Biothane hoofdstellen

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Cambiar

Biothane hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 05:59

Ik heb gewerkt aan een paar nieuwe bitloze creatie's in leder maar gezien ik mij volledig wil distancieren van dierenleed wil ik alles in biothane maken.
Ik naai alles met de hand maar overweeg om met machine te stikken.
Probleem is dat dit veel minder sterk is dan handgenaaid. Die holnieten(nagels) vind ik erg lelijk en goedkoop uitzien dus zou liefst alles naaien.
Hier komt mijn vraag aan biothane gebruikers: vinden jullie de naden sterk genoeg van biothane hoofdstellen (want ik heb nog geen enkel handgenaaid biothane hoofdstel gezien)? Of durven die loskomen? Welke biothane is het sterkst en mooist te verwerken?
Alvast bedankt

Ineke2

Re: Biothane hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 06:59

Ik zou eens langs gaan bij bijvb goedhart.nl die hebben jaren ervaring met biothane en kunnen je er vast van alles over vertellen.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:56

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:04

Delen van mijn biothane hoofdstel zoals neusriem en frontriem zijn, machinaal,genaaid. Gebruik het al 10 jaar en nooit een stiksel los gegaan. Bij Goedhard maken ze zelf de hoofdstellen dus ik zou daar informatie vragen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:20

Mijn biothane hoofdstellen zijn handgenaaid (door mijzelf). Vwb de kwaliteit: biothane = biothane. Het enige wat er aan verschilt is de coating. Ik heb opaque, translucent en van die matte coating gestikt. Die laatste is veruit het makkelijkste om te stikken maar ik vind het niet mooi.

Biothane gedraagt zich heel anders wanneer je het stikt dan leer. Dat is ook logisch, het is een ander materiaal (kunststof). Leer doe ik met een els, soms terugprikken met een brospennetje en twee stompe zadelmakersnaalden. Glanzend biothane doe ik met een els, al-tijd met de brospen en vaak twee keer, en scherpe naalden. Zadelmakersgaren is niet nodig, voor biothane gebruik ik Gütermann extra sterk, gewoon uit een handwerkwinkel. En dat houdt al jaren prima. Kun je ook precies de juiste kleur uitzoeken.

Ik heb een paar stukjes biothane die na vrij korte tijd (paar maanden) bij mij al verkleurden. De naam van het merk ben ik even kwijt, het is materiaal wat ik bij de Country Mill gekocht heb. Dat zou ik dus niet weer halen. De rest wat ik hier heb is van Marylot.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 09:28

Heel erg bedankt voor de antwoorden!
Ik ga mij dan proberen een machine aan te schaffen als het toch even goed is want handwerk duurt me te lang. Heb heel wat paarden te trainen en heb goede hoofdstellen nodig. Alvast bedankt voor de info die ik hier kreeg!!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 09:31

Koper schreef:
Mijn biothane hoofdstellen zijn handgenaaid (door mijzelf). Vwb de kwaliteit: biothane = biothane. Het enige wat er aan verschilt is de coating. Ik heb opaque, translucent en van die matte coating gestikt. Die laatste is veruit het makkelijkste om te stikken maar ik vind het niet mooi.

Biothane gedraagt zich heel anders wanneer je het stikt dan leer. Dat is ook logisch, het is een ander materiaal (kunststof). Leer doe ik met een els, soms terugprikken met een brospennetje en twee stompe zadelmakersnaalden. Glanzend biothane doe ik met een els, al-tijd met de brospen en vaak twee keer, en scherpe naalden. Zadelmakersgaren is niet nodig, voor biothane gebruik ik Gütermann extra sterk, gewoon uit een handwerkwinkel. En dat houdt al jaren prima. Kun je ook precies de juiste kleur uitzoeken.

Ik heb een paar stukjes biothane die na vrij korte tijd (paar maanden) bij mij al verkleurden. De naam van het merk ben ik even kwijt, het is materiaal wat ik bij de Country Mill gekocht heb. Dat zou ik dus niet weer halen. De rest wat ik hier heb is van Marylot.

