Martingaal

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Boeddha2017

Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 17:47

Mijn is altijd verteld dit hulp middel gebruikt worden voor sterke paarden en of paarden hun.neus de lucht.in doen.
Nu hoor is steeds vaker deze ook gebruikt worden om.beter contact in de mond verdeelt word
Als een paard nog moeite met balans heeft.
Of mensen die onrustige handen waardoor de.hulpen niet goed doorkomen bij het paard
Ben erg benieuwd
Hoe jullie erover denken

imke1

Re: Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:52

Hoi
Volgens mij dient de martingaal ook om te zorgen dat als je je teugels verliest, dat je ze dan niet volledig kwijt bent... maar dat ben ik absoluut niet zeker. ( correct me if i'm wrong ;) )

Volg ons op insta : my_three_big_soulmates

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:53

Hoihoi, volgens mij dient de martingaal ervoor dat het paard zijn hoofd niet in de lucht kan gooien zodat je geen controle meer hebt. Voor de rest heeft t geen werking, dus als je paard zijn hoofd gewoon netjes laag heeft heeft het dezelfde werking als met enkel een teugel.

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:03

Een martingaal zorgt ervoor dat je kan sturen en iets meer te zeggen hebt als je paard z'n hoofd in de lucht doet.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:04

Een martingaal zit met ringetjes aan de teugel vast en daardoor heeft het geen effect op contact met de mond. De functie is puur om te voorkomen dat het paard zijn hoofd in de lucht gooit.

http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel hier een uitleg over hulpteugels. :)

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.
ZEO ZZL+2☆

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:12

Op de manege's worden ze vaak gebruikt om de onrustige hand (lees beginnende ruiters) minder hard in te laten werken. Want welke kant de hand ook op gaat, de martingaal vangt het op, waardoor het paard is gelukkiger blijft.

Natuurlijk niet de officiele reden, want die is al genoemd.

Leuk en super gezellig ponykamp op de Veluwe:
https://www.bokt.nl/markt/ad/499176/pon ... -de-veluwe
Alles leren van en over pony's?
https://www.bokt.nl/markt/ad/499177/man ... -de-veluwe

shunasammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:12

Mijn pony had vroeger de neining om zn hoofd in de lucht te gooien en heel hard te gaan rennen als ie iets engs zag. Toen heb ik ook een tijdje met martingaal gereden.

"Happiness never decreases from being shared" <3

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:19

Omdat dit niet zo zeer een rijtechnische vraag is verplaats ik je topic van [RT-V] naar [HAR].

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:22

Mij is verteld dat een martingaal ervoor zorgt dat het bit op de lagen blijft inwerken en niet in de mondhoeken gaat zitten wanneer het paard zijn hoofd omhoog brengt of de ruiten zijn handen naar boven/voren doet (met springen bijvoorbeeld, dat zorgt zonder martingaal voor onrust in de mond wat voor sommige combinaties niet prettig is).
Dat zorgt dat je meer controle blijft houden als het paard zij hooft omhoog gooit, aangezien de lagen gevoeliger zijn dan de mondhoeken, waar het bit zonder martingaal gaat inwerken bij het omhoog gooien van het hoofd.

~four feet move our soul~

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:23

Om de bovenstaande redenen. Ik heb mijn martingaal om met springen, zodat hij niet trekt boven de sprong.

Be kind to yourself
Ik hou nu al van Wakkerdam

~Enjoy the moment Fotografie @enjoythemomentfotografie

Sylvanalauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:54

Hallo,
Een Martingaal maakt de teugeldruk constanter waardoor het ook vriendelijker word. Het word ook vaak bij beginners of mensen met wiebel handen gebruikt. Het zorgt ervoor dat het paard minder verward raakt en de oefeningen beter begrijpt, mits de ruiter een overwegend zachte hand blijft hanteren. Natuurlijk de bekendste manier om hem te gebruiken is, om te voorkomen dat het paard onbestuurbaar raakt en om de veiligheid van de ruiter te garanderen.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:11

amado7 schreef:
Om de bovenstaande redenen. Ik heb mijn martingaal om met springen, zodat hij niet trekt boven de sprong.

Trekken boven de sprong? Ik denk dat je hem gewoon ruimte moet geven om te springen..

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:04

sennaxpaddie schreef:
[naam] schreef:

Trekken boven de sprong? Ik denk dat je hem gewoon ruimte moet geven om te springen..

Ik bedoel daarmee dat hij die ruimte nodig heeft en ik met mijn handen naar voren veel te beweeglijk in zijn mond ben. Komt misschien iets anders over dan ik het bedoelde.

Be kind to yourself
Ik hou nu al van Wakkerdam

~Enjoy the moment Fotografie @enjoythemomentfotografie

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:17

sennaxpaddie schreef:
amado7 schreef:

Ik bedoel daarmee dat hij die ruimte nodig heeft en ik met mijn handen naar voren veel te beweeglijk in zijn mond ben. Komt misschien iets anders over dan ik het bedoelde.[/quote]

Oh haha ja sorry, klonk inderdaad heel anders.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie