Voor/nadelen bitloos rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusjeeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-17

Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:21

Hallo.

Ik ben opzoek naar mijn visie over bitloos rijden. In deze zoektocht wil ik graag jullie ervaringen weten over de voor en nadelen hiervan. En weten jullie misschien goede boeken hierover?

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:39


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:43

Eigenlijk lijkt het me prettiger om niets oneigens in de mond te hebben voor het paard, maar verder zie ik weinig verschillen.
Rijd zelf bitloos, gaat even goed als met bit eigenlijk.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:01

Het voordeel is dat er geen bit in de mond zit, het nadeel is dat het bot waar de neusriem overheen ligt (waar dus alle druk op komt bij bitloze optoming) erg gevoelig is. Het enige wat daar overheen ligt is een huid, geen enkele demping dus... Denk dat een tong meer kan dempen...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:03

Rindin schreef:
Het voordeel is dat er geen bit in de mond zit, het nadeel is dat het bot waar de neusriem overheen ligt (waar dus alle druk op komt bij bitloze optoming) erg gevoelig is. Het enige wat daar overheen ligt is een huid, geen enkele demping dus... Denk dat een tong meer kan dempen...

Daar hebben ze dan weer bontjes voor. :o
Het ene bit klemt ook meer dan het andere en de ene optoming is heftiger dan de andere. Denk niet dat er echt goed en kwaad in zit.

Polle_x

Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:23

Mss een nadeeltje (in het geval dat je van plan bent wedstrijden te rijden) , je kan niet aan alle wedstrijden deelnemen als je bitloos rijd, soms staat in het reglement dat dat niet toegelaten is... :(

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:32

Lang leve de zoekfunctie van Bokt, daar vind je denk ik wel een honderdtal topis hierover.

amayziah
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:33

Rindin schreef:
Het voordeel is dat er geen bit in de mond zit, het nadeel is dat het bot waar de neusriem overheen ligt (waar dus alle druk op komt bij bitloze optoming) erg gevoelig is. Het enige wat daar overheen ligt is een huid, geen enkele demping dus... Denk dat een tong meer kan dempen...

Oeiii hier maak je een hele grote denkfout. De tong is het op één na gevoeligste orgaan van het paard. En de lagen hebben alleen maar héél dun gevoelig slijmvlies. De neus heeft huid + vacht en is veel minder gevoelig dan de mond.
(Dat geeft trouwens geen vrijbrief om zonder bit opeens hardhandig te gaan rijden.)

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:37

Ik heb zonet mijn bitloos hoofdstel besteld, dus ik kan nog niet zeggen of het beter rijdt.
Ik denk dat het veel van de rijstijl en het soort hoofdstel afhangt.
Er zijn namelijk ook verschillende bitloze optomingen, voor ik de mijne heb besteld heb ik hier eerst veel over gelezen en over 'uitgepluisd' :P

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:55

amayziah schreef:
Rindin schreef:
Het voordeel is dat er geen bit in de mond zit, het nadeel is dat het bot waar de neusriem overheen ligt (waar dus alle druk op komt bij bitloze optoming) erg gevoelig is. Het enige wat daar overheen ligt is een huid, geen enkele demping dus... Denk dat een tong meer kan dempen...

Oeiii hier maak je een hele grote denkfout. De tong is het op één na gevoeligste orgaan van het paard. En de lagen hebben alleen maar héél dun gevoelig slijmvlies. De neus heeft huid + vacht en is veel minder gevoelig dan de mond.
(Dat geeft trouwens geen vrijbrief om zonder bit opeens hardhandig te gaan rijden.)


Maar de tong kan aanspannen als de druk hoger wordt, dat kan de neus niet. Daarbij is het neusbotje erg dun en dus ontvankelijk voor fracturen. Hoe dan ook: het is kiezen tussen twee kwaden en bij beide is de manier van gebruiken doorslaggevend.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:57

Rindin schreef:
Maar de tong kan aanspannen als de druk hoger wordt, dat kan de neus niet. Daarbij is het neusbotje erg dun en dus ontvankelijk voor fracturen. Hoe dan ook: het is kiezen tussen twee kwaden en bij beide is de manier van gebruiken doorslaggevend.

