Ik heb laatst een oud western hoofdstel gevonden bij mijn opa op de zolder. Het is al minstens 25 (als het niet langer is) jaar oud en niet gebruikt. Het heeft er maar een beetje in het stof gelegen.
Echter wil ik het graag weer helemaal opknappen (niet om te gebruiken, maar om op te hangen als aandenken). Het is zo oud dat het leer 'vast staat' in een houding. De riempjes kunnen niet losgemaakt worden, omdat ik bang ben dat het leer afbreekt/scheurt. Dus het bit moet er aan blijven. Het hoofdstel is helemaal uitgedroogd.
Ik heb al wel wat gelezen online over het in een emmer leggen met zonnebloemolie of olijfolie of zoiets? (weet ook niet wat het verschil is tussen die twee?) Mij lijkt dat wel wat. Omdat ik het hoofdstel niet ga gebruiken, ga ik ook geen dure lederolie kopen o.i.d. Het gaat erom dat het weer normaal en mooi eruit ziet.
Alleen is het erg als het bit er dan ook in ligt? Hoeveel olie heb je dan nodig? Werkt deze truc ook nog wel met een hoofdstel wat al zo oud is en dus helemaal is uitgedroogd?
Iemand tips of ideeën?
Alvast heel erg bedankt!!