Sperriem, do or not...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HopeDreamer

Sperriem, do or not...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 18:35

Hoi hoi!
Ik twijfel er dus over om de sperriemen van mijn hoofdstellen af te halen.. Maar voordat ik dat doe zou ik graag wat informatie/ervaringen willen weten :)

Anoniem

Re: Sperriem, do or not...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:36

Ik heb hem er wel altijd om, heb het idee dat mijn bit stiller ligt in de mond :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:38

Ik haal zs dr gelijk af als ik een nieuw hoofdstel heb. Pony vind t veel prettiger zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:38

Haal 'm eraf en kijk hoe je paard erop reageert, dat is alle informatie die je nodig hebt :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:39

Even kijken hoe je paard er op reageert.

Heb je de sperriem losjes of heel vast?

Bij mijn ene paard vond ik het blijkbaar spannender om de sperriem er vanaf te halen dan dat hij het vond :+ . De ander was altijd zonder gereden, maar ging beter in de aanleuning met sperriem. De derde altijd met en de vierde rijdt nu zonder sperriem buiten, maar met sperriem tijdens les (iets met bit stiller liggen inderdaad).

Beetje uitproberen dus.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:39

Zolang je de twee vingers regel aanhoud, dan heb je er juist profijt van.
Riempje is er namelijk voor om het bit stabieler in de mond te laten liggen en dus niet om de mond mee dicht te snoeren.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:41

Ik heb hem eraan zitten. Hij zit bij mij op het strakst, maar dat is nog steeds heel los haha. Verder ga ik mee met wat myk_en_shant zegt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:28

Kunnen de mensen die zeggen dat het bit stiller zou moeten liggen met een sperriem mij uitleggen hoe dan? Ik zie dit zo vaak voorbij komen, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit zou moeten zien werken? :? Vooral als je hem op de juiste manier hebt en er dus 2 vingers tussen kan hebben, dan kan dat toch nooit inwerken op een stiller bit in de mond?
Als je paard zijn bit niet rustig in de mond heeft, en je hebt er een sperriem voor nodig.. Dan is er iets mis in of het rijden of medisch in de mond. Je paard hoort het bit te accepteren en dus stil in de mond te hebben zonder riempjes.
Vaak wordt het, helaas, gebruikt om de mond dicht te snoeren. Soms zelfs zonder het door te hebben :+ Want wat je niet ziet, is er niet.

Opzich zijn de neusriemen niet nodig. Je kan hem er dus gerust vanaf halen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:32

Het rustige zou kunnen ontstaan dat hij het bit stabiel in de mondhoek drukt.
Niet door onrustige handen, maar dat je de bakstukken niet te hoog op hoeft te "hijsen"

Veel meer functie zouden ze niet moeten hebben.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:35

Die van mij loopt met een extreem losse sperriem.. in feite kan ik hem er beter afhalen, maar dat doe ik niet.. omdat toen ik zonder reed hij echt niet te doen was. Geen idee waarom maar het 'idee' van de sperriem is bij ons effectief.
Ik raad je aan gewoon te kijken hoe je paard reageert en daarop te handelen, dan merk je zelf de voor en nadelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:47

Eileen_ schreef:
Kunnen de mensen die zeggen dat het bit stiller zou moeten liggen met een sperriem mij uitleggen hoe dan? Ik zie dit zo vaak voorbij komen, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit zou moeten zien werken? :? Vooral als je hem op de juiste manier hebt en er dus 2 vingers tussen kan hebben, dan kan dat toch nooit inwerken op een stiller bit in de mond?
Als je paard zijn bit niet rustig in de mond heeft, en je hebt er een sperriem voor nodig.. Dan is er iets mis in of het rijden of medisch in de mond. Je paard hoort het bit te accepteren en dus stil in de mond te hebben zonder riempjes.
Vaak wordt het, helaas, gebruikt om de mond dicht te snoeren. Soms zelfs zonder het door te hebben :+ Want wat je niet ziet, is er niet.

Opzich zijn de neusriemen niet nodig. Je kan hem er dus gerust vanaf halen.

