Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:06

pillow schreef:
op de onderste foto zit hij toch net verkeerd om? Je hebt ook western hoofdstellen met een 1 oor kopstuk


Nee onderste foto is goed. De uitsparing is niet voor de oren.

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:48

Inmiddels ben ik met meerdere zadelmakers en/of bitfitters in gesprek gegaan.. Maar helaas nog niet heel veel verder gekomen. Weet een van jullie misschien een goede tip voor iemand die maatwerk kan?

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:31

Harris vd bosch maakt tuig, mss kun je hem vragen

Mariska_87
Berichten: 267
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:44

Maar als het echt een zenuw is zou t dan ook niet pijnlijk zijn voor je paard?

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:47

Mij lijkt het toch ook een oppervlakkig liggende ader. In dat geval zou je kunnen proberen om er een bontje/ sponsje tussent te steken aan weerszijden van de ader, waarbij de ader dus vrij blijft liggen, een soort van brugje maken dus

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:03

Voor je verder op zoek gaat, idd mss best es navragen bij een dierenarts of zo wat die ervan denkt. Want als het gewoon iets onschadelijks en pijnloos is, kan die diagnose je een overbodige kost besparen.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:14

Een zenuw is vrijwel onmogelijk om zichtbaar te worden, een ader, pees e.d. wel. Slijmbeurs ontsteking zou kunnen... en zo lang je daarmee blijft bewegen, dan gaat het ook niet makkelijk over. Maar ik weet niet hoe de pijngrens van jouw paard is? Het is namelijk vrij pijnlijk en er zou wel iets in het rijden aan het merken moeten zijn lijkt mij.

Gewoon een vat wat erg oppervlakkig ligt en opzet bij inspanning kan ook... dan hoeft het niet erg te zijn.

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:23

Cemlys schreef:
Harris vd bosch maakt tuig, mss kun je hem vragen

Ik ga hem even googlen, dank je wel!


Mariska_87 schreef:
Maar als het echt een zenuw is zou t dan ook niet pijnlijk zijn voor je paard?


hwn schreef:
Voor je verder op zoek gaat, idd mss best es navragen bij een dierenarts of zo wat die ervan denkt. Want als het gewoon iets onschadelijks en pijnloos is, kan die diagnose je een overbodige kost besparen.


c_alsemgeest schreef:
Een zenuw is vrijwel onmogelijk om zichtbaar te worden, een ader, pees e.d. wel. Slijmbeurs ontsteking zou kunnen... en zo lang je daarmee blijft bewegen, dan gaat het ook niet makkelijk over. Maar ik weet niet hoe de pijngrens van jouw paard is? Het is namelijk vrij pijnlijk en er zou wel iets in het rijden aan het merken moeten zijn lijkt mij.

Gewoon een vat wat erg oppervlakkig ligt en opzet bij inspanning kan ook... dan hoeft het niet erg te zijn.



Goede vraag, ja een zenuw zou hem zeker een rot gevoel moeten geven, echter, zenuwen zijn over het algemeen geen stuk minder goed zichtbaar, dus ik ( en de dierenarts) vermoeden toch een ader. De bitfitter en zadelmaker opperde een zenuw, waardoor ik in eerste instantie enigszins in paniek raakte. Mijn vorige friesje was een head-shaker en dat was aardig te behandelen met acupunctuur ( heeft wel dik 1 jaar gekost voordat het een beetje onder controle was), maar daarbij heb ik nooit een zenuw op zn nek in zn hals of op zijn hoofd naar boven zien komen.
Maar goed, ik ben nu dus wel super scherp op elke beweging die mijn paard nu met zijn hoofd maakt en hij lijkt deze ader ( of whatever it is) toch echt wel als irritant te ervaren. Zodra hij een halster om krijgt of hoofdstel ( vooral het hoofdstel) probeert hij deze uit/weg te schudden. Niet heel extreem maar lijkt wel steeds sneller deze reactie op te leveren.
Zijn pijngrens ligt wel erg laag, het is een echte tut, die zich snel irriteert aan dingen die naar zijn gevoel niet horen.

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:26

ireika schreef:
Mij lijkt het toch ook een oppervlakkig liggende ader. In dat geval zou je kunnen proberen om er een bontje/ sponsje tussent te steken aan weerszijden van de ader, waarbij de ader dus vrij blijft liggen, een soort van brugje maken dus


Goed idee, dit "bruggetje" heb ik even gehad met een nieuw hoofdstel met een bontje eronder, het leer was nog stug waardoor hij niet raakte op die plaats. Mijn paard liep als een zonnetje, heerlijk gemakkelijk nageeflijk! Alleen dan zou ik alweer een spons/bontje moeten vinden die enige tegendruk kan geven, het is een rot plaats om te zorgen dat het niet raakt; dicht achter het oor, weinig ruimte.. Vooral lastig met soepel leer, omdat dat toch echt op die plaats gaat proberen te vormen.
Laatst bijgewerkt door Blondie20 op 29-11-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:37

Het feit dat hij toen liep als een zonnetje, zegt mij dat je paard er dus wel last of pijn van heeft. Wat een lastig probleem TS! Ik hoop dat je tot een passende oplossing komt, succes!

