hoe moet het zadel nou liggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:47

Art_Ificious schreef:
Ik heb pas eeb auto gekocht en maandelijks een extra kost van 63€ voor de verzekering.
Daarnaast huur ik op de manege een paard aan 100€ zodat ik haar kan trainen.

Ik leg ook al opzij voor harley's da kosten en smid. Veel hou ik dan nirt meer over.

Ik heb gelukkig een leuke job nu en verdien er best leuk mee, rijk wordt ik er echter ook niet van.


Ik wil niet grof zijn, maar je meot realistisch zijn voor jezelf en je budget. Kan je dit paard dan betalen? Je kan hem toch ook niet tekort doen met maar een 'beetje' geld voor een zadel

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:48

Of je wacht gewoon nog een jaar en koopt dan een zadel.. zucht..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:00

Dat ander paard is geen mak paardje zoals julli nu blijkbaar denken. Ze is een zure merrie waar de stalbaas al spijt van heeft van de aankoop. Bijna iemand durft ermee te rijden. Ik ben van in het begin aan haar verknocht. De vraagprijs is echter te duur dus huur ik haar.
Er zijn exhter meer mankementen dan alleen zuur zijn. Daarom train ik haar ook alleen maar op de grond en ben ik zeer blik dat ze amper bereden wordt.
Ze heeft een lichte karperrug, een been dat af en toe blijft hangen (denk patella fixatie zoals bij harley), ze is daarbij ook te mager en mist spieren.
Ze heeft weinig verteouwen maar ik ben er zo mee bezig dat ik zelfs rustig haar paddock kan mesten terwijl zij naast me komt staan in ruststand.
Bij grondwerk werk ik voornamelijk aan leiderschap en vertrouwen.
Dressuurmatig kent ze quasi niks, springen ook niet.
Ze is een draver.

Maar bekijk het positief. Door met deze merrie bezig te zijn geef ik harley meer rust. En dat zal ik zo houden tot ten vroegste maart 2017.
1 of 2x per week longeren meer niet
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-11-16 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowery

Berichten: 2446
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:01

Art_Ificious schreef:
Dat ander paard is geen mak paardje zoals julli nu blijkbaar denken. Ze is een zure merrie waar de stalbaas al spijt van heeft van de aankoop. Bijna iemand durft ermee te rijden. Ik ben van in het begin aan haar verknocht. De vraagprijs is echter te duur dus huur ik haar.
Er zijn exhter meer mankementen dan alleen zuur zijn. Daarom train ik haar ook alleen maar op de grond en ben ik zeer blik dat ze amper bereden wordt.
Ze heeft een lichte karperrug, een been dat af en toe blijft hangen (denk patella fixatie zoals bij harley), ze is daarbij ook te mager en mist spieren.
Ze heeft weinig verteouwen maar ik ben er zo mee bezig dat ik zelfs rustig haar paddock kan mesten terwijl zij naast me komt staan in ruststand.
Bij grondwerk werk ik voornamelijk aan leiderschap en vertrouwen.
Dressuurmatig kent ze quasi niks, springen ook niet.
Ze is een draver.

En daar betaal je 100 euro per maand voor terwijl je zelf een paard hebt? Daaaamn...

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:02

Dus je huurt een paard omdat het beestje zuur is en ij de enige bent die er wat mee kan... nog steeds die schimmel met doorgezakte rug die meerdere malen op bokt heeft gestaan? Ik dacht dat je bij die stal weg was gegaan?

TS, ik blijf bij mn eerdere argument. Verkoop Harley. Is beter voor hem
Laatst bijgewerkt door Celiien op 15-11-16 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:03

Ik ben het eens met mijn voorgangers helaas. Die €100, stop die in je zak en spaar ze op voor je pony. Ik zie niet in hoe jij een paard kan trainen. Hooguit beweging geven, wat rijden en aandacht voorzien, maar echt trainen is toch wel heel wat anders.
Waarom wil je perse met zo'n klein budget op zoek naar een zadel? Je zit dan bijna standaard in de tweedehandssectie. Moet je eerst zien of ie kan passend gemaakt worden, veel minder garantie of niks garantie op je zadel, hopen dat er nooit ergens verdoken schade is gekomen... De rug van je paard is onbetaalbaar in mijn ogen. Beter meer uitgeven aan een nieuw en kwalitatief zadel dan beknibbelen en lopen klooien met tweedehands.


Edit: dat ze je daar 100 voor laten betalen! Op die manier gooi ik de mijne allemaal te huur als verzorgpaard, lekker makkelijk verdiend.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:05

Voor zo'n type paard zou ik niks betalen en moest de eigenaar blij zijn dat er iemand wat mee zou doen.

