Schimmel op nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Schimmel op nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 14:04

Hoi hoi,

Ik heb voor het eerst een zadel besteld via internet. Een nieuw haflinger zadel. Nu haal ik hem uit de doos en er zit schimmel op. Hoort dit?
Hij heeft ook de vorm van de doos, maar het was ook erg koud. De kou kwam gewoon uit die doos toen ik hem open deed. Dus dat wijt ik daar aan.
Mag/hoort er zoveel schimmel op een nieuw zadel te zitten of moet ik dit niet accepteren? Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Ik heb zelf heus wel eens schimmel op een zadel gehad die lang niet gebruikt was, maar zo nieuw uit de doos stond ik toch wel heel raar van te kijken. Had ik niet verwacht namelijk.
Want kan je dat ooit wegpoetsen?

Even kijken of ik er een foto van gemaakt krijg.

palousa_boy

Re: Schimmel op nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:10

Het zal het vet zijn dat schimmelt, niet het leer zelf denk ik.
Zeker met dit koude vochtige weer is de kans op schimmel vrij groot.
Ook kan het zijn dat het zadel lang opgesloten heeft gezeten in de doos in het magazijn.

Gewoon je zadel poetsen met zadelzeep, dan is de schimmel er zo af.

Zou wel even contact opnemen met de winkel, want heel netjes is het natuurlijk niet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 14:15

Dus het kan er wel weer af?
Want voordat ik er mee aan de slag ga wil ik weten of het eraf kan, want anders ben ik bang dat ik hem niet meer terug kan sturen als ik er mee aan het poetsen ga. Dat is een beetje het dingetje waar ik mee zit. Heb hem ook nog niet gepast hoor, maar stond er wel een beetje van te kijken.

bovenkant van de plek
Afbeelding

zelfde plek maar dan onderkant.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:19

Denk dat dit idd een vochtprobleempje is.

Maar zou, gezien de hoeveelheid, toch idd eerst even een mail met deze foto's naar de winkel sturen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:20

Dat kun je gewoon weg poetsen. Dat is een zadel wss uit Tsjechië/Hongarije en worden daar massaal gefabriceerd dus misschien ligt ie daar al heel lang en vochtig. De vulling van dat zadel zou ik me persoonlijk drukker om maken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 14:30

Eerste keer dat ik een zadel heb besteld via internet, doe ik dus ook niet weer. :+ Maarja leer je weer van.

Heb een mail met foto's gestuurd. Zal alleen een tijdje duren voordat ik antwoord heb, omdat het weekend is. Ik stop hem terug in de doos. Ik ga hem denk ik maar terug sturen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 14:46

Ik heb hem al terug in de doos gedaan, hij gaat retour. Voelde bobbels in de kussens, weg met dat ding. WEer een goede leer voor de volgende keer. Dit soort dingen kan ik toch beter in een winkel kopen.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:50

Chasey schreef:
Ik heb hem al terug in de doos gedaan, hij gaat retour. Voelde bobbels in de kussens, weg met dat ding. WEer een goede leer voor de volgende keer. Dit soort dingen kan ik toch beter in een winkel kopen.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Als je in de winkel koopt kan je toch evenmin zien of het past :o?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:54

Schimmel op je leer (dus vocht) is veel minder schadelijk dan droogte, dus uitdrogend leer. Maar begrijpelijk dat hij teruggaat als je over de kussenvulling niet tevreden bent, en ik had er ook wel een telefoontje aan gewijd zowiezo, nieuw hoeft toch niet te schimmelen, dat hadden ze anders kunnen verpakken bijv.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 14:56

Azmay schreef:
Als je in de winkel koopt kan je toch evenmin zien of het past :o?

Klopt, maar dan kan je hem al wel live bekijken voordat je hem koopt :) En voelen hoe de kussens zijn, en dan kan je altijd over gaan op passen. Maar deze ga ik niet eens proberen of hij past. Hij gaat terug.
Aan 1 kant voel ik duidelijk bobbels.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 14:57

En nu weet ik in ieder geval dat de schimmel nog niet zo'n ramp is :D