Zadel-zoektocht, welke merken zijn geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel-zoektocht, welke merken zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:00

Na helaas 2 miskopen aan zadels te hebben gedaan zijn we nu weer opzoek naar nieuwe zadels.
Helaas weet ik niet zo goed wat er aan zadels op de markt is, en waar ik het beste kan beginnen.

Ik heb inmiddels al wel een pasconsult gehad waarbij de paarden gemeten zijn, en we ook hebben gereden op enkele zadels. Dit waren een kent en masters, en een thorowgood zadel.
Helaas vond ik het zadel wat hard zitten, en zou ik graag willen weten wat er nog meer op de markt is. Mochten we niks kunnen vinden dat volledig aan onze wensen voldoet dan zullen het wel deze zadels gaan worden, ze lagen op beide paarden goed en konden nog extra op maat gemaakt worden.

Ik zoek dus 2 zadels.
1. Een veelzijdigheids-zadel met breed kussenkanaal, voorkeur voor zwart met witte accenten (witte stiksels bijvoorbeeld). 17,5 inch. Dit zadel is voor een man bedoeld.
2. Een dressuurzadel met (Extra) brede boom, ook een breed kussenkanaal, voorkeur voor 2 kleuren leer (bruin met zwart). Dit zadel is voor een vrouw bedoeld.

Vanwege de kleur-keuzes zouden we denk ik in de lagere prijsklasse custom-made zadels terecht gaan komen. Maar welke merken bieden dit allemaal? En aan welke prijzen moet ik dan denken?
Zijn er ook merken die zadels in het assortiment hebben die aan onze wensen voldoen?

Ik heb een equestor de wispelaere dressuurzadel gehad in het bruin met zwart, super mooi en super fijn zadel. Alles hierop aangepast qua kleur, vandaar de voorkeur voor een soortgelijke kleurencombi, mag ook in de accenten zitten. Helaas groeide mijn paard er uit, en zijn deze nieuw te duur voor mij geworden (omdat ik nu 2 zadels nodig heb..). 2e hands zie je ze helaas niet vaak/ vrijwel niet.

Welke merken kan ik nog meer naar kijken?

tamary

Re: Zadel-zoektocht, welke merken zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:22

Kent en masters is (deels) maatwerk, is daar geen 2 kleuren versie van te bestellen? Zachtere zit kan via een los zadelbontje/gelpad voor de ruiter. Misschien dat een zadelmaker er een zachtere zitting op kan maken, maar dat zal je moeten navragen.

Ook kort en breed is massimo, ligt ook richting die prijsklasse en kleurtjes zijn mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:37

Helaas niet. Ik heb kent en masters gevraagd of het dressuurzadel in een andere kleur dan zwart mogelijk was, en dat antwoord was nee.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:22

Het hoeft trouwens niet perse een kort zadel te zijn. De equestor was ook niet kort ofzo.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:30

Welke regio zit je. Man je de Countrymill van harte aanbevelen! Zijn top zadelmakers/passers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:39

Regio [plaatsnaam]/ overijssel.
Laatste zadelpasser heb ik ook 100% vertrouwen in. Het is alleen jammer dat ze zo'n klein assortiment heeft/ dat het niet naar wens te bestellen is/ dat ik de zadels niet comfortabel genoeg vond.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:46

Met witte accenten wellicht een Prestige zadel? Bruine accenten zou ik niet weten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:48

Brandt zadels ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:05

Shanna schreef:
Helaas niet. Ik heb kent en masters gevraagd of het dressuurzadel in een andere kleur dan zwart mogelijk was, en dat antwoord was nee.. :(

Wil je accenten ga dan anders voor de losse onderdelen als beugelriemen, singel en eventueel iets van een bontje voor jouw billen, dan kan je alle kleurtjes krijgen die je wil, heb je je zachte zit en zadel wat jouw, je paard en je budget past.
Dat doe ik hier ook al is dat niet helemaal opzet, aantal dingen komen via 2e handsmarkt en dan kom je nog wel eens uit op een mix van zwart en bruin. Alleen wit/lichte kleuren vermijd ik liever, dat is zo lastig schoon te houden. Maar misschien ben ik te practisch voor alle mode/bling-bling, happy paard en prettig zitten is voor mij altijd mooier dan wat voor setje dan ook.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:08

Vraag marlies van paardenpunt eens. Zij werkt met bates. Erg fijne zadels, zachte zit. Lucht kussen en in zwart en bruin te leveren.
Ze zit in nijverdal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:39

Heeft Bates het zelfde cair-luchtkussensysteem als Wintec?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:57

Shanna schreef:
Heeft Bates het zelfde cair-luchtkussensysteem als Wintec?

Ja dat heeft bates. Maar wintec is ook te krijgen met wil gevulde zadels. Wellicht bates ook. En een goede zadelmaker kan het cair systeem vervangen voor wol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:58

Ik heb niks tegen het cair-systeem hoor, vind lucht in het algemeen alleen maar fijn haha!
Bates zien er wel erg mooi uit, ga ik eens meer naar kijken (en of er een passer is met ruim assortiment die ook Bates verkoopt).

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:57

Welke regio zit je? Countymill heeft ze ook en top zadelpasser

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:08

Regio [plaatsnaam], Countymill is wel een eind rijden voor ons en die hebben geen zadels online staan? Hebben die uberhaubt een webshop of niet?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:07

Het verloop van 2de hands zadels is daar best groot. Maar is de reis zeker waard om daar heen te gaan. Ik woon nu vlak bij Hoogeveen, kom uit die hoek, maar als ik een zadel nodig heb, ga ik naar hun!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:44

Kijk ook eens naar de Tekna Letek. Die zou ook heel goed aan je eisen kunnen voldoen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:04

Tekna vind ik kwalitatief echt niet wat we zoeken. Dat valt dus gelijk al af. Budget zou zo rond de 3000 voor 2 zadels zijn. Ook willen we graag leer.

We zoeken zadels die over 10 jaar ook nog goed zijn, en misschien zelfs over 15 of 20 jaar ook nog.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:15

Dan heb je een wat ruimer budget nodig voor 2 zadels vrees ik.
Heb zelf net een fantastisch zadel gekocht ( vind ik) maar daar is ( helaas) ook de prijs wel naar.

Ik heb een Hrimnir Master, is een Ijslander merk maar het is ook een prima zadel voor dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:43

Een net 2e hands zadel is ook een optie, we rijden niet veel dus de zadels hebben vrijwel niks te lijden. Dus ik hoop toch dat we voor ca 1500 per zadel wel kunnen slagen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:13

Dat zijn dus kentaur zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:50

Kentaur valt af, ik vind daar te veel slechte ervaringen over.
Bates vinden we wel heel interessant!

Welke merken zouden we nog meer naar kunnen kijken? Over JC kan ik ook niet gek veel vinden, zou dat ook geschikt zijn of is die af te raden?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:55

Voor dat budget kun je met Bates wel slagen. Ik heb de mijne nieuw 1300 betaald. Nog altijd spijt dat ik die heb weggedaan, heerlijk zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:02

Prestige heeft zeer fijne VZH zadels :)