Free jump Soft Up (Lite)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_vd5r

Free jump Soft Up (Lite)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 15:48

Hallo allemaal! Voor mijn verjaardag ga ik dus freejump stijgbeugels vragen! Nu vraag ik mij af of er volwassenen zijn die met de lite versie rijden? Ik ben zelf net 1m63 en weeg net 62. Ik heb schoenmaat 39, is dat dan echt zo erg om met de lite versie te rijden? Vind de grote zo duur...
En zijn er verschillen? De lite versie hebben niet de ijzeren pinnen, zijn er mensen die dat een minpunt vinden en vinden dat ze minder grip hebben zonder ijzeren pinnen? Ook zag ik dat de kleine versie plastieke pinnen echt op de rand heeft, dat lijkt me wel heel goed voor grip.
Hier de lite versie
Afbeelding
en hier de grotere versie
Afbeelding

Louise_vd5r

Re: Free jump Soft Up (Lite)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 15:49

Foto's mogen ook altijd! :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:27

Omdat je op zoek bent naar ervaringen met een bepaald type harnachement verplaats ik je topic naar [HAR] Harnachement.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:25

De Lite zijn niet geschikt voor jou. Ze zijn bedoeld voor ruiters tot maximaal 60 kilo. Bovendien hebben de beugels maar een voetbed van 10,5 cm breed en zijn ze daardoor geschikt voor maximaal maat 36/37.
Jammer voor je...Nog even sparen dus, want het zijn wel erg prettige en veilige beugels. En als je wacht tot een 25% actie bij Divoza? Scheelt een hoop geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:29

Als je 62 kilo weegt dan weeg je met al je paardrijkleding in de winter waarschijnlijk eerder 65 kilo en dat is te zwaar voor deze beugels. Het voetbed van de volwassen versie is 12 cm breed en daar kon ik met maat 39 met winterlaarzen gewoon netjes in. Kleiner moet het echter niet worden, dat wordt denk ik ook onveilig met grotere (bredere) schoenmaten.
Een Bokker gaf nog een andere reden om de volwassen beugels te nemen; dan kun je anderen die misschien wat zwaarder zijn er ook eens mee laten rijden zonder dat je bang hoeft te zijn dat de beugels kapot gaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:56

Ik ben 1.64 en weeg nu 62 kg (ben aan het afvallen).. en heb inderdaad de Lite gekocht.. :j
Moet er wel bij vermelden dat ik schoenmaat 36 heb.

Wat mij vooral opviel is dat er op deze doos (model 2016) helemaal niks vermeld staat van max 60 kg.. en dat staat bij de oudere Lite versie wel.. :?
Wel staat er vermeld dat het voor maximaal schoenmaat 39 is.

Anyway.. ik heb dus de Lite, ook omdat ik de puntjes op de rand écht wilde hebben.
Het grootste verschil is echter het materiaal.. de Lite is van fiberglass en de Pro is van aluminium.

Voor mij is het dus een gok.. maar misschien gaan ze wel heel lang mee en is er helemaal niks aan het handje.. :o

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:59

Ik zou ook het risico niet nemen en voor de Pro gaan. Ik weeg geen 60kg en heb gewoon de volwassenenversie. Als mijn moeder of een vriendin dan eens voor een rondje meegaat moet ik niet gaan nadenken om mijn beugels te veranderen.

Ze zijn hun geld zeker waard in mijn ogen. Ik ga zelfs een 2e paar kopen :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:19

Ik heb de pro, ik weeg dan wel minder dan 60kg maar vooral in de winter dan rijd ik weleens met laarzen die erg breed zijn, dus had de winkel me af geraden om de lite te nemen.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:36

Vraagje: Ik rij op dit moment met de bow balance van Sprenger (dressuurzadel). Vooral vanwege pijnlijke enkels en knieën die ik krijg met normale beugels. Die van Sprenger zijn beweegwaar en hebben iets van "vering". Dat voldoet verder prima, absoluut geen last meer van mijn gewrichten.
Zijn de beugels van Freejump hier geschikt voor?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:42

Zelf even testen is het beste denk ik... Bij mij heeft het wel veel baar gehad voor mijn achillespezen maar dat is misschien nog een ander verhaal. Ik reed helemaal niet graag met Bow Balance. In Freejump zit zoiezo geen vering dus daar moet je wel rekening mee houden

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:44

Ik heb de Bow Balance ook gehad ivm pijnlijke knieën en enkels.
Maar de laatste tijd vond ik ze te flexibel waardoor ik 'raar' ging zitten om mijn beugels onder mijn voet te houden.
Met de Freejumps blijft de beugel gewoon onder mijn voet, ook al beweegt mijn voet wat tov de beugel.
Dat is dus die fenomenale grip ;)
Verder heb ik nog geen last van mijn knieën of enkels gehad.. :n