In jou geval zou ik helemaal nergens 100 euro aan weggeven wat niet nodig is. Maar sparen voor Harley.
En lekker met hem knuffelen en meer niet. Dat kan ook zonder 100 euro weg te gooien aan een ander zijn paard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:12

Celiien schreef:
Dus je huurt een paard omdat het beestje zuur is en ij de enige bent die er wat mee kan... nog steeds die schimmel met doorgezakte rug die meerdere malen op bokt heeft gestaan? Ik dacht dat je bij die stal weg was gegaan?

TS, ik blijf bij mn eerdere argument. Verkoop Harley. Is beter voor hem

Nee niet die schimmel, Dat is geen draver maar een rijpony.

Tevens wie zegt dat ik geen geld wil uitgeven aan harley? Ik laat al een smid komen die 50€ kost inclusief km kosten. Terwijl een stalgenoot het ook zou kunnen doen voor maar 15€.

Tevens thorowgood is ook een goed merk en aanpasbaar en daar ligt mijn zicht nu eig op.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:13

Ik zou ook je 100 euro op je spaarrekening zetten.

Ik moet wel zeggen dat ik ook niet meer dan >500 euro wil proberen uit te geven voor ons eerste zadel. Mijn pony is 3 en zal zeker nog veel van bouw veranderen, dus daar koop ik een boomloos of een tweedehands zadel voor (uiteraard met zadelpasser).

TS, thorowgood en wintec kan je proberen maar zorg dat je een zadelpasser laat komen die deze verkoopt zodat goed gekeken wordt of dit wel bij zijn rug past. Er zijn zelfs zadelmakers die deze tweedehands verkopen
Laatst bijgewerkt door silversomali op 15-11-16 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:14

Art_Ificious schreef:
Dat ander paard is geen mak paardje zoals julli nu blijkbaar denken. Ze is een zure merrie waar de stalbaas al spijt van heeft van de aankoop. Bijna iemand durft ermee te rijden. Ik ben van in het begin aan haar verknocht. De vraagprijs is echter te duur dus huur ik haar.
Er zijn exhter meer mankementen dan alleen zuur zijn. Daarom train ik haar ook alleen maar op de grond en ben ik zeer blik dat ze amper bereden wordt.
Ze heeft een lichte karperrug, een been dat af en toe blijft hangen (denk patella fixatie zoals bij harley), ze is daarbij ook te mager en mist spieren.
Ze heeft weinig verteouwen maar ik ben er zo mee bezig dat ik zelfs rustig haar paddock kan mesten terwijl zij naast me komt staan in ruststand.
Bij grondwerk werk ik voornamelijk aan leiderschap en vertrouwen.
Dressuurmatig kent ze quasi niks, springen ook niet.
Ze is een draver.

Maar bekijk het positief. Door met deze merrie bezig te zijn geef ik harley meer rust. En dat zal ik zo houden tot ten vroegste maart 2017.
1 of 2x per week longeren meer niet


Betaal jij hier geld voor? :wow:

Buiten dat, een draver is nu eenmaal niet zoveel waard.
Zeker een paard waar van alles mis mee is niet. ( Zoals jij het nu laat voorkomen )
Harley een keer naar de kliniek brengen is waarschijnlijk duurder dan een releastische vraagprijs voor een draver met problemen die door bijna niemand gereden en vezorgd kan worden :roll:

Maargoed, luister vooral naar de tips die gegeven worden mbt de zadelmakers, en bel deze ook even af voor meer informatie tzt.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:14

Art_Ificious schreef:
Nee niet die schimmel, Dat is geen draver maar een rijpony.

Tevens wie zegt dat ik geen geld wil uitgeven aan harley? Ik laat al een smid komen die 50€ kost inclusief km kosten. Terwijl een stalgenoot het ook zou kunnen doen voor maar 15€.

Tevens thorowgood is ook een goed merk en aanpasbaar en daar ligt mijn zicht nu eig op.


50 euro voor een smid is nu niet echt superveel, maar dat terzijde.

De meeste mensen bedoelen gewoon dat die 100 euro nuttiger is om opzij te leggen voor je zadel en voor je paard dan voor een paard dat niet eens van jouw is. Het is nuttiger om die 100 euro te gebruiken als extra voor je zadel, dan ga je meteen een net potje hebben :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:15

Zo had ik bij mijn paard ook gedacht dat wintec wel paste, nou echt niet. Ik kwam dus ook duurder uit.
Zo makkelijk is het dus niet om zelf een zadel in gedachte te nemen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:19

Van wibtec hoor ik dat idd vaker en dat merk vind ik zelf niks eerlijk gezegd.

