Ik had er niet eens aan gedacht voor mijn paard, ze is net in maart behandeld door de paardentandarts en ik heb een sprenger dubbel gebroken bit, dus dat zou wel goed zitten!

Maar ik hoorde hem praten over bepaalde problemen waar ruiters tegenaan lopen, en ik vond het zo interessant omdat sommige dingen mij zo bekend voor kwamen.

Gelukkig had hij genoeg tijd, en ik kon mijn paard ook ophalen.
Het begon al met een gebitsbehandeling (er zat nog een grote haak waar ze veel last van had

Ook onder en boven nog geveild, dat had ik niet verwacht, juist omdat ze in maart nog bij de tandarts geweest is.
Toen dat eenmaal klaar was, moest ik voorrijden met mijn eigen hoofdstel en bit.
Hij zag meteen waar ik tegen aan loop: mijn merrie houdt veel druk op de linkerkant waardoor ik erg moeilijk gelijke druk op de teugels kan houden, veel kauwen op het bit, mond iets open houden.
Zelf snel geneigd om teveel naar voren te zitten, en zelf ook terugtrek aan de teugel waar mijn merrie zich vasthoudt.
Het ging trouwens al beter dan anders, omdat die vervelende haak in haar mond er af was.
Dus ze liep naar mijn idee best lekker!
En mijn merrie is ook altijd braaf te rijden, dus de dingen waar ik tegenaan liep waren naar mijn idee 'kleine dingetjes'.
Daarna zo'n 4 of 5 verschillende bitten geprobeerd en ermee gereden.
En bij 1 bit was het verschil enorm!
Zo rustig en makkelijk lopen, met dichte mond, niet kauwen op het bit, en heel rustig in de aanleuning.
En opeens had ik zonder moeite gelijke druk op 2 teugels en liep mijn paard veel rechter.
Hierdoor kon ik zelf veel beter zitten, en ik kon voltes draaien zonder moeite!
Gewoon bij wijze van spreken met 2 pinken te rijden, met een heel soepel paard.
Mijn merrie heeft blijkbaar altijd wat last gehad van de druk van het bit op de lagen.
Nu heb ik een bit (die je in een winkel niet zal tegenkomen) met een hele ronde en zachte kant die op de lagen valt.
Ik heb dat gewoon nooit geweten, dat een bit zo'n verschil kan maken.
En ik voelde me gewoon schuldig naar mijn merrie, dat ze altijd last heeft gehad en ik dat niet geweten heb.

Dus ik heb natuurlijk dat bit aangeschaft waar ze zo fijn op liep!