stang en trens rijden .Heb een probleem .

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Priyanka

stang en trens rijden .Heb een probleem .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 18:55

Ik mag met mijn paard Z1 gaan starten .Sinds 3 weken rijd ik met stang en trens .Op zich loopt het paard er fijn en goed op .Maar er is wel een probleem .

Het paard rolt haar tong op .1 gedeelte teruggetrokken i de keel .De rest voor de stang en trens .Zij rommelt net zolang totdat de tong over de bitten is .

Soms 2x in een uur tijd .
Bitten al hoger gezet .
Kinketting wat strakker en zo ook de neusriem .
Ondanks dat blijft ze bezig .
Heb een dubbel gebroken trensje en de stang heeft een kleine tongboog .
Ik moet wel zeggen:Dit is een leenhoofdstel .Heeft iemand tips en weet iemand een expert die een goede combi kan maken van een stang en trenshoofdstel?Dus een goed passend hoofdstel en goed passende bitten zodat dit probleem opgelost is .

xMalibu

Re: stang en trens rijden .Heb een probleem .

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:58

http://joy4horses.nl

Meet hoofdstellen op maat aan en doet bitfitting voor de bitten, echt een aanrader!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:59

Doe alsjeblieft niet alles hoger of strakker, dat levert enorm veel stress op.
Er is een reden dat je paard niet fijn is op deze optoming, dat moet je gaan uitzoeken. Waarom ga je niet gewoon verder op trens?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:00

Ik zou er dan een goede bitfitter bij halen en voor die tijd niet meer met stang en trens rijden. Je mag t/m Grand prix op trens rijden dus je kunt nog even vooruit :)

Bij mij is 2 fit Horses geweest, wel voor alleen de trens want ik vind stang en trens niet nodig momenteel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:01

Tong over het bit gooien is een signaal dat je paard zich dus niet fijn voelt bij deze optoming. Als jij alles strakker gaat doen gaat ze zich nog minder fijn voelen. Heeft ze wel voldoende plek in de mond voor S&T? Wellicht zijn de bitten gewoon niet geschikt voor haar?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:02

Zijn de bitten dun genoeg? Wat voor trens heb je er normaal in hangen?
En het is geen verplichting om met stang&trens te rijden in het Z, dus als ze rustiger is op enkel trens zou ik daar lekker mee blijven rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:03

Waarom wil je met stang en trens rijden? Wat levert het je op? Een paard kan prima Z rijden op een trens dus het is geen moeten. Kijk alsjeblieft ook uit dat je je paard niet aanleert om te gaan rotzooien met een tong want dat is zo moeilijk op te lossen!

Ik zou dit setje er in ieder geval niet meer inhangen en fijn doorrijden op trens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:04

Gewoon niet met S&T?
Tongproblemen blijven je achtervolgen dus ik zou vreselijk oppassen dat hij dat dadelijk niet ook met trens doet.

Ondertussen rustig aan wat combinaties proberen, maar niet iedere paardenmond heeft plek voor zoveel materiaal.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:09

Heeft je paard wel genoeg ruimte voor het bit? Zijn de lagen goed? Dit, en veel meer kan een goede TA/bitfitter voor je controleren.
Als de optoming jullie rijden niet verbetert, kun je het beter weglaten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:21

In plaats van alles strakker te doen en je paard voor dus nog meer ongemak te bezorgen, misschien ff nadenken en je gezonde verstand te gebruiken?
Waarom denk je dat je paard zn tong over het bit gooit? Vast niet omdat hij het leuk vind om jou te pesten toch?
Bedenk zelf, een mond vol ijzer en 2 ijzeren dingen die in je gehemelte prikken. Zou jij dat fijn vinden?

Het antwoord is dus ongemak. Aan jou de eer om het voor je paard gemakkelijker te maken. Heb je die stang echt nodig? Heb genoeg mensen gezien die Z gewoon op een trensje kunnen rijden. En daar heb ik dan zelf ook persoonlijk veel meer respect voor. Voor mij ben je pas echt een goede ruiter als je op een trensje Z kan rijden. Zonder getrek. Of eigenlijk in het algemeen zonder te veel druk kunnen rijden ;)
Als je dit niet wilt/ kan (dan moet je dus gewoon beter oefenen maargoed) laat dan tenminste je paard aan 2 bitten in zn mond wennen. Gebruik de stang dus niet de eerste paar ritten en daarna heel mimimaal. Bouw het dan op. Als je denkt dat het iets medisch is, laat dan de tandarts komen. Het kan nooit kwaad om de tanden te laten controleren. Maar ik denk dat het een rijtechnisch probleem is ;)

Krijg altijd een beetje een triest gevoel wanneer een paard schreeuwt en de ruiter nier luistert maar alles maar gewoon strakker doet :/ en je bent lang niet de enige.

Je hebt je bitten waarschijnlijk ook te strak. Er hoort helemaal geen rimpels bij de lip te zitten, anders heb je al druk op de mond zonder iets te doen. Haal je dus gevoeligheid mee weg ;) het is niet waar dat je paard 2 rimpels bij de mondhoeken moet hebben!! Dat is iets uit de cavalerie van vroeger zodat je geen ruiters had die het bit zo los had dat het bit er uit valt. Denk er maar eens over na, altijd druk op het bit zonder iets te vragen is niet heel fijn toch?
Je hoort geen rimpels te hebben, maar het bit moet ook niet ergens half in de mond te hangen. Zoek het evenwicht op!
De neusriem hoort los te zitten, 2 vingers van het bot.

