Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:12

Ik heb een Wow-zadel , van dit zadel is élk stuk aanpasbaar / vervangbaar

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 18:03

Linndsey: ja maar onbetaalbaar om iedere maand even aan te laten passen of vandaag op de 1 en morgen op de ander te gebruiken helaas

MarBri

Berichten: 146
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:29

Met behulp van een prolit tripad kun je kleine aanpassingen doen

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:24

Je geeft al aan dat je met Ninon gaat overleggen. Ze heeft goede zadels en service.

Verder is er europese regelgeving sinds 2003. De meeste zadels die daarna gebouwd zijn, moeten aan die eis voldoen.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 22:27

wat houd die regelgeving dan precies in?

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:30

Er moet een minimale breedte zijn in het kussenkanaal. Die is voor alle zadels die in Europa zijn gebouwd minimaal 6 cm. (de breedte van de gemiddelde ruggengraat) Heel soms kom ik nog wel eens een Kentaur tegen of een JC die niet helemaal voldoen, maar de rest voldoet. Ze zijn er natuurlijk zelf ook bij gebaat? Hoe beter de pasvorm, hoe meer zadels ze verkopen. ;)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:31

idefix4 schreef:
Verder is er Europese regelgeving sinds 2003. De meeste zadels die daarna gebouwd zijn, moeten aan die eis voldoen.


Dat klinkt hoopgevend, die eis. Maar ziet ' Europa' ook toe als een ruitertje met een 19 inch bips, in een 16 inch zadel gaat zitten? Oftewel, teveel achterop de lepel waardoor de kussens graag naar elkaar toe kruipen, weg van de minste weerstand, kan Europa ook weinig aan doen... ?

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:35

Daar zijn opleidingen voor? Persoonlijk vind ik, dat als je van je paard houdt, je je ook verdiept en alles wat daar omheen komt kijken? En een goede zadelmaker checkt zo iets natuurlijk. Gemiddeld ruitertje met die maat zal zich ook niet lekker voelen op een dergelijk zadel. Er zijn natuurlijk al heel wat topics aan gewichtige ruiters gewijd hier, ieder moet voor zich uitmaken wat kan en wat niet.
In Nederland hebben we daar de partij voor de dieren voor. :+ Europa kan niet alles toezien natuurlijk, maar ik weet wel dat de opleidingen hun mensen daar wel op wijzen. Enneh... gezond verstand bij het paardenminnend volk zal de rest moeten doen.

Wat mij vooral opvalt is dat mensen die te veel op de lepel zitten, vooral de achterkant van het kussen in de lendenen drukken, met vooral lendeproblemen tot gevolg. Een aantal merken hebben hun kussens meer naar buiten gebouwd. Dat kan voor zulke paarden schelen.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:41

idefix4 schreef:
Daar zijn opleidingen voor? Persoonlijk vind ik, dat als je van je paard houdt, je je ook verdiept en alles wat daar omheen komt kijken? En een goede zadelmaker checkt zo iets natuurlijk. Gemiddeld ruitertje met die maat zal zich ook niet lekker voelen op een dergelijk zadel. Er zijn natuurlijk al heel wat topics aan gewichtige ruiters gewijd hier, ieder moet voor zich uitmaken wat kan en wat niet.
In Nederland hebben we daar de partij voor de dieren voor. :+ Europa kan niet alles toezien natuurlijk, maar ik weet wel dat de opleidingen hun mensen daar wel op wijzen. Enneh... gezond verstand bij het paardenminnend volk zal de rest moeten doen.


Mooie illusie.. hopelijk wordt dit werkelijkheid.. Nederlandse paardeneigenaren denken niet vanzelf, die denken vanuit hun portemonnee..en die bepaald de kennis...

Denk niet dat de partij-van-de-dieren een kamer-motie indient voor te dikke ruiters op te kleine zadels waardoor het tussenkanaal te smal wordt.. zou wel heel fijn zijn... 8-)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:46

Interessant onderwerp dit!! Ik heb zelf rondgeripte iets bredere merrie met weinig schoft! Gisteren om uit te proberen de fairfax, kent en masters en hastilow binnen gekregen!! Fijn om ze alle 3 te mogen proberen..Heel blij mee nu hopen dat Het zadel erbij zit!

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:34

Thorowgood was het eerste wat in mij opkwam, vind deze persoonlijk wat fijner dan de Wintec zadels. JC zadels heb ik geen ervaring mee op brede pony's maar wel twee smalle pony's die dit merk zadel hebben, ze zitten erg fijn en de prijs/kwaliteit verhouding is erg netjes.
Kentaur heb ik op mijn eigen pony liggen, zadel zit echt heerlijk en naar mijn weten hebben zij ook zadels die gericht zijn op de wat meer bredere pony's. Daarnaast heb ik in de zomervakantie een aantal pony's gereden met ditzelfde zadel die niet van mij waren, en hij lag op alle drie ook goed. Over Kentaur ben ik dan ook erg over te spreken en is qua budget ook niet heel bizar.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 15:45

Iedereen denkt nog steeds dat ik met 'brede pasvorm' lijk te doelen op een zadel voor een breed paard met weinig schoft. :') Ik bedoel een zadel dat bekend staat om zijn pasvorm op meerdere paarden met verschillende typen.

