Soorten pelhams

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Soorten pelhams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 00:15

Om de verfijning in het springparcours net wat beter te krijgen wil ik eens een pelham uittesten.
Nu ben ik er altijd vanuit gegaan dat een ongebroken pelham het meest gebruikelijk is omdat een bit met hefboomwerking in combinatie met gebroken, al dan niet enkel of dubbel, net scherper inwerkt.

Maar als ik online wil shoppen, kom ik vooral gebroken pelhams tegen en eigenlijk heel weinig ongebroken...

Nu ben ik toch aan het twijfelen wat ik best koop, mijn idee was een ongebroken baby-pelham, dus pelham met korte scharen. Zou een gebroken bit toch net wat minder sterk doorkomen?

Nu rij ik met een dubbelgebroken sprenger D trens. In het dressuurwerk reageert ze hier prima mee, maar in het springen wil ze graag wat lang worden en vasthouden in de mond wat vooral in kortere parcoursen moeilijk wordt omdat ik ze dan niet snel genoeg kan corrigeren.

Mocht iemand een bit te koop hebben, mag dat ook altijd per pb gemeld worden...
Laatst bijgewerkt door Antonius op 19-01-17 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Re: Soorten pelhams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:25

Ik heb een ongebroken flexi soft babypelham van trust, rijdt erg fijn voor mijn paard. Zelfde heb ik ook in watertrens voor het meer dressuur matige werk. Hij wil nog wel eens druk en fris worden, maar op de babypelham is dan net fijner ontspanning te krijgen

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 00:32

Heb je bewust voor een pelham in kunststof gekozen?

Op zich ben ik geen fan van rubber omdat dit wat stroever in de mond ligt imo, maar mss dat die kunststof toch anders is dan gewoon rubber?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:38

Ik heb idd bewust voor kunststof gekozen. Dit kunststof is erg buigzaam (plooi je zo dubbel) en mooi glad, dus geen stroef zwart rubber. Veel uitgeprobeerd en op rvs/aurigan loopt hij niet fijn. Gestart met de flexi soft watertrens, en een babypelham erbij genomen. Reageert hij tot nu zo erg fijn op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:57

Gebroken mondstuk + hevel geeft ruis, ik ben laatst ook in een onderzoek een foto tegen gekomen die aangaf dat enkel gebroken + hevel wel mogelijkheid tot notenkrakereffect heeft.
Citaat:
*Lateral radiographs of curb bits. Fig. 9C. Rein pressure on a bit with loose cheeks and a broken mouthpiece can force the mouthpiece against the palate.

Op pag. 9 van dit pdf :
http://www.damascusequine.com/resources ... itting.pdf

Voor mij gaat hevel dus enkel samen met een ongebroken mondstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:55

Ik heb ook een flexisoft pelham van trust. Paard met een gevoelige mond. En dit werkt perfect.
Baby pelham vind ik onzin, Kwestie van normaal rijden met je handen en inwerking aanpassen met de kinketting.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:58

Ik heb een ongebroken baby-pelham uit zwart 'rubber'. Ben het met je eens hoe weinig ze je ziet, ik heb me ook te pletter kunnen zoeken en die krengen kosten dan ook nog eens handenvol geld :+ Ik zou er eigenlijk een nieuwe moeten maar ben op de moment niet bereid om weer 130 euro te gaan uitgeven haha.

@hierboven: Mijn paard heeft niet veel nodig qua bit, voor haar was een gewone pelham toch écht te zwaar. Hangt echt van paard/ruiter combinatie af :) Helaas voor mij want een gewone had ik wél in huis haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:07

Laurievc schreef:
Ik heb een ongebroken baby-pelham uit zwart 'rubber'. Ben het met je eens hoe weinig ze je ziet, ik heb me ook te pletter kunnen zoeken en die krengen kosten dan ook nog eens handenvol geld :+ Ik zou er eigenlijk een nieuwe moeten maar ben op de moment niet bereid om weer 130 euro te gaan uitgeven haha.

@hierboven: Mijn paard heeft niet veel nodig qua bit, voor haar was een gewone pelham toch écht te zwaar. Hangt echt van paard/ruiter combinatie af :) Helaas voor mij want een gewone had ik wél in huis haha.

Ook niet met de kinketting losser? Heb die baby en normale pelhams naast elkaar gehouden en het scheelde echt maar 1 of 2 cm.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:10

Kinketting zit met de babypelham zelfs maar op het 2e gaatje :) Dus veel losser is vrijwel onmogelijk :P Hmm mijn pelham tegen baby scheelt toch wel wat meer volgens mij. Ga eens kijken straks! :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:11

Anoniem schreef:
Laurievc schreef:

Ook niet met de kinketting losser? Heb die baby en normale pelhams naast elkaar gehouden en het scheelde echt maar 1 of 2 cm.