Sowieso laat ik er tzgen die tikd een zadelmaker bijkomen. Moet tevens toch ook eerst een betrouwbare vinden en dat is al mozilijk in mijn omgeving

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:19

Art_Ificious schreef:
Van wibtec hoor ik dat idd vaker en dat merk vind ik zelf niks eerlijk gezegd.

Sowieso laat ik er tzgen die tikd een zadelmaker bijkomen. Moet tevens toch ook eerst een betrouwbare vinden en dat is al mozilijk in mijn omgeving


Ik heb het hier al eens in mijn post aangehaald. Bel naar Emmers laat Eric komen, die rijdt heel België door

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:31

The_Cat schreef:
Art_Ificious schreef:
Van wibtec hoor ik dat idd vaker en dat merk vind ik zelf niks eerlijk gezegd.

Sowieso laat ik er tzgen die tikd een zadelmaker bijkomen. Moet tevens toch ook eerst een betrouwbare vinden en dat is al mozilijk in mijn omgeving


Ik heb het hier al eens in mijn post aangehaald. Bel naar Emmers laat Eric komen, die rijdt heel België door

Hamont is zo ver nog niet. Ik ga er donderdag eens heen rijden.

Wat de smid betreft. Elke andere smid die ik gehad heb vroeg maar 24€ voor te kappen zonder extra km vergoeding.
Ik laat nu spirit horses komen.

Edit typefoutjes (stomme gsm)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-11-16 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:32

Thorowgood paste ook niet, een heleboel merken paste niet.

Ik ben trouwens ook geslaagd via Emmers die er een heleboel zadels op heeft gepast.
Maar de goedkope kunststofjes die ik ook graag wilde zijn het niet geworden.
Dus je kan niet zomaar zeggen ik ga voor dit of dat model.
Dus zorg voor voldoende budget dan kun je ook uitwijken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:34

bruintje123 schreef:
Thorowgood paste ook niet, een heleboel merken paste niet.

Ik ben trouwens ook geslaagd via Emmers die er een heleboel zadels op heeft gepast.
Maar de goedkope kunststofjes die ik ook graag wilde zijn het niet geworden.
Dus je kan niet zomaar zeggen ik ga voor dit of dat model.
Dus zorg voor voldoende budget dan kun je ook uitwijken.
juist om diz reden wil ik wachten tot minstens maart 2017. Mijn bidget nu is al 300€ en ik kan maandelijks 100€ opzij leggen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:35

En als je dan stopt met betalen aan een ander paard kun je 200 opzij leggen.
Of in een ander potje voor onvoorziene dingen stoppen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:36

Misschien een hele persoonlijke vraag, maar heb je ook een potje voor moest hij ziek worden?

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:37

Ik zou stoppen met dat paard en die 100 euro op zij leggen. Daar heb je veel meer aan dan wat je nu doet. Je betaald 100 euro voor een paard waar je in principe niets mee kan puur omdat je dan minder doet met Harley omdat dat geadviseert is. Minder met harley doen kan ook als je geen extra paard ernaast hebt en dat geld spaar je dan maar mooi weer uit voor een goed zadel. Ik vind je persoonlijk niet slim bezig zijn. Wel geld uitgeven aan een paard waar je niets mee kunt en niet eens je eigen is maar niet voor een goed passend zadel willen sparen door geld opzij te leggen, en dan doel Ik op die 100 euro.

iirrssjjee

Berichten: 5943
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:44

Art_Ificious schreef:
Dat ander paard is geen mak paardje zoals julli nu blijkbaar denken. Ze is een zure merrie waar de stalbaas al spijt van heeft van de aankoop. Bijna iemand durft ermee te rijden. Ik ben van in het begin aan haar verknocht. De vraagprijs is echter te duur dus huur ik haar.
Er zijn exhter meer mankementen dan alleen zuur zijn. Daarom train ik haar ook alleen maar op de grond en ben ik zeer blik dat ze amper bereden wordt.
Ze heeft een lichte karperrug, een been dat af en toe blijft hangen (denk patella fixatie zoals bij harley), ze is daarbij ook te mager en mist spieren.
Ze heeft weinig verteouwen maar ik ben er zo mee bezig dat ik zelfs rustig haar paddock kan mesten terwijl zij naast me komt staan in ruststand.
Bij grondwerk werk ik voornamelijk aan leiderschap en vertrouwen.
Dressuurmatig kent ze quasi niks, springen ook niet.
Ze is een draver.

