Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:04

Het ene barefootzadel is het andere niet en hetzelfde geldt voor dressuur-, spring- en veelzijdigheidszadels. Daarnaast zit je op ieder zadel weer anders en kunnen ruiterhulpen anders overkomen. Het is maar net wat bij een combinatie past dus om nu op basis hiervan te beweren dat alle barefootzadels ongeschikt zijn is wel wat kort door de bocht. Het één is niet per definitie beter dan het ander.

Overigens ben ik blij voor jou en je paard dat je nu een zadel hebt gevonden waar je blij mee bent, TS.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:38

Over schouder weglopen is een rijtechnische fout van de ruiter

Of je zit niet stabiel genoeg in boomloos waardoor je je hulpen niet goed geeft,
Of het boomzadel beperkt de beweging in de schouder van je pony zodanig dat die het dan niet meer kan zonder vervelende druk te geven.

Beide geen positieve dingen ;)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:10

En dan zit het ene boomloos perfect en het andere waardeloos, dus goed aan laten meten is bij een boomloos net zo belangrijk als bij een zadel met boom.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:19

Toydoll schreef:
Over schouder weglopen is een rijtechnische fout van de ruiter

Of je zit niet stabiel genoeg in boomloos waardoor je je hulpen niet goed geeft,
Of het boomzadel beperkt de beweging in de schouder van je pony zodanig dat die het dan niet meer kan zonder vervelende druk te geven.

Beide geen positieve dingen ;)


Precies dit wou ik ook zeggen!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:52

Shar_Angel schreef:
Als het aan haar houding ligt waarom loopt het paard dan wel goed onder dressuurzadel?


Omdat je niet in alle zadels evenveel steun hebt.
(En er is ook een groot verschil binnen de dressuurzadels alsook binnen de boomloze zadels.

Als jouw zit niet goed is ontwikkeld, door teveel steun.
Ga je dat merken als je een zadel hebt wat minder steun geeft.

Als je zit niet goed is ontwikkeld, ga je per ongeluk dingen doen, die je niet plant.
Als je iets naar links schuift, zal je bv wat meer links aantikken met je been, of misschien zelfs wat ertegen leunen.
Het hoeft maar weinig te zijn, maar de balans is eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:07

Och gut, het zou per ongeluk eens wel aan de Barefoot liggen! Ik lig in een deuk van het lachen om de verdediging van het merk _O-

TS, troost je, ook bij mij was een Barefoot geen succes. Ook mijn merrie loopt beter met een boomzadel en daar is niks mis mee. Evenmin met Barefoot trouwens :) De combinatie ruiter-paard-zadel is voor iedereen verschillend, dat is toch wel een algemeen feit. Da's al net zo met een passend bit. Wat voor de één een wondermiddel is, is voor de ander een waar drama.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:11

tengeltje11 schreef:
kan het niet te maken hebben met dat je paard met een barefoot,meer beweegruimte krijgt?en daarom wegloopt?


Die gedachten speelde bij mij ook.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:18

Madonnamagic schreef:
Fortitude schreef:
Denk dat dit meer met je zit/houding te maken heeft dan met het 'slecht' zijn van een barefoot.

Volgens mijn instructrice heb ik juist een hele goede zit....


je hebt een goede zit en een goede zit he...

Ik kreeg ook complimenten over mijn zit. Echter, toen ik een keer mijn hoofdstel in de les verruilde voor een bosal, trok mijn paard een hele trukendoos open. Ik kreeg op de rechte lijnen ineens prachtige travers, renvers, of schouder voor. Terwijl ik vond dat ik alleen maar rechtuit wilde.

Mijn instructeur zag niets in mijn houding veranderen, maar kennelijk was mijn paard toch lichter op de hulpen dan ik altijd gedacht had. Hij reageerde subliem op elke "hulp" die ik dacht niet te geven maar kennelijk wel deed. Een prachtig kadootje dat ik kreeg van mijn paard.

