorbloeding in de benen is door de kou al heel slecht en zal door nog meer kou zelfs nog minder worden. Dat is niet wat je moet willen, juist de doorbloeding in de benen weer bevorderen.

En geen gras nee..

Beterschap ts!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:52

Apart zetten is een goed idee ik weet niet of ze nu voordroog of kuil of hooi krijgt?
Ik zou zorgen voor tweede snede arm hooi met eventueel dan een vitaminekorrel erbij. Desnoods idd graszaad hooi erdoor mengen.
Bewegen kan ze zelf bepalen in een paddock ben benieuwd wat de da zegt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:43

Omdat het gaat over ervaringen met de kwaliteit het graasmasker zelf verplaats ik dit topic van MD naar HAR.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 10:47

Heb net ook ergens gelezen dat gemberwortel bij winterbevangenheid helpt om de cortisolafgifte te beperken, en dat dit ook stressverlagend, vaatverwijdend en pijnstillend zou werken. Ook dat kaneel en onsterfelijkheidskruid (jiaogulan) een vaatverwijdend effect hebben. Weten jullie misschien of dit klopt? Er stond bij dat dit vanuit de fytotherapeut voorgeschreven zou kunnen worden.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:58

Je hebt iig goed gehandeld in eerste instantie; pijnstillers, hoefsmid en eventueel de dierenarts!

Mijn pony is ook hoefbevangen geweest (in de zomer/lente) en heeft toen een aantal dagen pijnstillers gehad en wij hebben haar toen 3 keer per dag een half uur/drie kwartier in de modder gezet (mijn pony kan best goed stilstaan en raakt niet in paniek als er niemand bij is, dus dat scheelde! Je kan hem anders ook in de modder wat hooi voeren, dan blijven ze toch rustiger staan over het algemeen). De modder zorgt voor verkoeling (die hoefranden zijn bloedheet...) en voor tegendruk.

Ik zou erg goed oppassen met het gras! Zelf ben ik niet zo'n voorstander van zo'n korf (lijkt me erg frustrerend voor het paard aangezien hij maar kleine 'nipjes' kan nemen). Wij hebben haar gewoon in een kleine, onbemeste, super kale weide gezet (grootste deel van de dag stond ze gewoon ergens in de weide en de andere tijd was ze een kleine beetje van het gras aan het knabbelen). Zij stond dan ongeveer 8 uur per dag in die weide en dan ging ze op stal en kreeg zij hooi.