Haar eigen zadel is een goed passend leren westernzadeltje. Maar uiteraard schuift deze ook (altijd naar rechts). Als ik haar 'goed' aansingel krijgt zij echt heel erg last van de huid en spieren in de buurt van haar oksels/buik. (Kortom, goed is voor haar dus te strak). Ik heb al op aanraden van de Country Mill een speciale singel met groot oppervlak, breed vlak tussen de voorbenen en de gesp heel hoog zodat deze niet op haar gevoelige plek kan drukken. Deze singels is glad neopreen-achtig materiaal wat glijden zou tegen gaan omdat het stroef is. Ze blijft ontzettend gevoelig in dr oksels dus ik denk dat deze door zijn stroefheid ook juist aan de huid trekt wanneer ze het zadel weer naar rechts werkt. (Dit ga ik nog proberen op te lossen met twee stukken schapenvacht erom schuiven.) Pad iets scheef opvullen heb ik ook geprobeerd en helpt niet tot nauwelijks. Een antislip-dekje direct op haar rug leggen zie ik niet zitten omdat juist dat stroeve materiaal haar huid irriteert als de boel wat gaat schuiven.
Wat zijn andere mogelijkheden?
Ik zat zelf aan de volgende dingen te denken. Heeft iemand hier ervaring mee of dit werkt tegen naar links of rechts schuiven? Naar voor en achter is geen enkel probleem.
1. Borsttuig. Zo ja, welk model zou dan geschikt zijn?
2. Staartriem. Mag die wel 'strak' zitten dan?
3. Aan het zadel kan een back-clinch bevestigd worden. Mag die strak zitten in dit geval? Ik weet dat ze alleen op deze manier bij muildieren en pakzadels gebruikt worden.
Ideeën en ervaring zijn zeer welkom