Onrustig in aanleuning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:18

Hai,

Ik heb eigenlijk wel een vraag. Mijn paard is altijd wat moeizaam in de aanleuning. Drukt zich graag op, wordt dan strak en komt wat achter het bit. Nu weet ik dat dit 99% zoniet 100% rijtechnisch is en wil dat ook zo oplossen. Maaar tegenwoordig is er zoveel op de markt dat van alles beloofd. Ik rij gewoon met een simpel hoofdstel en een dubbelgebroken aurigan trens met bol tussenstukke. Meest simpele optoming haha.

Maar je hebt zoveel keuze in bitten, lage neusriem anatomisch, micklem. Wat zou ondersteuning kunnen bieden? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb weinig behoefte om alles maar aan te schaffen en te denken ja tja werkt ook niet.

Nogmaals; het is een rijtechnisch probleem dat ook rijtechnisch opgelost moet worden, maar hulp is daarbij altijd meegenomen.

Brand los! Wat was jullie probleem en wat heb je geprobeerd/heeft geholpen?

Renskexb

Re: Onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:25

Een bitfitter. Mijn bitfitter is Linda Dorland zij maakt ook haar eigen anatomisch gevormde hoofdstellen !

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:29

Mijn pony is met de rambo micklem enorm verbeterd. Ik kan wel zeggen dat ik vanaf de switch van 0% naar 60% aanleuning ben gegaan. De rest is bij pony niet snappen. Maar het heeft zeker geholpen hier. Je kan het hoofdstel testen bij dochorse

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:17

Rijd je met een watertrens? Zo ja zou ik eens proberen over te stappen op een d trens. Zorg er wel voor dat deze niet te groot is. Zelf heb ik ook veel betere ervaring met een enkel gebroken trens dan een dubbel. Zeker bij een jong paard wat niet fijn in de aanleuning is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 23:29

Hij is 6, dus niet superjong meer. Wel een laatbloeier en gewoon wat lastig haha. Een d trens zeg je dus, waarom? :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:04

Jester_ schreef:
Hij is 6, dus niet superjong meer. Wel een laatbloeier en gewoon wat lastig haha. Een d trens zeg je dus, waarom? :D

Ligt stiller dan een watertrens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:29

Een bitfitter laten komen. Net zoals je zadel goed moet passen om problemen te voorkomen zo moet je bit ook goed passen. Een goede bitfitter kijkt naar de anatomie van het paardenhoofd, bespierring, niveau van paard, niveau van ruiter en alles bij elkaar.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:32

https://www.kramer.nl/teugelhulp-Soft-C ... &ci=257085

dit in combinatie met een kneveltrens heeft bij mijn merrie echt heel erg geholpen , ze verdraagt de druk niet en door de elastiekjes is de kans op een te harden inwerking veel minder , maar toch kan je gewoon een goed contact houden !!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:13

Als er verder geen mond of andere problemen zijn zou ik, als je nu een watertrens gebruikt, inderdaad een D of kneveltrens kunnen proberen, misschien vind je paard de rustigere ligging wel fijner

Lage neusriem reageren de meeste paarden erg fijn op, als je er 1 kunt lenen van iemand zou ik dat ook proberen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 22:30

Hij gaat regelmatig naar de tandarts, is door de rontgenogen geweest hals en rug en zadel wordt regelmatig gecontroleerd dus daar zoek ik het verder niet achter.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:55

Ik heb zelf een bitfitter laten komen en ik rijd nu met een ander bit. Niet dat alle problemen nu in 1x weg zijn, maar ze is veel stiller in de aanleuning geworden en als ze nu goed los en ontspannen is, dan heb ik ook echt een fijne aanleuning. Eerst met een gewone dubbelgebroken watertrens had ik dit niet. Nu heb ik een kunststof ongebroken bit van trust. Heel wat anders en ik vond het heel prettig om verschillende bitten even te kunnen proberen. Want er zijn er zoveel, ik had ook geen zin om van alles te lenen of te proberen om te kijken of het beter wordt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:02

Mijn paard was extreem licht in de aanleuning en daardoor misten we wat verbinding, daarnaast is het nogal een hectisch en streberig dametje. Ik rijd nu met een KK Dynamic D trens in combinatie met een Micklem hoofdstel en ik voer magnesium bij voor de rust in haar koppie. Daarnaast uiteraard erg veel aan mijzelf gewerkt, ik moet zelf meer zen zijn, zonder te vergeten consequent te zijn.