Isabell Werth: boom, nadelig voor de kwaliteit vh zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Isabell Werth: boom, nadelig voor de kwaliteit vh zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:24

Mijn paard heeft een nieuw dressuurzadel nodig, nu kan ik bij de lokale ruitersportzaak een Isabell Werth aan de helft van de prijs kopen omdat de winkel dicht gaat. Is die verwisselbare boom nadelig voor de stevigheid en ligging van het zadel of niet? Met andere woorden: moet ik mijn kans grijpen of laat ik dit zadel gewoon schieten en zoek ik ergens een tweedehands?

Best een dringende vraag, anders vrees ik dat iemand anders met het zadel aan de haal gaat.

suffie

Re: Isabell Werth: boom, nadelig voor de kwaliteit vh zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:33

Ik zeg doen! Zelf heb ik ook een Isabell en heb nu 1x de boom verwisseld, maar het zadel blijft super. Merk niet dat het zadel anders ligt nu de boom verwisseld is.
Stel dat je het niets vindt, dan kun je hem altijd zelf nog 2e hands verkopen, ze liggen goed in de markt!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:35

Ik ben ook ontzettend tevreden met mijn Isabell Werth. Vind het fijn dat de boom aan te passen is en heb zeker niet het idee dat het nadelig is voor stevigheid en ligging. Heeft een heerlijke zit!

Ook heeft mijn zadel cair, wat betekend dat de druk beter verdeeld word in de kussens, die je ook nog aan kan passen als het nodig is.
Zou eens kijken op de site van wintec zelf, daar staat ook op hoe het systeem precies werkt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:41

Ja ik probeer al een aantal keer mijn zadelpasser te bellen maar ze neemt niet op helaas. Misschien kan ik het opzij laten leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:43

Sica schreef:
Ook heeft mijn zadel cair, wat betekend dat de druk beter verdeeld word in de kussens, die je ook nog aan kan passen als het nodig is.

Daar zijn de meningen net over verdeeld, mijn zadelpasser vindt dat hele cairsysteem afschuwelijk slecht voor de paardenrug... :o

Ik vond het Isabell Werth dressuurzadel wel erg fijn zitten voor de ruiter!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:07

Cair is helaas geen lucht maar schuimrubber, dus kan je niet aanpassen. Als het goed past zou ik het doen, als het niet goed past dan absoluut niet want het is door de cair lastig aanpassen. En controleer of de kussens glad zijn. Een hoop cair-kussens hebben een knik halverwege, dat betekent dat er drukverdelingsprobleem is.

Flair is het echte luchtkussensysteem, dat wordt met een pompje aangepast. Maar daar hoort ook een heel ander prijskaartje bij (een paar jaar terug 500€ om in een bestaand zadel in te bouwen. WOW en andere merken zadels met Flair begonnen bij 2500€).

Op zich is de Wintec IW een prima zadel en het verwisselbare (voor)boomsysteem is heel sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:29

Doen! Het wisselbare kopijzer is bij de mijne al zo vaak van groot naar kleiner en weer terug gewisseld en hierbij geen enkel hinder of ongein gehad. Ik vond het een prima zadel.

Als je paard een redelijk rechte rug heeft met niet al te hoge schoft zou het best eens goed kunnen liggen. Mijn ervaring, de IW is door een goede zadelmaker licht aan te passen. Ook kun je shims (soort dunne plaatjes) krijgen welke je in het zadel kunt doen voor een fijnafstelling.

Let er wel op of je ook idd het nieuwe model in handen hebt. Dit kun je aan de onderzijde van het zadel zien ;-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:19

Ik heb mijn wintec springzadel al 10 jaar. Boom al verschillende keren aangepast en ligt nu op 2 paarden. Ik ben er echt altijd blij mee geweest.

Cair is niet iedereen enthousiast over. Mijn zadelmaker ook niet maar mijn beide paarden lopen er echt heel goed onder. Verschilt dus per paard. Is zeker niet per definitie verkeerd.

Zadel is als nieuw op 1 kleine recente beschadiging aan het zweetblad na. Dat is wel jammer want omdat het een kunsstof is zal deze steeds groter worden. Zier er uit als pech, ben waarschijnlijk een keer met iets scherps er tegen aan gebutst. Lijkt geen 'typisch' probleem van dit type zadel.

Prijs kwaliteit is gewoon dik in orde bij deze zadels. Als ze toevallig fijn passen vraag ik mij zelfs sterk af of duurder wel beter is.