Ander bit voor enorm sterk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:59

dynara schreef:
I
Het gaat om een paard van 1.84m. met een zeer zwaar verleden. Ondanks zijn grootte was hij voor de verkoop erg lekker in de hand geweest. Maar nu hij terug is, is hij enorm sterk en hangt hij enorm in mijn handen.
Met name dat ik na 2 min. draven al echt het gevoel in mijn handen heb alsof ik een rijdende auto heb moeten tegen houden.


Betekent dat dat hij verkocht is geweest en weer terug gebracht?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:00

Een zadel dat moet passen bij een paard dat vlucht lijkt me wel een eerste vereiste.
Lijkt me ook dat daar altijd naar gekeken word.

Zelf zou ik niet snel gaan kiezen voor bitten met een hefboom.
Maar wisselen in trenzen zie ik nooit als probleem. Dat zijn allemaal zachte bitten maar met een andere werking. Waar het ene paard dubbel gebroken fijn vind, vind de ander ongebroken fijn.
Waar de ene iets dikker fijn vind houd de ander meer van het dunne van Myler. Of precies weer andersom.
De rest is dan nog allemaal rijtechnisch, maar een beetje helpen kun je daarmee wel.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:05

maximuss schreef:
Dit gaat mss raar klinken maar ik zou dit vanaf de grond oplossen: gebruik een combinatie van dubbele longe en lange lijnen om hem te gymnasticeren en om zijn reacties op je hulpen te resetten. En daarna onder begeleiding de beenhulpen opnieuw aanleren. Mijn ervaring is dat dergelijke grote paarden net wat meer moeite hebben om hun lijf goed te gebruiken en daarom soms te voorwaarts zijn. Hoe meer hij gaat dragen, hoe minder hij tegen voor je kuitdruk gaat weglopen en hoe minder hij door je hand gaat lopen.



Dit, en dan niets veranderen aan het bit..dit kun je heel goed fixen aan de dubbele longe.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 12:48

id_keers schreef:
Mijn hoefsmid gaf als tip..wissel af met een bitje,als het weer lekker gaat ,dan terug naar een vriendelijk bit,ik zou ook geen bit fitter laten komen,je bent een hoop geld kwijt misschien..ik wissel zelf af met een Baucherbit ,deze geeft wat druk achter de oren en is niet scherp ,gaat hij minder hangen en weer normaal er op reageren,dan weer terug naar een trensje.

Dankje, jij snapt me volledig hihi
Wil gewoon tijdelijk een ander bitje totdat hij er weer wat lekkerder bij loopt.
Dan weer terug op het oude.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 12:51

Babootje schreef:
dynara schreef:
I
Het gaat om een paard van 1.84m. met een zeer zwaar verleden. Ondanks zijn grootte was hij voor de verkoop erg lekker in de hand geweest. Maar nu hij terug is, is hij enorm sterk en hangt hij enorm in mijn handen.
Met name dat ik na 2 min. draven al echt het gevoel in mijn handen heb alsof ik een rijdende auto heb moeten tegen houden.


Betekent dat dat hij verkocht is geweest en weer terug gebracht?

Ja hij is 2 maanden weg geweest, 1 week naar de koper en de rest van de tijd terug naar de handelaar waar hij van was. En die heeft geen ruiters. Staat nu een maand bij mij weer. Heb hem nu zelf gekocht, klinisch laten keuren zelf weer, helemaal prima. Rontgenlogisch leek me niet zo verandelijk binnen 2 maanden...

Anoniem

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:54

Ik zou m toch eerst even door een fysio of osteopaat laten checken. Voor hetzelfde geldt is ie bijv op zn plaat gegaan en zit m iets niet lekker, ik noem maar wat. Grote paarden hebben soms hun lijf niet mee, dus ik zou meer aandacht besteden aan het lichaam dan aan het bit. Bit zal een symptoombestrijding zijn, en zal je probleem neit oplossen.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:20

Je zegt dat je ook bitloos rijdt in de trainingen. Hangt hij hier ook enorm in de teugels? Ik denk dat ik echt een stap terug zou doen, dus lekker vwnw zonder bit, en dan daarna weer een bitje in en alles weer verfijnen. Een stap terug is vaak twee stappen vooruit.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 13:23

ual_95 schreef:
Je zegt dat je ook bitloos rijdt in de trainingen. Hangt hij hier ook enorm in de teugels? Ik denk dat ik echt een stap terug zou doen, dus lekker vwnw zonder bit, en dan daarna weer een bitje in en alles weer verfijnen. Een stap terug is vaak twee stappen vooruit.