Koper, heel heel erg bedankt voor de info.
Mag ik vragen wat een brospen is?
Wat doe jij onder de riemen qua polstering als ik vragen mag?
Afbeelding
Dit vind ik wel mooi maar neopreen lijkt me aangenamer voor paardje.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-10-16 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:34

Een brospen is een pennetje waarmee je het gaatje wat je met de els prikt een klein beetje groter kunt maken. Het is een pennetje met een punt die niet heel scherp is. Je prikt met de els de ene kant op en met de brospen prik je terug. Dus vanaf de andere kant van het materiaal. Alleen doe ik bij glanzend biothane dus vaak vanaf allebei de kanten prikken :o
Ik doe alles in zadelmakerssteek. Blijft het tenminste goed vastzitten. Alleen afhechten doe ik anders dan ik met leer en zadelmakersgaren doe.

Edit: ik zie dat je geëdit hebt. Polstering, wasda? Nee hoor, ik doe er niets onder. Dat gaat alleen maar zweten. Waarom wil je het polsteren?
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-10-16 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivo por vos <3 Pony <3

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 09:36

Ok thx, voor moest ik toch eens met de hand naaien. Had nog een vraagje gesteld maar staat boven je post. Ik denk toch dat ik met neopreen ga werken. Soort nepleer is wellicht minder ivm ademend vermogen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:39

Ik zag het, en ik heb mijn bericht geëdit :)

Je kunt natuurlijk ook gewoon de hoofdstellen in elkaar zetten, kijken hoe het bevalt en dan later alsnog er wat onder doen als je het nodig vindt. Dan heb je in elk geval alle hoofdstellen al en hoef je alleen nog maar per paard te kijken of het ergens schuurt.

Overigens vouw ik het materiaal altijd naar buiten toe, zodat de randjes (waar je het afknipt en brandt) niet tegen het paard aan zitten. Minder mooi maar wel comfortabel. Je kunt 't niet schaven, zoals je bij leer zou doen. Of nou ja het kan wel maar het wordt een bende.

Vivo por vos <3 Pony <3

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 09:49

Oei...kun je het niet schaven? Is wel voor mezelf dat ik ze ga maken maar vind het zo lelijk naar buiten geplooid.... wil toch graag eens proberen...anders aan de neus met neopreen of zo er tegenaan...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:55

Ik had niks onder m'n neusriem. Maar heb het ook wel las zitten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 11:45

Jennyj01 schreef:
Ik had niks onder m'n neusriem. Maar heb het ook wel las zitten.

Neusriem is eigenlijk niet zo belangrijk want ga opnieuw mijn eigen recept gebruiken voor de neusriem waar paarden hier het best mee zijn. Het hoofdstukje wil ik wel anatomisch voorvormen want vind dat niet alleen praktisch, geeft ook een mooier resultaat qua afwerking.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 11:48

Ik zag op deze foto's dat het wel kan en dit is de kwaliteit die ik wil makenAfbeelding
Dit vind ik persoonlijk heel erg slordig:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-10-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:51

Ik heb geen tips maar wel een vraagje. Welk dierenleed , of wat bedoel je er precies mee?

Komen mooie hoofd stellen voorbij!

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are
[KS-MK] Zilver word voor de tweede keer mama!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:56

Waar heb je die bovenste hoofdstellen gevonden? Die zijn idd erg mooi.

Zijn dat die van zilco?
Laatst bijgewerkt door Licor op 18-10-16 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg ons op insta: Pico_fanpage

Trektocht door de kempen met Pico

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:57

voor de "randjes" zijn krimpkousen (voor elektriciteitsgeleiders) geen optie als je niet naar buiten wil omplooien?

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 11:58

Ik ben al enkele jaartjes van dichtbij de aanpak aan het volgen van dieren die voor de slacht bedoeld worden. Ik heb ongelofelijk erge dingen gezien die boeren met hun dieren deden. Ook dieren die doodsbang het slachthuis in komen en weten wat er gaat gebeuren. Ook eens een koe die gewoon op de grond aan haar lot wordt overgelaten en gedurende twee dagen ligt te sterven omdat haar pezen door waren. Ik vind dieren eten en misbruiken voor luxe walgelijk. Ik kan het niet meer en probeer zo veel mogelijk te mijden waar dieren dood voor moeten. Alle leder, alle wol producten, alle donsproducten.... er plakt teveel leed en bloed aan!!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 11:59

petitparis schreef:
voor de "randjes" zijn krimpkousen (voor elektriciteitsgeleiders) geen optie als je niet naar buiten wil omplooien?

