Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-16 23:04

Hi bokt,

Ik begin inmiddels een beetje het spoor bijster te raken; mijn paard heeft achter zijn oren een zenuw( of bloedvat of whatever it is..)liggen die bij elk hoofdstel naar boven lijkt te komen. Hoe zacht het leer ook, en met of zonder bontje eronder.. Inmiddels o.a. een anatomisch gevormd BR hoofdstel, een FRA Karo kaptoom en een QHP recht hoofdstel geprobeerd, allen helaas met hetzelfde resultaat, een opkomende zenuw.
Afbeelding
foto van de zenuw met QHP hoofdstel

Nu heb ik bij mijn zadelmaker een Ingrid Klimke Passier hoofdstel aangeschaft, deze leek met passen even niet de zenuw omhoog te laten komen. Helaas bleek eergisteren dat deze toch weer omhoog komt met rijden. Nu op aanraden een bontje eronder geprobeerd, deze geeft voldoende ruimte omdat het leer nog wat stug is, waardoor de zenuw nu niet omhoog komt.. Maar zodra het leer weer soepeler is en op de huid komt te liggen ben ik bang dat de zenuw weer omhoog komt.. Daar koop je natuurlijk geen hoofdstel voor 240 euro voor.
Afbeelding
Foto van de zenuw met het passier hoofdstel

Nu weet ik dat inmiddels hoofdstellen op de markt zijn waarbij er géén druk achter de oren is, door de grotere uitsparing en eerlijk gezegd vind ik deze hoofdstellen niet mooi. Ik hoopte daarom dat iemand op Bokt hetzelfde probleem ervaart als ik en hier misschien wel een oplossing voor heeft gevonden. Het lijkt erop dat een smaller, zachter hoofdstel weinig verandering geeft. :( -O- Maar er moet toch wel een oplossing voor zijn? Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog niet zeker ben dat hij er echt last van heeft, maar normaal lijkt het in ieder geval niet.

Alvast bedankt voor de reacties!


hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:08

Dat macklemhoofdstel(hoe schrijf je het ook alweer) niet een oplossing?
Als het goed is zou deze daar vrijheid geven.
Verder kijken hoe strak je frontriem zit en hoe hoof het bit in de mond zit.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:09

Ik moet zeggen dat ik de zenuw? Niet zo direct zie. Wat betreft kopstukken, ps of sweden heeft een breed zeer zacht onderlegd kopstuk die de druk beter verdeeld, stubben en dyon hebben kopstukken die verder naar achter liggen en dus de oren vrijlaten.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-16 23:14

hagelslag schreef:
Dat macklemhoofdstel(hoe schrijf je het ook alweer) niet een oplossing?
Als het goed is zou deze daar vrijheid geven.
Verder kijken hoe strak je frontriem zit en hoe hoof het bit in de mond zit.


Daar heb ik zeker ook aan gedacht, helaas is deze even breed als de andere hoofdstellen achter het oor, waardoor die zenuw (of bloedvat, ik ben er nog niet helemaal uit wat het is) ook omhoog komt, de Micklem van Rambo bedoel je toch? Die is vooral op de neus vriendelijker.
De frontriemen hebben ruim voldoende ruimte over en het bit zit ook niet te hoog, ik heb al geprobeerd met een gaatje lager( dan hangt het bit net even wat te laag in zijn mond, maar ook dan blijft de zenuw omhoog komen..

Cemlys schreef:
Ik moet zeggen dat ik de zenuw? Niet zo direct zie. Wat betreft kopstukken, ps of sweden heeft een breed zeer zacht onderlegd kopstuk die de druk beter verdeeld, stubben en dyon hebben kopstukken die verder naar achter liggen en dus de oren vrijlaten.


Nee dat dacht ik ook al, ik zie hem dagelijks dus voor mij springt hij direct in het oog, vandaar ook een de grote cirkels in de foto. Het is helaas geen warrig haar, maar die zenuw (of..?) die omhoog komt.
De Stubben en Dyon heb ik inderdaad online gezien, maar die vind ik niet heel erg mooi, als we die uiteindelijk nodig hebben dan moet het maar.. Maar vandaar mijn vraag voor alternatieven. Ik ga de ps of sweden is googlen, dank je wel :)
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 22-11-16 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd

hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:16

Blondie20 schreef:
hagelslag schreef:
Dat macklemhoofdstel(hoe schrijf je het ook alweer) niet een oplossing?
Als het goed is zou deze daar vrijheid geven.
Verder kijken hoe strak je frontriem zit en hoe hoof het bit in de mond zit.


Daar heb ik zeker ook aan gedacht, helaas is deze even breed als de andere hoofdstellen achter het oor, waardoor die zenuw (of bloedvat, ik ben er nog niet helemaal uit wat het is) ook omhoog komt, de Micklem van Rambo bedoel je toch? Die is vooral op de neus vriendelijker.
De frontriemen hebben ruim voldoende ruimte over en het bit zit ook niet te hoog, ik heb al geprobeerd met een gaatje lager( dan hangt het bit net even wat te laag in zijn mond, maar ook dan blijft de zenuw omhoog komen..



