Kaptoom Basic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Kaptoom Basic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 13:23

Hoi!

We ben bezig met het aanschaffen van een nieuwe kaptoom.(eigenaar en ik, verzorger) Momenteel hebben we eentje in bruikleen, Alleen deze schuift enorm en heeft slotjes die absoluut niet flexibel zijn en niet erg handig zijn van kant wisselen met longeren. Daarnaast is de neusriem zo bepakt en bezakt en breed dat hij niet de inwerking heeft die je wil.
( hij had hier wel wat van zonder frontriem: http://www.ej.nl/paard/longeren/accesso ... _1847.html)

Pony is erg gevoelig voor neusdruk, wordt ook bitloos gereden. Nu zochten we dus naar een kaptoom die gewoon makkelijke clipjes heeft en die toch een vrij goede inwerking heeft. (aka, dunne neusriem.) en van leer is. Nu hebben we dit allemaal in 1 kaptoom gevonden, namelijk:

http://www.artofriding.nl/nl/kaptoom-basic.html

Ik kan er echter geen ervaringen over vinden, dus ik vroeg me of of er een bokker is die mij er meer over kan vertellen. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:32

BrittS

Re: Kaptoom Basic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:37

Ik heb die! Werkt prima, maar is nog vrij hard op de neus. Ik gebruik nu een rambo micklem multibridle (?) in ieder geval die met een ringetje op de neus. Vind deze veel vriendelijker werken en kan ook als (bitloos) hoofdstel gebruikt worden.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 13:40

Roodvos schreef:
Hoe groot is de pony, wat is zijn hoofdstelmaat?
Ik zweer bij deze van Kramer:
https://www.kramer.nl/kaptoom.htm?websa ... &ci=257235

Nadeel is dat deze er maar in 1 maat is. Vanaf Cob-maat hoofdstel ongeveer zou die moeten passen.

Oeh! Die is bijna precies het zelfde en de helft goedkoper :D
De pony is een arabier en heeft cobmaat. :) Denk je dat dat moet lukken?
en hoe is deze in de inwerking?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:47

Die hebben beide een ijzeren ketting erin en die zijn qua uitwerking beide hetzelfde (ik heb er ook zo een) en deze werkt in het algemeen heel goed, dan heb je er ook nog een paar die niet die ijzeren ketting hebben ( https://www.divoza.com/nl/f-r-a-baro-kaptoom ), deze werken dus ook minder sterk in maar persoonlijk heb ik dan het idee dat het minder nut heeft.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 13:54

ceraskramer schreef:
Die hebben beide een ijzeren ketting erin en die zijn qua uitwerking beide hetzelfde (ik heb er ook zo een) en deze werkt in het algemeen heel goed, dan heb je er ook nog een paar die niet die ijzeren ketting hebben ( https://www.divoza.com/nl/f-r-a-baro-kaptoom ), deze werken dus ook minder sterk in maar persoonlijk heb ik dan het idee dat het minder nut heeft.

Fijn om te horen. :) We willen inderdaad niet eentje met gewoon een leren neusriem en daar de ringetjes aan. Maar inderdaad met een ketting. Niet om er keihard aan te trekken hoor. :Y) Maar in de praktijk merkte we dat het erg goed bij de pony werkt. Hij wordt er losser van, gevoeliger en de aangezien we beide van de zachte aanpak zijn hoeven we maar hele kleine hulpen te geven. :)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:07

Ah dan heb je inderdaad het meeste aan eentje met een ijzeren ketting en dan is het gewoon kijken welke je het mooiste is en welke de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft ;)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:09

Die van Kramer lijkt heel erg op welke we al hadden uitgekozen bij Artofriding, Maar hij is goedkoper, en dat is toch wel fijn. :) Of hij past moeten we nog zien, maar ik zie in de recensies dat hij heel makkelijker kleiner te maken is door gaatjes er bij te doen. Dus dat doen we dan :D

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:11

Ik zou eerder voor deze gaan zonder ijzer, werkt bij mij prima!
http://www.artofriding.nl/nl/kaptoom.html

Mijn paard is erg gevoelig op de neus en wordt dus naar van een ketting, ik heb zoiets als bovenstaand, alleen leer dus en hier reageert ze super op, ook al op hele kleine hulpen terwijl ik met de ketting bij elke hulp, hoe klein ook veel te heftige reactie kreeg.
Laatst bijgewerkt door Taffje op 25-11-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:18

