Kneveltrens vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Kneveltrens vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 12:52

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de kneveltrensen, heb heel internet afgezocht maar er zijn wat dingen waar ik niet uitkom.

- Wat is het verschil tussen een halve en een hele kneveltrens

- Hoe hang je een halve aan het hoofdstel, met het staafje naar boven of naar beneden?

- Ik kom op internet ook losse knevels tegen, maar hoe werkt dat dan, kan niet bedenken hoe je die aan je bit zou moeten bevestigen.

- Dubbelgebroken kneveltrensen zijn er volgens mij vanaf 11,5, waarom zijn ze er niet kleiner voor pony's?

- Ik kom ook kneveltrensen tegen voor IJslanders wat is het verschil met een gewone?

Alvast heel veel dank voor jullie hulp :j

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Kneveltrens vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:05

De halve hang je met het staafje naar beneden..
De hele kan ook druk aan de bovenkant geven dat kan de halve niet.. verder liggen ze beide redelijk stabiel in de mond..

Knevel zegt alleen iets over de vorm van de ringen.. niet over het mondstuk.. ik denk dat die voor islanders niet anders zijn qua Knevel.. maar wellicht is het mondstuk dunner/korter/oid.. de halve Knevel wordt ook vaker een Draversbitje genoemd maar dat betekent natuurlijk niet dat het voor andere paarden niet zou kunnen.. dat is met die voor ijslanders ook zo denk ik

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kneveltrens vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:21

- Een halve knevel zorgt er vooral voor dat hij niet door de mond getrokken kan worden. Een hele knevel heeft vrij veel zijwaartse sturing.
- Staafje naar beneden, anders gaat de zwaartekracht er mee spelen.
- Losse knevels ben ik ook nog niet uit.
- Heel veel bitten zijn er nu eenmaal alleen in 11.5, 12.5 en 13.5 omdat dit de meest verkochte maten zijn. Kleinere (en grotere!) maten worden veel minder verkocht en daardoor heb je er ook veel minder verschillende varianten in.
- Het kan zijn dat de knevels iets korter zijn bij een ijslandse variant, of adt het gaat om het koperen rolletje in het midden, maar eigenlijk komt het gewoon neer om marketing. Er is maar één echt ijslands bit en de rest is er leuk bij verzonnen. Net zoals er onzettend veel ongebroken trenzen als stangetjes door het leven gaan.