Flexibel zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xkusviv

Flexibel zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 10:47

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Nadat we lang erover gedaan hebben om een fatsoenlijk zadel te vinden, is deze na 6 jaar alsnog afgekeurd. Hij bleek toch te lang te zijn. (opzich heeft hij er niet veel last van gehad, anders hadden we het wel gemerkt, geloof me)
Dus nu hebben wij dat zadel verkocht en hadden we 2 nieuwe gekocht, 2 thorrowgoods, een dressuur en veelzijdigheid. De dressuur bleek al snel niks te zijn, dus meteen doorverkocht. Maar de veelzijdigheid, zou passen als hij aan 1 kant meer bespiering ging krijgen. Achteraf was dat niet het probleem. We hebben er een aantal weken meegereden totdat hij verzet ging tonen: niet willen lopen, rug bol maken enzovoort. Aangezien ik hem niet vaak rijd en alleen mijn zusje werd het dus tijd dat ik ging kijken waar het aan lag. Dus de barebackpad erop en hij liep meteen aan, niks aan de hand. Conclusie: zadel toch niet goed. De zadel maker had destijds al gezegd dat een dressuur mooier lag op een tinker als veelzijdigheid, want dat knelt een beetje bij de schouders. Geen probleem, was alleen maar om te springen en we haalden een dressuur erbij totdat bleek dat deze dus niet goed was en we fulltime met de veelzijdigheid gingen rijden. Gisteren hebben we dus het zadel gecheckt en hij knelde echt heel erg bij de schouders.
Dit is mijn probleem dus. De reden dat het moeilijk is om een zadel te vinden is vanwege zijn extreem korte rug en zowel ik als mijn moeder toch echt een 17 inch moeten hebben.

Dus heb wat onderzoek gedaan en wat denken jullie hierover:
Ik heb gelezen dat je soms beter over de laatste borstwervel kunt gaan dan dat je er net voor gaat zitten. Zit je er net voor komt daar de grootste druk op te staan, en zit je er net overheen maar de ruiter zit in het midden dan kan het minder kwaad. Klopt dit?

Een flexibel boomzadel de uitkomst kan bieden voor paarden met een korte rug? En jullie ervaringen?

Eventuele andere suggesties?

Gaat om een luxere tinker van 1.49 meter met een extreem korte rug. Een 17 inch en geen boomlooszadel. We zoeken gewoon een alternatief en alleen als het echt niet kan moeten we een andere beslissing maken, zoals bijvoorbeeld alleen mijn zusje die erop rijdt.

ps. we hebben al een kort boomloos zadel, die zit in principe goed, maar mijn moeder vindt het moeilijk om haar balans te houden.

Indestal

Re: Flexibel zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:09

Ik heb een boomloos zadel gehad, een absolute ramp. Ik heb nu een seabis, ook kort zadel, een heerlijkheid, zit heerlijk, past perfect en paard loopt er fijn onder.
Met boomloos een scala aan ellende.

Probeer eens een paar boomloze zadels uit...met een korte rug is het belangrijk dat je in het middelpunt van het paard kan zitten, met een boomloos ga je snel net op een stuk rug zitten wat verkeerd belast en er geen volledige steun is, dus piekbelasting...
Mensen pakken snel boomloos met korte ruggen omdat ze denken dat er geen andere oplossing is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:12

Laat een goede zadelpasser komen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:14

Ja, maar welke is goed? Ik heb 2 gerenormeerde merken gehad, hagel nieuw, dure zadels, paste totaal niet..boomloos bleek ook niet voor mijn paard geschikt te zijn.

Mijn huidige zadelpasser is zo druk, die neemt geen mensen meer aan...veel topic lezen om info te krijgen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:20

Indestal schreef:
Ik heb een boomloos zadel gehad, een absolute ramp. Ik heb nu een seabis, ook kort zadel, een heerlijkheid, zit heerlijk, past perfect en paard loopt er fijn onder.