Ik denk niet dat de tong gaat ontspannen bij druk :o
Ook is en neusbot helemaal niet zo dun, wel op het einde maar dan heb je je neusriem veel te laag hangen. De huid erop is wel dun natuurlijk zonder dempende spieren maar zijn zijn andere oplossingen voor bedacht zoals onderlegde neusriemen of bontjes.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:14

Beide paarden hier worden bitloos gereden. De oudste is wel tot ruim een half jaar terug met bit gereden en de jongste heeft nog nooit een bit in gehad die is altijd al bitloos gereden. Mijn ervaring met D oudste is dat zij het bit altijd als ongemakkelijk heeft ervaren, altijd kloten met haar tong, lippen likken en tong over het bit. Neusriem, bit, korte of lange teugel maakte niks uit paard is verder goed gezond. Toen mijn jonge paard werd ingereden hebben ze dit bitloos gedaan. Bitloos geprobeerd bij de oudere en vanaf het eerste moment een heel ander paard, fijn in de aanleuning en geen spanning meer. Voor mij is dus wel duidelijk waarom bitloos fijn is voor (mijn) paarden. Niet ieder paard reageerd er natuurlijk het zelfde op en zo heb je ook nog verschillende bitloze optomingen.

Net als met een bit geld het is zo streng als de ruiterhand het doet in werken. Bij een juist passend hoofdstel komt er geen druk op de verkeerde de plek.

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:17

Rindin schreef:
Het voordeel is dat er geen bit in de mond zit, het nadeel is dat het bot waar de neusriem overheen ligt (waar dus alle druk op komt bij bitloze optoming) erg gevoelig is. Het enige wat daar overheen ligt is een huid, geen enkele demping dus... Denk dat een tong meer kan dempen...


Een bit ligt niet alleen op de tong. Heb je wel eens gevoeld hoe puntig de lagen zijn? Over gevoeligheid en demping gesproken...

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:24

Ik blijf toch 1 ding raar vinden: er wordt altijd genoemd dat het nadeel van bitloos is dat het bot kan breken. Maar ik heb dat daadwerkelijk nog nooit gezien, gelezen of gehoort. Alleen maar rumoer wat hier op bokt gezet wordt. Volgensmij moet je wel heel hard trekken wil je dat breken, Als dat uberhaupt mogelijk is, volgensmij trek je eerder je paard ondersteboven. En de 'er zit alleen maar vel tussen' vind ik ook zo'n dooddoener. Bij een bit zit er helemaal niets tussen en ligt het bit gewoon in de mond en met druk snijd dat in de mondhoeken, tong en gehemelte. En straks trek je zo hard dat de kaak breekt. :Y)

DaniqueM
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:38

Ik denk dat beiden zijn voor en nadelen hebben, maar dat het er maar net aan licht hoe je er mee rijd.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:41

tennan schreef:
Rindin schreef:
Het voordeel is dat er geen bit in de mond zit, het nadeel is dat het bot waar de neusriem overheen ligt (waar dus alle druk op komt bij bitloze optoming) erg gevoelig is. Het enige wat daar overheen ligt is een huid, geen enkele demping dus... Denk dat een tong meer kan dempen...


Een bit ligt niet alleen op de tong. Heb je wel eens gevoeld hoe puntig de lagen zijn? Over gevoeligheid en demping gesproken...


Wel eens gevoeld hoe dik een tong is en hoe sterk die is?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:55

Rindin schreef:
Wel eens gevoeld hoe dik een tong is en hoe sterk die is?

En knijp voor de grap eens flink in je eigen "ontspannnen" tong.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:01

Azmay schreef:
Rindin schreef:
Wel eens gevoeld hoe dik een tong is en hoe sterk die is?

En knijp voor de grap eens flink in je eigen "ontspannnen" tong.


