Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:*Lateral radiographs of curb bits. Fig. 9C. Rein pressure on a bit with loose cheeks and a broken mouthpiece can force the mouthpiece against the palate.
Laurievc schreef:Ik heb een ongebroken baby-pelham uit zwart 'rubber'. Ben het met je eens hoe weinig ze je ziet, ik heb me ook te pletter kunnen zoeken en die krengen kosten dan ook nog eens handenvol geldIk zou er eigenlijk een nieuwe moeten maar ben op de moment niet bereid om weer 130 euro te gaan uitgeven haha.
@hierboven: Mijn paard heeft niet veel nodig qua bit, voor haar was een gewone pelham toch écht te zwaar. Hangt echt van paard/ruiter combinatie afHelaas voor mij want een gewone had ik wél in huis haha.
Anoniem schreef:Laurievc schreef:Ik heb een ongebroken baby-pelham uit zwart 'rubber'. Ben het met je eens hoe weinig ze je ziet, ik heb me ook te pletter kunnen zoeken en die krengen kosten dan ook nog eens handenvol geldIk zou er eigenlijk een nieuwe moeten maar ben op de moment niet bereid om weer 130 euro te gaan uitgeven haha.
@hierboven: Mijn paard heeft niet veel nodig qua bit, voor haar was een gewone pelham toch écht te zwaar. Hangt echt van paard/ruiter combinatie afHelaas voor mij want een gewone had ik wél in huis haha.
Ook niet met de kinketting losser? Heb die baby en normale pelhams naast elkaar gehouden en het scheelde echt maar 1 of 2 cm.
friesam schreef:Anoniem schreef:
Ook niet met de kinketting losser? Heb die baby en normale pelhams naast elkaar gehouden en het scheelde echt maar 1 of 2 cm.
Een lossere kinketting is niet vriendelijker omdat een bit dan verder kan kantelen.
Adrienne93 schreef:Ik heb verder geen verstand van pelhams en dit is absoluut niet beledigend bedoeld maar informatief voor mezelf.
Maar waarom een prlham en niet eerst een Pessoabit of een minder scherp bit met lichte hefboom? Waarom meteen een pelham? Dit zijn toch vrij scherpe bitten? Mij is zelfs vroeger verteld dat t een van de scherpste bitten is. Ik rij zelf altijd op een simpel bitje maar zie steeds meer mensen over stappen op pelham en ben benieuwd en nieuwschietig waarom?
Adrienne93 schreef:Ik heb verder geen verstand van pelhams en dit is absoluut niet beledigend bedoeld maar informatief voor mezelf.
Maar waarom een prlham en niet eerst een Pessoabit of een minder scherp bit met lichte hefboom? Waarom meteen een pelham? Dit zijn toch vrij scherpe bitten? Mij is zelfs vroeger verteld dat t een van de scherpste bitten is. Ik rij zelf altijd op een simpel bitje maar zie steeds meer mensen over stappen op pelham en ben benieuwd en nieuwschietig waarom?
ElCid schreef:Wij gebruiken regelmatig ongebroken pelhams, prima bitten en met een dubbele teugel kan je fijn variëren tussen "trens" en "stangwerking". Ongebroken is veel scherper, dat geld voor alle gebroken en dubbel gebroken bitten, maar bij een bit met hefboomwerking wordt de ruis, zoals hierboven genoemd, nog groter. Overigens heeft het gebruik van een pelham met een verbindingsstukje ook weinig zin, omdat dat ook weer onduidelijkheid geeft in signalen en je er minder fijn mee kan afstemmen.
Een te losse kinketting ( wij gebruiken overigens nooit kettingen maar riempjes omdat dat minder hard is) geeft ook ruis, een scherpere inwerking omdat het bit dan meer op de lagen inwerkt en de werking van de hefboom teniet doet. Veel kinriemen/ kettingen hangen veel te los, met als gevolg doorslaan van de scharen en dus erg veel druk op de lagen. Wij gespen ze ze ongeveer zo dat er, in rust 2 vingers tussen kunnen, maar zo dat ze wel, bij aanname teugel, vrij snel aanliggen maar niet meteen druk geven. Uiteindelijk moet je ook niet zo hard aan de teugels trekkendat ze aan komen liggen of een schaar ( met lossere riem/ ketting) doorslaat. Een hefboom bit, welke dan ook moet eigenlijk altijd als signaalbit gebruikt worden, dus zonder constante druk. Daarom is een pelham, met 2 teugels ideaal, trensteugel kan wat meer contact houden, stangteugel wordt voor een extra signaal gebruikt.
Pelham is een onprettig bit, daar zou een kinriem aanmoeten omdat de werking anders onduidelijk en pijnlijk is; een hefboom zonder hefboom maar wel met extra kracht in het doorslaan, met die kinriem en de bijbehorende ruiterhand (en een ongebroken mondstuk; bestaan die eigenlijk) zal de werking veel duidelijker en dus milder en prettiger zijn.
Ik heb overigens een kunststof ongebroken, babypelham te koop ( lichtgroen mondstuk, 12,5 cm) . Heb er toen stad en land naar afgezocht en uiteindelijk in het buitenland besteld.
Adrienne93 schreef:Ik heb verder geen verstand van pelhams en dit is absoluut niet beledigend bedoeld maar informatief voor mezelf.
Maar waarom een prlham en niet eerst een Pessoabit of een minder scherp bit met lichte hefboom? Waarom meteen een pelham? Dit zijn toch vrij scherpe bitten? Mij is zelfs vroeger verteld dat t een van de scherpste bitten is. Ik rij zelf altijd op een simpel bitje maar zie steeds meer mensen over stappen op pelham en ben benieuwd en nieuwschietig waarom?