Ik heb een probleempje. Ik laat eigenlijk altijd al mijn teugels slieren. Ik ben me er bewust van en verpak ze continu maar hierdoor wordt de aanleuning van mijn paard onrustig. Nu rij ik sindskort met springteugels en dat bevalt me wel. Als ik de reglementen lees mag ik hier ook mee starten. (dit heb ik eerder ook altijd gedaan en er is nooit wat van gezegd). Alleen op wedstrijd moet ik altijd kijken (tellen) op hoeveelste 'handstop' ik mijn teugels heb waardoor ik afgeleid ben. Nu zag ik dat epplejeck deze teugels heeft: http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _1801.html
Zou ik hiermee mogen starten? Ik kan het niet terugvinden in de reglementen, enkel dat er niet met een lus of handvat mag worden gestart. Of lees ik het reglement verkeerd? Anders kan ik ook gewoon een stukje tape op mijn huidige teugels doen en daarmee starten?
Voel je zelf niet hoe je verbinding is? Anders is het misschien een goed idee om te kijken of een instructeur je verder kan helpen hier mee. Helemaal met stopjes is het verschil 10 cm. Als je verbinding gelijk is is bij een correct gereden paard de teugellengte hetzelfde wanneer je zelf recht zit en je handen op dezelfde plek hebt.
E_Z
Geplaatst: 04-01-17 02:28
Deze teugels heeft mijn moeder vijf jaar geleden al gekocht in Duitsland. Ik heb met deze teugels wedstrijden gereden bij de pony's en bij de paarden, nooit commentaar gekregen. Ik gebruik ze omdat ze heel smal en dun zijn, niet voor de kleurtjes.
Fijnste teugels vind ik een bovenkant van zacht leder en onderkant van dun antislip(rubber), niet te dik, soepel,... Houd je je teugel wel goed tussen je duim en wijsvinger vast, want als hij door je hand slipt heb je hem daar vast te weinig vast. Ik rijdt overigen nooit met stops.
LinsxDot
Geplaatst: 04-01-17 07:43
Ik had dat probleem ook en gebruikte van die dikkere antislip teugels zal is een foto zoeken vond ik hele fijne teugels met stops zit je vaak aan de stops vast van lengte
Toen ik nog reed had ik teugels laten maken van band (hetzelfde als de longeerlijn). Zacht voor je handen, en wanneer er zweet op kwam werden ze niet gladder maar stroever. Ook had ik geen last meer van blaren. Springteugels met blokjes kon ik niet mee, die glipten door m'n handen tot het 'blokje' en dan kreeg ik blaren. Had en heb nogal 'slappe' handen. Kreeg snel kramp en herpakte vaak m'n teugels. Dat was over met de 'longeerband-teugel' Heb m'n hoofdstel nog wel bewaard, dus als je een foto wil ervan, kan ik je die mailen (weet niet hoe ik een foto hier moet plaatsen haha).