In principe hoef je geen neusriem te gebruiken, dat klopt. Echter kan het soms wel fijner zijn vooral als het paard nog niet geheel bevestigd is en meer steun nodig heeft.
Bij een lage neusriem en een sperriem steunt het mondstuk bijvoorbeeld op de riem, het mondstuk ligt daardoor tussen riem en mondhoek in waardoor het stiller ligt dan zonder de onderlangs begrenzing. Maar het kan ook helpen bij paarden die onrustig worden van het gewiebel in de mond al dan niet veroorzaakt door de ruiter.

Al met al, zonder is een mooi uitgangspunt, met als het nodig is.

Wil je de mond dichtsnoeren om zaken als open monden, knarsen etc te verdoezelen, ruil dan je paard in voor een fiets.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 19:51

Apple schreef:
Even kijken hoe je paard er op reageert.

Heb je de sperriem losjes of heel vast?

Bij mijn ene paard vond ik het blijkbaar spannender om de sperriem er vanaf te halen dan dat hij het vond :+ . De ander was altijd zonder gereden, maar ging beter in de aanleuning met sperriem. De derde altijd met en de vierde rijdt nu zonder sperriem buiten, maar met sperriem tijdens les (iets met bit stiller liggen inderdaad).

Beetje uitproberen dus.

Ik heb de sperriem altijd vrij los..

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 19:52

myk_en_shant schreef:
Zolang je de twee vingers regel aanhoud, dan heb je er juist profijt van.
Riempje is er namelijk voor om het bit stabieler in de mond te laten liggen en dus niet om de mond mee dicht te snoeren.

Ik heb hem sowieso altijd zo dat er 2 vingers tussen passen :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:05

Maar als hij het bit in de mondhoeken drukt, dat zou je toch absoluut niet willen? Of tenminste, ik niet. Want je wilt toch juist dat je paard goed gevoelig is voor de hulpen? Gevoelig reageert op je handen? Dan wil je toch juist dat het bit losjes in de mond hangt (maar strak genoeg dat hij niet tegen de tanden aan klettert)? Dat er helemaal geen druk op het bit zit als je niks vraagt? Er zouden officieel ook helemaal geen rimpels bij de mondhoeken moeten zitten. Dat zou namelijk betekenen dat je al druk op het bit hebt zonder dat je ook maar je teugels aanraakt, haal je heel veel gevoeligheid die je wel wilt hebben mee weg.
Voor mij zouden de bakstukken eigenlijk helemaal niet op moeten hijsen. Paard voelt namelijk elke kleine aanraking van de teugels al. Ook zonder contact met de mond. Dus met engels rijden, contact met de mond dus, al helemaal elke kleine aanraking.

Dat is wel een goede uitleg Magda, je hebt tenminste een idee er over en weet het goed uit te leggen ipv dat het je wordt verteld en je zegt het maar gewoon. Ik denk dat dit voor de meeste mensen het geval is namelijk.
Maar, waar ik dan niet overtuigd over ben, is dan ten eerste het verhaal wat ik hierboven heb beschreven. Over de gevoeligheid van het bit, en ten tweede.. Als het paard het bit nog niet geaccepteerd heeft, wil je dan niet dat hij het eerst tolereert voordat je er druk op zet? Het is iets wat voor mij heel belangrijk is.. Dat het paard het bit uiteindelijk écht accepteert. Eerst dat hij het tolereert, en daarna dus over gaat op acceptatie. Dat is een heel proces bij het beleren, maar dan heb je wel een paard die echt zacht in de hand is en ook niet staat te kauwen. Kauwen en/ of onrustig in de mond is voor mij een signaal dat het paard het bit nog niet geaccepteerd heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:07

Ik denk dat je drukt te letterlijk neemt. En hijsen stond bij mij niet voor niets tussen aanhalingstekens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:07

Je drukt het mondstuk niet in de mondhoeken, dan zit het verkeerd afgesteld. Je legt hem losjes tussen riem en mondhoek in.

Sommige paarden moet je wat helpen hiermee totdat het kwartje is gevallen en daarbij kunnen sommigen niet over het wiebeliger. Dat kun je niet glashard over één kam scheren.

Edit, je hebt daarbij kauwen en kauwen. Zacht kauwen/spelen is een natuurlijke reflex die nodig is. Paard moet immers kunnen slikken en de kaken kunnen bewegen.

Daarbij heb ik het niet over niet accepteren maar over nog niet geheel bevestigd.