Ginnybjalla schreef:Ik heb altijd begrepen dat je juist met een kneveltrens geen neusriem meer nodig hebt, het bit blijft toch wel goed in de mond liggen door de langere zijkanten.
het is een jong paard die nog vrij onrustig is met het bit vandaar ook de keuze van kneveltrensje
Citaat:
het eigenlijk te groot voor deze pony. Tenzij hij nog een stuk groter hoofd gaat krijgen, maar dat lijkt mij sterk op minimaal 3 jaar
Waar vind jij het te groot? ger is trouwens een PRE van 1.65 geen pony
Enige wat iets ruimer zit is de neusriem omtrek. Volgens mij is de hoogte goed. het is ook een erg onduidelijk foto maar toevallig viel het mij op bij het bekijken van de foto vandaag.
Door de golvende lijnen van het gedeelte op de neus kan ik de neusriem wel strakker vastzetten maat blijft het deel bij de neus los zitten omdat die golven niet door het bakstuk strakker kunnen, dan moet ik dat leer laten bijsnijden door een schoenmaker als dat gaat ivm de versieringen
het is een ander systeem dan een normaal hoge neusriem systeem ivm de bakstukken. hierdoor kan de neusriem ook niet omhoog omdat het bit dan ook hoger opgehangen wordt
Citaat:
Normaal gesproken hoort een kneveltrens trouwens met de bovenste knevels aan de bakstukken vast gemaakt te worden om dit te voorkomen. Je krijgt er ook iets druk achter de oren door, en daarom is het op wedstrijden verboden.
Die dingen heten fulmer loops en kan je bv hier krijgen, (maar gezien je hoofdstel vermoed ik dat ze op maat gemaakt moeten worden) :
https://www.orchardequestrian.com/Fulmer-Loops.html
Ik heb maar 1 plek maar waar ik het vast kan maken, er zit geen gleuf oid in, hoe bedoel je dat dan?
romyloverrr schreef:Is het bit niet een maatje te klein?
nee, de maat van het bit is prima
Femke_Tweety schreef:Misschien de bakstukken wat langer maken.
De neusriem komt dan wat lager.
Als hij laag genoeg komt, is het risico dat de knevel eronder schiet veel kleiner.
Of de bakstukken met neusriem verder omhoog. Zo hoog dat de knevel er niet onder kan.
Als ik kijk hoe het nu zit, zou ik voor dat eerste kiezen, de boel omlaag.
Als de neusriem dan echt te groot wordt (als het hetzelfde hoofdstel is dat ik heb, zijn de neusriemen wel erg ruim) dan kun je een gaatje bijmaken.
Niet dat de neusriem aangesnoerd moet worden, maar een vuist ertussen is ook niet nodig, zeg maar
Dat gaat dus niet, neusriem zit aan de bakstukken vast. aan de onderkant zit het 2 vingerdiktes strak, alleen bij de neuskant was losser dit kan ook niet strakker, als ik het hoger vastmaak trekt het in de mondhoeken en lager hangt het bit in de mond los
ik heb ook nog een gecombineerd hoofdstel maar daar komt het vast te zitten bij de sperriem