Doe zelf maar even, ik pas. En voel dan direct even het verschil tussen een ontspannen en aangespannen tong.
Als je namelijk even terug leest, dan zie je dat ik het had over een tong die aanspant om druk op te vangen.

Daarbij zie je mij nergens zeggen dat bitloos slechter is dan met bit of andersom. Ik zei alleen dat er voor/tegen beide wat te zeggen is.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:15

Fair schreef:
Ik blijf toch 1 ding raar vinden: er wordt altijd genoemd dat het nadeel van bitloos is dat het bot kan breken. Maar ik heb dat daadwerkelijk nog nooit gezien, gelezen of gehoort. Alleen maar rumoer wat hier op bokt gezet wordt. Volgensmij moet je wel heel hard trekken wil je dat breken, Als dat uberhaupt mogelijk is, volgensmij trek je eerder je paard ondersteboven. En de 'er zit alleen maar vel tussen' vind ik ook zo'n dooddoener. Bij een bit zit er helemaal niets tussen en ligt het bit gewoon in de mond en met druk snijd dat in de mondhoeken, tong en gehemelte. En straks trek je zo hard dat de kaak breekt. :Y)


In mijn blog (http://paardenbitten.nl/mag-het-wat-losser/) staan diverse bronnen en dat geld net zo goed voor bitloos en aansnoeren wat in de praktijk veel gebeurd.

Ik ga klaar zitten met de popcorn. :Y)

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:21

Ik heb laatst een artikel gelezen van een tandarts. Die Tandarts kwam regelmatig paarden tegen met gigantische wonden en littekens in de mond aan de wangen dankzij bitloos.

Een paard kan met een bit de mond open doen (bij een niet aangesnoerde neusriem) waardoor hij de druk van het bit kan ontwijken. Met bitloos kan dat niet.
De verbinding tussen hand en bit is eigenlijk altijd direct. Bij loslaten van de teugel is de druk op het bit meteen weg, dit is niet altijd het geval bij bepaalde bitloze hoofdstellen.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:31

Zelf rijd ik met het cradle bridle van Parelli nu een tijdje. Ik rijd western en dus in principe met losse teugel, ik moet zeggen dat de paarden er beide zeer goed op reageren, boven verwachting. Het is een combinatie van bit en bitloos als het ware, super!

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:32

Optoming moet bij de combinatie en graad van africhting passen. Dat kan een bit zijn, of juist niet, maar een aantal mogelijkheden enkel uit idealisme uitsluiten is kortzichtig.

Bitloos werkt het duidelijkst voor het paard op het verschil tussen druk en geen druk, dat is niet bij alle rijstijlen een optie.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:35

tamary schreef:
Optoming moet bij de combinatie en graad van africhting passen. Dat kan een bit zijn, of juist niet, maar een aantal mogelijkheden enkel uit idealisme uitsluiten is kortzichtig.

Bitloos werkt het duidelijkst voor het paard op het verschil tussen druk en geen druk, dat is niet bij alle rijstijlen een optie.


Amen, zeer goed verwoord!

Roosje_

Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:39

Ik wissel het bitloos en met bit rijden veel af. Ik gebruik het bitloos rijden meer bij het rechtrichten en het verfijnen. Ik merk dat mijn paard hierdoor heel fijn en licht op het bit gaat lopen. Ik ben zelfs begonnen met een beginnetje van het rijden op neckrope. Ik maak dus gebruik van het goede van beide :) ik denk niet in hokjes maar kijk wat voor mijn paard en ik op elk moment wat het beste is/voelt.

Anoniem

Re: Voor/nadelen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:56

Ik denk dat er ook heel veel afhangt van het vertrouwen dat je in je paard hebt. Mijn ruin vertrouwde ik door en door en ik reed hem zonder bit, aan een lange teugel en dat ging perfect. De bijrijder die ik had, had echter het gevoel dat mijn paard met haar aan de haal wilde gaan en hield de teugels strak. Gevolg, mijn paard had een grote schaafwonde op zijn neus. Ik heb haar dan maar met bit laten rijden.