Precies dat hoofstel bedoel ik.

Ah ik dacht dat dit hoofdstel algemeen vriendelijker was.
Misschien eens een oproepje in een fbgroep of je een hoofdstel kunt lenen die extra uitsparing heeft achter de oren

xMyrth

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:17


*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:22

Je hebt inderdaad hoofdstellen met een anatomisch kopstuk waarbij de druk meer naar achteren ligt.

Zie dat xMyrth hierboven al een linkje heeft geplaatst :-) ik wou ook al Dyon noemen als merk. Ze zijn wel behoorlijk prijzig maar heb al veel fijne ervaringen gehoord in mijn omgeving!

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!

MyWup

Berichten: 2521
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:36

Ik denk dat de ps of sweden wel wat is voor je paard.
Maar als je paard er geen last van heeft lijkt het me verder geen probleem om door te rijden met het hoofdstel wat je nu hebt.

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

robbie88

Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:30

kan je echt de dyon aanraden.. de duurdere modellen zijn wel heel mooi hoor.. gekocht voor mijn vorige paard maar ook mijn huidige paard reageert hier beduidend beter op dan een gewoon hoofdstel.
ik heb een dyon working hoofdstel ( 120 euro..

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:48


<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:01


Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:03

Je hebt van die soort mutjes voor je paard ervoor. Die doe je onder het hoofdstel op en zorgt voor een betere doorbloeding achter de oren en druk verdeling. Ik heb alleen geen idee hoe ze heten, maar dacht wel dat ze prijzig waren.

.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:05


L2+3

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:21

Je hebt geen foto in zomervacht? En hoe is het wanneer je paard een halster draagt?

Het lijkt, maar het is lastig te zien, 'gewoon' een zichtbare ader. Dat kan zijn doordat er druk op komt, maar kan ook zijn omdat die ader gewoon dicht op de huid ligt in een gebied waar weinig vet en dikke spieren zijn waardoor hij gemakkelijk zichtbaar wordt bij inspanning. Denk aan van die aders op je handen of bij sommige mensen op het voorhoofd.

Als je echt van de druk af wilt dan zou je die speciale hoofdstellen kunnen proberen of eens een leren bitje. Die hoeft namelijk niet perse met kopstuk gebruikt te worden en ben je van de druk achter de oren af.

"Een draver, is gaver" :D

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:26

Je zou ook eens kunnen kijken naar de afstelling van je hoofdstel, wellicht kan je bit een gaatje lager?
Het gewicht van het hoofdstel op zich zou niet zoveel druk moeten geven dat er zenuwen afknellen.

Kieck <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:28

Is dat geen ontstoken slijmbeurs achter het oor?

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 19:50

Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben alleen niet op zoek naar de hoofdstellen met de uitsparing achter de oren, maar naar alternatieven omdat die hoofdstellen niet mijn smaak zijn. Als het niet anders kan ga ik ervoor hoor, maar ik hoopte dat er misschien iemand was die hetzelfde probleem heeft gehad.

tinkersjakie schreef:
De micklem bridle heeft juist een besparing voor de zenuw achter de oren
http://www.dochorse.nl/media/catalog/pr ... bridle.jpg

Dit hoofdstel is gebouwd om de zenuwen in het hoofd heen, zodat er geen druk op zenuwen komt en afgekneld worden


Ja alleen juist dat stuk achter de oren, als het daar drukt, dan komt die zenuw ( of?) omhoog. Hij heeft enkel een breder stuk voor meer drukverdeling bovenop het hoofd, daar zit mijn probleem helaas niet.


elinedeau95 schreef:
Je hebt van die soort mutjes voor je paard ervoor. Die doe je onder het hoofdstel op en zorgt voor een betere doorbloeding achter de oren en druk verdeling. Ik heb alleen geen idee hoe ze heten, maar dacht wel dat ze prijzig waren.

Goede tip , daar ga ik eens naar kijken!


RianneH schreef:
Je hebt geen foto in zomervacht? En hoe is het wanneer je paard een halster draagt?

Het lijkt, maar het is lastig te zien, 'gewoon' een zichtbare ader. Dat kan zijn doordat er druk op komt, maar kan ook zijn omdat die ader gewoon dicht op de huid ligt in een gebied waar weinig vet en dikke spieren zijn waardoor hij gemakkelijk zichtbaar wordt bij inspanning. Denk aan van die aders op je handen of bij sommige mensen op het voorhoofd.

Als je echt van de druk af wilt dan zou je die speciale hoofdstellen kunnen proberen of eens een leren bitje. Die hoeft namelijk niet perse met kopstuk gebruikt te worden en ben je van de druk achter de oren af.


