Boommaat - hoe meet je nou echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Boommaat - hoe meet je nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 19:20

Ik wilde wel eens weten hoe breed het ponyzadeltje is wat ik hier heb liggen. Maar ondanks de uitleg in dit topic [HAR] Opmeten van een zadel twijfel ik nog aan waar ik precies moet meten.

Hier zit de tak van het zadel onder het zweetblad:
Afbeelding

Dus mijn vraag: meet ik van voren af gezien precies tot daar:
Afbeelding

Of, alleen ter hoogte van de tak, maar ongeveer halverwege de dikte van het kussen, zoals hier (liniaal zou een tikje lager mogen):
Afbeelding

Dit laatste is ook wat in bovengenoemd topic wordt aangegeven, maar toen vond ik dit plaatje:
Afbeelding
Waarbij echt letterlijk de maat van tak tot tak staat aangegeven.
Jullie snappen, dit scheelt nogal wat in de breedte.
Hoe meet ik nou goed?

FFDP

Re: Boommaat - hoe meet je nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:39

Ik denk dat het de tweede optie is: ter hoogte van de tak, maar ongeveer halverwege de dikte van het kussen. Maar ik ben allesbehalve een expert. :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:46

Probleem is n beetje dat het per merk zadel verschilt met lengte van tak. Van 16-21 cm lang....!!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:08

maralyn schreef:
Probleem is n beetje dat het per merk zadel verschilt met lengte van tak. Van 16-21 cm lang....!!

Inderdaad! Ik vind het het makkelijkst om een los kopijzer van bv Wintec of Thorowgood ervoor te houden. Dan maakt de lengte van de boomtakken niet zoveel uit maar kan je wel zien welke hoek (en dus maat) de boom ongeveer heeft.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 08:37

Hm, dus sites met uitleg en voorbeeldfoto's met meetlijntjes, daar heb je dan eigenlijk helemaal niks aan?
Een kopijzer heb ik niet bij de hand ;) Misschien eens meenemen naar een zadelmaker dan? M'n zadel is voor één van m'n pony's (Welsh-A) veel te smal, als ik weet of de boom medium is bijv, kan ik al een hoop wegstrepen als ik op zoek zou gaan naar een ander zadel.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 20:13

Ik vond net deze link: https://equineink.com/2010/02/21/what-s ... that-tree/ met de volgende uitleg:
"(...) Then if you want to get really technical, pull out your protractor and start measuring the angles of the points! According to an article on the Lorien Stables site:

- A narrow saddle has an 86 degree angle.
- A medium or regular saddle has a 90 degree angle – a “right angle” like the corner of a square.
- A wide saddle has a 94 degree angle."

Eens zien of we nog ergens een geodriehoek in huis hebben :D

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:48

Ja zo is ook een optie!