Wat vertelt deze zweetafdruk over mijn zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Wat vertelt deze zweetafdruk over mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:47

Zoals de titel al zegt...
Ligt dit zadel goed, drukt het ergens? Ik wil er graag meer over weten. Wie heeft hier verstand van?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:01

Op basis van de onderste foto lijkt het rechts meer aan te liggen dan links. De zweetplek rechts loopt door tot vlak langs de ruggegraat, dat zie je links niet.

Of dat goed is of niet, is op basis hiervan niet te zeggen. Want dit kan komen omdat de kussens wat ongelijk zijn gevuld/ingezakt, omdat het paard het lichaam niet links en rechts gelijk gebruikt, of omdat de ruiter meer op rechts zit dan op links.
Het kan zelfs nog zo zijn dat het linkerkussen alleen maar aan de zijranden draagt, en niet over het hele oppervlak.

Om hier echt iets zinnigs over te zeggen, moet je een goede zadelmaker/-passer laten komen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 18:14

Roodvos schreef:
Om hier echt iets zinnigs over te zeggen, moet je een goede zadelmaker/-passer laten komen.

Dat begrijp ik. Wordt/is ook gedaan. Ben alleen bebieuwd naar jullie ervaringen

Esther_r20

Re: Wat vertelt deze zweetafdruk over mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:41

Nog meer zweetkenners die mij advies willen geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:49

Als de lengte van de zweetplek echt de lengte van het zadel is, dan vermoed ik dat het zadel flink te lang is voor het paard; de zweetplek gaat ver over de lendenen heen en ligt zelfs bijna tegen het bekken aan. Een dressuur-, spring- of veelzijdigheidszadel hoort niet eens een beetje op de lendenwervels te liggen.

Verder is er weinig over te zeggen zonder een totaalplaatje van je paard met zadel/zweetafdruk, maar ik zou op basis van deze afdruk er wel eens een zadelpasser/osteopaat/chiro/fysio naar willen laten kijken, in elk geval iemand die of heel veel verstand heeft van paardenruggen, of van zadels, of liefst allebei.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:58

Osteopaat komt elke half jaar checken. Hij is enorm los in zn lijf en heeft geen rugproblemen. Zadel is volgens de osteopaat goed kwa lengte. Langer kan niet

Zadelpasser; Zowel de oude als huidige geven aan dat het zadel goed ligt kwa lengte.

Ik zal morgen eens foto's maken met zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:08

Daarom is een foto met het zadel erop ook handig. ;) Je rijdt waarschijnlijk met een dekje onder het zadel dus bij zo'n zweetafdruk is het altijd de vraag wat je ziet; de contouren van het zadel of van het dekje, en de laatste is vaak langer.
Precies hetzelfde geldt trouwens ook voor de voorkant; als je een dekje gebruikt hebt kun je op basis van de zweetafdruk al niet meer bepalen of het achter het schouderblad ligt of te ver naar voren.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:57

Fotooo :D

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 22:02

Afbeelding
Prutweer vandaag. Jullie moeten het even doen met deze oude foto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:24

Een goede foto is inderdaad handig; hier kun je niet zoveel mee omdat de camera schuin voor het paard staat en hij dus perspectivisch vertekend is, door het bontje zie je totaal niet waar het zadel op de rug eindigt en doordat jouw hand voor de voorboom zit kun je ook hoogtes van voor- en achterkant vergelijken om te kijken of het zwaartepunt op de juiste plek ligt.
Het enige wat ik op basis van deze foto zou kunnen zeggen is dat het op deze foto lijkt (in gedachte houdend dat je eigenlijk helemaal niets aan deze foto hebt) alsof het zadel wat te lang is en ook iets naar achteren helt.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:29

Wat ik uit de foto kan halen is dat de boom te smal is. Op de foto vanaf de bovenkant zie je duidelijk dat de zweetplek stopt aan de voorkant, dit komt omdat er (te) veel druk op staat. Ook op de foto dat je er op zit lijkt het zadel naar achter te hellen. Ik zou er even een kundige (!) zadelpasser bijhalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-23 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:34

Moest hierbij aan dit filmpje denken, zal misschien wat lastiger worden als het zo warm is/wordt, dat over het hele lijf zweet gevormd wordt...

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 09:17

Partyflappel schreef:
Wat ik wel zie is dat naast de schoft je paard meer bespierd zou mogen zijn, hij mist wat onderlijn aanspanning wat je wel duidelijk ziet op de foto waar je erop zit. Dat is wel iets waar je aan kunt werken :)

EENS dat is een aandachtspunt voor ons.
Zadel is aangepast om te rijden zonder bontje. Dus Die ligt er nu niet meer onder. Zweetafsruk Is zonder bontje.

Bedankt voor alle tips en suggesties. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de zadelmaker

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:29

Kaatje_S schreef:
Moest hierbij aan dit filmpje denken, zal misschien wat lastiger worden als het zo warm is/wordt, dat over het hele lijf zweet gevormd wordt...
[ Video ]

Fijn dit filmpje! Geeft duidelijkheid.

Ik heb ook wel eens gehoord dat het best lastig om druk af te lezen van zweetpatronen onder het zadel. Het ligt namelijk ook aan de ruiter en de manier van rijden op dat moment. Als je een buitenritje gaat maken dan kan het er wel een heel anders uit zien dan dat je zijgangen aan het oefenen bent ik een bak, etc.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:02

Ik zou eens rijden zonder dekje en dan opnieuw foto's plaatsen. Dat is veel realistischer dan deze foto's

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 10:05

Dat is waar, maar ik vind de droge stukken bij de schoft niet fijn dat ik heb besloten even het zadel af te laten tot de zadelpasser weer is geweest . Daarna ga ik zeker even zonder dekje rijden om te zien wat de zweetplekken dan gaan vertellen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:25

En, wat zei de zadelmaker :D

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 09:44

De conclusie kan ik kort houden: het zadel is te krap geworden. Nu dus op zoek naar een mooi passend zadel. Dat wordt de volgende missie....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:45

Wat vervelend, het oogt als een mooi kort zadel, maar helaas dus toch te krap geworden. Welk merk is het?
Overigens wel prettig dat je paard zich ontwikkeld.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 10:48

Het is een JC. Super zadel en inderdaad lekker kort. En inderdaad hij wordt volwassen, bredere boommaat vinden en we gaan weer verder

Huidige zadel mag de verkoop in voor de liefhebbers

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 10:15

Laatste update

Gisteren hebben we een nieuw zadel laten aanmeten. Hij heeft bij het opmeten van zn rug boommaat 32.5! Het nieuwe zadel is nu bijna 2 boommaten breder geworden. Dus overduidelijk dat het oude zadel met een kleine maat 31 te krap was.

2 weken wachten en dan kunnen we weer gaan met een passend zadel

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:22

Ik vind het super dat je zelf al zag dat het niet lekker lag en er iets mee ben gaan doen :) voor welk zadel ben je gegaan?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 11:07

Ik heb de Zaldi New Kent besteld. Speciaal voor barokke paarden.
Goede uitleg gehad en ze wist precies wat de knelpunten met rijden waren zonder dat ik het had verteld. Ze zag ook aan zn rug waar het zadel heeft gekneld en dat daardoor bepaalde oefeningen/ bewegingen gewoon niet gingen.

Hij liep super fijn onder het testzadel dus heb weer hoop