Bij andere paarden met wat meer controle wel.
Deze zou ik het niet aandurven, al durf ik best veel. Maar dat word onder de rit een keer eraf springen. :o

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:31

dynara schreef:
Bij andere paarden met wat meer controle wel.
Deze zou ik het niet aandurven, al durf ik best veel. Maar dat word onder de rit een keer eraf springen. :o


Dan had ik het verkeerd begrepen! Mijn heethoofd reed ik ook altijd met bit, maar heb toen toch mijn ballen bij elkaar geraapt en ben bitloos gaan rijden omdat ook zij heel zwaar werd in hand. Ik kreeg ook echt kramp in mijn schouders, ondanks het schakelen. Na de periode even zonder bit, dus weer complete focus op mijn zit en mijn beenhulpen, rijd ik nu weer met bitje en voelt ze als een licht veertje!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:33

Elisa2 schreef:
maximuss schreef:
Dit gaat mss raar klinken maar ik zou dit vanaf de grond oplossen: gebruik een combinatie van dubbele longe en lange lijnen om hem te gymnasticeren en om zijn reacties op je hulpen te resetten. En daarna onder begeleiding de beenhulpen opnieuw aanleren. Mijn ervaring is dat dergelijke grote paarden net wat meer moeite hebben om hun lijf goed te gebruiken en daarom soms te voorwaarts zijn. Hoe meer hij gaat dragen, hoe minder hij tegen voor je kuitdruk gaat weglopen en hoe minder hij door je hand gaat lopen.



Dit, en dan niets veranderen aan het bit..dit kun je heel goed fixen aan de dubbele longe.


Dit zou ook mijn advies, gecombineerd met werken aan de hand aan de kaptoom.

Hij moet het vertrouwen gaan krijgen dat hij niet omvalt en jij hem kunt helpen bij zijn onbalans. Hij gaat nu op de vlucht voor zijn onbalans en als dat escaleert zal hij dus inderdaad onderuit gaan.

Ik zou hem overigens ook laten checken door een osteo/fysio, al is het maar gewoon voor de zekerheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:23

Joolien schreef:
Ik zou m toch eerst even door een fysio of osteopaat laten checken. Voor hetzelfde geldt is ie bijv op zn plaat gegaan en zit m iets niet lekker, ik noem maar wat. Grote paarden hebben soms hun lijf niet mee, dus ik zou meer aandacht besteden aan het lichaam dan aan het bit. Bit zal een symptoombestrijding zijn, en zal je probleem neit oplossen.


Ja, dat denk ik dus ook. (Maar dan door een veearts, want ik heb niet zoveel met fysio's en ostheo's als het gaat om goede diagnoses :P ). En dan terwijl ik doorgaans vind dat men hier op Bokt veel te snel roept om het inschakelen van professionals voor issues die prima rijtechnisch opgelost kunnen worden. Het lijkt hier soms wel of voor elke scheet die dwars zit de fysio, ostheo, veearts, zadelpasser en tandarts erbij moeten komen....

Maar in dit geval:
Gegeven is dat dit paard bij verkoop lekker liep, 2 maanden is weggeweest en nu opeens met het gewicht aan de handen van TS hangt dat ze vergelijkt met het tegenhouden van een wegrijdende auto. Zo erg dat ze hem bijna niet meer kan rijden. Dat is raar. Hoe kan dat in die korte tijd ontstaan?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:48

Kabayo schreef:
Bitfitter raad ik af... Zijn alleen maar geldkloppers en ze vertellen je dat alleeen een bit van +100 euro past en de rest niet . Ze verzinnen echt een dom banketstaaf verhaal maar fijn , je moet het zelf weten.