Probeer eens een paar boomloze zadels uit...met een korte rug is het belangrijk dat je in het middelpunt van het paard kan zitten, met een boomloos ga je snel net op een stuk rug zitten wat verkeerd belast en er geen volledige steun is, dus piekbelasting...
Mensen pakken snel boomloos met korte ruggen omdat ze denken dat er geen andere oplossing is.

Er zijn zoveel soorten boomloze zadels (en flexibele zadels) dat ik ze niet zo over een kam zou scheren. Er is een passervice voor boomloze (en flexibele!) zadels, ik zou die eens langs laten komen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:24

Wat is het budget? De betere maatzadels kunnen 17" op 16" kussens bouwen, denk aan arno brandt en custom.

En in welke regio zit je? Misschien kunnen we dan goede passers aanraden

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:49

Ik ben een groot fan van flexibele zadels! Ik heb een kort paard met hele moeilijke rug. Ik ben een super tevreden gebruiker van mijn Dressuur Flexible inspiration en mijn vs/spring Heather moffet flexee. Het draag oppervlak van deze zadels is kort en door de flexibele kern blijft het zadel de rug sltijd goed volgen maar met voldoendr verdeling van gewicht. Vind het een aanrader voor mensen die net niet uitnkomen met hun boomzadels maar ook niet echt boomloos willen.

xkusviv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:00

Liselot schreef:
Wat is het budget? De betere maatzadels kunnen 17" op 16" kussens bouwen, denk aan arno brandt en custom.

En in welke regio zit je? Misschien kunnen we dan goede passers aanraden

In de regio Noordoost Brabant
En het budget interesseert op dit moment niet, kunnen we altijd voor sparen :)
Laatst bijgewerkt door xkusviv op 12-12-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xkusviv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:01

Indestal schreef:

Klopt eerste zadelmaakster die we hadden zei inderdaad dat er geen andere oplossing voor was, dat heeft ons veel geld gekost.
Maar de rest van de informatie neem ik zeker mee

xkusviv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:02

Supervixen schreef:
Laat een goede zadelpasser komen.

Ja doen we ook, maar soms moet je even meedenken.

xkusviv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:04

Daphneeeej schreef:
Ik ben een groot fan van flexibele zadels! Ik heb een kort paard met hele moeilijke rug. Ik ben een super tevreden gebruiker van mijn Dressuur Flexible inspiration en mijn vs/spring Heather moffet flexee. Het draag oppervlak van deze zadels is kort en door de flexibele kern blijft het zadel de rug sltijd goed volgen maar met voldoendr verdeling van gewicht. Vind het een aanrader voor mensen die net niet uitnkomen met hun boomzadels maar ook niet echt boomloos willen.

Bedankt zal er naar kijken :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:17

Er loopt net een ander topic over zadels voor paarden met een korte rug. Ik zou maar Massimo kijken, die maken zadels met kortere kussens

xkusviv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 13:12

silversomali schreef:
Er loopt net een ander topic over zadels voor paarden met een korte rug. Ik zou maar Massimo kijken, die maken zadels met kortere kussens

Super dankjewel!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:30

Bij jullie in de buurt zit Böske Kubovics van www.sommerzadels.nl
Een degelijk Duits merk dat zadels met extra korte bomen en kussens kan leveren.

xkusviv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:20

wilma84 schreef:
Bij jullie in de buurt zit Böske Kubovics van http://www.sommerzadels.nl
Een degelijk Duits merk dat zadels met extra korte bomen en kussens kan leveren.

Bedankt! :)

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:49

ls de boommaat van het zadel wel geschikt? Thorowgood zadels zijn nl. prima aanpasbaar. Misschien is het een kwestie van een andere maat kopijzer.

xkusviv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:49

splashie schreef:
ls de boommaat van het zadel wel geschikt? Thorowgood zadels zijn nl. prima aanpasbaar. Misschien is het een kwestie van een andere maat kopijzer.

Nope naar gekeken bleef knellen ook al zou er een andere boom in gaan en dressuur zadel was te lang. Tinkers is sowieso beter dressuurzadel ivm schouders.