Flair kussens laten inbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

Flair kussens laten inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 15:48

Het leed dat zadel-passen heet... Je kent het vast wel.
Ik helaas wel in ieder geval en nadat ik eindelijk een zadel leek te hebben gevonden wat écht goed lag, begint het hele proces na 1,5 jaar rijden nu toch weer opnieuw.
Nu kwam ik ze zogenoemde FLAIR-kussens tegen en dit lijkt vanuit de verhalen best eens een oplossing te kunnen zijn. Wie kan mij hier verder over vertellen vanuit ervaring?

Mijn situatie:
Mijn merrie is 10 jaar en een kruising tussen een Engels Volbloed en Mangalarga Marchador (gangenpaard) wat haar een best lastig lijf heeft opgeleverd. Ze is kort, rondgeribt, heeft toch nog wel wat schoft maar heeft vooral wat moeite met haar gangen... Ze beheerst de Marcha niet helemaal bewust, maar past het wel af en toe ineens toe als je wilt draven oid, waardoor ze zichzelf enorm dwars kan zitten.
Ook heeft zij een bokvoet en ik denk dat daar een groot deel van ons zadel-probleem vandaan komt, want ze is dus niet recht in haar lijf.
Haar ene schouder staat net iets hoger dan haar andere en ik kan dit helaas niet meer corrigeren omdat haar lichaam hier inmiddels op is ingesteld.

Goed, door de kortheid van haar rug, zit ik al snel op de lendenen wat natuurlijk niet wenselijk is. Nu heb ik eindelijk een zadel wat kort genoege kussens heeft en mij nog net voldoende ruimte biedt, maar het is een erg dwingend dressuurzadel. (Dit is mijn 6e zadel in 5 jaar tijd en ik rijd er nu 2 jaar mee, heb het 2 x volledig opnieuw laten vullen en paard is bijna 5 maand uit de running geweest in die periode.)
Hoewel het een tijd fijn heeft gelegen, komen we nu iets hoger in de opleiding en komt de verzameling ook in de galop aan bod, maar hier lopen we tegen ons huidge probleem aan: Rechtsom is te doen, linksom voel ik haar letterlijk het zadel naar rechts drukken, loopt ze zelf met haar kont op de hoefslag maar met haar schouders er ver binnen, hoofd weer naar buiten. Ze loopt dus erg scheef en als ik er aan kom, springt ze direcht achter (en soms voor) over naar de rechtergalop, valt ze in draf of krijg ik een bok. Dit is dus een teken dat het niet goed gaan... dat is me duidelijk.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- meerdere malen een sportmasseur én een ostheopaat bij haar gehad. Ze is inderdaad vaak stijf en stram, maar heeft geen lichamelijke beperkingen waardoor ik niet zou moeten rijden
- Kreupelheidsonderzoek door dierenkliniek --> uitslag is dat ze bij spanning onregelmatigheid vertoont op haar bokvoet, maar in ontspanning gewoon vrij kan bewegen en niet kreupel is.
- Zadel 2x opnieuw laten vullen
- Ik stap altijd op met krukje e.d.
- Heel lang alleen maar buiten op rechte stukken getraind, tot nu toe geen verbetering want daar is ze net zo scheef
- Mijn eigen lijf laten checken op scheefheid - hoewel ik inderdaad mee ga in haar scheefheid, ben ik van mijzelf recht genoeg om niet zo'n probleem te veroorzaken
- Andere zadels getest die op andere paarden echt recht blijven liggen (ook als ik daar op zit) maar deze zakken ook scheef OF zitten zo krab dat het niet kan zakken, maar dan wil mijn merrie echt niet meer bewegen.

Verder rijden we veel in het bos en maken we echt genoeg lol, hoeft ze niet iedere dag hard te trainen, kan ze overdag de hele dag naar buiten en staat ze snachts in een 4x4 box

Is een Flair vulling in de kussens een oplossing waar ik iets aan kan hebben?
Bij welke zadels kan er een Flair vulling gezet worden, of zou dit zelfs eventueel bij mijn eigen zadel kunnen?
Is het echt zo dat Flair goed werkt bij asymmetrische paarden?

