Wat voor commissie bij verkoop zadel door bedrijf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Wat voor commissie bij verkoop zadel door bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 15:44

Hallo,

Ik heb mijn zadel sinds twee weken in de verkoop. Ik heb het bedrijf waar ik mijn zadel anderhalf jaar geleden heb gekocht gevraagd of er interesse zou zijn om mijn zgan zadel via hen te gaan verkopen. Uiteraard met een commissie erop. Nu vraagt het bedrijf mij wat mijn vraagprijs zou zijn en wat de hoogte van de commissie zou zijn. Het zadel komt dan op de website te staan. Omdat ik totaal geen idee heb wat normaal of redelijkheid is, vroeg ik me af of iemand hier advies zou kunnen geven.
Het betreft een zadel wat 8 keer gebruikt is. Het zadel heeft geen gebruikerssporen of krassen. Ik heb het zadel nieuw gekocht bij dit bedrijf.

Wat is redelijk om te vragen?
Alvast bedankt voor de tips. :)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:24

Doorgaans bereken je zadels in de eerste jaren van hun leven als: na 1 jaar 75% van nieuwprijs, na 2 jaar 90% van prijs na 1 jaar, na 3 jaar 90% van prijs na 2 jaar en zo verder.

Dan mag je iets hoger gaan zitten bij een courant (gewild) model en een uitmuntende conditie en in de goede maten (mediumwijde boom, 17,5 of 18 inch), en je kunt veel lager gaan zitten als je een weinig gewild merk hebt gekocht (of een beschadigd exemplaar of in onhandige maten, etc)

Dat is dus wel de prijs die de koper betaalt. Via verkoop in commissie zul je als verkoper dus iets minder in handen krijgen. Hangt af van het deel commissie dat de tussenpersoon vraagt. Geen idee wat gebruikelijk is bij zadels maar het zal gauw 10% van de verkoopprijs zijn.
Soms is het handiger om gewoon je verlies te nemen en voor een lagere prijs snel via MP te verkopen.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Wat voor commissie bij verkoop zadel door bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:35

Bij ons zit er een winkel die jouw tweedehands paardenspullen verkoopt.
Ze begonnen met 15% van de vraagprijs. Inmiddels rekenen ze 40% sindsdien kom ik daar niet meer.

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Wat voor commissie bij verkoop zadel door bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:08

Wij verkopen ook tweedehandszadels in opdracht van klanten en rekenen daar 10% van de prijs voor aan, met een minimum van €35 per zadel.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:47

Gaat het om die Trekker Ultimate Luxury?
Ben heel benieuwd of je daar nog wat geld voor krijgt... lijkt mij vallen in de categorie "lastig te verkopen". Op de foto lijkt het toch een soort pannekoekzadeltje, dat helpt de zaak niet. Ik zou het wel begrijpen als je zadelmaker/leverancier weinig zin heeft om deze in bemiddeling te nemen, van dit soort zadels verkoopt hij er vrijwel nooit een. De meeste mensen willen toch dressuur of springen, soms nog veelzijdig.

Maar misschien heb ik het totaal mis. Ben wel nieuwsgierig :j

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Wat voor commissie bij verkoop zadel door bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 18:04

Het gaat idd om de Trekker. En met alle respect, het is echt geen slechte kwaliteit pannekoek zadel :D. Om die reden gaat t ook om een semi boomloos zadel en zitten we niet met de vele nadelen van en boomzadel. Ik wil anderzijds ook niet zeggen dat t een voordeel is. Het ligt er net aan hoe je t bekijkt. Het bedrijf verkoopt uitsluitend semi boomloos dus moeite met verkoop betwijfel ik. Voor zover mij bekend is het een correct lopend bedrijf welke veel paard vriendelijke producten verkoopt waar de zadels onderdeel van zijn.

De 10% commissie is mij wel goed ogend. De vraagprijs hangt dan nog een beetje in een vraagteken voor mij. Dat is nog lastig. Verlies zal ik er zeker op maken idd.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:18

Het ZIET eruit als een pannekoekje. Er zijn weinig mensen die zo'n zadel bezitten, verreweg de meeste mensen zullen het zadel niet kennen en op basis van hoe het zadel eruit ziet, kan men afhaken. Nieuwprijs van die zadels ligt rond de 990 euro en dat is toch low-budget met bijbehorende kwaliteit. Ik ben benieuwd wat het tweedehands oplevert. Vrees voor jou dat het zomaar naar 50% zal gaan. Maar misschien heb ik het mis hoor!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:22

Na 1-2 jaar verlies je als particulier naar particulier gemiddeld tussen 20-40% afhankelijk van marktbehoefte.
20% onder nieuwprijs bij veel navraag
40% bij weinig interesse.

Verkoop je aan een handelaar dan gaat daar weer 15-20% vanaf.
Commissie is doorgaans tussen 10-20%.