Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:47

Ik heb ruiz diaz dresuurzadels met flexibele zit. Teruggesneden. Het kopijzer is heel gemakkelijk te verwisselen. Zodat je het zade redelijk gemakkelijk kan aanpassen bij de conditie van het paard.

http://www.ruizdiaz.com/09/saddles.htm
Laatst bijgewerkt door janouk op 26-10-16 07:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:48

Ineke2 schreef:
Een Tekna zadel zou misschien ook nog een optie zijn? Heeft een aanpasbaar kopijzer ook.


Ik heb hier ook al jaren een tekna dressuurzadel. Ik ben er heel tevreden over. Hele zoektocht gehad maar deze kwam er als beste uit voor mijn paard.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:44

Ik herken het probleem. Ik heb wel een aantal verschillende zadels. Allemaal met niet te lange kussens, zodat het draagvlak voor wat kortere paarden geen probleem vormt (extreem korte ruggen uitgezonderd). Geen zadels met een smalle boom. Als de paarden erg bloot zijn, dan lopen ze eerst aan de longe en anders vul ik tijdelijk op met een pad/onderlegger. Ik heb nog niet meegemaakt dat een paard met goede voeding en correcte beweging te smal was voor een MW zadel.

Ik heb een zadel voor paarden met een gewelfde/weke rug (kopijzer verwisselbaar), een zadel voor pony’s (lichtgewicht ivm mijn eigen gewicht, vlakke zit en daardoor een inchmaat kleiner, kopijzer verwisselbaar), een zadel voor de gemiddelde KWPN’er (MW, breed tussenkanaal, geschikt voor hoge schoft en iets meer schouder, zonder te wijd te zijn) en een zadel voor de brede warmbloeden met rechte rug (die ondanks de maat smal zit voor mij). Dit zijn dressuurzadels. Verder heb ik nog een MW springzadel. Dit is wat ik ‘standaard’ heb naast het zadel van mijn eigen paard. Ik koop wel eens wat bij als ik veel paarden heb staan en dan verkoop ik het overschot weer voor de winter. Dat is kostentechnisch niet handig, maar ik vind het ook wel interessant om merken uit te proberen om te kijken wat het meest praktisch is. Gebruik ik een zadel een langere tijd niet, dan mag het ook weg. Komt er dan een paard waarvoor ik het dat zadel nodig heb, dan heb ik pech en moet ik weer iets aanschaffen.

Het ligt er een beetje aan hoe wisselend je paardenbestand is. Ik heb meestal KWPN’ers met een kortere, rechte rug die een medium-wijde of een wijde boommaat nodig hebben. De andere types zijn uitzonderingen. Het zadel voor de gewelfde rug is praktisch om te hebben, maar is slechts voor twee paarden gebruikt in een paar jaar tijd (een PRE en de enige KWPN'er met een weke rug). Ik had toevallig deze zomer drie pony’s (zo heb je niets, zo heb je er drie) waarvoor het lichtgewicht zadeltje met extra wijd kopijzer veelvuldig werd gebruikt. Verder rijd ik bijna alles met het zadel voor ‘de gemiddelde KWPN’er’. Het zijn allemaal degelijke, niet te dure zadels. Het is best haalbaar om een redelijke mix van zadels te maken waarmee je een eind komt. Met twee of drie zadels kom je al best een eind.

Eén zadel lijkt me niet haalbaar. Aanpasbaarheid is fijn, maar ik moet er niet aan denken dat ik voor vier paarden steeds het kopijzer en/of kussenvulling moet gaan aanpassen als ik wil rijden.

