Ik helaas wel in ieder geval en nadat ik eindelijk een zadel leek te hebben gevonden wat écht goed lag, begint het hele proces na 1,5 jaar rijden nu toch weer opnieuw.
Nu kwam ik ze zogenoemde FLAIR-kussens tegen en dit lijkt vanuit de verhalen best eens een oplossing te kunnen zijn. Wie kan mij hier verder over vertellen vanuit ervaring?
Mijn situatie:
Mijn merrie is 10 jaar en een kruising tussen een Engels Volbloed en Mangalarga Marchador (gangenpaard) wat haar een best lastig lijf heeft opgeleverd. Ze is kort, rondgeribt, heeft toch nog wel wat schoft maar heeft vooral wat moeite met haar gangen... Ze beheerst de Marcha niet helemaal bewust, maar past het wel af en toe ineens toe als je wilt draven oid, waardoor ze zichzelf enorm dwars kan zitten.
Ook heeft zij een bokvoet en ik denk dat daar een groot deel van ons zadel-probleem vandaan komt, want ze is dus niet recht in haar lijf.
Haar ene schouder staat net iets hoger dan haar andere en ik kan dit helaas niet meer corrigeren omdat haar lichaam hier inmiddels op is ingesteld.
Goed, door de kortheid van haar rug, zit ik al snel op de lendenen wat natuurlijk niet wenselijk is. Nu heb ik eindelijk een zadel wat kort genoege kussens heeft en mij nog net voldoende ruimte biedt, maar het is een erg dwingend dressuurzadel. (Dit is mijn 6e zadel in 5 jaar tijd en ik rijd er nu 2 jaar mee, heb het 2 x volledig opnieuw laten vullen en paard is bijna 5 maand uit de running geweest in die periode.)
Hoewel het een tijd fijn heeft gelegen, komen we nu iets hoger in de opleiding en komt de verzameling ook in de galop aan bod, maar hier lopen we tegen ons huidge probleem aan: Rechtsom is te doen, linksom voel ik haar letterlijk het zadel naar rechts drukken, loopt ze zelf met haar kont op de hoefslag maar met haar schouders er ver binnen, hoofd weer naar buiten. Ze loopt dus erg scheef en als ik er aan kom, springt ze direcht achter (en soms voor) over naar de rechtergalop, valt ze in draf of krijg ik een bok. Dit is dus een teken dat het niet goed gaan... dat is me duidelijk.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- meerdere malen een sportmasseur én een ostheopaat bij haar gehad. Ze is inderdaad vaak stijf en stram, maar heeft geen lichamelijke beperkingen waardoor ik niet zou moeten rijden
- Kreupelheidsonderzoek door dierenkliniek --> uitslag is dat ze bij spanning onregelmatigheid vertoont op haar bokvoet, maar in ontspanning gewoon vrij kan bewegen en niet kreupel is.
- Zadel 2x opnieuw laten vullen
- Ik stap altijd op met krukje e.d.
- Heel lang alleen maar buiten op rechte stukken getraind, tot nu toe geen verbetering want daar is ze net zo scheef
- Mijn eigen lijf laten checken op scheefheid - hoewel ik inderdaad mee ga in haar scheefheid, ben ik van mijzelf recht genoeg om niet zo'n probleem te veroorzaken
- Andere zadels getest die op andere paarden echt recht blijven liggen (ook als ik daar op zit) maar deze zakken ook scheef OF zitten zo krab dat het niet kan zakken, maar dan wil mijn merrie echt niet meer bewegen.
Verder rijden we veel in het bos en maken we echt genoeg lol, hoeft ze niet iedere dag hard te trainen, kan ze overdag de hele dag naar buiten en staat ze snachts in een 4x4 box
Is een Flair vulling in de kussens een oplossing waar ik iets aan kan hebben?
Bij welke zadels kan er een Flair vulling gezet worden, of zou dit zelfs eventueel bij mijn eigen zadel kunnen?
Is het echt zo dat Flair goed werkt bij asymmetrische paarden?
Heeft iemand andere tips?
(De tip een goede zadelpasser te laten komen is mij bekend, ik heb tot nu toe 4x een zadel van een zadelpasser genomen, en alle keren komt er dus de zelfde ellende uit dus het woord 'goed' vind ik nog wat lastig te definiëren