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:16

Ik heb ook de light versie. Weeg minder dan 60 kg en heb schoenmaat 38. Wat ik begreep van de winkel waar ik ze heb gekocht is dat bij de nieuwe versie de gewichts'eis' ook niet meer van toepassing is. Ben er heel tevreden over! Grip is prima!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:11

Ik had bow balance en heb free jumps. En weer last van mijn knieën...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:31

De Freejumps hebben 0 vering, net zoals gewone beugels. Ik weet ook niet precies waarom mensen met knieproblemen het advies krijgen om Freejumps te proberen? Dat heeft volgens mij geen enkele zin, tenzij je alleen kniepijn kreeg doordat de beugels niet naar voren wezen en de slag in de beugelriem je knie teveel naar binnen trekt. Maar als je grotere problemen hebt dan dat dan gaan de Freejumps volgens mij net zoveel pijn doen als andere veringloze, naar voren gerichte stijgbeugels.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 12:29

Heb uiteindelijk toch de pro versie gekocht! In de kleur Navy :D
Ga er vandaag voor de 3de keer mee rijden, en 1ste keer springen! Tot hier toe al super tevreden, echt goede grip! Ik vraag me alleen af, als je nu valt en dat gekleurde deel plooi helemaal om, is je beugel dan kapot?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:40

Ja, gekleurde deel kan idd stuk gaan. Heb er deze week nog een vriend ergens iets over zien posten. Reparatie kan je bij verdelers laten doen en bij de ene was het gratis en bij iemand anders 20 euro ofzo. Dus opzich valt dat nogal mee :) Bij mij zijn ze bij 3 verschillende valscenario's nog niet gebroken gelukkig!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:21

Sorry dat ik dit topic aanwakker.
Wat is de reden van het gewicht op de lite versie? Wat is het risico als je er dus mee rijd met 0-5 kilo meer? Even kleding mee gerekend.
Ik kan dat nergens vinden, breekt het materiaal bij meer gewicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:28

Er zijn van dit merk sowieso al een paar beugels gebroken tijdens onder andere internationale springwedstrijden, dus ik zou zeker niet met de te lichte versie gaan rijden als je zelf met kleding zwaarder bent. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:32

Ik was met name benieuwd naar de reden om een gewicht te koppelen aan een beugel. Maar vandaar :D

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:40

Ik vind persoonlijk de Lite steviger als de gewone versie.

Zelf rijd ik met de Lite (schoenmaat 38) en mijn stalgenoten rijden met de normale variant, maar deze vind ik veel minder fijn en zien er ook breekbaarder uit omdat ze meer uit twee delen bestaan.

Ik heb tot dusver ook nog niet gehoord dat de Lite bij iemand is gebroken, de Pro daarentegen wel.

Zelf kan ik ook niet goed met die grote rijden omdat deze dan constant met de bovenkant tegen mijn schenen aankomen als ik mijn hakken uitdruk.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:55

Lobke1998 schreef:
Ik vind persoonlijk de Lite steviger als de gewone versie.

Zelf rijd ik met de Lite (schoenmaat 38) en mijn stalgenoten rijden met de normale variant, maar deze vind ik veel minder fijn en zien er ook breekbaarder uit omdat ze meer uit twee delen bestaan.

Ik heb tot dusver ook nog niet gehoord dat de Lite bij iemand is gebroken, de Pro daarentegen wel.

Zelf kan ik ook niet goed met die grote rijden omdat deze dan constant met de bovenkant tegen mijn schenen aankomen als ik mijn hakken uitdruk.

Maar weeg je dan meer of minder dan 60 kg?

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:41

Ik weeg wel minder, maar heb mijn zadel wel eens geleend aan een man die meer woog en dus ook grotere voeten had.

Persoonlijk zou ik het wel aandurven om de Lite versie te kopen als ik iets zwaarder was als 60 kilo, maar dat is natuurlijk ieder zijn ding.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:10

xyzutu2 schreef:
Er zijn van dit merk sowieso al een paar beugels gebroken tijdens onder andere internationale springwedstrijden, dus ik zou zeker niet met de te lichte versie gaan rijden als je zelf met kleding zwaarder bent. :)

klopt, hier in de regio ook al een keer met een nare val tot gevolg.
zou voor de pro gaan

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:12

Ik ken al 3 gevallen waar de Pro ook is in gebroken :)

Ik heb zelf ondertussen beide versies. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:26

Dan vind ik ze voor het geld niet eens veilig :+