Ik hoop dat je naar je paard gaat luisteren... hij probeert je iets te vertellen ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:23

Heb je een foto van je bitten? Kleine tongboog is nogal subjectief en daardoor lastig inschatten hoe het bit eruit ziet.
Als de boog smal is dan is dat voor veel paarden een reden om de tong omhoog te doen.

Persoonlijk zou ik gewoon op trens blijven rijden tenzij er een goede reden is om dat niet te doen. De verplichting voor stang en trens is alleen nog internationaal en daar ben je nog een eind van weg.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:24

Ik weet niet hoe vaak je met stang en trens rijd.

Maar het paard moet er ook vooral aan wennen.

Wissel vooral af met gewoon trens.
2x in de week met s&t en 3x trens bijvoorbeeld. Niet teveel met je stang willen werken, alleen verbinding willen hebben en Thats it.

Ook kun je proberen je trens uit je gewone trens hoofdstel, in je s&t te hangen ipv de trens die er nu in hangt.

Buiten dit om ga ik mee met bovenstaande berichten, kom je er echt niet uit, is een bitfitter ook handig om eens te laten kijken.

Maar vooral laten wennen en niet afdwingen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:28

Daar ben ik het niet zo mee eens. Heb heel veel paarden gereden die voor het eerst over gingen naar stang en trens en ze moeten zich direct comfortabel voelen bij de combinatie van bitten die je in hebt.
Wennen is naar mijn mening in bijna alle gevallen afstompen voor iets wat ze niet prettig vinden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:32

Persoonlijk is mijn eerste vraag waarom je met stang en trens wil rijden. Je mag tot en met grand prix op een normaal bit starten. Je wordt er ook niet op afgerekend als je er niet mee de ring in komt, in tegendeel zelfs...

Als een paard de tong over het bit gooit, dan heeft hij ergens last van. Er vanuit gaande dat het paard normaal loopt op een trens, zou ik eens goed naar de bitten laten kijken door een professional. Hoger hangen kan symptoom bestrijdend werken , maar neemt het ongemak voor het dier niet weg en lijkt me niet eerlijk.

Kortom afvragen of je dit uberhaupt wel wil. En als het antwoord ja is goed naar het paard zijn mond laten kijken en daarna een paar geschikte bittencombinaties uitproberen.

Succes!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:41

Katja schreef:
Daar ben ik het niet zo mee eens. Heb heel veel paarden gereden die voor het eerst over gingen naar stang en trens en ze moeten zich direct comfortabel voelen bij de combinatie van bitten die je in hebt.
Wennen is naar mijn mening in bijna alle gevallen afstompen voor iets wat ze niet prettig vinden.

Dat is toch het hele doel van wennen? :P iets wat ze oncomfortabel vinden, laten accepteren en dus comfortabel wordt. Sommige paarden zijn nou eenmaal gevoeliger dan anderen. Sommigen accepteren dingen makkelijker en sneller dan anderen.
Het duurde erg lang voor mijn eigen paard om het bit te accepteren bijvoorbeeld. Maar dat is ook echt een vechtertje. In Nederland zaldie nu al wel frikandel zijn denk ik. Rij ook veel bitloos met hem, maar hij moet toch ook aan een bit wennen vind ik. Vooral in t western gebied, hier worden paarden nog echt gebruikt voor werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:48

Dat ze het accepteren betekent niet dat het comfortabel is. Dat betekent gewoon dat ze het vanaf dat punt maar over zich heen laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:51

Dan ga je niet met mes&vork rijden.

Probleem opgelost.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:05

Eileen_ schreef:
Dat is toch het hele doel van wennen? :P iets wat ze oncomfortabel vinden, laten accepteren en dus comfortabel wordt.
Nee, dat is het niet. Dat noem ik gewoon afstompen.
Je moet het niet vergelijken met een paard die nog nooit een bit in zijn mond heeft gehad. Die vind het feit dat hij iets in zijn mond krijgt raar. Een ander bit of in dit geval een combinatie van bitten zou niet iets moeten zijn waar ze aan moeten wennen. Dat moet gelijk goed zijn en anders moet je verder zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:07

Katja, Jij geeft ook gelijk wel een prima voorbeeld in je onderschrift :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:52

Katja schreef:
Eileen_ schreef:
Dat is toch het hele doel van wennen? :P iets wat ze oncomfortabel vinden, laten accepteren en dus comfortabel wordt.
Nee, dat is het niet. Dat noem ik gewoon afstompen.
Je moet het niet vergelijken met een paard die nog nooit een bit in zijn mond heeft gehad. Die vind het feit dat hij iets in zijn mond krijgt raar. Een ander bit of in dit geval een combinatie van bitten zou niet iets moeten zijn waar ze aan moeten wennen. Dat moet gelijk goed zijn en anders moet je verder zoeken.

Maar een ander soort bit vind ik dan toch wel weer anders dan er een ander bit bíj in doen. Mijn paard zou dat echt niet zomaar accepteren, dat weet ik wel zeker. En hij 'accepteert' (zit tussen tollereren en accepteren in op het moment. Maar dat is meer zn mind dan t bit) het bit nu wel.
Ik ben t wel met je eens hoor, ik ben niet zon groot fan van 2 bitten in een mond