kneveltrens onder neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

kneveltrens onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 23:15

Afbeelding
Foto helaas slecht kwaliteit

Ik rijd mijn jong paard met een kneveltrens. Hij loopt fijn op het bit maar ik merk dat de schaar(?) onder de neusriem komt.

Ik rijd met 2 hoofdstellen, een gecombineerd waarbij het laatst klem zat bij de sperriem en een Portugees (daarbij zit het bakstuk vast aan de neusriem) waarbij het onder de neusriem zelf vast kwam. Deze neus riem zit vrij los waardoor er ook ruimte voor is en kan ook niet strakker Door het soort hoofdstel

Ik twijfel of ik moet overstappen naar Bv een d trens omdat hij wel fijn loopt op het bit of die ik echt iets verkeerd?

romyloverrr

Re: kneveltrens onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:23

Is het bit niet een maatje te klein?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:52

Misschien de bakstukken wat langer maken.
De neusriem komt dan wat lager.

Als hij laag genoeg komt, is het risico dat de knevel eronder schiet veel kleiner.

Of de bakstukken met neusriem verder omhoog. Zo hoog dat de knevel er niet onder kan.

Als ik kijk hoe het nu zit, zou ik voor dat eerste kiezen, de boel omlaag.

Als de neusriem dan echt te groot wordt (als het hetzelfde hoofdstel is dat ik heb, zijn de neusriemen wel erg ruim) dan kun je een gaatje bijmaken.
Niet dat de neusriem aangesnoerd moet worden, maar een vuist ertussen is ook niet nodig, zeg maar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:53

Kan de zadelmaker het hoofdstel niet aanpassen? Want zo op de foto te zien is het eigenlijk te groot voor deze pony. Tenzij hij nog een stuk groter hoofd gaat krijgen, maar dat lijkt mij sterk op minimaal 3 jaar.

Normaal gesproken hoort een kneveltrens trouwens met de bovenste knevels aan de bakstukken vast gemaakt te worden om dit te voorkomen. Je krijgt er ook iets druk achter de oren door, en daarom is het op wedstrijden verboden.
Die dingen heten fulmer loops en kan je bv hier krijgen, (maar gezien je hoofdstel vermoed ik dat ze op maat gemaakt moeten worden) :
https://www.orchardequestrian.com/Fulmer-Loops.html

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:54

Femke_Tweety schreef:

Als hij laag genoeg komt, is het risico dat de knevel eronder schiet veel kleiner.

Of de bakstukken met neusriem verder omhoog. Zo hoog dat de knevel er niet onder kan.

Als de neusriem dan echt te groot wordt (als het hetzelfde hoofdstel is dat ik heb, zijn de neusriemen wel erg ruim) dan kun je een gaatje bijmaken.
Niet dat de neusriem aangesnoerd moet worden, maar een vuist ertussen is ook niet nodig, zeg maar

Dat of anders een halve kneveltrens of D-trens?

tamary schreef:
Kan de zadelmaker het hoofdstel niet aanpassen? Want zo op de foto te zien is het eigenlijk te groot voor deze pony. Tenzij hij nog een stuk groter hoofd gaat krijgen, maar dat lijkt mij sterk op minimaal 3 jaar.

Normaal gesproken hoort een kneveltrens trouwens met de bovenste knevels aan de bakstukken vast gemaakt te worden om dit te voorkomen. Je krijgt er ook iets druk achter de oren door, en daarom is het op wedstrijden verboden.
Die dingen heten fulmer loops en kan je bv hier krijgen, (maar gezien je hoofdstel vermoed ik dat ze op maat gemaakt moeten worden) :

Nee hoor dat hoort helemaal niet zo, kan wel hoort niet standaard. Je krijgt er ook geen druk mee achter de oren. Je zort er alleen voor dat de ligging van het mondstuk verandert of betef vast wordt gezet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:58

Hier zat de knevel ook onder de sperriem (toen ik afstapte, met rijden zelf niet)..
Dus nu maar over gestapt op een bustrens.. maar wel met voldoende 'steun' bij de mondhoeken..;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 24-11-16 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:00

Ik heb altijd begrepen dat je juist met een kneveltrens geen neusriem meer nodig hebt, het bit blijft toch wel goed in de mond liggen door de langere zijkanten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:06

In theorie ja.. maar jonge paarden willen nog wel eens met het bit lopen klooien..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 10:41

Ginnybjalla schreef:
Ik heb altijd begrepen dat je juist met een kneveltrens geen neusriem meer nodig hebt, het bit blijft toch wel goed in de mond liggen door de langere zijkanten.

het is een jong paard die nog vrij onrustig is met het bit vandaar ook de keuze van kneveltrensje

Citaat:
het eigenlijk te groot voor deze pony. Tenzij hij nog een stuk groter hoofd gaat krijgen, maar dat lijkt mij sterk op minimaal 3 jaar

Waar vind jij het te groot? ger is trouwens een PRE van 1.65 geen pony
Enige wat iets ruimer zit is de neusriem omtrek. Volgens mij is de hoogte goed. het is ook een erg onduidelijk foto maar toevallig viel het mij op bij het bekijken van de foto vandaag.
Door de golvende lijnen van het gedeelte op de neus kan ik de neusriem wel strakker vastzetten maat blijft het deel bij de neus los zitten omdat die golven niet door het bakstuk strakker kunnen, dan moet ik dat leer laten bijsnijden door een schoenmaker als dat gaat ivm de versieringen
het is een ander systeem dan een normaal hoge neusriem systeem ivm de bakstukken. hierdoor kan de neusriem ook niet omhoog omdat het bit dan ook hoger opgehangen wordt

