onderlegger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 07:55

Het zadel van mijn pony klappert een heel klein beetje aan de achterkant.
Een half jaar geleden lag hij nog goed maar omdat er op het moment niet
veel mee gedaan is is hij zijn bespiering kwijtgeraakt.

Kan ik dit tijdelijk oplossen door er een bontje onder te leggen totdat hij weer
Goed in de spieren staat?

Het zadel is een jaar oud en niet intensief gebruikt.

ittheclown

Re: onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:32

waarschijnlijk is de boom van je zadel dan wat te breed als hij naar voren kiepert , als je geen aanpasbaar kopijzer hebt zou ik idd proberen om een dekje met wol er onder te doen om zo tijdelijk de ruimte wat op te vullen. Maar ik zou hier niet te lang mee blijven rommelen als je niet van plan bent je paard binnekort weer de bespiering in the trainen.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 08:39

Het is maar heel minimaal. Nu heeft er iemand anders op hem gereden met precies hetzelfde zadel maar dan met een bontje eronder en toen was het gewoon goed. Ik kan ook wel een zadelmaker laten komen maar het lijk mij zo sterk dat je een zadel wat een jaar oud is en maar heel weinig heb gebruikt al op moet vullen. Ik ga hem als eerste veel longeren en zijn rug en buikspieren trainen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:54

Ik heb deze onderlegger voor hetzelfde probleem https://goo.gl/images/C0yVY9
Mijn zadel wordt minimaal jaarlijks door de zadelmaker bekeken en aangepast, maar als ik een tijdje minder heb kunnen trainen kiept het zadel net iets te veel voorover. Het is echt millimeterwerk; bijvullen van het zadel heeft dan geen zin, want na een paar weken trainen is het weer te krap en zo blijf je aan de gang.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 09:08

ja precies dat dacht ik zelf dus ook. Die krengen zijn best wel duur haha.
Zou een lamswollen onderlegger ook helpen daarvoor?

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:43

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:03

Onze zadelmaker wilt dat je na ongeveer twee maanden trainen weer een keertje terug komt met je nieuwe zadel. Waarom? Omdat de zadels een vulling hebben van wol en die moet altijd even 'inzakken'. Na twee maanden regelmatig trainen (of langer als je minder regelmatig rijdt) bekijkt hij het zadel en vult het desgewenst nog een beetje bij. Ik heb nu drie nieuwe zadels meegemaakt die allemaal na die periode weer een beetje extra vulling nodig hadden. Overigens zijn zowel dit tweede consult als de aanpassingen die eventueel nodig zijn altijd gratis bij onze zadelmaker.

Ik denk dat je een deel van je probleem dus wel op kunt lossen met extra training (aan de dubbele longe bijvoorbeeld) en een tijdelijke onderlegger. Maar je zult het waarschijnlijk niet volledig op kunnen lossen. Simpelweg omdat het wol van de kussens wat ingezakt is. Dus mijn advies; klein beetje door trainen zodat de bespiering weer beter is en dan even contact opnemen met de zadelmaker.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:04

Juist een nieuw zadel moet je na ongeveer 20 uur rijden weer laten bijvullen omdat dan de vulling wat inzakt. Dus ik zou toch eerst daar naar laten kijken voordat je bontjes koopt. Is even duur namelijk.... goed bontje kost met gemak 80 euro minimaal. Opvullen ook...

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:13

Het zadel zal miss niet veranderd zijn. Maar je pony wel!

Je zegt dat ze bespiering mist. Dus smaller is. Dat het zadel kiepert.

De kans is groot dat het zadel een of meerdere boommaten breder is dan je pony op dit moment is.

En als er verschil tussen zit ligt het zadel ook niet meer op de plek waar hij hoort. Hij zal glijden tot de plek waar hij aansluit.

Groot kans dus dat het zadel nu de schouder blokkeerd of in de lendenen drukt!

Haal er alsjeblieft een zadelpasser/maker bij. Voordat je pony problemen krijgt.