Bitten, bitten, bitten... Zoveel keus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Bitten, bitten, bitten... Zoveel keus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 23:25

Er zijn zoveel bitten te koop. Ik zie door de bomen het bos niet meer, en kan niet vinden wat ik zoek.

Mijn jonge pony heeft erg veel moeite een bit te accepteren. Daarom rijd ik haar nu bitloos, maar ik zou graag overgaan naar met bit. Bitloos bevalt prima, maar het is in ieder geval handig als ze het wel kan met bit.

Nou zei mijn instructrice dat ze waarschijnlijk zo'n moeite heeft om het bit te accepteren omdat ze zo'n klein mondje heeft, heel smal en met een laag gehemelte. Zij raadde aan om naar het volgende bit te zoeken:

- 10.5 cm
- Bustrens, D-trens of kneveltrens
- Erg dun, mag gerust een onderleg trens zijn.
- Zonder notenkraker-effect, dus een bit wat niet dubbel kan klappen
- Enkel- of dubbelgebroken maakt niet zoveel uit

Waar kan ik dit vinden? Bij heel veel bitten die ik vind staat niet eens of ze dubbel te klappen zijn of niet.
Klopt het dat alle Myler bitten niet dubbel te klappen zijn, of alleen bepaalde types?
Naar welke merken kan ik nog meer kijken? Vind Myler ook nogal aan de prijs..

Ik hoop dat jullie advies hebben :)

horsiegek

Re: Bitten, bitten, bitten... Zoveel keus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:29

Ik heb een dubbelgebroken Sprenger, dunste. Heel fijn bit! Door de vorm kunnen ze volgens mij niet dubbel klappen, ze zijn rond gevormd. Ik heb een D-trens. Ze zijn wel aan de prijs (125?) maar ik rij er al jaren mee en paard loopt op dit bit echt fijn, wat met eerdere (soortgelijke) bitten niet zo was.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:31

De Turnado van Sprenger is een enkel gebroken bit, die niet in het gehemelte kan prikken. Meen dat ze 16 mm zijn. Maar het is een watertrens, mag dat ook?

Zelf vind ik zo'n appelbit in rechte uitvoering ook heel fijn, alleen weet ik niet of je die te dik vindt.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:31

Laat een bitfitter komen. Dan kun je meerdere bitten proberen en voelen welke het beste is.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:34

Ik heb een myler level 2, deze kan ook niet dubbel. Ideaal voor een pony/paard met laag gehemelte icm dikke tong oid.

Nu testen we een sprenger watertrens dynamic rs 14mm en deze is anatomisch gevormd en kan ook niet dubbel/knellen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 23:43

Bedankt voor jullie reacties tot zover :)

Een bitfitter wil ik tzt wel een keer laten komen, maar daar is het nu nog te vroeg voor.
Ze is echt pas net onder het zadel en heeft een vreselijke hekel aan een bit in. Daarnaast is ze nogal bang voor vreemde mensen, zeker als ze aan haar hoofd komen. Ik wil het haar niet aandoen om er een nog negatievere ervaring van te maken.

Watertrens ligt te onrustig in de mond. 16 mm is ook te dik, ik moet eerder kijken naar 10 of 12 mm.

Ik zal ook eens kijken naar Sprenger bitten, goede tip!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:44

Ongebroken trensje...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:59

Ik had hetzelfde probleem met mijn arabische merrie en uiteindelijk ben ik geslaagd met een Billy Allen bitje. Dat is officieel een westernbitje, maar functioneert heel fijn, het lijkt wat op Myler maar ligt nog stiller in de mond, zit relatief weinig beweging in, maar wel genoeg om duidelijke hulpen te geven. Kan ook absoluut niet dubbelklappen ofzo.
Het is bovendien ook een heel fijn dun bit.
http://www.westernwelt.com/bilder/produ ... -Allen.jpg
Zoiets.