Een lossere kinketting is niet vriendelijker omdat een bit dan verder kan kantelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:11

Laurievc schreef:
Kinketting zit met de babypelham zelfs maar op het 2e gaatje :) Dus veel losser is vrijwel onmogelijk :P Hmm mijn pelham tegen baby scheelt toch wel wat meer volgens mij. Ga eens kijken straks! :)

Ik heb de pelhams van trust vergeleken. En zag het verschil bijna niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:13

friesam schreef:
Anoniem schreef:

Een lossere kinketting is niet vriendelijker omdat een bit dan verder kan kantelen.

Nee de kinketting moet precies goed zitten. Bij aan nemen moet de kinketting aanliggen. Bij losse teugel moet hij los hangen. Maar bij 9vd 10 ruiters zit de ketting te strak. Dus dan is losser wel vriendelijker.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:14

Ik heb verder geen verstand van pelhams en dit is absoluut niet beledigend bedoeld maar informatief voor mezelf.

Maar waarom een prlham en niet eerst een Pessoabit of een minder scherp bit met lichte hefboom? Waarom meteen een pelham? Dit zijn toch vrij scherpe bitten? Mij is zelfs vroeger verteld dat t een van de scherpste bitten is. Ik rij zelf altijd op een simpel bitje maar zie steeds meer mensen over stappen op pelham en ben benieuwd en nieuwschietig waarom?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:16

Anyway, mijn ketting zit zeker niet te strak haha :P

Ik volg het topic even, ben wel benieuwd naar verdere posts! :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:18

EEn gebroken pelham geeft pijnlijke en onduidelijke signalen. Ik heb een ongebroken pelham gehad met inderdaad korte scharen voor mijn paard. Merk herinner ik me niet. Maar ten eerste liep mijn paard daarna nog beter aan de teugel en ten tweede had ik meer controle als hij bij het buitenrijden weer eens gek deed.

IK had de 'stangteugel' altijd in een licht boogje hangen, maar als het nodig was, draaide ik mijn handen zodat er een klein beetje druk op kwam... en dat was ruim voldoende.
IK vond een ongebroken pelham een heel fijn bit.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:21

Adrienne93 schreef:
Ik heb verder geen verstand van pelhams en dit is absoluut niet beledigend bedoeld maar informatief voor mezelf.

Maar waarom een prlham en niet eerst een Pessoabit of een minder scherp bit met lichte hefboom? Waarom meteen een pelham? Dit zijn toch vrij scherpe bitten? Mij is zelfs vroeger verteld dat t een van de scherpste bitten is. Ik rij zelf altijd op een simpel bitje maar zie steeds meer mensen over stappen op pelham en ben benieuwd en nieuwschietig waarom?

In mijn ogen is een Pessoa veel onvriendelijker dan een ONGEBROKEN Pelham.
Een Pessoa is gebroken dus notenkraker met hefboom (zie uitleg hierboven). En verder zit er geen kinketting aan dus het bit kan "doorslaan"

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:23

Ik vind inderdaad een groot nadeel aan de pessoa dat hij gewoon kan doorklikken zonder riempje. Met riempje vind ik het dan weer te sterk. Heb het een tijdje bij mijn eerste paardje gebruikt, maar dan vind ik een babypelham toch fijner in gebruik en dat is mijn merrie met me eens denk ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:23

Adrienne93 schreef:

Hefboomdruk is heftiger dan inwerking van een goed afgestelde kinketting(icm een ongebroken mondstuk)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:34

Wij gebruiken regelmatig ongebroken pelhams, prima bitten en met een dubbele teugel kan je fijn variëren tussen "trens" en "stangwerking". Ongebroken is veel scherper, dat geld voor alle gebroken en dubbel gebroken bitten, maar bij een bit met hefboomwerking wordt de ruis, zoals hierboven genoemd, nog groter. Overigens heeft het gebruik van een pelham met een verbindingsstukje ook weinig zin, omdat dat ook weer onduidelijkheid geeft in signalen en je er minder fijn mee kan afstemmen.
Een te losse kinketting ( wij gebruiken overigens nooit kettingen maar riempjes omdat dat minder hard is) geeft ook ruis, een scherpere inwerking omdat het bit dan meer op de lagen inwerkt en de werking van de hefboom teniet doet. Veel kinriemen/ kettingen hangen veel te los, met als gevolg doorslaan van de scharen en dus erg veel druk op de lagen. Wij gespen ze ze ongeveer zo dat er, in rust 2 vingers tussen kunnen, maar zo dat ze wel, bij aanname teugel, vrij snel aanliggen maar niet meteen druk geven. Uiteindelijk moet je ook niet zo hard aan de teugels trekken ;) dat ze aan komen liggen of een schaar ( met lossere riem/ ketting) doorslaat. Een hefboom bit, welke dan ook moet eigenlijk altijd als signaalbit gebruikt worden, dus zonder constante druk. Daarom is een pelham, met 2 teugels ideaal, trensteugel kan wat meer contact houden, stangteugel wordt voor een extra signaal gebruikt.

Pelham is een onprettig bit, daar zou een kinriem aanmoeten omdat de werking anders onduidelijk en pijnlijk is; een hefboom zonder hefboom maar wel met extra kracht in het doorslaan, met die kinriem en de bijbehorende ruiterhand (en een ongebroken mondstuk; bestaan die eigenlijk) zal de werking veel duidelijker en dus milder en prettiger zijn.