Heeft iemand andere tips?
(De tip een goede zadelpasser te laten komen is mij bekend, ik heb tot nu toe 4x een zadel van een zadelpasser genomen, en alle keren komt er dus de zelfde ellende uit dus het woord 'goed' vind ik nog wat lastig te definiëren :') )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:06

Ik heb niet heel je verhaal gelezen hoor :o maar flair kan je in veel zadels laten inbouwen. Er zijn ook zadels die flair al in zich hebben, wow zadels en vroeger ook van Danny Kroetch ( ik weet niet of ik zijn naam hier goed schrijf zo ).
waarom denk je dat flair/ lucht de problemen zou oplossen ? Ik denk dat je meer aan rechtrichten van je paard moet denken ..... of ????

germie

Re: Flair kussens laten inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:12

Ja het kan, o.a. bij de Peertil.

Ik heb zelf flair ingebouwd in een zadel. Gewoon van een zadel waarvan de boom niet goed was de flairkussens overgezet naar een ander zadel. Klusje van 2 uur voor mij. Enige nadeel is dat 1 van de kussens helaas ook lek is en dat ze niet een los kussen willen leveren, dan zou ik die moeten laten plaatsen door een zadelmaker en dat is onzin voor iets wat ik zelf gewoon kan.
Ik heb het kussen nu geplakt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:22

Denk je niet dat het voornamelijk een rij technisch probleem is? Doe je aan rechtrichten? Want dat het zadel naar rechts gaat is natuurlijk helemaal niet vreemd als dat paard zo scheef loopt dat ie nieteens volledig op de hoefslag loopt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:32

hoe loopt het paard met een andere ruiter?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 16:46

Ik snap dat jullie het naar het rijtechnische zoeken, dat doe ik zelf ook echt wel, maar momenteel iets met bomen en bos enzo...

Met een andere ruiter loopt ze zowaar nog moeilijker, maar dat kan zijn omdat deze dus juist in zijn/haar eigen houding niet meegeeft en ik dat inmiddels wel ben gaan doen (vandaar dat mijn heup tegenwoordig constant zeer doet na het trainen)

Het scheef lopen komt, zoals mijn instructrice het nu kan inschatten, juist door het feit dat het zadel scheef gaat. Dan komt het linker kussen tegen/op de ruggengraat en probeert zij er vanaf te draaien met haar heup.

Ik zoek het zeker in de combi tussen ons, maar aangezien we bij mij geen probleem kunnen ontdekken (uiteraard rijtechnisch heust nog genoeg te leren, begrijp met niet verkeerd) en ik wéét dat mijn merrie scheef is in haar schouders door haar bok-voet, vraag ik mij dus af of we samen weer rechter kunnen worden als we een FLAIR kussen kunnen gebruiken. Dan kun je ze rechter gaan trainen en eventueel weer wat air uit het kussen lopen naarmate er bespiering op andere plakken ontwikkelt etc.

We doen aan training rechtuit in het bos, links en rechtsom krijgt beide aandacht en ook aan de longe wordt ze getraind. Ik zou niet weten wat IK er zelf nog meer aan kan doen.

Ombouwen van kussens, hoe riskant is dat? (ik hoor al een kussen lek, ik heb al ergens gelezen over scheef geplaatst etc...?)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:01

Ik zie gewoon niet zo waarom flair deze problemen zou oplossen tov wol. Enige voordeel is dat je gemakkelijker tijdelijk ongelijk de kussens kan vullen. Maar ook met flair kussens wordt dit niet aangeraden.