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:22

Ik zou zelf ook niet kiezen voor een kaptoom met ijzer erin. Je kun wel zeggen dat je van de zachte aanpak bent, maar dat ben je natuurlijk niet als je voor een scherp inwerkende kaptoom bent. Dan lijkt dat voor jou alleen een zachte aanpak. ;)

Mijn Tinker heeft een kaptoom zonder ijzer, en wordt ook weleens wat zwaarder op de hand, maar dat is dan een kwestie van beter trainen in plaats van een scherpere optoming.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:26

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 15:47

Ik denk dat dorientjuh het tegen mij had. :P

GalaxyFizzy, dankje voor je ervaring! Klinkt goed! Ook fijn om te horen dat je de ketting amper voelt. Want ik vind het ook erg belangrijk dat hij gewoon comfortabel aanvoelt voor de pony. :) En hij staat je schimmel mooi! Heb je er veel gaatjes bij moeten maken of pastte hij in 1x? :) De pony is namelijk een arabier met de maat cob.

Dorientjuh, ik heb een kaptoom als deze eens uitgeprobeerd en pony reageerde er gewoon heel fijn op. :) Hij ontspande, beiden hadden weinig druk nodig en hij liep de sterren van de hemel over zijn rug. Dat is voor mij gewoon een teken dat het goed is. :) Dat heeft er niets mee te maken dat ik er zwaardere dingen in hang/opleg. Ik rij met hem bitloos, boomloos en ik ben nu gewoon opzoek naar een goede kaptoom. :) Die we momenteel hebben schuift en ik heb met mijn bitloze hoofdstel ook geprobeerd het als kaptoom te gebruiken. Maar dat is zo'n eentje met alleen 'leer' en daar de ringetjes aan. :) Dat werkte ook niet. Sommige dingen passen bij een pony en bij de manier dat je met je pony werkt, en deze kaptoom is dat. Maar ik heb verder dit topic niet geopend om daarover de discussiëren. :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:13

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:50

Dankjewel dat je mij getipt hebt op dit topic.

Ik wist niet dat ze bij kramer ook kaptooms verkochten. En ze zijn nog leuk geprijsd ook.
Zie dat de keuze uit 2 kaptomen bestaat. Een losse met voorgevormd kopstuk en een heel hoofdstel.
Mijn voorkeur gaat uit naar de losse kaptoom. Maar is deze door het anatomische gevormde kopstuk wel makkelijk te combineren met een hoofdstel met bit?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:36

Ik mag nu tijdens de lessen een kaptoom van mijn instructrice lenen.
Dit is er een van marijke de jong.
Ik wil dus eigenlijk dezelfde omdat die goed werkt. Maar 155 euro vind ik best aan de prijs.
En vind het rot dat de website in het nederlands is behalve de bestelpagina want die is in het engels.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:50

Fair schreef:
Roodvos schreef:
Hoe groot is de pony, wat is zijn hoofdstelmaat?
Ik zweer bij deze van Kramer:
https://www.kramer.nl/kaptoom.htm?websa ... &ci=257235

Nadeel is dat deze er maar in 1 maat is. Vanaf Cob-maat hoofdstel ongeveer zou die moeten passen.

Oeh! Die is bijna precies het zelfde en de helft goedkoper :D
De pony is een arabier en heeft cobmaat. :) Denk je dat dat moet lukken?
en hoe is deze in de inwerking?

Mijn merrie heeft ook een Cob-maat, en dat past prima. Paar gaatjes erbij in de neusriem.
Mijn merrie is ook heel gevoelig en sensibel, en die werkt zichzelf ermee mooi vw-nw, zelfs zonder bijzet.
Ik vind hem fijn :j .

hallotjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:47

Heel tevreden erover!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 16:52

Hij is binnen! :)

Hij is wel wat te groot, maar met een paar gaatjes er bij moet het lukken. :) Hoe heet dat onderste aparte keel/wang riempje eigenlijk?

Ik zit er over na te denken om de keelriem er af te knippen, want die blubbert een beetje mee en heeft niet echt functie. :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 15:05

Ta-da :D

Er moeten nog wat gaatjes in de neusriem, die is namelijk enorm wijd, maar bij de bakstukken hoeft er misschien 1 gaatje bij. :)

Afbeelding