Mijn merrie reageerde ongelooflijk heftig op simpele dubbelgebroken bitjes (keihard hoofd schudden) en met dit bit reed ik zo weg. :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 00:15

Die ziet er ook wel goed uit idd en een stuk beter geprijst!
Ik kan hem alleen overal pas vinden vanaf 11,5 cm helaas :(

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:35

Dorien66 schreef:
Ongebroken trensje...

Daar zou je inderdaad naar kunnen kijken. Een ongebroken onderlegger. Die zijn vaak wat dunner. Omdat hij ongebroken is, ligt hij vaak rustiger in de mond en krijg je zeker weten geen notenkraker effect.
En anders naar dubbelgebroken kijken. Bij enkelgebroken krijg je toch vaak dat die meer omhoog gaat staan, waardoor je snel in haar gehemelte zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:39

Ongebroken trens of inderdaad een Billy Allen snaffle :j

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:49

Je zegt jonge pony.!?
Hoe oud is jong?
Wellicht ligt het niet aan het bit maar aan de bespiering van het paard waardoor hij nu het bit niet accepteerd?

Voorbeeld:
Mijn toen nog 3 jarig paard liep de eerste maanden voorbeeldig na het fijn zadelmak maken. Ik reed hem op een bubbel geb. Water trens van Sprenger. In mijn ogen lijkt dat een heel fijn bitje. Mijn andere loopt er al jaren perfect op.

Na paar maanden (ben zijn enige ruiter) kwam hij in de staak. Hoofd in de lucht, tong over het bit. Ik dacht dat paard is niet goed.
Alles uitgesloten (DA erbij, zadelmaker, fysio etc)
Dat was het allemaal niet.

Gelukkig heeft mijn trainer heel veel ervaringen met jonge paarden. En bleek dit bij het proces te horen. Zijn rugspieren konden het nieuwe werk nog niet goed aan. En zodra je hem over zijn rug wilde gaan rijden kostte dat moeite en kwam hij in verzet!
Ik ben toen twee weken tegen de wil van mijn trainer is, met wen correctie bit gaan rijden. Paard had zijn hoofd naar beneden, voor het beeld zag het et "netjes" uit. Maar uit eindelijk werd het paard niet getraind. Hij liep niet op de juiste manier in de aanspanning. Dus voor het oog was het leuk, maar in praktijk verbeterde niets.
Met goede hulp van mijn trainer zijn we met een simpel bitje er rijtechnisch uit gekomen.

Uiteindelijk heb ik hem op een HH enkel geb. D trens lopen! En loopt fijner dan ooit (inmiddels is hij 4,5).

Conclusie van het verhaal! Een ander bit kan een oplossing lijken. Maat vaak zit het probleem niet in het bit, maar in het manier van rijden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 01:11

ongebroken zou ik ook nog eens naar kunnen kijken idd! maar komen de afzonderlijke hulpen dan wel goed door?

Annekeee, ik ben het met je eens dat het soms inderdaad aan de manier van rijden ligt.
In dit geval weet ik echter zeker dat dat het probleem niet is, er is gewoon geen ruimte in haar mond. Als je het bit ziet liggen dan drukt het echt aan alle kanten (niet al te dikke dubbelgebroken watertrens). Daarnaast heb ik voor gisteren nooit op haar gereden met bit, juist omdat ze het vanaf de grond al niet accepteert. Ze wil haar mond niet sluiten en is super onrustig.
Bitloos is er geen enkel probleem en rij ik zo met haar weg.
Ze is overigens 4,5 en 1,5 jaar geleden zat ik er al voor het eerst op, maar totaal heb ik er misschien 15 of 20 keer op gezeten.

Gisteren heb ik voor het eerst met bit gereden, dit was een dunnen bustrens en dit ging best aardig, maar bij iets te veel druk klapt hij dubbel tegen haar gehemelte aan en dat wil ik absoluut voorkomen. Maar dit bit accepteerde ze al veel beter en wilde ze ook op nageven en haar hoofd stil houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:37

Lastige maat om keuze in te hebben. Er was nog redelijk wat te vinden in 11.5 (inmiddels ook al lastiger), maar 10.5 schommeld ergens richting ponybitjes en daarin is ongebroken kennelijk niet bestaand (tenzij kunststof, maar die zijn zeker te dik).

