Hoe strak heb jij de singel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe strak doe jij de singel?

Met moeite 1 vlakke hand onder de singel
70 (43%)
Met gemak 1 vlakke hand onder de singel
51 (31%)
Meer dan 1 vlakke hand onder de singel
14 (8%)
Minder dan 1 vlakke hand onder de singel
24 (14%)
Anders, namelijk..
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 162

Anoniem

Hoe strak heb jij de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:32

Na aanleiding van dit artikel..;
http://www.zadelkompas.nl/single-post/2 ... je-ze-weet

.. vroeg ik mij af hoe strak iedereen zijn/ haar singel heeft?

Mij is altijd geleerd dat er (met moeite) een vlakke hand onder moet passen. Dit is dan ook wat ik aanhoudt.. Het maakt voor mij dan ook weinig verschil of het een singel met elastiek is of niet, met elastiek gaat wel iets losser want ik trek niet het hele elastiek uit elkaar/ lang, maar houdt wel de 1 hand regel aan.
Dat komt er vrijwel altijd op neer dat ik de singel zo strak mogelijk doe, tot ik hem niet strakker krijg. Bij mn eigen paard weet ik inmiddels de standaart gaten wel en als die niet lukken is ze dikker geworden haha :+

Als ik het artikel lees zou dat betekenen dat ik mijn singel waarschijnlijk te strak heb..

xTweetyx

Re: Hoe strak heb jij de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:35

Wanneer er een vlakke hand onder past, gaat mijn zadel schuiven?
mijn paard loopt namelijk iets schuin met zijn achterhand waardoor het zadel gemakkelijker naar rechts schuift

als ik de singel strak aansingel, tuurlijk niet te strak, schuift t zadel niet zo snel naar rechts.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:43

Mijn singel zit eigenlijk altijd heel los. Als iemand er iets van zegt zeg ik altijd: goed balanceren!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:47

Ik heb een singel met elastiek maar dat is wel vrij stug (Wintec Cair singel).

Ik singel aan maar druk niet helemaal door. Mijn rijpaarden hebben schoft dus dat gaat prima zo.

Onze koudbloeden moet ik echt wel flink aansingelen om er niet af te zakken.

Ik ken iemand die zo hard trok dat het paard een bloeduitstorting had en dus een hele poos stil stond daarna (volwassen man) maar daar moest ik met dit topic toch wel weer aan denken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:49

Die van mij zit ook altijd te los. :+ Ik singel alleen aan bij het opzadelen en dan ook niet bizar strak. Daarna singel ik niet meer aan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:50

Ik trek de singel nooit met kracht aan. Vaak vergeet ik onderweg aan te singelen en soms zie ik dan achteraf dat ik tussen buik en singel door kan kijken. Weet ik in ieder geval dat het met mijn balans wel goed zit ...
Maar even wat serieuzer, een te strakke singel is echt heel onaangenaam voor een paard. Zeker in combinatie met een slecht passend zadel.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:52

Ik heb een leren singel met elastiek aan de gespen. Ideaal! Ik kan dus gewoon strak aansingelen, maar er is ruimte door het elastiek.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:55

Askja schreef:
Maar even wat serieuzer, een te strakke singel is echt heel onaangenaam voor een paard. Zeker in combinatie met een slecht passend zadel.

Mijn paard heeft een perfect zadel op zijn rug liggen maar heeft een bollen rug. hierdoor schuift het zadel gemakkelijker.
ik heb een singel met elastiek, https://drunensruiterhuis.nl/nl/zadels/176-eric-le-tixerant-2210200003017.html omdat hij snel druk ervaart bij de singel.
Wanneer de singel goed aangesingelt is, niet te strak maar wel strak genoeg, schuift t zadel amper.
En nee dat heeft weinig met balans te maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:57

Mijne zit eigenlijk te strak, denk niet dat ik er een hand tussen krijg onder :o
Ben als de dood dat mijn zadel eronder schuift sinds ik dat eens heb gehad. Heb een neopreen singel en boomloos zadel.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:02

Ik heb de singel zo "strak" dat andere mensen nog 1 of 2 gaatjes strakker zouden zetten.
Maar ik krijg zelf al buikpijn van het idee, als ik hem zo strak snoer...
De singel is trouwens een elastische FRA singel.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:07

ik heb een fra singel, die ik goed aansingel, zodat ik er voor ik opsta niet met mijn hand onder kan, eingelijk standaard gat waar hij op zit altijd. als ik afstap zit hij eingelijk precies goed, nasingelen doe ik alleen als ik daarna nog verder moet rijden. dan kan hij echt nog wel 1 of 2 gaten strakker, ik zweer bij mijn FRA singel ik rijd boomloos en heb nooit last van schuiven ,zelfs niet als ik vanaf de grond opstap
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 16-01-17 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:18

hoezo elastieke singels hebben geen voordeel? die van mij gaat serieus recht overeind als ik een basic neopreen singeltje pak... en mijn zadelmaker zei altijd dat niemand sterk genoeg is om zn singel te strak te doen.
voor mijn dresuurzadel een anitomica en mn springzadel die anatomische vzh singel van drunensruiterhuis (bijde met elastische uiteindes)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:31

Ik heb helaas ook een lekker rond paard met bijna geen schoft, moet helaas ook altijd flink aansingelen.
In zover, met opstappen zit hij echt strak, maar kan nog strakker als ik losgereden heb. meestal doe ik eigenlijk nooit bij singelen, alleen als het echt nodig is dat het hoe dan ook goed blijft zitten.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:35

Ik doe hem net zo strak tot hij niet gaat schuiven. Toen ik vroeger opde manege reed deden ze de singels veel te strak. De ponys hadden allemaal bultjes en wondjes bij de singel! Als ik met barebackpad rij doe ik de singel losser dan bij het zadel. Bij het zadel past er altijd nog een hand tussen de singel.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:57

bettyvn schreef:
hoezo elastieke singels hebben geen voordeel? die van mij gaat serieus recht overeind als ik een basic neopreen singeltje pak... en mijn zadelmaker zei altijd dat niemand sterk genoeg is om zn singel te strak te doen.
voor mijn dresuurzadel een anitomica en mn springzadel die anatomische vzh singel van drunensruiterhuis (bijde met elastische uiteindes)

ik ben van mening dat elastieke singels ook een voordeel hebben.
Mijn paard kan niet tegen die simpele rechte singels. hij kan zijn schouder dan niet voldoende bewegen en loopt erg geforceerd,

op aanraden van de osteopaat en de zadelmaker draagt mijn paard de singel omgedraaid, zodat hij de meeste vrijheid krijgt bij zijn oksel

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:27

Bij een van mijn paarden gaat het zadel soms iets schuiven door zijn bouw, bij hem heb ik de singel iets strakker. Mijn zadelmaker zei inderdaad ook dat het beter is om de singel niet te strak te hebben. :-)

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:29

Gewoon zo strak mogelijk, zo heb ik het geleerd. Soms gebeurt het wel eens dat ik nog net bij een strakker gaatje kan maar dat het precies wel heel strak zit en dan laat ik hem losser. Eigenlijk check ik als ik opstap. Als het zadel echt neiging heeft om te draaien of nogal van de schoft te komen doe ik hem een gaatje strakker, anders laat ik het gewoon zelfs al is hij nog niet ingestapt.

Ney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:33

Voor het aansingelen op het 2e gaatje aan beiden kanten. Bij het aansingelen tot ik hem niet meer strakker kan doen, merk ik dat da belachelijk strak is dan doe ik hem weer een gaatje losser.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:36

ik doe de singel net 'aan' dat wil zeggen als ik weerstand voel dat ik m tot daar doe ( moet zegeen dat ik longeer en men dus geen last van schuivende zadels)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:27

Ik heb de singel altijd vrij ruim zitten, kan echt (heel) ruim een vlakke hand onder. Met een rond paard en weinig schoft wil dat wel schuiven ja als je niet uitgebalanceerd zit, maar daarom is het ook zo'n goede balansoefening :D .

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:41

Een tijdje geleden kreeg ik dit blog over aansingelen in de mail. Het schijnt dat er vaak veel te strak aangesingeld word.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:49

Het eeuwige probleem van een paard met een heel bolle rug, die niet van aansingelen houd, maar haar buik wel gigantisch uitzet. :7

Ik stap gewoon niet op vanaf de grond. Anders moet ik gaan snoeren en vreet paardlief me op denk. Nu zit ie volgens anderen te los, maar heb nooit problemen en als hij weer eens opzij vliegt is er nog niets aan de hand gelukkig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:57

Zal vanavond eens kijken of ik er nog een hand onder krijg voor ik opstap. Ik heb een FRA singel en die singel ik goed vast en dan stap ik op. Als ik klaar ben met rijden dan kan die vaak wel met gemak 2 gaten of meer strakker.
Ik singel de laatste jaren nooit meer na. Op de manege was het heel gebruikelijk om na een minuut of 5 stappen nog een keer aan te singelen. Dat heb ik ook jaren lang gedaan maar nu al een hele tijd niet meer. Zit nu zelf meer in balans dus zadel schuift niet zo snel meer. Alleen als het paard zou schrikken zit die kans er in maar verder gaat het prima zo.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:00

De laatste tijd ietsje te strak omdat mijn vriend vrijwillig aansingeld, hij is nogal sterk := (niet dat haar borstbeen doormidden getrokken word ofzo hoor, no worries, alleen wat strakker dan ik zou doen)
Als ik zelf aansingel doe ik tot het niet meer verder kan, en op het eind van de rit past er makkelijk 1 á 1.5 handbreedtes tussen :)
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 16-01-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:02

Oh, nou ben ik ook wel benieuwd hoeveel ruimte er bij mijn paard onder zit als ik hem heb aangesingeld. Ik doe de singel op stal altijd vast, waarna ik hem niet meer aansingel. Aan beide kanten op hetzelfde gaatje. Denk dat ik er makkelijk een vlakke hand onder kan (misschien wel meer..), heb de singel best los namelijk. Ik heb overigens een anatomisch gevormde neopreen singel, wou ooit een leren kopen met nog meer schoudervrijheid maar daar kreeg mijn paard schuurplekken van. :\