Echt voor hangen bestaat een schakelbit maar die is niet heel vriendelijk. Misschien een iets dunner bitje? Misschien is deze wel wat te dik


Ik denk dat dit iets kort door de bocht is. HP, v Mierlo en nog heel veel andere ruiters hebben een bitfitter. Daarbij... de fitter die ik heb heeft ook bitjes van een paar tientjes en van de duurdere ook 2e hands. Werkt ook samen met een dierenkliniek en kijkt ook niet alleen maar naar de mond, maar ook naar het hele lijf, afwijkingen etc.

Tuurlijk, de fitters schieten nu als paddestoelen uit de grond en er zitten ook slechte bij die het enkel voor het geld doen... maar nee, er zijn ook goede met verstand van zaken.

Lichamelijke problemen en slecht passend tuig/zadel/bit kunnen pijn veroorzaken en zorgen voor probleem gedrag.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:27

Zijn er bitfitters dan die zeggen, je harries horse bitje van 20 euro ook prima past?

Ik ken alleen maar de verhalen van over de 100 euro bitten die als enige echt passen, maar de meesten merken geen verschil met dit nieuwe bit, paard loopt niks beter.

BritHittepit

Berichten: 2551
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:40

Ik heb een myler level 3 gekocht en daar is mijn paard super fijn op te rijden! Eerst kon ze zich ook enorm sterk maken maar met dit bit is ze heel fijn te rijden, neemt het bit ook veel beter aan (met optuigen) en zoekt/volgt mijn hand zonder te hangen of trekken...

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:49

Dus in een week tijd is het paard finaal naar z'n mallemoer gereden? Ik zou zijn lagen en zijn flanken eens laten onderzoeken, klinkt als een gevalletje donders hard in de krul trekken en flink de sporen er in. Alleen met geduld zal je dit verder op kunnen lossen maar paarden vergeten slechte ervaringen niet snel dus duurt even mocht hij verder gezond zijn. Ook kan er iets meer gebeurt zijn in die week, valpartij?? Letsel in de nek??

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:50

Indestal schreef:
Zijn er bitfitters dan die zeggen, je harries horse bitje van 20 euro ook prima past?

Ik ken alleen maar de verhalen van over de 100 euro bitten die als enige echt passen, maar de meesten merken geen verschil met dit nieuwe bit, paard loopt niks beter.


Ik heb zelf wel verschil gemerkt tussen de harrys horse dubbel gebroken en de Sprenger K&K Ultra dubbel gebroken.

Ik wilde er zelf ook niet aan hoor.
Sprenger bitje was versleten, had eigenlijk geen budget voor een nieuwe, dacht het is wel goed, koop een HH.
Niet dat hij nu echt dramatisch liep, zo erg was het niet, maar nee, echt zo heel fijn als eerst, nee dat ook niet.
Gooide ik dat versleten KK bitje in liep hij toch gewoon weer fijner.
Dus toch maar een nieuwe gehaald.
Die andere vorm deed het voor hem wel.
Nu moet ik zeggen dat ik vind dat erg veel paarden het fijn doen op een Sprenger KK ultra.

En die ervaring heb ik toch al eens eerder gehad. Dus iets van die kwaliteit bemerk je wel.

Een bitfitter heb ik er dan ook weer nooit bij gehad.
Heb door de jaren heen een paar simpele trensjes gehad en kijk wat ze het prettigste vinden en daar ben ik altijd nog aan uit gekomen.
En dan kom ik steeds uit bij de KK ultra of een ongebroken trensje.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 01:26

Ok, bij wijze van spreken dan...kenissen die een bitfitter hadden laten komen, waren allemaal dure bitten van dikke 140 euro aangesmeerd en dan had er een een myler, wat slechte bitten bleken te zijn. Maar de ander had een bitfitter die alleen met myler werkt :? En dus een myler aangesmeerd kreeg waar paard juist minder fijn mee liep..

