Zadel schuift naar voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alex_ot

Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 01:57

Hoi allemaal,

ik heb al heel veel fora afgezocht naar een antwoord maar ik kom er niet uit en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn merrie is rondgeribt en heeft door rust en revalideren extra dunne schouders gekregen (is al gebouwd met dunne schouders).
Haar zadel lag al niet goed (te dicht op haar schoft), wat de zadelmaker daarom aan de voorkant heel erg heeft opgevuld zodat het niet naar voren zou schuiven. Dit hielp niet en daarom werd me geadviseerd om een front riser pad aan te schaffen. Dat heb ik natuurlijk gedaan. Op het begin ligt het zadel met deze pad super, maar naar mate we langer rijden schuift het zadel toch weer naar voren net te ver over haar schouders en voor de dresuur is alles natuurlijk wel fijn meegenomen (qua schouderbeweging etc.). Ook leidt dit tot te weinig ruimte bij de schoft.

Bovendien heeft ze omdat het zadel te ver naar voren komt te liggen wondjes bij haar oksels die maar niet weggaan en dat vind ik zielig voor haar.
Voorsingels en staartriemen begin ik liever niet aan.

Kan iemand mij ajb uit de brand helpen? Ik zou zo graag weer lekker met haar willen trainen en wedstrijden oppakken, waarbij zij zichzelf ook lekker blijft voelen.

Alvast bedankt!

PS. als jullie foto's willen van de pad, zadel, bouw paard etc let me know!

Maartje1990

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 03:36

Ik ben geen zadelkenner, maar lijkt me dat het zadel simpelweg niet past en je opzoek moet naar een nieuw zadel. Wat ik weet van zadels os dat de kale boom goed op de rug moet passen. Een slecht passende boom en dan maar kussens opvullen lost helemaal niets op dan.

Wat zijn financieel je mogelijkheden?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 06:50

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 08:14

Ja ik ga mee met mijn voorgangers... Wellicht is een frisse blik van een andere zadelmaker een idee?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 08:19

Heeft het zadel voorheen wel echt goed gelegen?

Een paar foto's van je paard en zadel kunnen wel meer inzicht geven waarom het zadel schuift.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 08:38

Het zadel past gewoonweg niet anders schuift het niet.
Kijk eens bij Ijslanderzadels zou ik zeggen die hebben qua bouw overeenkomsten.

alex_ot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 15:28

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor de reacties! Bij deze wat foto's. Zoals je ziet heeft ze toch niet echt de bouw van een Ijslander, dus Ijslander zadels zullen ook geen oplossing zijn denk ik;)
Het is gewoon echt een merrie met een buikje en aangezien we door alles ook niet op niveau zijn (M2/Z1) is haar buikje nog meer.

Het zadel heeft op het begin wel goed gelegen volgens mij

Edit: maar ze wordt ook ouder (21) dus dan gaat alles wat sneller hangen haha

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:36

Wat voor singel gebruik je? Op basis van de eerste foto lijkt de singelplek verder naar voren te liggen dan de singelstoten, dat alleen kan er al voor zorgen dat het zadel naar voor getrokken word. Een goede anatomische singel kan daar zeker bij helpen.

Verder zou ik zeker ook in plaats van de front riser eens een bontje proberen, dan vang je ook de extra ruimte aan de voorkant op maar is de druk weer anders verdeeld, kan soms net het verschil maken.

alex_ot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 16:04

Afbeelding

Ik gebruik deze singel van Prestige, is al voorgevormd en laatst ook nagekeken door de zadelmaker, nog helemaal prima. Rij er met een bontje omheen.
De singelplek ligt inderdaad wel iets verder naar voren dan de stoten. Had ook al gelezen over een banaan-vormige singel, maar heeft die een andere werking dan deze singel die ik nu gebruik?

Heb al eens met een bontje gereden maar heb dan t gevoel dat ze nog minder ruimte krijgt bij haar schoft

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:19

Bij mijn zadel was het voldoende om de singelstoten verder naar voor te laten plaatsen, zodat het niet meer schuift op de rug van mijn rondgeribde arabier. Ik heb het zadel laten aanpassen door een goede zadelpasser, en na het verplaatsen van de singelstoten en het opvullen van de kussens heeft het zadel nooit meer een cm geschoven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:20

Die is wel gevormd in de zin dat ze wat extra ruimte geeft achter de ellebogen maar doet niets voor de singelplek op zich. Dan moet je er inderdaad echt een hebben die naar één kant gebogen is zodat de singelstoten vanaf je zadel recht omlaag blijven lopen maar de singel zelf verder naar voren richting de voorbenen komt te liggen (best lastig uit te leggen zo).

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:51

Ik zie dat de rug van je paard naar de lendenen toe omhoog loopt. Als je kussens hebt die recht lopen en/of keilkussens duwt de hogere rug ook het zadel naar voren. Je hebt dan juist ronde (franse) kussens nodig.

En een bananensingel zorgt ervoor dat de singel het zadel minder naar voren trekt. Op de foto zie je nu al dat de singelstoten een beetje naar voren worden getrokken. Met rijden wordt dan het hele zadel naar voren getrokken. Ook kruislings singelen kan ook een klein beetje helpen.

Je singelstoten naar voren laten plaatsen is misschien een optie maar dan trek je het zadel aan de voorkant vast en krijg je misschien teveel beweging aan de achterkant van het zadel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:54

Singelstoten zitten bij dit zadel voglens mij al vooraan, de voorste komt onder de kniewrong uit, achterste is V systeem denk ik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:06

Je paard is én overbouwd. Én de singelplek naar voren.

Je singelstoten zouden ver naar voren moeten en het liefst een banaansingel.
Heb zelf een kieffer. Erg fijn. Maar wél wat breed.
Anders een h singel?

Én een seccond opinie van een andere zadelmaker. Voor het zelfde geld is de vorm van de boom en/of de kussens niet geschikt voor deze bouw.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:30

Ik vind het zadel in het geheel erg hoog op je pony liggen, en bij de schoft helemaal.
Daarnaast loopt de rug van je pony wat op, wat je zadel naar voren kan duwen.
Met een andere singel zul je vast wel wat kunnen verhelpen, maar ik vermoed dat het zadel gewoon niet helemaal mooi past.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:46

Inderdaad een goede anatomisch gevormde singel!
Mijne had het ook maar met deze singel probleem opgelost. Al is mijne niet overbouwd maar haar singel plek ligt wel erg ver naar voren en erg rond geribt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:07

Het zal je verbazen maar ze heeft zeker wél wat weg vande bouw van een ijslander :)
Geen bontjes gebruiken als je juist ruimte wil hebben bij de schoft, dat maakt alles alleen maar krapper.