Ervaringen met de FRA Peli longeerhulp.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaringen met de FRA Peli longeerhulp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:11

Hallo bokkers,

Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met de FRA longeerhulp peli in combinatie met een bitloos hoofdstel.

Zelf rijd ik mijn paarden bitloos, maar wil als ik longeer toch het idee hebben dat je naast het trainen van de gehoorzaamheid en het beweging geven nog wat extra's doet. Voor de afwisseling en een sterker achterbeen laat ik ze veel balkjes lopen.
Toch ben ik wel benieuwd of deze longeerhulp nog wat extra's kan toevoegen.

Anoniem

Re: Ervaringen met de FRA Peli longeerhulp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:04

Niemand?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:11

Ik longeer niet met deze hulp zelf maar wel met twee halstertouwen, zelfde effect. En ik doe het altijd aan het halster, geen hoofdstel.

Ik gebruik het voor lang en laag, en laag en rond. Om de buikspieren te trainen en hem over de rug te laten lopen, voor meer rugspieren. En het helpt goed. Omdat het paard bij deze hulp best laag loopt, denk ik niet dat het echt een goede training is voor de achterhand. Aangezien ze dan al geneigd zijn om op de voorhand te lopen en je nou niet bepaald goed kan begrenzen aan de voorkant.

Ik gebruik hem vooral om de paarden los en vrij te houden van blokkades die er door recreatief rijden toch best in kunnen gaan. En voor bovenstaande. Nu dat ik weer spier aan het opbouwen ben, gebruik ik deze vorm van longeren.

Vind het erg fijn dat je bij deze longeerhulp niet bepaald een verplichte houding hebt. Als het goed is gaat hij zo los dat het enkel een grens aangeeft als het zijn hoofd te ver omhoog doet. Bij het laag en rond is dat minder het geval natuurlijk.

Al met al vind ik het dus echt een longeerhulp waar je zéker wat aan hebt, wat betreft het over de rug lopen en buik- en rugspieren trainen. Maar zoek je iets om de achterhand etc. te trainen, zou ik wel gaan voor een pessoa. Die kan je tenminste ook hoog instellen.

Anoniem

Re: Ervaringen met de FRA Peli longeerhulp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:49

Bedankt voor je reactie,

Ik gebruikte voor dat de longeerhulp er was ook twee halstertouwen! haha
Oke je gebruikt hem dus vooral voor correct ruggebruik. Longeer je dan gewoon aan het halster?

Ik vind een pessoa niet zo een fijn hulp middel. Als hij los hangt gebeurt er niks en als je hem strakker doet krijgt het paard elke keer druk op de neus/bit als het achterbeen aan die kant achter is.

Dan gebruik ik liever voor de achterhand een promise wrap.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Ervaringen met de FRA Peli longeerhulp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:01

Met de pessoa heb ik zelf geen ervaring, maar dat lijkt me inderdaad wel een groot nadeel!

Ik longeer aan het halster inderdaad. Eerst klik ik beide touwen vast aan het rondje onder het halster, lang en laag, kan het neusje er nog uit enz. Wanneer ik hem wat ronder in wil stellen, zet ik ze aan beide kanten van de neus vast.

Promise wrap ken ik niet! Tijd om te gaan googlen dus :+

Anoniem

Re: Ervaringen met de FRA Peli longeerhulp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:17

Heeft voor de rest niemand ervaring met deze longeer hulp?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:37

Alou schreef:
Zelf rijd ik mijn paarden bitloos, maar wil als ik longeer toch het idee hebben dat je naast het trainen van de gehoorzaamheid en het beweging geven nog wat extra's doet. Voor de afwisseling en een sterker achterbeen laat ik ze veel balkjes lopen.


Ik rij mijn paard bitloos en in plaats van longeren met een longeerhulp, werk ik aan de hand (academische rijkunst/www.paardenbegrijpen.nl/marijke de jong) om te gymnastiseren. Op die manier train ik de achterbenen, maak ik mijn paard leniger en sterker. Als ik 'longeer' (aan een kaptoom), weet mijn paard hoe ze haar lichaam moet gebruiken. Ik heb daarom geen longeerhulp nodig. Het is wel een lange(re) weg om je paard zo te leren bewegen, maar ik vind het fijner. Ik hou niet van het 'vastzetten' van je paard met 'hulp'teugels.

Ik heb dus helaas geen ervaring met deze longeerhulp. Ik reageer op je topic omdat er ook andere manieren zijn om je paard te trainen ('wat extra's te doen) zonder vastzetten. :)

Equi_Sarah
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:37

Ik gebruik ook twee halstertouwen, inplaats van de 'echte' longeerhulp. Werkt perfect! Eerst gebruikte ik gewoon het hoofdstel met bit, maar die zaagt enorm in de mond, daarom was ik ook overgestapt met het bitloos longeren (ik rijd soms al bitloos, dus ze is het wel al gewend) in het begin 'hing' ze een beetje aan de longeerhulp, maar later niet meer, ze loopt heerlijk ontspannen nu

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:39

Het is op bokt niet de bedoeling om allemaal (dezelfde) topics naar boven te halen.
Kijk eens naar de jaartallen van de berichten. :n