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:37


Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:44

en Renee Oostdijk kan goed meedenken en maakt veel tuig op maat. er staat wel wat van haar werk op facebook. oa een micklem voor haar mini en een leren bit met metalen kern. ze houd wel van een uitdaging. https://www.facebook.com/renee.oostdijk.7

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:47

Ik maak bijna al mijn bitloze creatie's met wat jullie noemen 'bruggetje'
Hier zie je enkele oudere versie's van de nieuwe modellen.
De zwarte met witte stikking kun je kopstukje zien. Dit zijn oude modellen:
https://myalbum.com/album/Al4iq0MyyVTc

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:01

Cemlys schreef:
Harris vd bosch maakt tuig, mss kun je hem vragen


http://www.zadelmakerij-vdbosch.nl Harrie kan alles voor je maken, hoe je het maar wilt, en van goede kwaliteit!

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:50

Deze ga ik morgen nog een keer lezen. Ik heb training gehad in Engeland bij de mede-ontwikkelaar van Fairfax. Ik mag bij haar een keer komen meekijken. Boeiend onderwerp. *\o/* Ik ga dit op mijn gemak even lezen als ik fit ben, want ik ben benieuwd naar ervaringen.

Dan zie ik de PS zweden, de fairfax en stubben en micklem onder andere... Ben ontzettend benieuwd.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:14

Ik heb de dressuurversie van de dy`on difference. Veel hoofdstellen die daar op lijken zien er in de winkel wel goed uit, maar als je ze aandoet blijkt het in de praktijk toch vaak als een gewoon hoofdstel tegen de oren te liggen. Is de frontriem niet te kort? Dan trek je het kopstuk ook tegen de oren aan.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:16

ik kan op de foto niet zo goed wat je bedoelt qua verdikking/ bloedvat etc.
Maar ik denk dat je ook naar een ander manier moet kijken. Bijv tandarts en dan eentje die niet alleen vijlt en schaaft etc maar ook kijkt naar de kaak en de ruimte nakijkt.
of bijv. cranio sacraal of iets dergelijks.
Iets (gevoelsmatig) zegt me dat het een dieper liggende oorzaak heeft.

Anoniem

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:25

Je kunt zo'n bruggetje ook heel goedkoop zelf maken. Deze heb ik van een nekbeschermer gemaakt en laat de manenkam volledig vrij en tilt de nekriem dus echt boven de wervels uit.
Afbeelding
Omdat ik wilde dat de nek echt vrij zou liggen heb ik het kussen teruggevouwen zodat de zijkanten hoger werden, maar je zou ook gewoon een openingetje kunnen snijden in de padding waar je die nodig hebt. Datzelfde zou je dan van een nekbeschermer kunnen maken op de plek waar jouw paard zo'n bruggetje nodig heeft, dan hoef je niet meteen een compleet nieuw hoofdstel aan te schaffen. ;)

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:20

Dit is denk ik geen zenuw. Ik zou eerst eens laten onderzoeken wat het nu echt is. Zo te lezen heeft ie er wel last van, heb je de dierenarts wel laten zien/voelen? Voelt het hard/zacht en is het ook warm?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:13

rensju schreef:
Dit is denk ik geen zenuw. Ik zou eerst eens laten onderzoeken wat het nu echt is. Zo te lezen heeft ie er wel last van, heb je de dierenarts wel laten zien/voelen? Voelt het hard/zacht en is het ook warm?



Dat denk ik dus ook, eerst uitzoeken wat de oorzaak is. aangepast hoofdstel is super.
Maar ik zou bij het begin beginnen.
Daarom zei ik bijv. een hele goede tandarts of iets dergelijks.
Mijn ervaring is vaak als je bij een DA aanklopt voor vage klachten.
Dat ze je niet kunnen helpen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:33