Ik ga er dus ook vanuit dat jouw aanwijzingen vanuit de BF anders zijn dan vanuit je boomzadel. En nu je dat weet, kun je gericht gaan kijken WAT je dan anders doet in je BF. Leuke oefening om je bewust(-er) te maken.

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:43

Ik vind het bijzonder knap dat jullie allemaal met volledige zekerheid kunnen zeggen dat TS niet goed kan rijden terwijl jullie haar en haar paard nog nooit gezien hebben. Waarom vind ik zo geen topinstructrice die het vanuit huis kan doen?

Ohnee wacht even vergeten. Boomloos is uiteraard heilig!

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:46

xLes schreef:
Ik vind het bijzonder knap dat jullie allemaal met volledige zekerheid kunnen zeggen dat TS niet goed kan rijden terwijl jullie haar en haar paard nog nooit gezien hebben. Waarom vind ik zo geen topinstructrice die het vanuit huis kan doen?

Ohnee wacht even vergeten. Boomloos is uiteraard heilig!

Niet helemaal relevant maar ts heeft wel filmpjes geplaatst in het verleden.

Boomloos is zeker niet heilig, zeker niet op een gevoelig paard want dan krijg je inderdaad sneller miscommunicatie. Valt aan te werken maar moet je maar net willen.
Zelf wil ik alleen nog boomloos, maar dat is mijn zaak.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:54

xLes schreef:
Ik vind het bijzonder knap dat jullie allemaal met volledige zekerheid kunnen zeggen dat TS niet goed kan rijden terwijl jullie haar en haar paard nog nooit gezien hebben. Waarom vind ik zo geen topinstructrice die het vanuit huis kan doen?

Ohnee wacht even vergeten. Boomloos is uiteraard heilig!


Wie heeft het hier over niet goed kunnen rijden? Er is een verschil tussen "niet goed kunnen rijden" en "andere houding plus bijbehorende hulpen aannemen tgv ander zadel".

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:17

Toydoll schreef:
Over schouder weglopen is een rijtechnische fout van de ruiter


Niet persé waar. Mijn paard heeft erg brede schouders waardoor hij met het verkeerde zadel zn linkerschouder eruit drukt. Dat drukt in wendingen en bij verzameling (waarbij de schouder omhoog komt) teveel op die schouder. Leg ik er een zadel op wat de schouder nog vrijer laat dan loopt hij wel keurig rechtuit. Rijtechnisch is er dan niets veranderd, hij probeert enkel om van die druk af te komen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:39

Ik vind de barefoot ook echt k.u.t.
Ik heb voorheen met een boomloze funrider gereden dit was het zwart oranje zadel van kalfsleer,inreed er enorm graag mee. Toen toch verkocht en boomzadel gekocht voor te springen,en in alle boom zadels of het springen dressuur of vzm is merk maakt ook niet uit daar rij ik zo mee weg.
Erna een barefoot gekocht om buiten te rijden maar dat was geen succes de beugelophanging ligt veel te ver naar achter voor mij.
Toen stukje gemaakt met beugelophanging aan dat iets naar voren geplaatst kon worden, maar een barefoot is het voor mij zeker niet.
Dus barefoot verkocht en meisje dat het kocht was er verkocht aan.zei had er geen probleem mee.
Dus denk ook dat het met bouw en houding te maken heeft.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:40

keona schreef:
Ik vind de barefoot ook echt k.u.t.
Ik heb voorheen met een boomloze funrider gereden dit was het zwart oranje zadel van kalfsleer,inreed er enorm graag mee. Toen toch verkocht en boomzadel gekocht voor te springen,en in alle boom zadels of het springen dressuur of vzm is merk maakt ook niet uit daar rij ik zo mee weg.
Erna een barefoot gekocht om buiten te rijden maar dat was geen succes de beugelophanging ligt veel te ver naar achter voor mij.
Toen stukje gemaakt met beugelophanging aan dat iets naar voren geplaatst kon worden, maar een barefoot is het voor mij zeker niet.
Dus barefoot verkocht en meisje dat het kocht was er verkocht aan.zei had er geen probleem mee.
Dus denk ook dat het met bouw en houding te maken heeft.