Misschien moet je meer aan de hand gaan trainen om haar rechter te maken ? En heeft er al eens een osteopaat bijvoorbeeld naar gekeken ? ooh edit, ik lees net van wel dus. Kon de osteopaat de scheefheid niet verklaren/ verminderen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:07

Bij [***] paste na lang zoeken de Trekker gelukkig goed. De kussens daarvan zijn 45 cm lang, en doordat de zitting heel vlak is heb je veel ruimte als ruiter en kon ik de cantle (achterkant zitting) ook zo ver naar voren schuiven dat de achterkant behoorlijk ontlast wordt.
Hier helpen Back on Track dekens trouwens enorm goed bij het voorkomen dat de spieren verstijven.Met zo'n deken onder het zadel loopt [***] met het neusje over de grond, anders heeft hij een vrij stijve halshouding.

Van MM hoor je hier vaak dat ze 4 a 5gangers zijn, maar bij kruisingen hoeft dit volgens mij niet per se. [***] heeft ook geen echte draf; in feite draaft hij altijd zonder zweefmoment dus in de marcha batida. Het zou goed kunnen dat jouw kruising ook gewoon geen echte draf heeft, maar eerder in de marcha batida gaat.
Of gaat jouw paard juist in de marcha picada? Want dat is inderdaad wel iets heel anders en ook lastig omdat zwijnepassen dan ook al snel om de hoek komt kijken.

Over Flair zadels weet ik zelf niets uit de praktijk, maar volgens mij vertelde mijn osteopaat dat ze een paar paarden had gehad die drukplekken/zere plekken kregen op de overgang tussen de twee luchtkussens. Ook als ik foto's van de onderkant van Flair zadels zie kan ik vaak toch die overgang zien zitten. Als Flair inderdaad nog steeds met 2 kussens werkt, eentje voor en eentje achter, dan zou ik daar wel goed op letten bij het aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:46

Wat grappig dat jij ook een kruising hebt, er lopen er al niet zo veel in Nederland he?!
Mijne gaat echt veel meer naar de Marcha Picada als ik dat zo bekijk. Haar draf is juist wel met zweefmoment, maar als ze het lastig vindt dan gaat ze wat dwalen tussen draf en galop en komt ze ineens inderdaad in de Picada terecht waar ze dan in blijft hangen.

Otheopaat is er in de zomer 2 x bij geweest en gaf wel een blokkade in de rug aan, maar die is nu weg. Dat doet niets onder aan het feit dat haar schouders ongelijk staan. Hier had heel misschien in een eerder stadium iets aan gedaan kunnen worden, net als aan de bokvoet, maar ik heb haar pas gekocht toen ze al 5 was en toen was het probleem er eigenlijk al...
Ze is volgens de sportmasseur juist heel mooi bij gekomen in haar spieren nu, maar juist nu we meer in de ontspanning kunnen werken en ze nageeflijker wordt (ze was écht een blok beton), lopen we er tegenaan dat ik er als het ware 'vanaf' gedrukt wordt. Uiteraard ga ik dat ook compenseren en zal ik het wel degelijk verergeren hoor, daar ben ik mij van bewust. Maar zolang ze steeds scheef weg blijft zakken, kan ik onmogelijk recht blijven zitten. Ik ga verkrampen en tegendrukken, maar dat werkt dus alleen maar averechts.

De FLAIR geeft aan dat ze juist voor assymetrisch gebouwde paarden ideaal zijn, dus vandaar mijn vraag.
Ik richt me niet alleen op het zadel, ik doe ook veel aan grondwerk en longe, maar ik wil als ik er op zit wel het idee hebben dat wat er op ligt 'goed' is. Dit is mij met wollen kussens nu dus al 6x behoorlijk tegengevallen. Ze gaan er echt wel recht op, maar stuk voor stuk buigen ze zo krom als een hoepel en gaat het wol zitten waar ik het niet hebben wil...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:55

Dat de Flair aangeeft dat ze voor assymetrische paarden goed zijn lijkt me een handige verkooptruc want ieder paard is scheef. Ik denk als jouw wol verschuift je beter kan kijken naar de kwaliteit van de wol, en uiteraard het vakmanschap van je zadelmaker.