Ik geloof er alleen in als blijkt dat je bit te dik is of te kort, of paard heeft een laag hangend rooster wat iemand niet weet en je gewoon advies krijgt, maar ze verkopen altijd de dure bitten met prachtige namen en je eigen bit klopt nooit

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 01:46

Nee hoor... ook andere of advies welke je kan kopen qua pasvorm. En wat ik al zei die van mij heeft ook goedkopere bitten bij zich en ook tweedehandsjes van de duurdere merken.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 01:49

ik ga eerst een pelham bit proberen, eens kijken hoe hij daar op reageert aangezien meerdere over dit bit hadden. Proberen kan altijd :)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 08:25

Een danger bitje is misschien ook nog een optie. Werkt als dubbel gebroken maar waar nodig wordt het een stangetje.
Ik heb er ook een gehad die alleen maar een gasknop had, rem half zoek was en niet het paard maar mijn armen/schouders de fysio nodig hadden na een uur rijden. Met dat verschil dat deze al een tijdje zo rond liep. Veel geprobeerd, training liep ik gewoon in vast dankzij alle goedbedoelde tips om het in de training op te lossen. Enige waar hij goed op liep en vooruitgang meer boekte in de training waren hackamore of ongebroken kunststof bit (en vnl hiervan de pelham versie). Rij nu dus met een flexi soft babypelham of watertrens (allebei ongebroken), inmiddels een paard die eindelijk snapt wat op eigen benen lopen is en hoe hij zn lijf correct kan gebruiken. Wat heb ik geleerd hiervan, soms moet je eens wat anders durven proberen dan alleen training veranderen, hij kon het niet eens worden met ijzer in zn mond, en het is beter dat een paard op 1 kleine ophouding reageert dan 100 rondjes in je handen hangt in een niet te controleren tempo. Moet zeggen voor die tijd heb ik nooit met hulpteugels gereden, nooit met andere bitten dan enkel/dubbelgebroken gereden,... maar dit alles werkte gewoon niet bij dit dier.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:41

Ik zou gaan voor zo'n Happy Mouth stangetje, werkte zeer goed bij mijn nerveuze/sensiebele merrie!

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:17

Zou hem toch nog even röntgen laten keuren en/of osteopaat erbij.

Je weet niet wat er in die 2 maand is gebeurt, wie weet is hij achterover geklapt en zit zijn rug of hals hartstikke vast. Wat weer leidt tot vluchtgedrag zodra je spanning op die spieren vraagt..

Anoniem

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:29

Neem eens contact op met De Paardenschuur. Zij kunnen je een goed advies geven over Myler en je kan ze voor 2 weken proberen/testen.
In ons geval heeft een Myler prima geholpen :-)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:36

Ts wil geen sterker bitje maar neemt er nu wel een?

Misschien past het huidige bit niet?
Te dik misschien? Pasvorm is niet fijn? Te rommelig in de mond?
Vraag eens een tandarts?

Waarom direct een pelham?
Waarom niet eerst eenzelfde bit maar ander pasvorm.

Ik.leesook vluchten?
Kan ik kort over zijn.

Dan is de basis niet goed er in gezet.
Dit is geen aanname maar n feit. Een correct geleerd paard vertrouwd de ruiter namelijk mits ruiter leiding neemt.
Terug naar abc dus.

Eerst met dubbele lijnen. Kan hij vluchten wat hij wil. En daarna onder zadel.

Ik las ook dat je geen been durft te geven
Ook dat moet eerst correct. Dus been er aan houden.

Ook denk ik aan een lichamelijke kwestie. Zadel. Rug.

Maar zo denk ik

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:40

dynara schreef:
ik ga eerst een pelham bit proberen, eens kijken hoe hij daar op reageert aangezien meerdere over dit bit hadden. Proberen kan altijd :)

Deze stap begrijp ik dan weer niet.
Je wil geen strenger bit, maar daar grijp je nu dus wel naar.

Waar reed je hem voor voordat hij verkocht werd?
In principe zou hij daar nu ook gewoon goed op moeten lopen.
Een keer de osteopaat laten komen kan ook zeker geen kwaad.