Hoeveel barefoot modellen heb je geprobeerd dan?

Ik kan niet zitten in de arizona maar de andere modellen zijn wel prima voor mij.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:22

Nee hoor, boomloos is niet heilig.
Maar je zit verandert, zoals ook het ene dressuurzadel tov het andere, je zit verandert.

Ik heb nergens gezegd dat TS niet kan rijden.
Maar dat als jij minimaal naar links schuift er enorm veel kan veranderen in de onbewuste hulpen.

En binnen boomloos heb je zadels waar ik niet mee kan rijden en zadels die ik heerlijk vind zitten, hoewel dit niks zegt over hoe goed ik mijn hulpen geef.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:53

Sorry maar als ik een koop en erna ik er niet in kan zitten ga ik niet weer een andere kopen.en moest mt 0 zijn dus dan kom je op een model uit
Azmay schreef:
keona schreef:
Ik vind de barefoot ook echt k.u.t.
Ik heb voorheen met een boomloze funrider gereden dit was het zwart oranje zadel van kalfsleer,inreed er enorm graag mee. Toen toch verkocht en boomzadel gekocht voor te springen,en in alle boom zadels of het springen dressuur of vzm is merk maakt ook niet uit daar rij ik zo mee weg.
Erna een barefoot gekocht om buiten te rijden maar dat was geen succes de beugelophanging ligt veel te ver naar achter voor mij.
Toen stukje gemaakt met beugelophanging aan dat iets naar voren geplaatst kon worden, maar een barefoot is het voor mij zeker niet.
Dus barefoot verkocht en meisje dat het kocht was er verkocht aan.zei had er geen probleem mee.
Dus denk ook dat het met bouw en houding te maken heeft.

Hoeveel barefoot modellen heb je geprobeerd dan?

Ik kan niet zitten in de arizona maar de andere modellen zijn wel prima voor mij.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 12:18

Bedankt voor al jullie reacties. Ik kan wel wat hebben:-)
Ik was ook altijd weg van de barefoot qua zit, en de filosofie erachter. Ik heb dus ook NIKS tegen de barefoot op zich. Ik ben wel van mening dat het zadel dus niet geschikt is voor elke rijder, elk paard en elke discipline, zoals men het eigenlijk wel doet overkomen.
Bij mij past het blijkbaar toch niet helemaal goed, of bij mn paard ik weet het niet, maar het werkt niet.
Ik ben blij dat ik nu iets heb gevonden wat ons beter past, en wilde met mijn topic alleen maar mensen aan het denken zetten die mogelijk met dezelfde problemen kampen als ik.
Ik wens iedereen heel veel geluk en plezier met zijn -al dan niet- boomloze zadel!

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:25

Het grote verschil tussen boomloos en boomzadels is toch de boom ;) een boom verdeelt de druk beter, stel jij zit wat scheef (lees zakt minimaal op een kant wat door waardoor er meer gewicht op een zitbeenknobbel komt dan zal dit meer (in dit geval) nadelig effect hebben, daardoor je continu je paard over de buitenschouder duwt, bij een boomloos zadel. Bij een gewoon dressuurzadel is die druk op die kant beter verdeeld waardoor het paard er niet zo n last van ondervind. Een goed passend boomzadel heeft bij mij nog steeds voorkeur (en waarschijnlijk bij de meeste paarden).
Mijn advies in dit soort gevallen altijd, laat je paard nakijken of die recht is, laat jezelf nakijken of je recht bent, is je zadel goed passend en 100% recht (want je zadel kan nu ook op de wegloopkant tegenwerken waardoor je paard minder over die schouder valt).