Wat ik me oprecht wel afvraagt is wat je wilt bereiken met een assymetrisch zadel op een assymetrisch paard leggen? Het lijkt me dat je daar niks qua voordeel uit haalt behalve dat je de scheefheid van je paard in de hand werkt?
Nog een editje, je hebt nog geen antwoord gegeven of je via rechtrichten les krijgt? Dat lijkt me namelijk een logische en goede stap om te zetten met dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:32

Er is wel een stroming onder zadelmakers waar je bij extreem scheve (en dus aan 1 kant lage) paarden de zadels aan de lage kant iets ophoogt zodat de ruiter recht kan blijven zitten tijdens het trainen. Hangt de ruiter scheef door een extreem scheve rug dan krijg je het paard ook nooit recht. Zo'n zadel wordt dan aan de lage zijde opgehoogd en die ophoging wordt er steeds verder uitgehaald naarmate het paard rechter (en de lage kant dus hoger) wordt.

Een hoop boomloze/flexibele boomzadels hebben kussens die je met klittenband onder het zadel plakt. Daar kun je heel gemakkelijk shims tussen plakken om het zadel aan de voor- of achterkant hoger te maken, of door 1 complete zijkant op te hogen. Misschien is dat ook een optie voor jullie?
Het voordeel van dit type zadels is dat ze geen wolvulling hebben maar allemaal werken met schuim-achtige panelen. Die gaan dus qua vulling niet aan de wandel, maar worden door intensief gebruik natuurlijk wel wat dunner.
Bij [***] past de Trekker heel erg goed, alleen zit ik er nu zelf over te deken om tussen de kussens en de zitting 2 1cm dikke moosgummi platen te plakken zodat de ruggengraat net iets beter vrij blijft, net zolang tot zijn rugspieren zo sterk zijn dat die extra verhoging niet meer nodig is. Dus als je flexibel wilt kunnen aanpassen aan de spier/voedingstoestand/scheefte dat is dat misschien ook nog een optie als het met de Flair niets wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:54

Is een corrector pad geen oplossing?
Dit is hetzelfde systeem als de flair kussens.. en is dus naar behoefte te vullen met lucht.

Ik gebruik hem altijd bij jonge paarden, zodat ze mooi probleemloos kunnen ontwikkelen.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:18

@ Liekec, ik krijg niet speciaal les op basis van rechrichten nee. Dat wordt niet zo zeer benoemd in ieder geval. Altijd als ik er op internet over lees, vind ik het ook een heleboel lucht wat ze praten, want ik weet nogsteeds niet precies WAT je dan doet? Waardoor is dat anders dan een 'normale' instrcuctie? Dan wil ik me daar zeker verder in verdiepen... Ik werk met dubbele longe, met parelli en verder ga ik graag aan de hand met haar lopen/hardlopen... dan loopt ze dus aan een halster. Welke oefeningen kan ik doen volgens jou?
Wat ik met het assymetrisch opvullen van een zadel wil bereiken, is dat ik zelf rechter kan zitten en me daardoor kan focussen op het recht rijden van mijn paard. Op dit moment kom ik er niet doorheen omdat ik er constant aan de rechterkant af gedrukt wordt als het even moeilijk wordt. Ik weet niet of je weet hoe dat voelt, maar ik verkramp zelf aan alle kanten om er voor mijn gevoel goed op te blijven. Echte hulpen geven en haar daarna corrigeren lukt me dan simpelweg niet.
Ik ben er van overtuigd dat rechtrichten echt goed is hoor, geloof me, maar ik denk ook dat er soms nu eenmaal afwijkingen zijn waar je mee te dealen hebt. Zo zijn er ook mensen die 1 been langer hebben dan het ander en met een hogere zool in de schoenen lopen. Mijn paard loopt ook op 1 hogere zool, dus die is in de recht van haar lijf gaan compenseren en nu dus scheef. Zowel hoefsmid, dierenarts en ostheopaat raden het heel sterk af om nu nog iets aan de stand van haar voeten te veranderen omdat je daarme slapende honden wakker gaat maken en er waarschijnlijk problemen in de rest van haar lijf onstaan.