Merken aanraden vind ik lastig. Dat is zo persoonlijk wat betreft voorkeur in zit. Zo heeft mijn moeder het oude model KN Symphonie. Die ligt inderdaad op veel paarden goed (genoeg), maar die zit voor mij veel te breed (en iets te ruim) en is daardoor voor mij niet praktisch om te gebruiken. Dan zijn er wel alternatieven waarin ik mij beter kan vinden.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:36

Lorette ik ben wel heel benieuwd welke merken bij bovenstaande beschrijving passen? Klinkt nl inderdaad alsof je daar heel goed mee uit de voeten kunt en ik ben zelf soms nog altijd wat aan het zoeken. Zeker omdat ik zelf ook snel last heb als een zadel voor mezelf te breed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:40

Ik heb een flexible inspiration, omdat deze flexibel is vormt hij zich naar het paard. Die van mij kan nog al veranderen van tonnetje rond naar mooi gevormd, en haar vaste boomzadel was dan toch vaak te krap.. En omdat deze flexibel is past hij op vrijwel elk paard! :D

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 11:55

Ons paardenbestand is momenteel niet heel wisselend, dat scheelt. Ik heb er dus geen problemen mee om zo nu en dan een kopijzer te verwisselen. Valt me op dat er weinig tweedehands aanbod is bij de zadelmakers, ik zou het liefste direct een 10-tal zadels proberen. Het merendeel van de zadelpassers is tegenwoordig alleen nog dealer van kent&masters, thorowgood en fairfax en dat valt gewoon per definitie af. Misschien toch maar een bezoekje brengen aan countrymill...

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:56

Als je een kwalitatief goed zadel wil wat een goede pasvorm heeft op verschillende paarden zou ik kijken naar flexibele zadels. Neem bijv de Heather moffet Flexee. Dit is een zadel waar een leren flexibele constructie is waardoor deze in vorm van de rug buigt. Het kopijzer is te vervangen waardoor hij op allerlij manieren passend te maken is (evt met extra pad).
Een andere optie maar net iets minder verstelbaar is bijv een Flexible inspiration, deze is ook zeer flexibel, heel kort dus ook geschikt voor korte ruggetjes maar deze heeft dan wel een vast kopijzer. Maar kan wel evt passender gemaakt worden door gebruik van speciale pads.

Heb zelf de Flexible saddle en de Heather moffet Flexee is onderweg

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 12:10

Maar als ik het goed begrijp ik de heather moffet alleen beschikbaar in een kunststof uitvoering? Ik zoek eigenlijk wel naar een leren zadel. Hoe is dat kunststof in gebruik?

Via wie heb je de zadels aan laten meten Daphneeeej?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:28

Pinda_Dipje schreef:
Maar als ik het goed begrijp ik de heather moffet alleen beschikbaar in een kunststof uitvoering? Ik zoek eigenlijk wel naar een leren zadel. Hoe is dat kunststof in gebruik?

Via wie heb je de zadels aan laten meten Daphneeeej?


Ze zijn bezig bij de Flexee om het kunststof weer te vervangen door een groot deel leer. Dit maakt ze wel iets duurder dan de kunststof variant. Hier weten de dealers wat meer van. (als ik goed begreep is de buitenkant waar jijzelf mee in aanraking komt van leer en de kern en binnenkant van syntetisch)

Ik heb toen de tijd ooit Per mi cavallo laten komen zodat ik de zadels kon voelen en bekijken in het echt. Maar andere dealers van deze merken kunnen het ook komen passen. Ook heb ik zelf genoeg kennis opgebouwd om het zelf te kunnen. Heb mijn zadels dan ook wel eens op andere paarden liggen, ligt altijd als een huis en de paarden lopen er als een zonnetje onder.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:07

Pinda_Dipje schreef:
Ons paardenbestand is momenteel niet heel wisselend, dat scheelt. Ik heb er dus geen problemen mee om zo nu en dan een kopijzer te verwisselen. Valt me op dat er weinig tweedehands aanbod is bij de zadelmakers, ik zou het liefste direct een 10-tal zadels proberen. Het merendeel van de zadelpassers is tegenwoordig alleen nog dealer van kent&masters, thorowgood en fairfax en dat valt gewoon per definitie af. Misschien toch maar een bezoekje brengen aan countrymill...


Waarom valt de fairfax voor jou af als ik vragen mag?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 07:01

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de fairfax voor mijn rondgeripte, bredere merrie! Zeer tevreden! Doordat dit zadel zo aanpasbaar is op meerdere paarden te gebruiken! Mijn paard gaf zelf aan hier het fijnst mee te lopen!
Ook had ik een afspraak met country Mill staan..Nooit meer wat gehoord :(.. Dat bedrijf valt dus per defenitie af! Suc6 met de zoektocht ts!