Citaat:

Ik heb maar 1 plek maar waar ik het vast kan maken, er zit geen gleuf oid in, hoe bedoel je dat dan?

romyloverrr schreef:

nee, de maat van het bit is prima

Femke_Tweety schreef:

Dat gaat dus niet, neusriem zit aan de bakstukken vast. aan de onderkant zit het 2 vingerdiktes strak, alleen bij de neuskant was losser dit kan ook niet strakker, als ik het hoger vastmaak trekt het in de mondhoeken en lager hangt het bit in de mond los

ik heb ook nog een gecombineerd hoofdstel maar daar komt het vast te zitten bij de sperriem

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 10:48

Even een plaatje van een soortgelijk systeen waarop het te zien is hoe de neusriem en bakstukken aan elkaar vastzitten
Ik weet dat dit niet op concours mag maar zover zijn wij ook niet niet
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:01

Lynn_Nikita schreef:
Ginnybjalla schreef:

het is een jong paard die nog vrij onrustig is met het bit vandaar ook de keuze van kneveltrensje

Citaat:
het eigenlijk te groot voor deze pony. Tenzij hij nog een stuk groter hoofd gaat krijgen, maar dat lijkt mij sterk op minimaal 3 jaar

Waar vind jij het te groot? ger is trouwens een PRE van 1.65 geen pony
Enige wat iets ruimer zit is de neusriem omtrek. Volgens mij is de hoogte goed. het is ook een erg onduidelijk foto maar toevallig viel het mij op bij het bekijken van de foto vandaag.
Door de golvende lijnen van het gedeelte op de neus kan ik de neusriem wel strakker vastzetten maat blijft het deel bij de neus los zitten omdat die golven niet door het bakstuk strakker kunnen, dan moet ik dat leer laten bijsnijden door een schoenmaker als dat gaat ivm de versieringen
het is een ander systeem dan een normaal hoge neusriem systeem ivm de bakstukken. hierdoor kan de neusriem ook niet omhoog omdat het bit dan ook hoger opgehangen wordt

Citaat:

Ik heb maar 1 plek maar waar ik het vast kan maken, er zit geen gleuf oid in, hoe bedoel je dat dan?

romyloverrr schreef:

nee, de maat van het bit is prima

Femke_Tweety schreef:

Dat gaat dus niet, neusriem zit aan de bakstukken vast. aan de onderkant zit het 2 vingerdiktes strak, alleen bij de neuskant was losser dit kan ook niet strakker, als ik het hoger vastmaak trekt het in de mondhoeken en lager hangt het bit in de mond los

ik heb ook nog een gecombineerd hoofdstel maar daar komt het vast te zitten bij de sperriem

Ik heb hetzelfde hoofdstel, bij een Lusitano.

Bakstukken kunnen in principe wel gewoon langer of korter, en daarmee de neusriem ook hoger of lager.
Alleen zakt of stijgt het bit waarschijnlijk mee.
Je zou in de riempjes waarmede je het bit vastmaakt extra gaatjes kunnen maken, waardoor het "lusje" waar het bit in komt kleiner wordt.

Dan verleng je de bakstukken, en maak je het lusje voor het bit kleiner.

Dan blijft het bit effectief op dezelfde hoogte, maar komt de neusriem lager.

En anders moet je toch een beetje gaan twijfelen of dit goed gaat passen zo.

Erg jonge PRE nog, denk ik?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:03

Afbeelding

^^Zelfde volgens mij?

Neusriem heeft inderdaad geen "eigen" bakstukken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 17:47

Is nog relatief jong, 5
Ik heb dit probleem echter ookmet mijn normale hoodstel dus het ligt niet alleen aan dit hoofdstel. Ik vroeg mij af hoe anderen dit oplosten

Ik kan de bakstukken evt nog 1 gaatje erbij maken maar ook niet meer, dan kan de neuriem ca 1 cm hoger komen maar dat is niet voldoende om te voorkomen dat de schaar eronder kan komen

Ik denk dan toch maar overstappen op een ander bitje

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 17:49

Femke_Tweety schreef:
[ [url=m/SXL20a.jpg]Afbeelding[/url] ]

^^Zelfde volgens mij?

Neusriem heeft inderdaad geen "eigen" bakstukken.

Ik heb een andere dan het voorbeeldplaatje, maar die lijken allemaal wel vrij erg op elkaar
Bij jou zie je goed dat het gedeelte van de neusriem wat voor de bakstukken komt wat golvend en dat zou strakker moeten maar gaat dus niet omdat het niet door het bakstuk heen kan omdat het leer daar gegolfd is en daardoor te dik is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:10

Lynn_Nikita schreef:

Afbeelding
Zo zitten de fulmer loops uit de link. Zijn kennelijk in Engeland gebruikelijker dan hier. Moet ook volgens de omschrijving inderdaad je probleem oplossen.

LiseAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:01

Hey, misschien kan dit helpen voor mijn die er tegenwoordig nog problemen met hebben. Om te voorkomen dat de scharen onder de neusriem komen bestaan er ‘kneveltrensriempjes’. Dit werd door mijn trainer aangeraden... en het werkt ook inderdaad !