@xyzutu - ik heb een semi-boomloos zadel gehad bij haar, waarbij ik inderdaad ook losse panelen had. Dit was bij ons echter een eeuwig geklooi omdat het ook nooit goed leek te liggen. Doordat dit zadel zo flexibel was, gleed ik er nog makkelijker naast (ja, daarmee ga ik er ook heus vanuit dat een deel van het probleem bij mijzelf weg komt inmiddels. Ik voel haast niet meer wanneer ik recht zit en wanneer niet)
Maar bedankt voor jouw tip, als ik er geen ervaring mee had, zou ik het zeker proberen!

@Casarell - De corrector pad ken ik niet, maar daar ga ik zeker eens naar kijken! Kun je dat zelf aanpassen? Ik ga er namelijk toch maar weer een zadelpasser bij halen, dus dan zou die zich daar wellicht over kunnen buigen... Dankje!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:46

Misschien mooi voor iedereen die dit interessant vindt:

Als ik nu inderdaad zoek op de corrector pad, wordt er op deze site HEEL mooi uitgelegd waarom asymmetrie bij een paard kan voorkomen en waarom het moeilijk voor een ruiter is om dit te doorbreken. Het heeft dus al met al echt wel met elkaar te maken, de ruiter moet het paard rechter trainen, maar zolang de ruiter niet recht kan zitten, kan hij nooit de juiste hulpen geven om het paard recht te maken....
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel en wat ik voel bij haar...

http://www.korrector.com/about-korrector/asymmetry/

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:09

Rechtrichten is niet een paar oefeningetjes dus daar kan ik je niet zozeer mee helpen. Ik moet zeggen dat het mij en mn pard enorm ver heeft gebracht maar ik vind het lastig om precies te benoemen wat je doet. De basis waar ik nu mee bezig ben is dus je paard recht op 2 teugels gelijke druk en ook op 4 benen evenveel gewicht. Hoe je dat bereikt is per paard verschillend, ligt er ook aan of je een flegmatiek paard hebt of juist een hele vlugge. Een snelle schets qua oefening waar ik echt als allereerst mee ben begonnen: op de binnenhoefslag rijden, voor jezelf steeds een punt bepalen aan de overkant (dus in de richting waar je heen gaat op de korte of lange zijde) en dan dus zorgen dat je paard echt recht blijft. Buitenteugel eraan (in mijn geval want links is zijn lang gebogen kant) op linksom beginnen en dan volhouden in het recht houden van je paard. Maar bij mij heeft dit 2 hele lesuren waarvan mijn instructrice ook elke keer 10 minuren heeft gereden gekost om echt het gevoel van rechtrichten te pakken te krijgen. En als je eenmaal dat gevoel hebt wil je echt nooit meer anders en wordt alles veel makkelijker. Als mijn paard nu niet genoeg recht is tijdens mijn training merk ik dat gelijk want dan gooit hij mij naar links en merk ik dat ik spanning opbouw in mijn linkerarm om te compenseren.
Over die afwijkingen, ja tuurlijk moet je daarmee dealen. Maar dat moet iedereen, want elk paard is scheef. Ik zou dit echt aangrijpen als laatste kans voordat je om het probleem heen gaat werken ipv het aan te pakken (wat ik overigens volkomen begrijp en ook zou doen).

Ik hoop dat je nu een beetje een beeld hebt, wel is het belangrijk om een goede down to earth instructrice te vinden!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 11:13

Bedankt voor jouw uitleg. Ik werk wel altijd heel erg naar 1 punt toe, op twee teugels etc, maar wellicht kan dit in mijn training dan nog anders. Ik zal eens kijken of iemand hier in de buurt daar meer mee doet.