Beste gok is om een mailtje te sturen naar arthurs westernstore met de vraag of die een billy allen d-trens in 10.5 hebben. Schijnt dat niet alles op de website staat en dat hij nog wel eens aan afwijkende maten kan komen (import usa).

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 01:47

Ga ik proberen dankje!

Ja het is echt een lastige maat, Myler zegt hem wel te verkopen, maar de meeste sites die Myler aanbieden gaan ook pas vanaf 11.5 of zelfs 12.5.
Ik was ook wel verbaasd, want het is toch echt een flinke D-pony, maar ze heeft een mini-mondje.
Met het zadel had ik ook al pech, korte rug dus ook maar 16 inch mogelijk.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 02:39

Kijk eens bij Ijslander bitten. De meeste Ijslanders hebben een relatief klein mondje dus 10.5 is een vrij gangbare maat. Ik heb onlangs voor mijn Ijslander een dubbel gebroken kneveltrens gekocht. Ligt stil in de mond.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 03:00

Ik heb een Stubben D trens. Dubbel gebroken, blokkeerd als er druk op komt. Schaart dus niet door (notenkraker effect zoals je het noemt) Enorm fijn bit! Mijn merrie wilde nooit het bit aannemen en bleef er altijd vanaf, maar sinds dit bit durft ze zelfs af en toe sterk te worden :D

Is een heel dun bitje en ligt super stabiel

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:07

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:19

Mijn paard heeft ook een klein mondje.. had ook een laag gehemelte ik dacht ook dat het aan het bit lag..????!!

Helaas ik had het fout, was drie "speciale" bitten rijker

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:44

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:48

Ik heb heel veel verschillende bitten uitgetest voor mijn pony, maar het blijft zoekwerk :) Je kan helaas niet vooraf voorspellen wat wel of niet zal werken bij welke pony.

Ik heb de beste ervaringen met ongebroken bitjes, wat gebogen of anatomisch gevormd. De gebroken bitjes met een begrenzing kunnen voor bepaalde pony's ook fijn zijn. Een heel dun bitje (denk aan 10/12mm) wordt niet altijd goed aanvaard, omdat dat heel scherp kan inwerken op de lagen. Myler geeft (in mijn ervaring) niet altijd het gewenste resultaat voor het werk wat wij willen doen.
Tegenwoordig raad ik nogal makkelijk Sam Marsh bitten aan voor pony's met kleine mondjes, omdat ik daar zelf heel goede ervaringen mee heb. Ze zien er heel gevaarlijk uit, maar zijn in werkelijkheid net fijn voor deze pony's. Helaas zijn ze (bijna) niet in de handel te vinden, ik heb er 2 stuks op maat laten maken.
Ik heb zeker 20 ponybitten liggen, waarvan een aantal die ik op maat heb laten maken :) Normaal gezien ben ik altijd bereid om bitjes uit te lenen, maar dat is misschien niet haalbaar qua afstand :)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:58

Ik heb zelf een myler level 2. Hij is wel echt het geld waard. Mijn pony is nu veel meer happy onder het rijden. Je kan het bit een week uitproberen bij divoza. Ik merkte meteen een heeel verschil. (Positief)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:09

Volgens mij als je een myler koopt van de Nederlandse importeur mag je hem uitproberen. Kost je iets van 20 euro ofzo als je hem toch retourneert.

Ik rij alles op een myler. Mijn westerngefokte paarden lopen er superfijn op. Van de jonkies tot de oudere paarden.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:17

Ik heb dit ook gehad. Heb toen gekozen voor een Sweet Iron dit nam ze wel aan.

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:23

Ik heb een hele lange tijd met een dubbel gebroken kneveltrens van Sprenger gereden, beide paarden die ik er mee heb gereden liepen er heel fijn op!