Heb momenteel een Custom, een barefoot en een County Competitor liggen. Vanmiddag nog een ainsley ophalen, valt niet mee :)
Kent en master vind ik echt waardeloos dus dat valt hier af.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:59

Pinda_Dipje schreef:
Iedereen denkt nog steeds dat ik met 'brede pasvorm' lijk te doelen op een zadel voor een breed paard met weinig schoft. :') Ik bedoel een zadel dat bekend staat om zijn pasvorm op meerdere paarden met verschillende typen..

Maar, zoals ik geprobeerd heb uit te leggen op de vorige pagina, dat is een utopie. Een zadel heeft een bepaalde boomvorm, en die moet zo dicht mogelijk naderen aan de rugvorm van je paard. En dat kun je niet oplossen met een kussen of onderlegger. Een zadel met de verkeerde boomvorm gaat puntbelasting geven op de rug.

En dat is lastig met een regelmatig wisselende samenstelling paarden, dat begrijp ik. Vandaar mijn advies te kijken voor 2 zadels. Eentje met een rechte en eentje met een meer gewelfde boom. Als je die zadels kiest met een wat bredere boommaat (kopijzer dus) dan ben je het meest flexibel. Want een te breed zadel kan je 'versmallen' ( binnen grenzen uiteraard) met een dikker dekje en bontje.

Hieronder de link naar de fitting guide van Thorowgood:
http://www.thorowgood.com/fitting
Ga voor de lol daar eens mee aan de slag om je paarden op te meten. Niet met als doel een Thorowgood te kopen. Maar om gevoel te krijgen voor de verschillende conformaties van je paarden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:42

Nogmaals, kijk eens naar balance zadels.
Die doen in feite precies wat jij wilt.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 23:24

Roodvos schreef:
Maar, zoals ik geprobeerd heb uit te leggen op de vorige pagina, dat is een utopie. Een zadel heeft een bepaalde boomvorm, en die moet zo dicht mogelijk naderen aan de rugvorm van je paard. En dat kun je niet oplossen met een kussen of onderlegger. Een zadel met de verkeerde boomvorm gaat puntbelasting geven op de rug.

En dat is lastig met een regelmatig wisselende samenstelling paarden, dat begrijp ik. Vandaar mijn advies te kijken voor 2 zadels. Eentje met een rechte en eentje met een meer gewelfde boom. Als je die zadels kiest met een wat bredere boommaat (kopijzer dus) dan ben je het meest flexibel. Want een te breed zadel kan je 'versmallen' ( binnen grenzen uiteraard) met een dikker dekje en bontje.

Hieronder de link naar de fitting guide van Thorowgood:
http://www.thorowgood.com/fitting
Ga voor de lol daar eens mee aan de slag om je paarden op te meten. Niet met als doel een Thorowgood te kopen. Maar om gevoel te krijgen voor de verschillende conformaties van je paarden.


Dat begrijp ik, en daarmee ben ik ook reeds bekend.

Al moet ik 3 of 4 zadels kopen, dat maakt me niet uit zolang ze in de basis redelijk tot goed liggen op verschillende paarden. Ik vind het echter zonde om nog 2 peperdure zadels aan te schaffen die vervolgens gerust een jaar werkeloos in de kast liggen te verstoffen. Ik zoek dus naar goede tweedehands alternatieven.

Zo heb ik me inmiddels laten vertellen dat ik een redelijke kans van slagen heb met de stubben siegfried, county competitor (deze week aangekocht en lijkt inderdaad redelijk vergevingsgezind), en het oudere type KN symphonie. Van de laatste weet ik in ieder geval zeker dat ik daar zelf ook prima in zit, qua pasvorm ben ik echter alleen bekend met het nieuwere model.
Startrekk (Boomloos) dresuur heb ik ook gehad, maar die vond ik te beperkt.

Blijft een lastige kwestie. :D Bedankt voor jullie tips sofar, ga me nog wat verder inlezen over de gegeven tips.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:30

Hou er wel rekening mee dat de KN een redelijk lang zadel is.
Zou samen met de Stübben wel een goede combinatie zijn. Ik rij mij helemaal kapot op Stübben maar is kwalitatief wel een goed zadel. Let wel even op de ruimte in de kamer. Bij de oudere Stübbens houdt dat niet over.

Succes met passen en zoeken.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:58

0000 schreef:
Ik heb goede ervaringen met anatomica, msfc, euroriding en kn (tango iets minder maar symphonie is heel fijn) voor gebruik op meerdere paarden.