Ik heb de meest ingewikkelde bitloze hoofdstellen in elkaar gestoken dus afschalmen zal mij ook wel lukken ;-). Dat is het meest netjes afgewerkt. Ik hou niet van bricolage....

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:02

Zilco is idd 1 van de betere biothane hoofdstel merken.
Die stikken iig machinaal.
Omdat biothane zelf zo sterk is tov leer is een punt dat stuk kan gaan als er echt noodzakelijk is niet erg.
Daardoor is machinaal stikken tov handmatig stikken ook geen probleem.
Maar ik gebruik het al jaren en als er iets stuk gaat is het altijd de fournituren en niet het biothane of het stiksel.

Outdoor Ruitersport, Bennekom
De ruitersportwinkel en webshop voor de Endurance-, TREC- en recreatieruiter

Ms Gilbey mijn veelzijdige kanjer, dressuur L2, endurance klasse 2, TREC WK Frankrijk, EK Oostenrijk, Nederlands Kampioen.
Stand Tapas: endurance: kl1, 190 km (17wp) kl2, 199 km (4wp), TREC: T4 internationaal, WK 2012, EK 2014

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 12:16

Ja Zilco. Zeer mooi afgewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 12:23

Gilbey schreef:
Zilco is idd 1 van de betere biothane hoofdstel merken.
Die stikken iig machinaal.
Omdat biothane zelf zo sterk is tov leer is een punt dat stuk kan gaan als er echt noodzakelijk is niet erg.
Daardoor is machinaal stikken tov handmatig stikken ook geen probleem.
Maar ik gebruik het al jaren en als er iets stuk gaat is het altijd de fournituren en niet het biothane of het stiksel.

Super. Handwerk is te arbeids intensief.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 14:08

Vele fournituren heb ik ook al uitvoerig uitgetest. Gespen die gewoon in mijn handen braken bij fra producten, koper die verkleurt, messing die afgaat, clip haken die gewoon recht getrokken worden als paard op teugels staat waardoor ze onbruikbaar zijn.
Ik wil enkel nog RVS gebruiken. Teveel gebroken...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:15

Ik vermoed wel niet dat je biothane kan afschalmen.
Met de hand gaat maar is echt een gepriegel, betreft machinaal moet je best voor industrieel gaan.
Deze zijn zwaarder en kunnen dus ook meer aan dan een gewoon naaimachine in de velen gevallen.
Dat machinaal zogezegd zwakker is, is niet waar. Het ligt echt aan de garen die je gebruikt.
Voor fournituren kun je het beste alles nemen van Sprenger zelf, dan weet je zeker dat je kwaliteit hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:16

Cambiar schreef:
petitparis schreef:

Ik heb de meest ingewikkelde bitloze hoofdstellen in elkaar gestoken dus afschalmen zal mij ook wel lukken ;-). Dat is het meest netjes afgewerkt. Ik hou niet van bricolage....

Dan moet je geen biothane pakken. Het kunststof wat er omheen zit is bedoeld om de kern (het feitelijke biothane) te beschermen. Als je gaat schalmen haal je daarmee de beschermlaag weg. Het biothane zal gaan rafelen als je het schaaft. Om netjes te schalmen ben je toch een paar centimeter kwijt, met biothane kán het wel maar het wordt niet netjes. Wat het wel wordt is zwak, aangezien je de beschermende laag weghaalt en het biothane blootlegt. Bovendien zou je dan, om het netjes te doen, hele lange stukken met alleen plastic hebben. Dit omdat je natuurlijk genoeg cms biothane nodig hebt om goed te kunnen stikken. Daarná zou je dan nog een stuk "loos" plastic moeten schalmen.

Wat je eventueel zou kunnen doen is over de hele lengte van de riem dubbel biothane doen. Niet dat dat nodig is, biothane is sterk zat in een enkele laag. Maar dan kun je de beide uiteindes netjes aan de binnenkant wegwerken zonder dat het erg gaat schuren.

Vivo por vos <3 Pony <3