Enkel gebroken of dubbel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amiraanouk

Enkel gebroken of dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 14:56

Hoi,

Zijn er mensen die van een enkel gebroken bit naar een dubbele zijn gegaan?
Liep je paard/pony daarop beter?

Just_bo

Re: Enkel gebroken of dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:00

Elk paard heeft een andere voorkeur qua bitten, wat voor het ene paard werkt hoeft niet voor de ander te werken :)

Als je het snel en zeker wilt weten wat voor je paard fijn werkt kan je een bitfitter laten komen, die kijken ook naar de anatomie van de mond om een goedpassend bit te vinden ;) succes!

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 15:02

Just_bo schreef:
Elk paard heeft een andere voorkeur qua bitten, wat voor het ene paard werkt hoeft niet voor de ander te werken :)

Als je het snel en zeker wilt weten wat voor je paard fijn werkt kan je een bitfitter laten komen, die kijken ook naar de anatomie van de mond om een goedpassend bit te vinden ;) succes!

Dat snap ik, maar ik zou graag van verschillende mensen willen horen wat hun problemen waren met een enkel gebroken bit en wat ze niet hadden met een dubbel gebroken. Zo kan ik een beetje zien of dat waar ik tegenaan loop overeen komt.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:08

Ik ben van enkel naar dubbel gegaan (kk ultra). Paard loopt wat fijner op de dubbel maar het was geen wereld van verschil. Bij een enkel gebroken is ze wat harder in de mond. Bij dubbel gaat de communicatie soepeler, ik kan de teugelhulpen wat verfijnen omdat ze beter reageert.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 16:07

Sjira schreef:
Ik ben van enkel naar dubbel gegaan (kk ultra). Paard loopt wat fijner op de dubbel maar het was geen wereld van verschil. Bij een enkel gebroken is ze wat harder in de mond. Bij dubbel gaat de communicatie soepeler, ik kan de teugelhulpen wat verfijnen omdat ze beter reageert.

Dankjewel, dat is ook wat ik heb bij een enkel gebroken. :)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:20

Ik ben van dubbel naar enkel gegaan.

Omdat een dubbel gebroken dus 2 x scharniert lijkt dit misschien zachter voor de paardenmond, maar worden teugelhulpen vaak juist grover, omdat het bit zachter inwerkt op de mond.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:46

Even heel schematisch:
Een ongebroken trens ligt voornamelijk op de tong, en werkt nauwelijks in op de lagen.
Een enkel gebroken trens ligt voornamelijk op de lagen, en werkt nauwelijks in op de tong.
Een dubbel gebroken trens zit daar tussen in, en ligt zowel op de tong als op de lagen, en werkt op beide in.

Elk paard heeft daarin een voorkeur, maar het ene paard is kieskeuriger dan het andere. Mijn oude accepteerde absoluut geen druk op de tong. Bij een dubbel gebroken bit ging hij vreselijk op de hand hingen, en gooide hij gelijk zijn tong buitenboord. Op een enkel gebroken reed je hem op een pink.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:04

ik ben overgestapt omdat mijn paard het bit niet "aannam". Altijd vrij hard in de mond, niet zachtjes kauwen bij ontspanning, altijd krukdroge mond...

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:17

petitparis schreef:
ik ben overgestapt omdat mijn paard het bit niet "aannam". Altijd vrij hard in de mond, niet zachtjes kauwen bij ontspanning, altijd krukdroge mond...

van welk bit bent u afgestapt en welk bitje heeft u nu?

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:09

Ik heb verschillende bitten geprobeerd enkel dubbel dikker dunner. Verschil van een enkel naar een dubbel was er groot , liep daar stukken beter op. Wel verschilt dit natuurlijk per paard. Mijn paard was erg stug en nam het andere bit niet aan. Let ook op de dikte van het bit niet alleen enkel of dubbel.

Densij2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:29

Ik ben van enkel gebroken naar dubbel gebroken gegaan, vond mijn paard fijner, volgens mij iets zachter in z'n mond

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:43

Hier dus andersom.
Mijn eerste paardje loopt superfijn op dubbelgebroken, dus mijn jonge merrie is ook in en doorgereden op dubbelgebroken. Maar zij bleef wat bovenmatig kauwen, was druk met haar mond, "rommelde", en bleef ondanks zachte, faire hand van haar amazone, de neiging hebben het bit wat los te laten, durfde niet aan te nemen.
Bij wijze van experiment overgestap op enkelgebroken en per direct was het gerommel. bovenmatig kauwen en het loslaten van het bit, er iets achter kruipen gewoon 100% over ( en is niet meer terug gekomen)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:55

Toen ik mijn tandarts mijn bit liet passen, vertelde ze dat een enkel gebroken bit zachter is dan dubbel. Ondanks het vaak andersom wordt gezegd.

Een dubbelgebroken werkt als een notenkraker en kan dus snel pijnlijk zijn. Daardoor is je paard dan vaak wel sneller aan de hulpen of gaat juist meer in protest.
Het schijnt dat de dubbelgebroken bitten met plat tussenstuk eigenlijk het scherpst zijn want niet alleen werkt het als een notenkraker maar ook gaat daar vaak de tong tussen zitten.

Een goedpassend enkelgebroken bit prikt NIET (zoals veel mensen denken) in het gehemelte maar wijst naar voren: je hebt druk op de mondhoeken.

Mijn paardje liep altijd goed op een enkelgebroken bit. Heb nu een tijdje al een stang appelbit. Daar loopt hij net zo goed mee.

Maar aangezien mijn tandarts dubbelgebroken afraadde heb ik dat eigenlijk nooit gehad.

Ik rij western waarbij ik geen neusriem heb en daardoor heeft hij ook de mogelijkheid om zijn mond open te doen als hij last van het bit heeft maar dit heeft hij eigenlijk nog nooit gedaan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:53

Denk niet alleen aan enkel/dubbel. Ook kan een watertrend, bustrens of d trens al heel verschillend zijn!

Ook de smaken, zilver/aurigan is heel anders. Mijn vorige merrie was heel stug op een gewone, met aurigan juist helemaal niet

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:15

Ik ben ook andersom overgestapt. Van een dubbel gebroken naar een enkel gebroken. Mijn paard loopt op de enkel gebroken veel fijner. Ze is zacht/licht in de mond en de aanleuning is ook stabieler. Ik had/heb van beide trouwens een d-trens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:11

Van enkel naar dubbel naar ongebroken, pony wil geen wiebelbitjes blijkt.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:30

Ik wissel af bij mijn paard. :-) Heb een dubbelgebroken watertrens en een enkelgebroken appelbitje. :-) Beide bevallen goed!