De foto's zijn van gisteren en vorige week zondag. Hij blijft wel wat kort in zijn vacht, maar is zeker wel al flink teddy :). Als hij een halster draagt heeft hij het ook al.. Een leren bitje heb ik inderdaad ook al aan gedacht, maar ik heb toch wel wedstrijd ambities met hem, op die manier starten lijkt mij niet mogelijk..


tennan schreef:
Je zou ook eens kunnen kijken naar de afstelling van je hoofdstel, wellicht kan je bit een gaatje lager?
Het gewicht van het hoofdstel op zich zou niet zoveel druk moeten geven dat er zenuwen afknellen.

Heb ik inderdaad geprobeerd! Dat leek mij namelijk ook. Maar met halster is het ook, en het bitje een gat lager geeft ook hetzelfde probleem helaas. ( alleen dan hangt het bit te laag in zijn mond)


janderegelaa schreef:
Is dat geen ontstoken slijmbeurs achter het oor?

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar zou dat niet eens moeten genezen? Dit probleem heb ik inmiddels al een aantal maanden -O- En zo lang met een ontstoken slijmbeurs.. Kan ik mij bijna niet voorstellen

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:55

Citaat:
Ja alleen juist dat stuk achter de oren, als het daar drukt, dan komt die zenuw ( of?) omhoog. Hij heeft enkel een breder stuk voor meer drukverdeling bovenop het hoofd, daar zit mijn probleem helaas niet.


Nee die uitsparing is niet voor de oren. Die uitsparing gaar richting hals naar achteren. En niet naar voren. Dus een uitsparing voor een zenuw

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:02

TS: een slijmbeurs wordt vaak alleen maar erger.

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:05

Je hebt toch ook van die hoofdstellen met alleen bit, teugels en kinriem. Verder niks. Je hebt dan in ieder geval geen last van druk achter de oren. Waarschijnlijk wel weer meer bij mond en kin...

Blazee

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-06-08
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:07

Afbeelding
Je zou een leren bit kunnen overwegen. Dit maak je vast onder de kin en zit verder geen Hoofdstel aan vast o.i.d.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:13

Ik verwacht eigenlijk niet dat het een zenuw is, die lopen nu zo oppervlakkig, grote bloedvaten ook niet eigenlijk, slijmbeurs zou wel kunnen ts. Mss even naar laten kijken. Micklem gaat daar eigenlijk ook geen zenuw ontzien, het kopstuk is breder omdat de druk dan lager is op het atlas gebied wat eigenlijk een gevoelig plekje is. Vergelijk dat jij liever ook geen dun bandje net bij je schedelbasis draagt (waar alle dorsaalspieren aanhechten, waar je kaakgewrixht dichtbij loopt enzovoorts). Kopstuk van e PS is nog groter/breder. Ook weer om die druk daar minimaal te maken. Met wat voor bit rijd je ts? Bit met een hefboom drukt ook weer meer op het kopstuk.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 20:23

janderegelaa schreef:
TS: een slijmbeurs wordt vaak alleen maar erger.

Oeps, goed dat je het aangeeft! Maar misschien een stomme vraag hoor, maar zou ik de slijmbeurs dan niet ook moeten voelen bij hem op het moment dat ik er niks op heb? Dus geen halster of hoofdstel? Nu is het zo dat er dan namelijk niks te zien en voelen is, alleen wanneer er dus wat op zit.


Cemlys schreef:
Ik verwacht eigenlijk niet dat het een zenuw is, die lopen nu zo oppervlakkig, grote bloedvaten ook niet eigenlijk, slijmbeurs zou wel kunnen ts. Mss even naar laten kijken. Micklem gaat daar eigenlijk ook geen zenuw ontzien, het kopstuk is breder omdat de druk dan lager is op het atlas gebied wat eigenlijk een gevoelig plekje is. Vergelijk dat jij liever ook geen dun bandje net bij je schedelbasis draagt (waar alle dorsaalspieren aanhechten, waar je kaakgewrixht dichtbij loopt enzovoorts). Kopstuk van e PS is nog groter/breder. Ook weer om die druk daar minimaal te maken. Met wat voor bit rijd je ts? Bit met een hefboom drukt ook weer meer op het kopstuk.

Goed punt, over breder had ik nog niet goed nagedacht omdat ik in de veronderstelling was dat de BR ook al vrij breed viel, maar je hebt gelijk de PS lijkt nog breder. Zeker de moeite om even te proberen. Ik rij altijd met een dubbelgebroken watertrens ( sensogan van Sprenger) of bitloos met m'n kaptoom (zonder ketting erin) .

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:30

Oh dan heeft dat weinig effect op het kopstuk.

Hier kun je mooi het verschil in kopstuk tussen ps en micklem zien. Ik heb beide, zit echt verschil in.
Afbeelding
Afbeelding

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:37

op de onderste foto zit hij toch net verkeerd om? Je hebt ook western hoofdstellen met een 1 oor kopstuk

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: billy3105, Faniek en 11 bezoekers