Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DemiNouk

Berichten: 22
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Leidschendam

Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 23:22

Lieve mensen,

Mijn zus heeft een onwijs gaaf boomloos Spaans zadel gekocht voor onze PRE.
Ik ben niet van plan om hier fanatiek mee te rijden maar er zit een fotoshoot aan te komen en hij is wel heel gaaf om daar voor te gebruiken.

Nu houdt mijn verstand van zadels op bij boomloos, ik heb een geweldig dressuur zadel wat top ligt.
Mijn zorg zit hem in het feit dat het boomloze zadel toch in direct contact ligt met de schoft.
Nu zie ik dat dit op veel foto's op internet ook het geval is. Aan de achterkant ligt hij netjes.
Ik hoor ook wel eens zeggen dat een leren boomloos zadel zich naar de rug vormt, maar weet niet wat ik hier van moet denken...

Graag hoor ik jullie mening op de onderstaande foto's.
Gelieve alleen reageren als je verstand hebt van boomloze zadels (geen ik denk).

De eerste foto's zijn van de voorkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!! XXX. Anouk

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:30

Kun je dat niet oplossen met een boomloos pad er onder met inlagen? Zoals die van kifra of barefoot.

Edit: hier niet mee gaan rijden, echt te dicht op de schoft.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:38

Hij ligt inderdaad veel te dicht op de schoft, als je nu gaat rijden zakt het zadel nog een stukje en dan zal het de schoft gaan raken.
Je zou inderdaad kunnen kijken wat een pad met inlages doet...

Maar op deze manier echt niet gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:48

Ik ga mee met de mensen boven mij. Zo niet mee rijden. Die rand is hard en stug en niet vergelijkbaar met een soepel ander type boomloos zadel.

Dit ga je ook met een pad niet oplossen. Of je moet er 4cm aan stevig schuim/vilt onder leggen en dat komt de stabiliteit van het geheel echt niet ten goede. Deze zadels met kussens moet je gewoon zonder pad kunnen gebruiken en als hij dan op de schoft ligt dan is de maat van het kopijzer niet goed voor jouw paard.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:51

Dit type zadel hoort de wervels/schoft vrij te houden en dat doet het niet: past dus niet.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:07

Onder veel boomloze zadels moet een pad met inlages om de schoft en ruggengraat vrij te houden. Volgens mij is dit alleen een Hidalgo? Of iets dat er op lijkt.

Onder een Hidalgo hoeft weer niet een pad met inlages, maar omdat hij zo niet past, kun je dat altijd proberen. Je kunt er alleen aan de voorkant wat instoppen om die op te hogen, maar dan kan het zadel aan de voorkant te hoog komen te liggen.

Je kunt ook over de hele rug inlagen doen, maar dan kan het zadel weer wat hoog liggen wat niet lekker rijdt en ook niet leuk staat. Dat hoeft niet per se, maar die kans is er wel.

Als het inderdaad een Hidalgo is, dan kun je kijken of andere kussens een uitkomst bieden. Let er dan wel op dat de kussens niet alleen ruimte voor de schoft, maar ook voor de trapeziumspier naast de schoft vrijlaten. Dat is nu namelijk niet het geval omdat, zover ik kan zien, de kussens gewoon recht lopen.

Wat me ook opvalt, is dat het zadel achterover ligt: de voorkant ligt hoger dan de achterkant. Hoe dit precies zit bij Spaanse zadels weet ik niet, maar zoals hij nu ligt, lijkt het me niet prettig rijden. De ruiter wordt door het zadel tegen de achterkant aangeschoven, waardoor de achterkant van het zadel in de rug gaat drukken.

Ik verwacht dat dat beter zou zijn als de kussens aan de voorkant breder gezet worden, maar ik ben bang dat het zadel dan helemaal op de schoft komt... Lastig!

Ik denk dat het het makkelijkst is de kussens goed te leggen, te kijken hoe het zadel dan ligt en dan een pad met inlages eronder te leggen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:15

Ga met bovenstaande mee. Het ligt aan de voorzijde echt te dicht op de schoft. Zou voor fotoshoot ernaast kunnen, maar zou er niet mee gaan rijden.
Jammer, want wel een mooi zadel!

Je zou je vraag ook nog even in het centrale boomloos deel kunnen zetten, daar zitten veel kenners/ervaringsdeskundigen :)

DemiNouk

Berichten: 22
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Leidschendam

Re: Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 00:26

Thanks voor de tips allemaal,
Hier was is al bang voor, ik ga er sowieso niet mee rijden.
Maar wilde er wel even op zitten tijdens de shoot.
Ik ga eens onderzoek doen naar pads of dit iets oplost maar kan helaas niet heel het zadel laten vermaken voor deze tijd.

Ben ik toch een beetje beet genomen bij de verkoop werd reuze leuk verteld dat de boom zich aanpast aan het paard en vond hem zo mooi dat ik hem toen (voor ik mijn paard had) toch heb gekocht.

Als jullie voorbeelden hebben van oplossingen of pads graag! <3 Alle tips zijn welkom

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:40

Ik weet niet of er aan de voorkant een harde pommel in zit? In dat geval kan een goede zadelmaker hem misschien wat smaller maken zodat hij niet zo ver naar beneden zakt? Zonder uiteraard de spieren in de verdrukking te brengen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:54

In principe vormt het midden zich ook wel aan het paard, alleen de voorkant is gebouwd op een paard met wat minder schoft. 'Aanpasbaar' betekent helaas niet 'past altijd aan'.

De kracht van boomloos zit hem ook vooral in de flexibiliteit tijdens het rijden, wat wel de pasvorm positief beïnvloedt. Maar wat dan vaak wordt gezegd is dat boomloos Dus ook op ieder paard past, maar dat is dus niet er geval. En dit is niet de schuld van boomloos, maar ligt aan het feit dat er teveel verschillende paardenruggen zijn.

Ik zou het dan ook jammer vinden als je boomloos afschrijft omdat dit zadel niet lekker ligt. Mocht je ooit toch willen overstappen, dan denk ik dat er genoeg andere merken en typen zadels zijn die wel mooi liggen :)

Maar dan, over dit zadel. Zitten de kussens niet gewoon vast met klittenband? Want als je die niet kunt verplaatsen, zou ik eerlijk gezegd het zadel weer verkopen omdat het nu gewoon teveel op de trapeziumspier ligt. Voor 1 keer een fotoshoot geen probleem, maar voor 1 keer rijden is het al veel minder fijn.

Boomloze pads kun je overigens vinden bij kifrahorse, barefoot, boomlooszadel becidor dacht ik en agradi heeft ook nog wel iets. Als je een kleine pad wil met daarover een mooi dekje, kun je naast bij voornoemde makers ook nog kijken bij ghost/buitenzinnig.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:11

Of je er 1x opzitten kan is afhankelijk van het karakter van je paard.
Als ik bij mijn paard druk op de schoft geef ben ik bang dat ik gewoon lanceersessie krijg :=

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:12

Ook bij Boomloos moet je een versie voor schoft hebben voor je paard, die zijn anders opgebouwd. Wat je nog zou kunnen proberen om dit zadel bruikbaar te maken is: kussens eraf en een pad voor boomloze zadels eronder met customized inlages, het is hier ook gelukt met een paard met hoge schoft en een Hidalgo, die loopt er nu probleemloos dagelijks onder en maakt er flinke buitenritten mee. Je moet dan met laagjes in je pad gaan werken, steeds minder richting schoft, om te zorgen dat die schoft vrij blijft. Een beetje puzzelen maar dan heb je er tenminste nog iets aan.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:17

Klopt het dat er klittenband kussens onder zitten? Zo ja, Hidalog maakt kussens op aanvraag! De kussens die jij er nu onder hebt lijken wat dun. Bij hidalgo kan je er ook voor kiezen om bijv meer schoftvrijheid te creeeren door de voorkant van de kussens dikker te laten maken dan de achterkant. De dikte is evt iig zelf te kiezen. Dat lijkt mij het beste en meest stevige oplossing dan alleen met boomloospad met inlages te gaan werken.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:20

Daphneeeej schreef:
Klopt het dat er klittenband kussens onder zitten? Zo ja, Hidalog maakt kussens op aanvraag! De kussens die jij er nu onder hebt lijken wat dun. Bij hidalgo kan je er ook voor kiezen om bijv meer schoftvrijheid te creeeren door de voorkant van de kussens dikker te laten maken dan de achterkant. De dikte is evt iig zelf te kiezen. Dat lijkt mij het beste en meest stevige oplossing dan alleen met boomloospad met inlages te gaan werken.


Dat werkt heel goed hoor, die Hidalgo kussens vind ik ook niet geweldig qua veerkracht, ze stonden bij mijn paard altijd in haar rug gedeukt na afloop, ik hoef ze niet meer.

Annienke

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:25

Ik vermoed van je foto's dat dit een Startrekk Espaniola is. Hiervan is het kopijzer of verstelbaar of verwisselbaar

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:26

dianaw33 schreef:
Daphneeeej schreef:
Klopt het dat er klittenband kussens onder zitten? Zo ja, Hidalog maakt kussens op aanvraag! De kussens die jij er nu onder hebt lijken wat dun. Bij hidalgo kan je er ook voor kiezen om bijv meer schoftvrijheid te creeeren door de voorkant van de kussens dikker te laten maken dan de achterkant. De dikte is evt iig zelf te kiezen. Dat lijkt mij het beste en meest stevige oplossing dan alleen met boomloospad met inlages te gaan werken.


Dat werkt heel goed hoor, die Hidalgo kussens vind ik ook niet geweldig qua veerkracht, ze stonden bij mijn paard altijd in haar rug gedeukt na afloop, ik hoef ze niet meer.


Hidalgo heeft sowieso verschillende materialen kussens. Ik heb zelf ook hidalgo gehad en ook heel wat moeilijke paarden ruggen. En sowieso is zadel van topic starter volgensmij geen hidalgo maar een Chezz/chess zadel en die zijn met schoftvorm anders opgebouwd.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:27

Op zeker geen Startrekk, ik heb ze allemaal gehad, dit is Hidalgo of een goedkope namaak, Chezz oid

Edit: ik ken alleen de standaard kussens van Hidalgo

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:29

Daphneeeej schreef:
Klopt het dat er klittenband kussens onder zitten? Zo ja, Hidalog maakt kussens op aanvraag! De kussens die jij er nu onder hebt lijken wat dun. Bij hidalgo kan je er ook voor kiezen om bijv meer schoftvrijheid te creeeren door de voorkant van de kussens dikker te laten maken dan de achterkant. De dikte is evt iig zelf te kiezen. Dat lijkt mij het beste en meest stevige oplossing dan alleen met boomloospad met inlages te gaan werken.


Even een vraagje maar als je de kussens voor dikker maakt dan achter... gaat het zadel dan niet nog veel erger achterover kiepen? Hij kiept nu al gigantisch naar achter en ik betwijfel of dit zadel uberhaupt aansluit op de rug

Ben bang dat je echt een ander type zadel nodig hebt voor dit paard

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:35

dianaw33 schreef:
Op zeker geen Startrekk, ik heb ze allemaal gehad, dit is Hidalgo of een goedkope namaak, Chezz oid

Edit: ik ken alleen de standaard kussens van Hidalgo


Ik vermoed namaak mijn hidalgo had problemen met een breed paard maar wat schoft was geen probleem. Had echt cms over bij een normale tot hogere schoft.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:56

Neon schreef:
Daphneeeej schreef:
Klopt het dat er klittenband kussens onder zitten? Zo ja, Hidalog maakt kussens op aanvraag! De kussens die jij er nu onder hebt lijken wat dun. Bij hidalgo kan je er ook voor kiezen om bijv meer schoftvrijheid te creeeren door de voorkant van de kussens dikker te laten maken dan de achterkant. De dikte is evt iig zelf te kiezen. Dat lijkt mij het beste en meest stevige oplossing dan alleen met boomloospad met inlages te gaan werken.


Even een vraagje maar als je de kussens voor dikker maakt dan achter... gaat het zadel dan niet nog veel erger achterover kiepen? Hij kiept nu al gigantisch naar achter en ik betwijfel of dit zadel uberhaupt aansluit op de rug

Ben bang dat je echt een ander type zadel nodig hebt voor dit paard


Nee dit hoeft niet ligt aan de preciese afstelling en als er een ruiter op gaat zitten word de balans van het boomloze zadel ook weer anders (kan evt in pb laten zien) Ook moet er gewoon kritisch gekeken worden naar de blote rug wat voor kussens de beste keuze zijn.

DemiNouk

Berichten: 22
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 23:15

Hallo allemaal super thanks voor alle tips!

Ik dacht inderdaad dat het een Hidalgo was maar dit moet ik even checken..
Zolang het niet past ga ik er gewoon niet op zitten. Ik had er expres een heel dun dekje onder gelegd om puur naar de pasvorm te kijken. Dus ik ga zeker eens passen met dikkere speciale pads voor boomloze zadels. Ik heb absoluuut niets tegen boomloos rijden, ik ben alleen zelf erg fan van mijn prachtige dressuur zadel met boom. Deze was puur voor fotoshoots en voor de leuk.

Jammer dat hij toch eventueel vermaakt moet worden, als ik dit wil ondernemen ga ik er zeker een professional naar laten kijken. Mijn doel was gewoon een leuk makkelijk boomloos zadel dat ik zo nu en dan is kon gebruiken voor de Spaanse / Portugese fun omdat ik daar gek op ben.

<3 <3 <3 <3 Thanks for the help lieve mensen!

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ligging boomloos zadel, ADVIES gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:19

Portugese en Spaanse zadels hebben ook geen uitwisselbare pasvorm overigens.
Portugese zijn doorgaans meer voor de Lusitano gedacht die anders gebouwd is dan de gemiddelde PRE.