Wat een vreemd iets die verdikking. Ik ben wel benieuwd wat dit veroorzaakt. Een zenuw zit verwerkt in spiermassa dus dat kan het denk ik niet zijn. Eerder een bloedvat of een slijmbeurs...
Zou graag weten wat het is, mocht je zien zitten om te laten weten.
Een bruggetje zal ook geen soelaas brengen want het is de zijkant die ontlast moet worden.
@Xyutu, wat jij op de foto laat zien, ziet er vrij stug en ongevormd uit. Nu net niet bepaald wat je achter de oren van je paard wil!
Ik zou nu net niet bepaalt zelf gaan knutselen. Ik plaatste foto van mijn bruggetje maar ik heb echt extreem veel tijd gestoken om dit passende te krijgen en met modelletjes steeds meer in vorm te krijgen want dit doe je niet zomaar, van zodra de vorm niet klopt gaat het tijdens de beweging weer gaan drukken. Dat doe je niet eventjes zomaar. Probleem met anatomische kopstukken en brede padding achter de oren is dat ze niet voldoende uitgewerkt zijn en drukken op de achterkant van de oren. De makers stelpen je onder met plaatjes van zenuwen op het hoofd die ontzien worden maar deze zitten verwerkt in een pak spiervezels
Afbeelding

Dus je zal niet gauw een zenuw irriteren tenzij je paard lijdt aan headshacking, maar dit is een ernstige aandoening en een uitzondering.
Achter de oren echter, heb je weinig spiermassa.
Afbeelding

Neem nu net dat het net daar is dat al die brede kopstukken gaan tegenaan duwen. Net dit wordt een rage en ik begrijp echt niet waarom.
Ik heb destijds ook anatomisch voorgevormd:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1182429285171359&id=100002128965998
vooral om die druk tegen de oren weg te krijgen.
Topicstarter, dit is een probleem voor de betere veearts, osteopaat .....en het lijkt me volkomen normaal dat je geen hoofdstel meer aandoet tot je weet wat dit veroorzaakt!

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:20

De trigeminus is wel degelijk aan de oppervlakte voelbaar, andere zenuwen liggen dieper maar dat wil niet zeggen dat extra Druk op het oppervlak geen irritatie kan geven. Bredere anatomische kopstukken zorgen niet dat de druk er niet is maar de druk over een groter oppervlak verdeeld wordt. Ik zeg hiermee niet dat elk kopstuk even anatomisch is maar over sommige is wel degelijk goed nagedacht. Het atlas gebied is gewoon een heel belangrijk gebied. De alle spieren in de bovenlijn zijn immers met elkaar verbonden van hak tot achterhoofd. Zit er ergens onderweg spanning dan trekt dit oa achter de oren. Spanning daar brengt belangrijke bloedvaten en zenuwen weer in verdrukking. Immers een spier die door spanning vertrokken is, drukt ook bloedvaten dicht en drukt ook onnodig op zenuwen. Mijn inziens kan drukvermindering samen met een goede training en behandeling die gebieden weer gezond maken. Dus nee ik vind het verre van onzin anatomisch gevormde kopstukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:53

Cambiar schreef:
@Xyutu, wat jij op de foto laat zien, ziet er vrij stug en ongevormd uit. Nu net niet bepaald wat je achter de oren van je paard wil!


Ik vond juist bij jouw versie dat die op de foto's op mij veel te hard en ook te laag overkwam; daarmee krijg je de wervelkolom bij een paard met hoge nekbeenderen bovendien echt niet vrij. :D
Bij 'mijn' versie (nou ja, ik heb gewoon een topkwaliteit nekbeschermer aangepast) is de onderkant heel zacht en schuim-achtig. Helemaal niet stug en ongevormd dus, en het legt het hoofdstel erg mooi over de nekwervels heen.
Maar goed, aangezien ik jouw nekdeel alleen op de foto kon zien en hij in praktijk waarschijnlijk heel anders voelt besloot ik daar niet meteen een oordeel op vast te pinnen. ;)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:12

Afbeelding
Sorry maar ben al hele poos ontwerper en zacht, soepel kan dit kopstuk niet zijn. kussenleder wat je omplooit op deze manier zoals wat je gebruikt voor de polstering hierboven wordt een dikke pak en dat wil je absoluut niet op de nek van je paard, dat creëert extra druk.
Ook je veronderstelling dat mijn kopstuk hard is verwondert mij ten zeerste omdat ik een zachte mousse met zeer zacht kussenleder gebruikt heb als polstering onder het leder.
Op de vorige foto lag het op mijn jaarling omdat hij bleef stilstaan. Bij deze foto op een volwassen paard. Als je een kopstuk met brug te hoog maakt met mousse krijg je geen stabiele ligging omdat de soeplheid eruit is. Mijn kopstukje is nog altijd soepel. Het is misschien niet zichtbaar genoeg maar de brug drukt niet op de huid!
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=354991308203151&id=100010768546559

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:29

Is het voor nu geen oplossing om gewoon je frontriem er af te halen en het kopstuk wat verder naar achteren te laten liggen :)