Maar bekijk het positief. Door met deze merrie bezig te zijn geef ik harley meer rust. En dat zal ik zo houden tot ten vroegste maart 2017.
1 of 2x per week longeren meer niet


Bijzonder verhaal.... Jij betaalt geld om iets met een paard te doen, terwijl niemand anders er iets mee durft te doen? De vraagprijs is hoog, terwijl de staleigenaar spijt heeft van de aankoop? Sorry maar ik vind dat niet echt geloofwaardig....

Waarom zoveel geld (en moeite) steken in een paard wat niet van jou is en waar blijkbaar niks mee kan? Ik zou dat geld lekker sparen en opzij zetten op aan je eigen paard te besteden.... Ik vind het sneu voor Harley... Verkoop dat beestje nou, dat is echt de beste optie.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:46

Art_Ificious schreef:
Dat ander paard is geen mak paardje zoals julli nu blijkbaar denken. Ze is een zure merrie waar de stalbaas al spijt van heeft van de aankoop. Bijna iemand durft ermee te rijden. Ik ben van in het begin aan haar verknocht. De vraagprijs is echter te duur dus huur ik haar.
Er zijn exhter meer mankementen dan alleen zuur zijn. Daarom train ik haar ook alleen maar op de grond en ben ik zeer blik dat ze amper bereden wordt.
Ze heeft een lichte karperrug, een been dat af en toe blijft hangen (denk patella fixatie zoals bij harley), ze is daarbij ook te mager en mist spieren.
Ze heeft weinig verteouwen maar ik ben er zo mee bezig dat ik zelfs rustig haar paddock kan mesten terwijl zij naast me komt staan in ruststand.
Bij grondwerk werk ik voornamelijk aan leiderschap en vertrouwen.
Dressuurmatig kent ze quasi niks, springen ook niet.
Ze is een draver.


Als jij dit paard echt traint (dat wil zeggen, dingen leert), dan zou de stalbaas jou moeten betalen. Volgens mij lacht die stalbaas zich helemaal gek om jou, 100 euro betalen om dit paard te mogen trainen. Als het nou een Grand Prix paard was ... En te duur om te kopen? Ik kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken, maar een paard met zo veel mankementen en problemen is niet meer waard dan de slachtprijs. Iedere euro die ze daar meer voor vragen is te veel.

Stop met het betalen voor dit paard en gebruik dat geld voor je spaarpotje voor Harley. Die gaat je in de toekomst nog genoeg geld kosten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:49

Bijna niemand durft ermee te lessen omdat ze bij opzadelen zuur doet door stampen of happen en slaan met haar staart tegen je gezicht. Logisch ze heeft pijn en dat is haar manier om het duidelijk te maken. Haar hoeven uitkrabben durfde zelfs niemand. Ik doe ze nu wel altijd en ze zwiept zelfs niet meer met haar staart als ik haar borstel aan de schoft of lendenen.
Vraagprijs is hoog in mijn ogen voor haar(1.500€).

Tja waarom? Omdat ik het dier graag zie en ze me ook vertrouwt.
Afbeelding

Afbeelding

Zo is ze trouwens in het geheel

iirrssjjee

Berichten: 5943
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:50

Art_Ificious schreef:
Bijna niemand durft ermee te lessen omdat ze bij opzadelen zuur doet door stampen of happen en slaan met haar staart tegen je gezicht. Logisch ze heeft pijn en dat is haar manier om het duidelijk te maken. Haar hoeven uitkrabben durfde zelfs niemand. Ik doe ze nu wel altijd en ze zwiept zelfs niet meer met haar staart als ik haar borstel aan de schoft of lendenen.
Vraagprijs is hoog in mijn ogen voor haar(1.500€).

Tja waarom? Omdat ik het dier graag zie en ze me ook vertrouwt.
[ [url=m/GXor5c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar waarom dan betalen voor dat dier? Is de stalbaas niet allang blij dat er uberhaupt wat met haar gebeurd dan? Of istie je gewoon aan het naaien en lacht hij zich kapot? (Zoals traiectum ook al zei)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:55

Per keer dat je met een manegepaard bezig bent (buiten d les om) moet je 10€ betalen. Maar als ik 100€ betaal mag ik haar als mijn eigen beschouwen. Dwz mee bezig zij wanneer ik wil, hoelang ik wil. Doen Wat ik wil en waar ik wil (dus ook buiten gaan wandelen wat dit paard enorm deugd doet).
Kosten van smid en dierenarts blijven echter voor de stalbaas.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-11-16 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt