welk bit bij jong paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeuwen3

welk bit bij jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:49

hey mensen,

ik zit te twijfelen over welk bit ik moet nemen voor een 7 jarig pony. ik zit te twijfelen tussen kneveltrens of een dubbelgebroken bit.

zou graag willen weten welk bit het handigst is bij een jong pony.

xSelina

Re: welk bit bij jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:52

Dit is bij elk paard verschillend. Misschien een idee om een bitfitter langs te laten komen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:52

Een kneveltrens kan evengoed dubbel gebroken zijn.
Wat gebruik je nu en waarom wil je wat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:53

thoranLOVE schreef:
Dit is bij elk paard verschillend. Misschien een idee om een bitfitter langs te laten komen?

Een bitfitter vind ik een beetje zoned van je geld.

Het gaat erom of het bit goed in de mond ligt, een dubbelgebroken bit ligt meestal beter dan een enkelgebroken. Kneveltrens kan helpen als je pony nog groen is.

Sleeuwen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:55

azmay ik gebruik nu een dubbelgebroken. ik wil iets anders omdat we een bit te kort komen en ze is nog erg druk in omgang met rijden dus misschien zit er verschil in bit

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:56

zo ie zo is dubbelgebroken prettiger in de mond,

Daarnaast is het kiezen wat voor bit je wilt en vooral waar je paard goed op reageert.
Dat kan van alles zijn, bustrens watertrens kneveltrens, je hebt ze allemaal dubbelgebroken.
ik gebruik bij jonge dieren altijd wel bit ringen.

Sleeuwen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:56

Joolien schreef:
thoranLOVE schreef:

Een bitfitter vind ik een beetje zoned van je geld.

Het gaat erom of het bit goed in de mond ligt, een dubbelgebroken bit ligt meestal beter dan een enkelgebroken. Kneveltrens kan helpen als je pony nog groen is.

ze is nog niet helemaal zadelmak ben nu bijna 6 maanden bezig

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:56

Myler level 1 of 2?

Sleeuwen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:58

Saaams schreef:
Myler level 1 of 2?

hoe bedoel je

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:58

Het bit waar het paard goed op reageerd.

Je wilt het misschien niet lezen. Maar voorhhetzelfde geld is dat een enkelgebroken bustrens van 20 euro. Tot n myler van 100 euro.

Hier n merrie die loopt op bombers happy tongue kneveltrens.
Super fijn...
Maar we begonnen met dubbel gebroken. D trens. Toen n myler.
Toen n ongebroken recht.
Toen n correctietrens.

Maar op deze loopt ze t aller fijnst.

Kan maar 15 mm kwijt aan dikte.
Heeft n dikke tong.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:58

Kneveltrens lijkt mij altijd wel een erg prettig bit maar enkel of dubbel gebroken is toch persoonlijke voorkeur voor het paard. Ongebroken of flexibel is ook nog een optie, even als myler oid.
Niet te dik is wel belangrijk, je tandarts kan je vertellen of je paard toevallig weinig ruimte in de mond heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:00

Ik rij eigenlijk bijna alle jonge paarden op een sprenger dubbel gebroken K&K ultra trens.
En ja daar merk ik verschil in met een gewone dubbel gebroken trens.
En dat bevalt me al zo'n 20 jaar prima. Eerder bestonden ze geloof ik niet :P

Door de tijd heen wel eens wat anders geprobeerd en telkens kom ik daar weer op terug.
Op een enkeling na die beter loopt op een simpel ongebroken trensje.

Sleeuwen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 18:01

Azmay schreef:
Kneveltrens lijkt mij altijd wel een erg prettig bit maar enkel of dubbel gebroken is toch persoonlijke voorkeur voor het paard. Ongebroken of flexibel is ook nog een optie, even als myler oid.
Niet te dik is wel belangrijk, je tandarts kan je vertellen of je paard toevallig weinig ruimte in de mond heeft.

ja ik zag kneveltrens dubbelgebroken. dus jou voorkeur gaat naar die? en heb je nog tips om met zn bit in het begin mee om te gaan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:03

Sanneleeuwen schreef:
Azmay schreef:

ja ik zag kneveltrens dubbelgebroken. dus jou voorkeur gaat naar die? en heb je nog tips om met zn bit in het begin mee om te gaan??

Een kneveltrens zorgt enkel dat het bit stabieler in de mond ligt. Dit bit is niet scherper of met hefboom oid, het is verder een normaal bit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:07

Sanneleeuwen schreef:

Kneveltrens ligt fijn stabiel, maar welk mondstuk heb ik geen voorkeur in te hebben, dat mag mijn paard bepalen die moet er immers mee lopen.
Het myler principe lijkt mij wel wat, maar eigenlijk rijd ik alleen bitloos tot zover.

Sleeuwen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 18:10

[/quote]Kneveltrens ligt fijn stabiel, maar welk mondstuk heb ik geen voorkeur in te hebben, dat mag mijn paard bepalen die moet er immers mee lopen.
Het myler principe lijkt mij wel wat, maar eigenlijk rijd ik alleen bitloos tot zover.[/quote]

ja okee dankje voor hulp denk dat ik voor kneveltrens ga

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:31

realmagic schreef:
zo ie zo is dubbelgebroken prettiger in de mond,

Daarnaast is het kiezen wat voor bit je wilt en vooral waar je paard goed op reageert.
Dat kan van alles zijn, bustrens watertrens kneveltrens, je hebt ze allemaal dubbelgebroken.
ik gebruik bij jonge dieren altijd wel bit ringen.

Dit is niet altijd waar. Een dubbelgebroken bit heeft meer schakels en beweegt daarom veel in de mond. Er zijn vrij veel paarden(vooral jonge en sensibele dieren) die dit niet kunnen hebben.
Over het algemeen zou ik een ongebroken, dunne bustrens aanraden. Nu zijn er natuurlijk ook genoeg paarden die hier niet goed op lopen.
Een kneveltrens is ook een goed idee. Deze geeft vaak ook druk aan de zijkant van het hoofd wat voor een (jong) paard vaak duidelijker is. Ook kan dit voordeel opleveren als je (in de toekomst) bitloos wil gaan rijden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:38

Wij hangen er bij jonkies voor het inrijden altijd een dubbelgebroken trensje in. Als de basis er eenmaal in zit en ze worden doorgereden halen we de bak met bitten er eens bij en kijken we waar het paard fijn op loopt. Soms blijven ze bij het dubbel gebroken trensje, soms ook niet.

TS, loopt je paard fijn op dit bitje? Als je paard goed loopt niks veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:42

Het ligt er maar net aan wat je paard fijn vind. De mijne vind een dubbelgebroken dus helemaal niks. Een gewone bustrens pakte ze wel aardig op. Nog beter ging het met een lichtgewicht (holle) bustrens.
Sinds een klein half jaartje de overstap gemaakt naar een Myler 2 (12mm) en dat was een regelrecht schot in de roos!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:47

Ik moest ook een keus maken en heb voor de mijne gekozen voor een dubbelgebroken bustrens.
Dubbelgebroken omdat je dan de knijpende werking van enkelgebroken niet hebt (ik denk zomaar dat m'n schimmeltje hier vluchtgedrag op zou geven) en bustrens omdat dit stiller ligt dan een watertrens.
Ik had ook wel een D-trens gewild maar het was sowieso al moeilijk zoeken in 10,5cm dubbelgebroken met dun (12mm)mondstuk, die van mij hebben zulke kleine bekkies, daar past een standaard Shetland watertrensje niet in.
Ben tot nu toe tevreden, ze accepteren het goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:48

Het ligt er ook aan met wat voor doel wil je een bepaald bit voor je paard.
Moet een paard alles nog leren (stuur en rem nog niet bevestigd) dan zou ik kiezen voor een "duidelijk" bit.
Dan zou een africhtingsbit kunnen zijn.
Bij ons jonge paard hebben we bij het zadelmak maken een stuurbitje gebruikt (kneveltrens) bij het verder inrijden had hij een duidelijk bit nodig. Dat werd een trust locked enkelgebroken bustrens. Toen het sturen en remmen etc eenmaal bevestigd was, kon hij naar een "zachter" bit. Dat werd de KK ultra sensogan dubbelgebroken bustrens.
Dus de mate van africhting van africhting bepaalt ook vaak welk bit nodig is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:54

Locked gaat over naar ongebroken.
Waarom zou dat andere een zachter bit zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:59

Sanneleeuwen schreef:
azmay ik gebruik nu een dubbelgebroken. ik wil iets anders omdat we een bit te kort komen en ze is nog erg druk in omgang met rijden dus misschien zit er verschil in bit

Als ze onrustig is met de mond is een ander bit zeker het proberen waard. Mijn ava geeft indruk van hoe mijn pony met een enkel gebroken trens is, die is nu uiteindelijk happy op een billy allen mondstuk en snaffle met shank. Jonkie loopt fijn op billy allen met D-trens ringen. Zowel enkel als dubbel gebroken is veel te onrustig in de mond voor ze, met rijtechnische problemen tot gevolg. Let naast de vorm van het mondstuk ook op de dikte, reden voor mij om naar een westernbitje te kijken was weinig ruimte in de mond. Westernbitjes zijn vaak 12-14mm en die passen dan beter. Max. ruimte volgens onderzoeken is trouwens 16mm voor bit ivm totale ruimte van 18mm.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:01

maralyn schreef:
Locked gaat over naar ongebroken.
Waarom zou dit een zachter bit zijn?

Ik noem het een "duidelijk" bit, geen "zacht" bit. In de africhtingsfase is een duidelijk bit nodig. Het is fijn als ze niet door je hand heenlopen.
Maar het is ook zeker geen hard bit. Het bit schaart niet en ligt rustig in de mond. Maar het is wel duidelijk.
Zo is een kneveltrens ook geen hard bit, maar een hulpje om te sturen als je paard nog alle kanten op wil behalve de jouwe.
Nu stuur en rem goed bevestigd zijn, kon hij naar een "zachter" bit. De dubbelgebroken KK ultra sensogan bustrens bevalt heel goed.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:08

Wat bedoel je precies met nog niet helemaal zadelmak en ben al 6 maanden bezig? Ligt dat aan het bit?