Ik bedoelde inderdaad gewoon zadels die je op meerdere paarden kan gebruiken, ik heb vooral warmbloedtypes maar de msfc heeft bv ook op een fries gelegen en de euroriding (diamant) ook op een pony. Bij de oudere types alleen even opletten dat de kamer niet te smal is.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:31

Wij hebben hier al 30 jaar KN zadels. De medium ligt goed op de meeste van onze (zelf) gefokte paarden. Sinds kort hebben we er een KN met een brede boom bij. Ik heb altijd de Symphonie gehad, maar sinds een aantal jaar is het de Allegro. Mijn man kan ook met de KN's rijden, maar gebruikt liever een springzadel (Stubben boommaat 32 -ligt ook prima op onze paarden, of zijn Euroriding Luxor met brede kussens). Wij hebben ieder jaar nieuwe jonge paarden paarden op stal, naast onze fokmerries, dus wij hebben gewoon zadels met een fijne pasvorm, waar de meeste paarden fijn mee lopen. Soms doe ik er een Prolite-pad onder.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:09

Kijk eens voor een wow-zadel? Heb ik ook. Elk onderdeel van dit zadel kun je vervangen. Is duur in aankoop maar ben heel tevreden.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:23

Pinda_Dipje schreef:
Iedereen denkt nog steeds dat ik met 'brede pasvorm' lijk te doelen op een zadel voor een breed paard met weinig schoft. :') Ik bedoel een zadel dat bekend staat om zijn pasvorm op meerdere paarden met verschillende typen.

Heb momenteel een Custom, een barefoot en een County Competitor liggen. Vanmiddag nog een ainsley ophalen, valt niet mee :)
Kent en master vind ik echt waardeloos dus dat valt hier af.



Ik heb een harry dabbs, kan ik tot nu toe op ieder paard leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:33

Pinda_Dipje schreef:
Iedereen denkt nog steeds dat ik met 'brede pasvorm' lijk te doelen op een zadel voor een breed paard met weinig schoft. :')


Ik snap je smiley niet helemaal?
Ik vind het niet meer dan logisch dat als iemand om een zadel met een brede pasvorm vraagt hij antwoorden krijgt over zadels die een brede pasvorm hebben en dus geschikt zijn voor brede paarden. Met zo'n onhandige titel roep je dat gewoon over jezelf af. Dat heeft niets te maken met dat mensen verkeerd zouden lezen of iets dergelijks.
Je had in plaats van deze post de titel beter kunnen veranderen in 'Welke zadels hebben een veelzijdige pasvorm?', dan vraag je tenminste echt wat je wilt weten. :)

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:20

Mijn ervaring met breed passende zadels zijn bv de kieffer wien, kn symphonie, Rossner Amerika en ainsley vanguard. Maar dit zijn onderling wel weer heel verschillende types. De Rossner/Pagony/Jc, allen redelijk gelijk, gebruikte ik zelf vooral op breedgeribde paarden.
Zadels die qua kopijzer zelf makkelijk aan te passen zijn: Thorowgood en Wintec (of daarvan de leren versies: Kent en Master en Bates) Bates Isabell vind ik zelf een fijn zadel, hier ook al voor meerdere paarden gebruikt, voor een iets holle rug en richting rondgeribt.
Denk dat het ook goed is om te kijken wat je gemiddeld genomen qua types op stal hebt staan ;) (ik praat nu vooral uit de breedgeribde ervaring hier ;) )

De tip van een prolite pad vind ik ook een goeie ;) daarmee creëer je nog weer meer aanpassingsmogelijkheden.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:47

ik heb hier al jaren een bates caprilli, ligt eigenlijk overal redelijk tot heel goed op, is makkelijk een ander kopijzer in te plaatsen en de cairkussens kunnen her en der ook worden aangevuld met speciale padjes.

Daarnaast altijd graag een KN (met name de symphony) erbij omdat dit zadel ook een erg makkelijke pasvorm heeft.

Momenteel heb ik er ook een superfijn Macrider springzadel bij maar deze is meer voor de erg brede plattere ruggen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:34

Een Tekna zadel zou misschien ook nog een optie zijn? Heeft een aanpasbaar kopijzer ook.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 06:51

Nies_ schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Bedankt voor jullie meedenken. Kent & masters (S- line, high wither) heb ik ooit eens aan laten meten op 1 van mijn paarden maar héél snel weer verkocht.

Punt is dat ik zelden een dier van hetzelfde type heb staan: Momenteel een compacte, rondgeribte merrie mét schoft, een oude ruin met diep verzonken karperrug en een lange merrie met een rechte rug en een hoge schoft.

Het lijkt me prima om gewoon een aantal zadels achter de hand te hebben, en voor de echt lastige gevallen kan dan alsnog de barefoot wel uit de kast worden gepakt. :j

Stübben en Passier staan er toch wel om bekend dat ze op veel paarden passen. Ik heb mijn Passier zadels (met extra schoudervrijheid) ook al op verschillende paarden gehad, lagen tot nu toe op geen een paard slecht, maar niet overal even perfect op natuurlijk. Misschien is een prolite pad met inlages of iets vergelijkbaars ook wel makkelijk voor je, daar kun je zadels net wat mooier passend mee maken.
Kent & masters vind ik zelf ook niet echt geweldig zitten om het zacht uit te drukken :+


Hier nog iemand die de kent en masters echt hopeloos vind zitten... pfffff ik kan er niks mee!