Heupdysplasie en artrose welk zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Heupdysplasie en artrose welk zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 21:23

Bij mij is onlangs HD en artrose geconstateerd nu ben ik aan het zoeken naar mogelijkheden om zoveel als mogelijk pijnvrij te rijden.
Nu ben ik me aan het orienteren op een nieuw zadel, ik heb momenteel een Equus (Ideal) Sussanah welke best wel breed is in de twist.
Welke zadels gebruiken jullie bij gelijke klachten?
Specifieke vrouwenzadels? Of andere opties?

petra8

Re: Heupdysplasie en artrose welk zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:57

Ik heb gewoon een hulsebos. Bij mij is het belangrijk dat mijn paard ontspannen in zijn rug loopt en niet te veel vasthoud op de teugels. Verder heeft het veranderen van voeding en levensstijl ervoor gezorgd dat de pijn binnen de perken blijft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:02

Omdat de vraag vooral over het vinden van een passend zadel voor jouzelf gaat verplaats ik het topic van MWS naar HAR (Harnachement).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:10

Ik heb sinds vorige week een zadel met een smalle zit voor de ruiter maar wel met een brede boom die mijn paard nodig heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:13

Ik zou je ook willen aanraden om zitles te gaan nemen. Vaak zit daar de zwaarste belasting in, in het verkeerd gebruiken van je lijf tijdens het rijden. Zoek iemand die ervaring heeft met "afwijkingen" aan een gezond lijf, zodat je duidelijk krijgt wat niet alleen correct is voor de meeste mensen, maar ook correct is voor jou specifiek.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:17

Ik ga mee met Angela; zitles is essentieel om een zo min mogelijk belastende houding voor jou te vinden, zodat je zo lang mogelijk kan blijven rijden.

Verder wil ik je aanraden om eerst een selectie te maken van zadels die voor jou goed zitten, voordat je op je paard gaat passen. Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar een brede zit is met jou klachten niet aan te raden. Ook een zadel wat te veel vrijheid geeft in de heupen zal de belasting alleen maar verhogen. Ga dus op zoek naar een zadel met veel steun en een wat meer gesloten zit, maar niet een die je in een houding forceert waar je nog niet klaar voor bent.

Nogmaals: begeleiding is essentieel. Misschien dat er een Hippisch Sportoefentherapeut in de buurt zit die je kan begeleiden hiermee?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:25

Het ruiterbalanscenter heeft mij ook heel goed geholpen. Zitles op de dressuursimulater en de flexchair zodat ik me bewust werd van mijn houding. Ik kon 2 jaar geleden niet meer lopen van de pijn en amper 10 minuten op een paard zitten met wat aanpassingen zit ik nu zonder problemen een intensieve les van een uur uit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:32

Zelf ben ik al meer dan 20 jaar bekend met HD. Ik mocht eigenlijk niet meer rijden van de artsen, maar doe het lekker toch en zo vaak als ik het hebben kan. Soms is dit dagelijks, soms "maar" 4x per week. Ik ben heel lang aan het zoeken geweest naar een fijn zadel en ben uiteindelijk uitgekomen op de Euroriding Luxor en Titan II. Veel zitles gehad en tot de conclusie gekomen dat lichtrijden niet goed is voor mijn heupen. Ik doe dit dus alleen bij het warmrijden en daarna zit ik de hele tijd door. Gelukkig hebben mijn paarden geen last van mij als ik dit doe, ze zitten heerlijk! Het allerbelangrijkste: luister naar je eigen lichaam en forceer niets!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:37

Ik ben doorverwezen naar fysiotherapie alleen de arts zei dat de pijn ook kon verergeren door fysio. dat is voor mij een beetje dubbel. Hier in de buurt schijnt een goede sport therapeut te zitten.
Zitles heb ik al vaker gehad evenals fkexchair training hier kwamen geen aparte dingen uit.
Momenteel ben ik paardloos en zolang ik geen nieuw paard heb ga ik ook zeker geen nieuw zadel kopen.
Ben me wel vast aan het oriënteren voor mogelijkheden. Ik ben me zeker bewust van het feit dat een passend zadel voor paard en ruiter zeker van belang is.

Voor nu rij ik twee keer per week met mijn eigen zadel ik op een paard van mijn instructrice. Morgen probeer ik een ander zadel.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:39

@suffie inderdaad ik ga ook snel doorzitten. Mogelijk werkt eerst loswerken aan de longe ook dan kan ik meteen doorzitten.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:51

Hulsebos en Ideal zijn beide breed, KN en Thorrowgood zijn smaller. Anatomica, Wintec en Kieffer zijn alle 3 daar tussenin maar gaven bij mij rug problemen.