Ik heb overigens een kunststof ongebroken, babypelham te koop ( lichtgroen mondstuk, 12,5 cm) . Heb er toen stad en land naar afgezocht en uiteindelijk in het buitenland besteld.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:36

Al eens gekeken naar de jointed locked (baby)pelham van Trust? Gebroken bit dat niet kan 'doorklappen' (en dus zonder notenkraker-effect).

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:40

ElCid schreef:
Wij gebruiken regelmatig ongebroken pelhams, prima bitten en met een dubbele teugel kan je fijn variëren tussen "trens" en "stangwerking". Ongebroken is veel scherper, dat geld voor alle gebroken en dubbel gebroken bitten, maar bij een bit met hefboomwerking wordt de ruis, zoals hierboven genoemd, nog groter. Overigens heeft het gebruik van een pelham met een verbindingsstukje ook weinig zin, omdat dat ook weer onduidelijkheid geeft in signalen en je er minder fijn mee kan afstemmen.
Een te losse kinketting ( wij gebruiken overigens nooit kettingen maar riempjes omdat dat minder hard is) geeft ook ruis, een scherpere inwerking omdat het bit dan meer op de lagen inwerkt en de werking van de hefboom teniet doet. Veel kinriemen/ kettingen hangen veel te los, met als gevolg doorslaan van de scharen en dus erg veel druk op de lagen. Wij gespen ze ze ongeveer zo dat er, in rust 2 vingers tussen kunnen, maar zo dat ze wel, bij aanname teugel, vrij snel aanliggen maar niet meteen druk geven. Uiteindelijk moet je ook niet zo hard aan de teugels trekken ;) dat ze aan komen liggen of een schaar ( met lossere riem/ ketting) doorslaat. Een hefboom bit, welke dan ook moet eigenlijk altijd als signaalbit gebruikt worden, dus zonder constante druk. Daarom is een pelham, met 2 teugels ideaal, trensteugel kan wat meer contact houden, stangteugel wordt voor een extra signaal gebruikt.

Pelham is een onprettig bit, daar zou een kinriem aanmoeten omdat de werking anders onduidelijk en pijnlijk is; een hefboom zonder hefboom maar wel met extra kracht in het doorslaan, met die kinriem en de bijbehorende ruiterhand (en een ongebroken mondstuk; bestaan die eigenlijk) zal de werking veel duidelijker en dus milder en prettiger zijn.

Ik heb overigens een kunststof ongebroken, babypelham te koop ( lichtgroen mondstuk, 12,5 cm) . Heb er toen stad en land naar afgezocht en uiteindelijk in het buitenland besteld.

Niet mee eens. Ongebroken zowel met een trens als met een stang (welk type dan ook) is niet scherper dan (dubbel) gebroken)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 14:05

Adrienne93 schreef:

Los van wat hier nog al over gezegd is en waar ik het helemaal mee eens ben, is het mijn ervaring dat een paard met een pessoabit de rug afbreekt boven de sprong.
Ik denk ook dat een pelham er snel 'zwaar' uitziet door dat kettingetje en een pessoa ziet er qua uitzicht meer uit als een trens en dat mensen dus geneigd zijn de werking van dit bit te onderschatten.

Maar bedankt iedereen voor jullie input > overtuigt mij inderdaad in mijn idee dat een ongebroken pelham toch 'vriendelijker' is dan een gebroken.

Elcid: ik stuur je een pb

FCSA: heb die jointed locked pelham eens opgezocht > wat is de reden dat het niet kan doorklappen? Het feit dat het bit gebogen is?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:03

Ik heb indertijd ook wel een met een pessoa gereden, een drama, met een pelham ongebroken krijg ik wel ontspanning (en ook reactie, hij durfde op een gewoon bit wel eens doordrammen), nu kan ik veel lichter rijden dan met gewoon bit, minimale hulpen, ipv 10x ophoudingen. Alles staat en valt met africhting, helaas is het bij hem hier vroeger verkeerd gegaan, Maarja wat ze al 10 jaar doen, keer je niet zomaar om, het is nu een wereld van verschil hoor, maar de pelham maakt het Veel fijner. Wat betreft de kinketting, ik heb er een bontje omheen, en ik heb hem gewoon goed vast, de scharen moeten iets kunnen kantelen maar niet te ver bij mij. Eigenlijk net als ik een liverpool afstel of controleer (bij mennen). Verder werkt zo n bit scherper in, maar zolang je je bewust bent wat je in handen hebt.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 15:41

Nog een vraagje, ik zie zowel rechte als gebogen stangen, wat is hiervan het verschil in inwerking?
En wel of geen tongboog?

Vervelend dat al die bitten zoveel kosten, je zou dat allemaal eens moeten kunnen uittesten hé...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:10

Citaat:
Ongebroken is veel scherper, dat geld voor alle gebroken en dubbel gebroken bitten

Ik bedoel dus "gebroken is veel scherper dan ongebroken, geldt voor alle enkel en dubbel gebroken bitten" .

Foutje :o