Ik ben zelf naar een osteopaat gegaan voor mijn bekken en onderrug en dat heeft mij erg goed geholpen, zelf ben ik uitgekomen op een ideal susannah, maar uiteindelijk blijkt deze voor mijn paard niet ideaal. Gelukkig met een goede zadelmaker gaat het nu beter.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:54

brighteyes85 schreef:
Hulsebos en Ideal zijn beide breed, KN en Thorrowgood zijn smaller. Anatomica, Wintec en Kieffer zijn alle 3 daar tussenin maar gaven bij mij rug problemen

KN heeft juist een hele brede twist. Hulsebos heeft verschillende types.
Ik kan alleen nog op vzh of spring zadels rijden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:03

Zitlessen zijn leuk en handig, maar als de twist van je zadel te breed is voor je bekken dan heeft zitles weinig zin.
Ibero heeft een speciale vrouwenlijn en er zijn nog 2 merken. (Volgens mij Deuber)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:18

Ik kan je in elk geval een paard met vlakke gangen aanraden. Zelf heb ik een IJslander. Ideaal bij dit soort klachten :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:20

Mijn WoW heeft een smalle twist.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:22

Gewoon veel proefrijden.
Wat voor de een werkt is voor de ander een drama.
Ik kan juist alleen op brede zadels rijden, het liefst ook nog vrij plat.
Op een smalle twist loop ik daarna echt kreupel.
Het is maar net hoe ver je zitbeenknobbels uitelkaar staan en hoe je staartbeen staat. Een typisch vrouwen of mannen zadel bestaat niet.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:22

Als je zoekt naar een zadelmaker, dan kan ik je de country Mill in Nijkerk echt aanbevelen. Herman kijkt naar je paard maar ook zeker naar de ruiter. Hij heeft meerdere klanten met een beperking die hij aan een zadel helpt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:46

Tweespan in Boornbergum heeft mij super deskundig geholpen. En nee; het is geen Fryso geworden! Maar een tweedehands zadel van de concurrent. Ze kijken dus echt naar wat goed voor jou is. Heb als dank mijn mentuig daar maar gekocht. :D

Ijslanders zijn top inderdaad! Met name tölt is heerlijke gang. Telgang vind ik geen pretje. :)
Mijn ooit volgende paard wordt een 4 hanger IJslander.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:08

Lante ik heb een 5 ganger Ijslander, maar rij de telgang niet.
Échte 4 gangers zijn minder vlak in hun gangen over het algemeen of je moet geluk hebben dat je er toevallig 1 tegenkomt die dat niet is.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 22:27

Bedankt voor jullie reacties!

vandaag gereden op mijn oude rossner die ik nog had liggen, zit een stuk smaller is weer effe wennen. Leek beter voor de heup, nu natuurlijk wel last omdat ik toch anders zit in dit zadel.

Ik ga geregeld naar een chiropractor, maar misschien ook eens een osteopaat bezoeken.

Ik zit het liefst op een dressuurzadel maar als het anders niet is dan maar veelzijdigheid.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:19

Hoi Spaikey,

Begrijp precies wat je bedoelt, ik heb een aangeboren heupafwijking en ook een smalle twist nodig.
Ik heb nu een Albion SLK dressuuurzadel, die zijn er speciaal met een smalle twist , dan staat er onder het zweetblad naast de boommaat de letters ' LH NS' . (low head, narrow seat).
Ook op mijn oude eurorinding diamant (rood label) kon ik goed zitten, de nieuwe types met blauw label zijn te 'rond'. Een Anatomica lukt al helemaal niet.
Ook laatst een Anky classic geprobeerd, die zit ook heel mooi smal, die geven alleen veel problemen met de zadelboom. Verder heeft Arno Brandt SB zadel en dacht ook een Hulsebos WB3 een vrij smalle twist.
En dan moet het merk/type zadel natuurlijk ook nog op je paard passen, het is een hele zoektocht maar er is dus nog wel wat keus in dressuurzadels.
veel succes!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:26

De Roella zit aanzienlijk smaller dan de Suzannah (allebei gehad, de Suzannah weer verkocht ivm echt te breed voor mij). Dan heb je wel een soortgelijke zit en ligging, dus dat geeft de minste verandering.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 20:43

Ik vind zelf de sussanah met uitzondering van de brede twist zalig zitten.
Ik zal een met mijn zadelmaakster overleggen, ze hebben ook Albion.
Maar vooralsnog heb ik nog geen nieuw paard en zodra die er is ga ik voor ons beide een passend zadel zoeken.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:12

ik ben geboren met beroerde heupen en rij al jaren zonder (nou ja een beetje) pijn om mijn bates caprilli.

Zodra ik op zadels zit met veel wrong en diepe zit die mijn bovenbeen in een te rechte positie dwingt gaat het mis, voor mij is het dus essentieel dat ik mijn bovenbeen wat naar voren kan wegleggen zeg maar. Kan ik dit dan kan ik op de meeste merken redelijk goed zitten, alleen de frysozadels en de kieffer frysk vinden mijn heupies echt niet grappig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:27

Hier ook heupen, bekken en onderrug die niet roet in het eten gooien. Ik zit het best op een zadel met een open zit. Dus geen diepe, gedwongen zit en al helemaal geen grote beenwrongen.

Even verschillende zadels uitproberen, bijvoorbeeld gewoon bij divoza in de winkel of schakel wat paardenvrienden in voor een proefrit op hun zadel.

Ik heb op dit moment een Kent & Masters Cob dressuur voor op mijn Lusitano. Het past hem goed en ik kan er meestal prima op zitten. Soms gaat het gewoon niet en dan stap ik ook maar weer af. Helaas... Gelukkig kunnen we goed vanaf de grond trainen en heb ik daar ook plezier van.